تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816902994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا ارواح در برزخ مي توانند با اقوام و خويشان ارتباط برقرار کنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
آيا ارواح در برزخ مي توانند با اقوام و خويشان ارتباط برقرار کنند؟ آيا ارواح در برزخ مي توانند با اقوام و خويشان ارتباط برقرار کنند؟ آيا فعل و عملي از روح سر مي زند؟ چگونه مي توان با او در خواب در مورد زندگي آنجا صحبت کرد؟

بر اساس روايات و هم‏چنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى كه در زير خاك پنهان است، دارد.ارواح انسانى در برزخ براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوى را درك كرده و حتى به خانواده خودسر زده و آنها را زيارت مى‏كنند و اين امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين ومشخص‏ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد، در اين باب تنها به ذكر دو روايت بسنده مى‏كنيم:
 1- اسحق‏بن عمار از امام كاظم(ع) پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز خانواده خود را زيارت مى‏كنند.
 اسحق بن عمار مى‏گويد: در اثناى كلام حضرت دريافتم كه مى‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود رازيارت مى‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد يا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اى را با او روانهمى‏كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين مى‏سازد، (كلينى، محمدبن ابراهيم، كافى، به تصحيح على‏اكبر غفارى، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1350، ج 3، كتاب الجنائز، ص 231، روايت پنجم).
 2- امام صادق(ع) فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس آنچه را دوست دارد مى‏بيند وآنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى‏شود و به درستى كه كافر خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس مى‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى‏شود آنچه را دوست دارد. امام(ع) فرمود: پاره‏اى از ايشان هر جمعه زيارت مى‏كنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زيارت مى‏كنند»، (همان، ص 230، روايت اول)
 از بعضي روايات استفاده مي شود که امکان ارتقاي درجه در برزخ براي عده اي وجود دارد البته اين يکي از پاداش هاي بزرگ الهي است که هر کس را ياراي رسيدن به آن ها نيست اما شيعيان و دوستداران اهل بيت (ع) مي توانند به چنين مقاماتي برسند مثلا اگر در دنيا قرآن را به خوبي فرا نگرفته باشند در قبر به آن ها ياد داده مي شود و همين امر موجب توفيع درجاتشان مي شود.
 حفص گويد: «شنيدم که امام موسي بن جعفر عليه السلام به مردي مي فرمود آيا دوست داري در دنيا باقي باشي؟ عرض کرد بله فرمود براي چه؟ عرض کرد براي خواندن قل هو الله احد پس حضرت مقداري سکوت کرده و پس از مدتي فرمودند: اي حفص کسي که از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند (يا نخواند) در قبر به او مي آموزند تا خداي تعالي به سبب آن درجه اش را بالا برد چرا که بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مي شود بخاون و به مقام بالاتر برو او هم مي خواند و بالا مي رود». (محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ترجمه سيد هاشم رسولي محلاتي، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، ج 4، ص 408، حديث 10) از اين روايت به خوبي معلوم مي شود که تکامل افراد منحصر به دنيا نيست. بلکه در برزخ هم، براي عده اي خاص امکان دارد، ولي اين حقيقت هم شرائطي دارد از جمله اين که افراد شايستگي نيل به چنين درجاتي را داشته باشند. (محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ج2، ص 606)ملاقات برزخيان با يکديگر
 از روايات معصومين (ع) استفاده مي شود که آنان در عالم برزخ يکديگر را مي شناسند و به ديدار يکديگر نيز مي روند. در روايتي حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام نقل مي کند. حضرت در جواب اين سؤال که آيا ارواح مؤمنان با يکديگر ملاقات مي کنند؟ فرمود: بله، و از يکديگر سؤال مي کنند و يکديگر را مي شناسند و هنگامي که يکي از آنها ديدي مي گويي فلاني است.
 در بعضي روايات با تعبير «تيزاورون» زيارت و ملاقات ها ارواح با يکديگر را بيان مي کنند حتي در بعضي نقل ها از امام صادق عليه السلام آمده است که وقتي شخصي از دنيا برود ارواح ديگران نزد او آمده و از آنان درباره کساني که از دنيا رفته اند يا هنوز زنده اند سؤال مي کنند پس اگر گفت: او هنوز زنده است، به او اميدوار مي شوند، ولي اگر گفت مرده است گويند سقوط کرده است. (زيرا اگر سقوط نکرده بود و به عذاب الهي وارد نشده بود هم اکنون نزد ما بود)
 سپس به يکديگر مي گويند او را ترک کنيد و بگذاريد تا از مرارت ها و سختي هاي مرگ آرامش يابد. (بحارالانوار، ج 6، ص 269 ؛ علي محمد قاسمي، برزخ پژوهشي قرآني و روائي، انتشارات مؤسسه امام خميني ره، ص 211 و 256)
 اما در مورد خواب ديدن اموات و ارتباط و تکلم با آنها دستوري را محدث قمي در مفاتيح الجنان ذکر کرده است که هر کس خواسته باشد در خواب ببيند يکي از پيامبران و امامان عليهم السلام را يا يکي از مردمان يا والدين خود را بخواند سوره شمس وليل و قدر و قل يا ايها الکافرون و سوره اخلاص و معوذتين قل اعوذ برب الفلق و برب الناس را پس بخواند صد مرتبه سوره قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد و بخوابد با وضو به جانب راست خواهد ديد هر که را که اراده کرده باشد ان شاءالله و تکلم خواهد کرد با او ان شاء الله هر چه بخواهد.پرسمان

چهارشنبه 4 تیر 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن