تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812172475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملکرد مدیریت تئاتر با سیاه‌بازی نقد شد/ مهجوریت تئاتر در مقایسه با سینما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > تئاتر در جشن انجمن بازیگران تئاتر
عملکرد مدیریت تئاتر با سیاه‌بازی نقد شد/ مهجوریت تئاتر در مقایسه با سینما
جشن بازیگر انجمن بازیگران تئاتر شامگاه شنبه 20 اردیبهشت‌ماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که طی آن با اجرای قطعات نمایشی مختلف وضعیت بودجه و عملکرد مدیریت تئاتر مورد نقد قرار گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، جشن بازیگران انجمن بازیگران تئاتر همچون سال‌های گذشته و به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تئاتر برگزار شد. این جشن که دبیری آن بر عهده بهروز غریب‌پور بود و با کارگردانی عظیم موسوی برگزار می‌شد با حدود 45 دقیقه تأخیر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و با حضور چهره‌های شناخته شده بازیگری سینما و تئاتر کار خود را آغاز کرد.

صحنه سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با دو بنر در هر سمت خود میزبان این جشن بود که دو بنر به اسپانسر و دو بنر نیز به یازدهمین جشن بازیگران خانه تئاتر اختصاص داشت اما حضور این بنرها نه تنها جلوه خاصی به صحنه سالن اصلی نداده بود بلکه نشان از بی‌بضاعتی جشن به لحاظ بودجه برگزاری داشت. جشن با اجرای حرکاتی فرم به همراه موسیقی و آیینی از آیین‌های ایرانی آغاز شد که این اجرا به لحاظ کیفی قابل توجه نبود و تنها پخش تصاویر درگذشتگان تئاتر ایران در سال 92 بود که بعد از اجرای این حرکات، حال و هوای سالن اصلی تئاتر شهر را تغییر داد.

پخش تصاویری از محمود استادمحمد، سعدی افشار، مرشد ترابی، رضا رضامندی و دیگر هنرمندان تئاتری که در سال گذشته خانواده تئاتر را ترک کردند باعث شد تا جمعیت حاضر در سالن اصلی به نشان احترام این هنرمندان فقید را تشویق کنند.

در بخش بعدی یازدهمین جشن بازیگران تئاتر، داریوش مؤدبیان روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کرد و به اجرای قطعه‌ای نمایشی که به صورت بحر طویل نگاشته شده بود، پرداخت. این اجرا مطول بود و همین امر باعث شد تا اجرای مؤدبیان هم که از کیفیت لازم برخوردار نبود، نتواند مخاطبان حاضر در جشن را به خوبی جذب خود کند.

مؤدبیان در بخش پایانی اجرای خود بیانیه روز جهانی تئاتر را قرائت و صحنه سالن اصلی را ترک کرد. در ادامه پیام بهروز غریب‌پور به عنوان دبیر جشنواره به صورت فیلمی کوتاه پخش شد که در آن غریب‌پور نحوه پیشنهاد و پذیرش دبیری جشن را به صورت بحر طویل روایت کرد.

این تصاویر که حال و هوایی طنز داشتند با موسیقی فیلم «قیصر» و استفاده از موقعیت‌هایی مشابه در آن فیلم سینمایی، فضایی متفاوت را به جشن بازیگران تئاتر داد که این فضای متفاوت با خنده حاضران به خاطر وجود موقعیت‌هایی طنز در فیلم کوتاه مذکور، همراه بود.

پخش تصویری پیام بهروز غریب‌پور حاکی از آن بود که یازدهمین جشن بازیگران تئاتر قرار است با شکل و شمایلی سنتی و با استفاده از موسیقی و اجراهای آیینی و سنتی برگزار شود. 

اجرای قطعه‌ای نمایشی توسط عزت‌الله مهرآوران و یکی دیگر از بازیگران تئاتر، بخش دیگر این جشن بود. مهرآوران در پایان این قطعه نمایشی بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر را قرائت کرد که در آن به وضعیت کمبود بودجه تئاتر اشاره شده بود. نسبت به سینما برای تئاتر کاری نشده است

انجمن بازیگران خانه تئاتر در بخشی از بیانیه خود با اشاره به ایجاد امید در بین اقشار مختلف جامعه از روز اعلام آرای ریاست جمهوری دوره یازدهم، آورده بود: اما این امید در تئاتر از دنیای مجازی بیرون نیامده و در مقایسه با سینما اقدامی امیدوارکننده برای تئاتر انجام نشده است. در تئاتر درب بر همان پاشنه می‌چرخد و در سالی که به نام فرهنگ مزین شده کل بودجه تئاتر کفاف ساخت ثلثی از سالنی ساده را نمی‌دهد.

در این بیانیه همچنین از دستمزد ناچیز تئاتری‌ها که طی چند ماه گذشته به تعویق افتاده، متعهد نبودن مدیریت سابق و فعلی تئاتر به قرارداد تیپ خانه تئاتر، توجه نکردن مدیریت فعلی تئاتر به سخنان رئیس جمهور دولت یازدهم مبنی بر استفاده از نظر کارشناسان هنری در تصمیم گیری‌ها و تداوم ممیزی‌های سلیقه‌ای در تئاتر انتقاد شد.

بخش دیگری از جشن بازیگران تئاتر به اجرای قطعه‌ای نمایشی با حضور حسین محب اهری اختصاص داشت که این بخش با اجرای قطعات کوتاهی از نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی همراه بود. همچنین در این بخش تاریخچه‌ای از گذشته و آینده تئاتر ایران و وضعیت بودجه و دستمزد بازیگران تئاتر به شکلی طنز روایت شد. نقد عملکرد مدیران با سیاه‌بازی

اما جذاب‌ترین بخش‌های یازدهمین جشن بازیگران تئاتر اجرای یک سیاه‌بازی و همچنین قطعه‌ای نمایشی به کارگردانی فرهاد تجویدی بودند. اجرای سیاه‌بازی که در آن عملکرد مدیریت تئاتر و نحوه برخورد مدیریت فعلی با هنرمندان این هنر نقد شد، با استقبال حاضران در سالن همراه بود به طوریکه در اکثر لحظات این اجرا حاضران در جشن با تشویق خود هنرمندان اجرای مدنظر را همراهی می‌کردند.

تجویدی نیز با حضور تعدادی زیادی از هنرمندان جوان تئاتر قطعاتی نمایشی را به همراه خلاقیت‌هایی که فضایی کمدی داشتند، در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کرد که این قطعات نمایشی نگاهی منتقدانه به شرایط احتماعی و برخوردهای مردم با یکدیگر داشتند. اجرای شاهنامه توسط هنرمندان لرستان

در ادامه یازدهمین جشن بازیگران تئاتر اجرایی بر اساس شاهنامه توسط یکی از هنرمندان استان لرستان شور و حال خاصی را به فضای این مراسم داد. سپس با حضور داریوش اسدزاده، اسماعیل خلج، رضا کیانیان و جعفر والی از سعید پورصمیمی، شمسی فضل الهی، پری کربلایی و رحیم هودی تقدیر شد.

در این بخش از جشن که با اجرای مرشد محسن میرزاعلی و خسرو احمدی همراه بود، میزی به همراه چندین صندلی روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر قرار گرفت و تقدیرشدگان به همراه هنرمندان دیگری که روی صحنه و برای تقدیر از چهره‌های بازیگری تئاتر حضور پیدا کرده بودند، پشت این میز روی صحنه نشستند. این نشستن تا پایان جشن ادامه داشت و این هنرمندان تنها در بخش اهدای جوایز به بازیگران برگزیده جشن یازدهم بازیگران تئاتر از روی صندلی خود بلند شدند.

کتایون فیض مرندی به عنوان نماینده هیأت داوران یازدهمین جشن بازیگران تئاتر بیانیه این هیأت را قرائت کرد و به دیگر هنرمندانی که روی صحنه و بر صندلی‌های تعیین‌شده نشسته بودند، پیوست. متاسفانه چیدمان میز و صندلی‌ها نیز اتفاق مناسب و درخور شأن هنرمندان تئاتر نبود.

بخش نهایی و پایانی این جشن بعد از اجرای یکی از هنرمندان بخشی استان خراسان، به معرفی برگزیدگان بازیگری زن و مرد تئاتر طی یک سال گذشته از دیدگاه داوران تعیین شده توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر اختصاص داشت. در این بخش ناصر عرفانیان نیز با گریمی شبیه به آنتوان چخوف روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کرد. این هنرمند تئاتر با سرفه‌هایی که می‌کرد به شکلی تداعی‌کننده شخصیت چخوف در ماه‌های پایانی عمرش بود.

در بخش معرفی برگزیدگان یازدهمین جشن بازیگران تئاتر، بهناز جعفری، گلاب آدینه و ریما رامین‌فر به ترتیب رتبه‌های سوم، دوم و اول هیأت داوران این دوره از جشن را از آن خود کردند. جای عکس های ماه‌گل مهر خالی است

گلاب آدینه بعد از دریافت جایزه خود ضمن تشکر از محمد حاتمی و علیرضا نادری برای کارگردانی و نویسندگی نمایش «سه گانه اورنگ» از زنده‌یاد ماه‌گل مهر یاد کرد و گفت: اگر بازیگری در سینما فوت کرده بود پوسترها و عکس‌هایش را در همه جا می‌دیدیم اما گویا مدیریت تئاتر بازیگران تئاتر را نادیده می‌گیرند. ماه‌گل مهر بازیگری نجیب، هنرمند، صبور و بی‌حاشیه بود و شنیدن خبر فوت‌اش برایم بسیار تلخ بود.

ریما رامین‌فر هم که بازیگر برگزیده زن تئاتر در جشن یازدهم بازیگران تئاتر شد، جایزه خود را از دستان ناصر عرفانیان که با شمایل آنتوان چخوف روی صحنه بود دریافت کرد. این بازیگر شناخته شده تئاتر گفت: همیشه دوست داستم جایزه‌ای از دست آنتوان چخوف بگیرم و به خاطر ایجاد این شرایط از شما متشکرم.

رامین‌فر ضمن ابراز خوشحالی از اینکه عضوی از خانواده تئاتر است یادآور شد: من پیش از این هم یک بار این جایزه را دریافت کرده بودم و آن زمان هم گفتم که خیلی خوشحالم تئاتری هستم و عضوی از خانواده شما. 

این هنرمند عرصه تئاتر در ادامه سخنان خود به گفتگویی از علی سرابی بازیگر شناخته‌شده تئاتر ایران و انتقاد او از کاندیدا نشدن پیمان معادی در جمع بازیگران جشن اشاره کرد و گفت: همه ما در ذهن‌مان کاندیداهایی داریم که انتخاب نمی‌شوند ولی همین که در سال گذشته و با شرایطی در تئاتر وجود دارد، همه تئاتر کار کردیم یعنی اینکه همه برنده‌ایم. برگزیدگان مرد جشن بازیگران تئاتر

در بخش بازیگران برگزیده مرد یازدهمین جشن بازیگران تئاتر نیز هوتن شکیبا، فرهاد آییش و پیام دهکردی به ترتیب جوایز سوم، دوم و اول این جشن را دریافت کردند. هوتن شکیبا بعد از دریافت جایزه خود ضمن تشکر از هم‌نسلانش در عرصه بازیگری تئاتر تصریح کرد: امیدوارم سختی‌های جدید نسل جوان تئاتر را نپوساند.

فرهاد آئیش هم بعد از دریافت جایزه خود گفت: از اینکه تئاترمان شکوفاتر و شکوفاتر می‌شود خیلی خوشحالم.

پیام دهکردی نیز که جایزه برگزیده بازیگری یازدهمین جشن بازیگران تئاتر را در شب تولد خود دریافت کرد، یادآور شد: اگر امروز اینجا ایستادم به خاطر این است که بزرگانی پیش از این چراغ صحنه را روشن نگه داشته‌اند. 

وی در ادامه سخنان خود از زنده‌یاد حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به عنوان استادان خود یاد کرد و قطعه‌ای را که بهرام بیضایی زمانی برای سالروز تولد خود نوشته بود، برای حاضران در جشن بازیگران تئاتر قرائت کرد. هما روستا برگزیده ویژه شد

در پایان این مراسم هما روستا به عنوان برگزیده ویژه جشن یازدهم بازیگران تئاتر معرفی شد و جایزه گروهی بازیگری هم به نمایش «یرما» به کارگردانی علی رفیعی اختصاص پیدا کرد. رفیعی در این بخش از مراسم و زمانی که روی صحنه رفته بود متذکر شد: این درست نیست که من اینجا حاضر باشم بلکه باید بازیگران نمایش برای حضور در جشن و روی صحنه دعوت می‌شدند.

سپس بهروز غریب‌پور به عنوان دبیر یازدهمین جشن بازیگران تئاتر از وضعیت بی‌بضاعت سالن اصلی تئاتر شهر انتقاد کرد و خطاب به علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای مرادخانی از شما می‌خواهیم که بودجه تعمیر و بازسازی تئاتر شهر را به هر طریق ممکن جذب کنید تا این مکان تئاتری از این وضعیت خارج شود.

رضا بابک، بهرام شاه محمدلو، جمشید گرگین، میترا حجار، پانته‌آ بهرام و هوشنگ توکلی از جمله چهره‌های هنری حاضر در یازدهمین جشن بازیگران تئاتر بودند. علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، حسین طاهری مدیرکا هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، پریسا مقتدی رئیس جدید تئاتر شهر از جمله مدیران حاضر در مراسم بودند.


۱۳۹۳/۲/۲۱ - ۰۸:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن