محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844964423
سر سفره كرامت خدا
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سر سفره كرامت خدا
مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ماهها باشد، چرا كه بر دیگر ماهها حرمت و برترى دارد.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، خودسازى از خودشناسى آغاز مى شود. نخست باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت، چرا كه با خودشناسى، خداشناسى تحقق مى یابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساخته ایم. در آغاز باید دید چرا پدید آمده ایم؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست؟ خداوند در قرآن كریم تصریح كرده است كه:و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، من جن و انس را نیافریدم، جز براى این كه عبادت كنند. در تفاسیر زیادى «لیعبدون» به معناى «لیعرفون» آمده است، یعنى هدف از خلقت شناخت است وگرنه عبادت فقط نماز و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش كردن نیست. نماز و روزه و ...، شعبه اى ازعبادت است كه عبادت اجتماعى اهمیتش كمتر از آنها نیست ، زیرا درآن جا انسان فقط به خود مى اندیشد، وعبادت در معناى گسترده تر با دیگران و به دیگران اندیشیدن است. عبادت، دردشناسى و دردزدایى است. چگونه خلیفة الله شویم ؟ عبادت، در جمع زیستن و براى جمع زیستن است. این كه عبادت بیشتر به صورت جمعى مطرح مىشود و بر مسجد و جمعه و جماعت تاكید مى شود، براى این است كه شناخت انسان به خویش منحصر نشود و به دیگران نیز سرایت كند. ما آفریده نشده ایم كه تنها گلیم خود را ازآب بیرون بكشیم بلكه باید درمتن قرار بگیریم نه در حاشیه. در جمع زندگى كنیم نه در دیر. به فكر چاره جویى ازدیگران باشیم نه تنها چاره جویى از خویشتن . به هرحال، بحث ما درباره شناخت نیست كه بحثى است طولانى و از آن مىگذریم. اما آن چه گفتنى است، این است كه انسان چگونه باید خود را بسازد و چگونه باید خود را آماده كند تا انسانى الهى گردد، تا قابلیت خلیفة الله شدن پیدا كند. خودسازى به این است كه منش خود را به گونه اى تغییر دهیم كه پروردگار مى خواهد، و به عبارت دیگر: اگر هم طبیعت ما مایل به تكبر و خودخواهى است، باید نفس خویشتن را چنان ریاضت دهیم كه از فراز كبر و نخوت فرود آید و به تواضع و فروتنى گراید. اگر طبیعت ما، به بخل تمایل بیشترى دارد، چون این صفت مورد نكوهش خداوند و تمام پیامبران و اولیاء و خردمندان مى باشد، پس باید از آن دست برداشت و سخاوتمند شد. خلاصه باید صفات سلبیه (منفى) را از قلب زدود، چنان كه صفات ثبوتیه را چون جامه اى تمیز و زیبا در بر كرد. چه باید كرد ؟ باید قلب را از آن چه در نظر مولا و پروردگارمان ناخوشایند و مكروه است، پاك كرد و باید تمام اعضاء و جوارح را در راه رضایش به كار گرفت. خویشتن را باید به حلم و بردبارى عادت داد كه آن درجه و مقام آدمى را والا برد ودر میان مردم مایه شرف و عزت باشد و با نیكان و بزرگان هم صحبت شود و از هرچه مایه پستى و تن پرورى و تنبلى است دور سازد و آن چه كه انسان را به خدایش نزدیك و مقرب مىكند، به آن سوى سوق دهد و عاقبت خیر و نیك فرجامى، ثمره و نتیجه اش باشد. باید به عفت و پاكدامنى روى آورد و از آن چه مایه نفرت و خجلت باشد و شخصیت انسان را لكه دار و ننگ بار سازد، دورى جست. باید صبر را پیشه خود ساخت تا به یقین و رضا برسد و تسلیم در برابر اوامر حق باشد و تنگناها و محنتها و رنجها وسختىها و تنگدستىها و رویدادهاى تلخ روزگار، او را از پاى درنیاورد. باید به سوى تكامل عقل و روح گام برداشت و با تكیه بر دو بال تقوا و عمل، به اوج عزت و عظمت و خدا خواهى رسید. باید در مقابل لذات زودگذر دنیایى به سلاح تقوا، ورع، پارسایى و زهد مسلح شد تا رستگار شویم و به بهشت رضوان نایل آییم كه: و رضوان من الله اكبر. باید آن چنان بر خویشتن مسلط بود و نفس سركش را مهار كرد كه نه مدح و درود دیگران، و نه فحش و ناسزاى آنها در روحیه فولادین و با صلابتش تاثیر گذارد. باید خود نگهدار بود از آن چه نارضایتى حق در بردارد، نه آن چه خویشتن بخواهد یا نخواهد كه در برابر امر مولا خودى نیست كه مطرح باشد. باید از شر و بدى و رذایل اخلاقى و عادتهاى ناپسند و منشهاى زشت و كارهاى قبیح، دور شد چنان كه به خیرخواهى ، راستگویى ، امانت ، فضیلت ، اخلاق نیكو و خصال پسندیده، متخلق شد. باید به فكر امروز و فرداى خود بود و براى فردا كه دیرهم نیست آماده شد و براى جهان جاویدان و ابدى، توشه برداشت. باید با استقامت و پایدارى، نه ازحوادث و رویدادهاى تلخ ترسید و نه از ملامت ملامت كنندگان و سرزنش نادانان، خم به ابرو آورد؛ بلكه فقط خدا را در نظر داشت و راه خدا را دنبال كرد و پیوسته از او خواست كه توفیق هدایت در صراط مستقیمش به وى بخشد: اهدنا الصراط المستقیم. باید محبت، دوستى، همكارى، غمخوارى، ایثار، گذشت، بخشش و نرمش را جایگزین نفرت، خشم، كینه، خودپسندى، خودمحورى، آز و تندخویى نمود. باید از زندگى دیگران عبرت گرفت، نه خود عبرت دیگران شد. و دهها باید و نباید در این جا خودنمایى مى كند كه اگر انسان به فطرت و سرشت خویش بنگرد، به آنها پى خواهد برد، و ماه رمضان، هنگام آن است كه انسان را متوجه خویشتن كند و فطرت خفته اش را بیدار سازد و از راه تفكر و اندیشیدن كه برترین عبادت است او را به خودسازى وادارد. لحظه های ماه رمضان را غنیمت شماریم برادران ! خواهران ! ماه خدا فرا رسیده است، جا دارد كه بیشترین استفاده را ازآن بنماییم. نگذارید ساعتى، بلكه لحظه اى از این ماه مبارك به هدر رود. در این ماه، سرنوشت یك ساله، بلكه سرنوشت تمام عمر تعیین مىشود. هشیار باشیم، مبادا ساعتى بى انگیزه، بى توجه و بى هدف بگذرد و از عیدى و جایزه الهى در روزعید فطر خداى نخواسته بى بهره و محروم بمانیم كه هیچ زیانى از آن سختتر و زیان بارتر نیست! در روایت آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم قبل از ماه رمضان خطبه اى خواند و در آن خطبه فرمود: اى مردم! جبرئیل به دیدار من آمد و گفت: یا محمد! هركه نام تو را بشنود وبر تو صلوات نفرستد، از رحمت خدا دور باشد. یا محمد! هر كه ماه رمضان را دریابد و مورد مغفرت و آمرزش پروردگار قرار نگیرد و از دنیا برود، خداوند او را ازرحمتش دور خواهد كرد. اى پیامبر آمین بگو. من هم آمین گفتم . (1) دراین ماه خودسازى، درهاى بهشت بر روى مومنان گشوده مى شود و درهاى جهنم بسته مى شود، نباید كارى كرد كه در اثر آن كار، درهاى بهشت بر رویمان بسته و درهاى دوزخ گشوده شود. در این ماه پربركت چنان كه از روایات استفاده مى شود بهشت را زینت مى دهند و پاداش كارهاى خیر و عبادت ها و راز و نیازها دو برابر مى گردد. رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم فرمود:شهر رمضان شهرالله عز و جل و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات، و هو شهر البركة، و هو شهرالانابة، و هو شهر التوبة، و هو شهرالمغفرة ، و هو شهرالعتق من النار و الفوز بالجنة. الا فاجتنبوا فیه كل حرام و اكثروا فیه من تلاوة القرآن و سلوا فیه حوائجكم واشتغلوا فیه بذكر ربكم و لا یكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور فان له عندالله حرمه و فضلا على سائر الشهور، ولا یكونن شهر رمضان، یوم صومكم كیوم فطركم . (2) ماه رمضان، ماه خداى عزوجل است كه در آن پاداش كارهاى نیك دو برابر مىشود و گناهان زدوده مىشود. ماه رمضان، ماه بركت و افزایش است. ماه رمضان، ماه بازگشت و انابه است. ماه رمضان، ماه توبه است. ماه رمضان، ماه آمرزش گناهان و مغفرت است. ماه رمضان، ماه آزادى و رهایى از جهنم و دستیابى به بهشت است. پس اى مردم! درماه رمضان از هر كار بد و حرامى دورى كنید و درآن بسیار قرآن بخوانید و تمام اوقاتش را به یاد و ذكر پروردگارتان مشغول شوید. مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ماهها باشد، چرا كه بر دیگر ماهها حرمت و برترى دارد. حضرت امیرالمومنین علیه السلام مى فرماید: علیكم فى شهر رمضان بكثرة الاستغفار والدعاء، فاما الدعاء فیدفع البلاء عنكم و اما الاستغفار فتمحى به ذنوبكم .(3) بر شما باد، در ماه رمضان، به بسیار دعا كردن و استغفار نمودن چرا كه دعا بلا را از شما دور مى سازد و استغفار، گناهانتان را مى زداید . به هر حال، ماه رمضان ماه خودسازى است و كمترین خودسازى به این است كه انسان خودى را براى خویشتن نشناسد و خدا را مالك خود بداند كه اگر چنین بود، خدا را خواهد شناخت و حق عبودیت پروردگار را ادا خواهد كرد و از هر چه رنگ ضد خدایى دارد، دور خواهد شد. خودسازى و جدا شدن از تعلقات و هواهاى نفسانى، منشا تمام كمالات و ملكات و فضائل انسانى است و اگر كسى توانست خود را از تعلقات مادى برهاند، و به ظواهر زود گذر دنیا بىاعتنا باشد، بى گمان به خدا توجه خواهد كرد و به سوى تكامل روانه خواهد شد و این بالاترین پیروزى و سرفرازى انسان است. خدا مى داند تمام مفاسد جهان و ظلمها و تعدى ها و تجاوزها و گردن كشى ها در اثر خودبینى و هوا پرستى است، لذا در قرآن كریم همواره تزكیه و تربیت مقدم بر تعلیم وآموزش ذكر شده است و خودسازى، یعنى تزكیه نفس و ماه رمضان به حق ماه تزكیه و تطهیر نفس است. پس بیایید باهم در این ماه بزرگ آهنگ تقرب به خدا را بجوییم تا در درگاهش ره یابیم و در روز رستاخیز سفید روى گردیم. فرازی از نیایش های امام سجاد علیه السلام در پایان فرازى زیبا از نیایشهاى امام سجاد (ع) را یادآور مى شویم، باشد كه صحیفه سجادیه همواره الگوى ما در زندگى باشد: اللهم و انت جعلت من صفایا تلك الوظائف، و خصائص تلك الفروض شهر رمضان، الذى اختصصته من سائر الشهور و تخیرته من جمیع الازمنه و الدهور، و آثرته على كل اوقات السنه بما انزلت فیه من القرآن و النور و ضاعفت فیه من الایمان، و فرضت فیه من الصیام، و رغبت فیه من القیام، و اجللت فیه من لیله القدر التى هى خیر من الف شهر، ثم آثرتنا به على سائر الامم و اصطفیتنا بفضله دون اهل الملل، فصمنا بامرك نهاره، و قمنا بعونك لیله، متعرضین بصیامه و قیامه لما عرضتنا له من رحمتك و نسبتنا الیه من مثوبتك و انت الملى بما رغب فیه الیك، الجواد بما سئلت من فضلك القریب الى من حاول قربك. (4) . «خداوندا! از كارهاى برگزیده و واجبات ویژه ، ماه رمضان را قرار دادى ؛ ماهى كه آن را از میان دیگر ماهها برگزیدى، و از میان تمام زمانها و روزگاران، آن را انتخاب نمودى، و بر جمیع اوقات سال برتریش بخشیدى و انتخاب آن به دلیل قرآن و نورى است كه درآن ماه فرو فرستادى، و ایمان را درآن دو برابر ساختى و روزه اش را واجب، و شب زنده دارى را براى عبادت در آن ترغیب فرمودى و شب قدر را كه از هزار شب برتر است در آن عظمت بخشیدى و گرامى داشتى، سپس ما را به وسیله آن ماه برتمام امتها برگزیدى و به سبب فضیلتش ما را به دیگر پیروان ادیان برترى بخشیدى، پس به فرمان تو روزش را روزه مى داریم و به یارى تو شبش را به عبادت مى پردازیم، در حالى كه با صیام و قیامش، خویش را مشمول دعوتى كه ما را در معرض آن قرار داده اى، مى سازیم، و آن را سبب دریافت پاداش تو مى سازیم و تو برآن چه از درگاهت درخواست شود، توانایى و به آن چه كه از فضل و احسانت مسالت گردد بخشاینده اى و به كسى كه آهنگ تقرب به تو جوید نزدیكى .» آخرین سخن این كه امیدواریم خداوند ما را توفیق عبادت خصوصا در این ماه مبارك بخشد و مستوجب مغفرت و آمرزش درگاهش قرار دهد. پى نوشتها:
1- المقنعه، ص 308 . 2- فضائل الاشهر الثلاثه، ص95 . 3- وسائل الشیعه، ج7، ص220 . 4- صحیفه سجادیه، دعاى 45.
۰۳/۰۴/۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
انسان معاصر از رخدادها خسته است و به معنویت نیاز دارد/ بیایید همه با یک صدا، صلح را فریاد بزنیم
انسان معاصر از رخدادها خسته است و به معنویت نیاز دارد بیایید همه با یک صدا صلح را فریاد بزنیم فرهنگ > دین و اندیشه - کنگره بینالمللی سبطالنبی ع با محوریت شخصیت امام حسن مجتبی ع اول و دوم تیرماه با حضور علما و میهمانان ایرانی و خارجی در تهران برگزار شد به گزارشاثر عبادت انسان را به خدا مقرب می کند /محک عطش حقیقی و کاذب در صیام
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی اثر عبادت انسان را به خدا مقرب می کند محک عطش حقیقی و کاذب در صیام آیت الله قرهی در درس اخیراخلاق خود با بیان اینکه عبادت به خودی خود قرب نمیآورد بلکه این اثر عبادت است که انسان را به پروردگار عالم مقرب میکند به نزدیک شدن ماه مبارطرح «سفرههای آسمانی» در امامزادگان کشور اجرا میشود
سهشنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۹ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان از اجرای طرح سفرههای آسمانی در امامزادگان کشور با هدف اطعام روزه داران خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرتبعات غفلت از «فلسفه تاریخ»/ مورخ باید بکوشد به راز حضور خدا در جهان پی ببرد
دین و اندیشه همایش تاریخ و علوم سیاسی تبعات غفلت از فلسفه تاریخ مورخ باید بکوشد به راز حضور خدا در جهان پی ببرد دکتر عزت الله فولادوند با بیان اینکه فسلفه تاریخ نزد ما مغفول مانده است گفت این غفلت موجب شده ملتی کهنسال مانند ملت ایران که بنابر گفته معروف هگل تاریخ به معناروایتهای رضوی میتواند زمینه طرح دقیقتر باورهای خداشناسی به زبان امروزین را فراهم آورد
دین و اندیشه انتشار چهارمین فصلنامه فرهنگ رضوی روایتهای رضوی میتواند زمینه طرح دقیقتر باورهای خداشناسی به زبان امروزین را فراهم آورد در چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی که ازسوی بنیاد بین المللی امام رضا ع منتشرشد مقالاتی در موضوعات ومباحث کلامی حدیثی اخلاقی سیاسیقرب به خدا منشأ تمام خوشبختی ها
قرب به خدا منشأ تمام خوشبختی ها ايمان به خدا بوجودآورنده كارهاى پسنديده و علّت فعاليتهاى ثمربخش است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز پيداست كه ايمان به اللّه و نفى تمام معبودهاى باطل در سايه اعتقاد بحق و عمل بدستورات مولا منشأ تمام برنامه هابرگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 200 نقطه جهان/ مهمترین اقدامات بزرگداشت دهه کرامت
دین و اندیشه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا ع در 200 نقطه جهان مهمترین اقدامات بزرگداشت دهه کرامت دبیر دوازدهین جشنواره بین المللی امام رضا ع در نشست خبری گفت دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع از یکم تا یازدهم ذیالقعده که بنام دهه کرامت ازکشتار مردم بیگناه از بارزترین مظاهر محاربه با خداست
دین و اندیشه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب کشتار مردم بیگناه از بارزترین مظاهر محاربه با خداست در پی اقدامات جنایتکارانه تکفیریهای داعش در عراق و قتل و کشتار مردم بی گناه آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیانیه ای صادر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در متنقرائتی: نخستین گام تعلیم و تربیت بر عهده مربیان مهد کودکهاست/ دست کودکان را در دست خدا بگذارید
قرائتی نخستین گام تعلیم و تربیت بر عهده مربیان مهد کودکهاست دست کودکان را در دست خدا بگذارید فرهنگ > دین و اندیشه - تسنیم نوشت رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به نقش مربیان مهدهای کودک در سرمایهگذاری فرهنگی و معنوی در کودکان خطاب به آنها گفت دست کودکانطرح «سفره های آسمانی» در امامزادگان کشور اجرا می شود
دین و اندیشه طرح سفره های آسمانی در امامزادگان کشور اجرا می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان از اجرای طرح سفره های آسمانی در امامزادگان کشور با هدف اطعام روزه داران خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین احمکدام زن و مرد عزیز خدا هستند؟
کدام زن و مرد عزیز خدا هستند بهترین شما کسی است که بهترین شما در رابطهاش با خانوادهاش باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز نظام خانواده نظام ارزشمند و محبوبى است که در اسلام هیچ بنایى محبوبتر از او پایهریزى نشده است پیامبر اکرم ص مى-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها