تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821046542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمشید مشایخی: حضور فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های خوشگل سینما در تئاتر بی معنا است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
جمشید مشایخی: حضور فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های خوشگل سینما در تئاتر بی معنا است

جمشید مشایخی: حضور فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های خوشگل سینما در تئاتر بی معنا است
بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در مراسم شب بزرگداشت کانون کارگردانان خانه با انتقاد از نبود نظارت بر حوزه بازیگری تئاتر گفت: حضور فوتبالیست ها و هنرپیشه های خوشگل سینما در تئاتر بی معنا است.
به گزارش نامه نیوز، مراسم سالانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با عنوان شب نخبگان غایب با تقدیر از عباس جوانمرد ، فرهاد مهندس پو ر و حامد محمدطاهری به عنوان سه کارگردان تاثیرگذار از سه نسل مختلف در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


** به جوانمرد بدهی دارم

به گزارش ایرنا، در این مراسم جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون در خلال برگزاری بزرگداشت عباس جوانمرد بازیگر و کارگردان پیشسکوت تئاتر کشور خاطراتی از دوستی و همکاری خود با این هنرمند را برای حضار تعریف کرد و گفت: خوشحالم هنوز نمرده ام و می توانم در این برنامه حضور داشته باشم. من به آقای جوانمرد بدهی دارم و خوشحالم که هستم و می توانم این موضوع را بگویم.

این هنرمند پیشکسوت سپس با انتقاد از شرایط فعلی بازیگری تئاتری گفت: تئاتر خیلی سخت است اما سوال من این است که چرا هر کسی را برای بازی در صحنه دعوت می کنند؟ چرا فوتبالیست ها و یا هنرپیشه های خوشگل سینما را به تئاتر می آورند؟

مشایخی با خواندن بیتی از حافظ خطاب به جوانمرد گفت: در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن، شرط اول قدم آن است که مجنون باشی و شما همیشه عاشق بودید، همیشه .

درادامه مراسم، محمود دولت آبادی، اصغر فرهادی و جمشید مشایخی از عباس جوانمرد کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران و موسس گروه هنر ملی تقدیر کردند.


** توجه به ادبیات نمایشی

دولت آبادی در این مراسم گفت: واژه تئاتر از زبانی غربی می آید و هنرمندان ما هرچه تلاش کردند تاواژه نمایش را جایگزین آن کنند موفق نشدند اما در صحبت از عباس جوانمرد باید به ویژگی اصلی او پرداخت و گفت این هنرمند عاشق ادبیات نمایشی ایران بود و به همین دلیل نان گروه تئاتر خود را گروه «هنر ملی» نامگذاری کرد.

خالق رمان کلیدر به خاطرات خود از سال ها حضور در گروه هنر ملی به عنوان بازیگر اشاره کرد و افزود: در این گروه آثار نمایشی ایران از جمله آثاری از علی حاتمی ، بهرام بیضایی ، نصرت الله نویدی و بهزاد فرهانی اجرا شد.

دولت آبادی کار با عباس جوانمرد را برای بازیگران دشوار خواند و یادآور شد: کارکردن با عباس جوانمرد خیلی دشوار بود اما من بیشترین کارها را با او کردم و به همه اثبات کردم که همراهی با تمام سخت گیری هیا جوانمرد غیر ممکن نیست.

** جای خالی بهرام بیضایی

اصغر فرهادی به عنوان دیگر سخنران این مراسم که کار کارگردانی را از حوزه تئاتر آغاز کرده بود با اشاره به نام این مراسم به عنوان شب نخبگان غایب گفت: شاید کمی در بحث غیبت نخبه ها مانند بسیاری بحث های دیگر اغراق می کنیم، در حالی که اگر نگاهی به همین سالن بیندازیم شاهد حضور بسیاری نخبگان هستیم.

وی ادامه داد: هرچند جای خالی نخبه هایی مانند بهرام بیضایی بسیار خالی است. اما با وجود همه ناملایمتی ها هنوز نخبگان بسیاری در کشور حضور دارند و اگر قرار بود چنین برنامه ای در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود، این تعداد نخبه که محبوب مردم هم باشند یک جا جمع نمی شدند.

کارگردان درباره الی با اشاره به ویژگی عباس جوانمرد به عنوان یکی از اساتید پیشکسوت وی در عرصه تئاتر افزود: این هنرمند با وجود سخت گیری که در کار خود دارد در برخورد با آثار دیگران سخت گیر نیست و خیلی زود تحت تاثیر آثار جوانان قرار می گیرد. یعنی خصوصیت دوست داشتن دیگران که در ما کمرنگ شده است، در وی بسیار پر رنگ است.

بعد از این سخنان اعضای گروه هنر ملی که در سالن حضور داشتند به پا خاستند و در ادامه عباس جوانمرد روی صحنه رفت.


** بی توجی به موهبت تئاتر

سپس جوانمرد با اشاره به شکوه و قدرتی که هنر تئاتر دارد، گفت: ما اهل نمایش، کمتر به موهبتی به اسم تئاتر واقف هستیم. در حالی که حرفه ما بسیار شکوهمند و باقدرت است. اگر ما از این قدرت استفاده کنیم، می بینیم هر معضل اجتماعی را می توان به تئاتر تبدیل کرد.

وی با انتقاد از شیوه اجرای نمایش ها درایران یادآور شد: وقتی نمایشی با اقبال تماشاگران روبرو می شود و تازه راه تکامل را پیدا می کند چرا باید سالن را به گروه دیگری بدهند؟

جوانمرد خطاب به مدیران خاطرنشان کرد: تئاترهای بسیاری دیده ام که در میان استقبال تماشاگران به اجرای خود خاتمه داده اند. اگر مشکل ما پول یا سالن است، به شما نشان می دهم که چنین نیست، تئاتر از شما پول نمی خواهد. تئاتر را می شود خودکفا تنظیم کرد، فقط به ما جا بدهید.


** اعتماد به جوان ها

سرپرست گروه «هنر ملی» با انتقاد از ساخت سالن های تئاتر ادامه داد: یکی از مسائلی که ناشی از ناآگاهی است، این است که فکر می کنند سالن تئاتر باید قفسی مثل این سالن باشد در حالی که این تفکر 80 ساله کهنه شده است. متاسفانه برای ساخت سالن ها با اهالی تئاتر مشورت نکرده اند و این همه مخارج کلان کرده اند و امروزه مشکل عمده جوانان ما این است که روی پشت بام یا در پارک تمرین می کنند.

در دومین بخش برنامه تقدیر از فرهاد مهندس پور به عنوان کارگردانی از نسل میانه و سرپرست گروه تئاتر آفتاب انجام شد.


** نمی خواستم به این برنامه بیایم

مهندس پور در بخش تقدیر از مقام هنری و سال ها تجربه اندوزی اش در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: راستش اصلا نمی خواستم به این برنامه بیایم اما محمد چرمشیر کاری کرد که راضی شدم. سکوت من درباره تئاتر به این دلیل بود که طی هشت سال گذشته حرف زدن فایده ای نداشت.

وی که سال هاست در دانشگاه تدریس می کند با بیان آنکه معلم خیلی خوبی هم نیستم، بیشتر تلاش می کنم تعامل کردن را با بچه ها بیاموزیم ادامه داد: تماشاگر ایرانی هم مانند بخش بزرگی از بازیگران ما قدرت تشخیص ندارد و این چنین است که در پایان هر اجرا، همه تماشاگران همه نمایش ها را تشویق می کنند و برای گروه کف می زنند.

مهندس پور یادآور شد: هر زمان درباره تئاتر حرف زده یا کار کرده ام، خود تئاتر مساله ام بوده در این سال ها که کار نکرده ام دعوت هایی که برای کار کردن داشته ام، بیشتر مرا اذیت کرده است چون دیده ام بخش بزرگی از جوانان پشت در ایستاده اند. از گلویم پایین نمی رود من اجرا بروم، عده ای منتظر باشند.

وی با تاکید بر اینکه هنرمند تئاتر باید نسبت به جامعه اش حساس باشد، افزود: کارگردان عضو زنده و بیدار در جامعه است. چطور می تواند از این بصیرت بی بهره باشد که ببیند جوانان زیادی پشت در تئاتر مانده اند.

در بخش دیگر این برنامه حسین پاکدل دیگر هنرمند تئاتر و مدیر پیشین مجموعه تئاترشهر از حامد محمدطاهری کارگردان نوگرای تئاتر ایران که سال ها است در آلمان زندگی می کند، تقدیر کرد.

این تقدیر که در غیاب محمد طاهری انجام شد ، توسط مجید بهرامی یکی از دوستان او و عضو گروه تئاتر نرگس سیاه صورت گرفت.


** آقای مرادخانی بچه های تئاتر به دکتر نیاز دارند

پاکدل با اظهار تاسف از شرایط تئاتر ایران گفت: زمانی که آقای مرادخانی به معاونت هنری آمد به ایشان گفتم بچه های تئاتر را ردیف کنیم و مرا جلوی صف بگذارید و همه ما را به دکتر ببرید، چون باید درمان شویم. چرا که معتقدم ضربه ای که ما به خودمان زدیم و باعث حذف یکدیگر شدیم، بزرگتر از ضربه دولت قبلی بود.

وی افزود: اگر متوسط عمر ما 60 سال باشد از این مدت سه، چهار سال صرف خلاقیت هنری خواهد شد. اما متاسفانه این روزها فقط هوای تهران آلوده نشده ما خودمان هم دچار سرطان حسادت و بخل شدیم. همه مشکلات دولت و بودجه نیست ما بخیل شده ایم.

پاکدل با اظهار تاسف از سخنان یک فیلمساز که در برنامه ای تلویزیونی علیه فرهادی سخن گفته است، یادآور شد: وقتی در تلویزیون ایران یک نفر می گوید نمی خواهم ملتم را دروغگو نشان دهم که اسکار بگیرم ، چه باید گفت؟! اصغر فرهادی با پول خودش فیلم هایش را ساخته است. دنیا با هنر ما شوخی ندارد.







1393/2/14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن