تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834052592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شفیع کردن امام عصر ارواحنا فداء


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شفیع کردن امام عصر ارواحنا فداء
شفیع کردن امام عصر ارواحنا فداء این نوشتار در توسل بیستم به امام عصر - علیه السلام - است که آن شفیع گردانیدن ایشان در مواقع دعا و قسم دادن خداوند - جل شانه - به اسم مبارک ایشان است. چنانچه در یک حدیث به این مضمون است که فرمودند: «همان طوری که خداوند را به حق حجت ظاهر او قسم می دهید هم چنین او را به حق حجت باطن و پنهانش قسم بدهید ».در فقرات ادعیه هم به این عبارت:« و استجب به دعوتنا »(1) ذکر شده است.یعنی: خداوندا به حق آن حضرت دعاء ما را مستجاب فرما. در این مقام ذکر حکایت شریفه از کسانی که به فیض قرب حضور با هر النور آن جناب - علیه السلام - رسیده اند مهم است که مشتمل بر آیت و کرامت بسیار غریب برای قسم دادن خداوند متعال به حق ایشان است. آن حکایت را عالم جلیل فرید آقای شیخ محمود عراقی در کتاب دارالسلام خود مستند نقل فرموده که ماحصل مضمونش این است:در بصره شخص عطاری نقل کرده: روزی دو نفر بسیار خوش سیما و خوش هیئت برای خریدن سدر و کافور به درب دکان من آمدند. وضع آنها توجه مرا به خود جلب کرد و موجب آن شد من با کمال اصرار استفسار کردم که شما اهل کجائید و از کجا آمده اید ؟ پس از اصرار زیاد من و امتناع شدید آنها از کشف حال خود، گفتند: ما از گماشتگان آستان ملک پاسبان حضرت صاحب الامر - علیه السلام - می باشیم. یکی از همکاران ما از دنیا رفته، ایشان امر فرمودند که سدر و کافور او را از دکان تو خریداری کنیم. چون این را شنیدم الحاح زیاد کردم مرا هم ببرید تا در آن آستان قدس از همگنان شما شوم. جواب دادند ما اذن و اجازه برای این مطلب نداریم. سپس تضرع و زاری زیادی کردم که مرا به نزدیک آستان مقدس آن حضرت - صلوات الله علیه - ببرید و اجازه بخواهید. پس اگر قبول نفرمودند بر می گردم. این امر را قبول کردند و اجازه دادند که به همراه آنها بروم. دکان را بستم و با آنها به بیرون بصره رفتم، تا پس از زمانی به دریای عظیمی رسیدیم. آنها بر آب روان شدند و به من هم گفتند: خداوند را به حق حضرت حجت - صلوات الله علیه - قسم بده و «بسم الله » بگو و بیا. من هم چنین کردم و بر آب روانه شدم. چون به میان دریا رسیدیم، ابری ظاهر شد و باریدن گرفت. من به یاد آوردم که قدری صابون بر طاق دکان گذارده بودم در آفتاب بخشکد. به دیدن باران قلبم به تشویق درآمد که آنها در باران فاسد می شود. به مجرد این حال تشویشدر قلب در آب غرق شدم. ولی قدری به شناگری از خود نگاهداری کردم.آنها چون متوجه من شدند، مرا بیرون آورده و گفتند: از آنچه در قلبت از توجه به امر دنیوی در سلوک به چنین مقصدی عارض شده استغفار و توبه کن وآنچه را گفتی تجدید کن. بعد از حاصل شدن حال انفعال و توبه، خدا را به حق حضرت حجت - صلوات الله علیه - قسم دادم و بسم الله گفتم، تا آنکه از دریا گذشتیم و پس از طی مراحلی، سرا پرده ای نمایان شد که از پرتو آن صفحه ی بیابان روشن بود. آنها به من فرمودند که مقصود اصلی در این سرا پرده است. یعنی حضرت صاحب الامر - علیه السلام - اینجا تشریف دارند - مرا نشاندند و به نزدیک آنجا خدمت آن جناب - علیه السلام - رفتند. من هم همه ی صحبت آنها را می شنیدم که برای ماندن من در آن آستان مقدس کسب اجازه می کردند. اما صدای مبارک را بلند شنیدم که فرمودند:«ردوه رده فانه رجل صابونی ».یعنی: او را به منزل خود برگردانید که او قابل ملازمت این آستان ما نیست. به واسطه ی آنکه مردی است که برا ی شدت علاقه مندی او به قدری صابون، قلب او مشوش گردید.(2)و البته با چنین حال آلایش به علاقه مندی به امر دنیائی، کسی قابل قرب آن ساحت مقدس نمی شود. توضیحا مکشوف باشد چنانچه در پائین ترین مرتبه نماز - که ذکر اعظم الهی است و فرمود:( اقم الصلاه لذکری )(3) - شر ط اعظم صحت و تأثیر آن حصول طهارت در بنده به وضوء، یا غسل، و طهارت بدن و لباس از نجاسات معین در شرع مقدس است، و بدون این دو نوع طهارت هیچ صحت و قبول و تأثیر ندارد، پس امر چنین است که در آخرین مرتبه ی کمال ذکر خداوند - جل شأنه -، و ذکر اولیاء طاهرین او - علیهم السلام - در کمال تأثیر آنها طهارت روح و قلب از هر مرتبه ای از حب دنیا شرط است. به همین دلیل آنهائی که صالح ملازمت دربار آن ولی الله اعظم - صلوات الله علیه - بودند، به سبب طهارت روح و باطن قلبشان از همه ی آلایشات حب دنیا موجب تأثیر کامل ذکرشان در قسم دادن به حق حضرت حجت - علیه السلام -، و گفتن بسم الله الرحمن الرحیم بود که آن کراهت باهره ی در سیر بر آب را چون سیر بر خاک از خود نشان دادند، و آن شخص هم در همراهی با آنها و تلقین آنها آن ذکر را، این کرامت را در خود دید با آنکه حال قلبش و علاقه مندیش به امر دنیائی کشف نشده بود ولی به مجرد کشف بی طهارتی قلبش، ازاو سلب شد و به همان سبب هم وی را قابل و صالح ملازمت آن آستان ملک پاسبان مقدسش ندانستند.بنابراین اگر کسی تأثیر این نحو کرامت را در قسم دادن خداوند -جل شأنه - به حق آن جناب - علیه السلام - ندید، تعجب نکند - زیرا این گونه تأثیر کامل مشروط به آن طهارت است، و باید آن را در خود تحصیل نماید تا آن مقام کمال را دریابد. مع ذلک بر حسب هر درجه دیگر از طهارت که برای بنده ی مومن به یمن مرتبه محبت و ولایت آن جناب - علیه السلام - در قلبش حاصل شود، پس در اثر همان درجه ی طهارت همان مرتبه در قسم دادن خداوند - جل شأنه - به حق آن حضرت - صلوات الله علیه - و به حق اسم مبارک ایشان در اصلاح مقاصد مهم و آسان شدن امور مشکل، تأثیر حاصل خواهد شد. این موضوع باید میزان کلی و سرمشق برای هر کسی باشد که طالب است قدمی در ساحت قرب الهی یا قرب اولیاء طاهرین او - علیهم السلام- بگذارد. پي نوشت : 1- دعاء افتتاح، مصباح المتهجد،ص 520.2-دار السلام عراقی،فصل دوم از باب سوم، قضیه 16.3- سوره طه، 2/14.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن