تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1813212324
ما و رنج بیپایان فردوسی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ما و رنج بیپایان فردوسی مفهوم سینمای ملی، از آن موضوعات مبهم و پیچیدهای است که با وجود سالها بحث، گفتوگو، یادداشت و تحلیل به نتیجه روشن و واضحی منجر نشده و کارشناسان و منتقدان هنوز به تعریف درست و دقیقی از آن نرسیدهاند.
سینمای ملی باید واجد چه ویژگی ها و مولفه هایی باشد و کدام فیلم ها در زمره این عنوان جای می گیرند؟ آیا سینمای ملی تنها فیلم هایی را شامل می شود که شخصیت های آن به زبان شیرین و اصیل پارسی سخن بگویند یا در جامه هایی ایرانی و مکان هایی تاریخی و اینجایی نشست و برخاست کنند و فرهنگ والای خود را به رخ بکشند؟ در صورت پذیرش این تعریف، آیا مثلا فیلم های فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی که بی تاکید بر عناصری خاص و بومی خصوصیات و عادات خوب و بد مردم این سرزمین را به تصویر می کشند، در این قالب نمی گنجد؟ این عنوان البته تعاریف مطرح شده و نانوشته بسیار دیگری هم دارد که کماکان به اتحاد و کلیتی واحد و مشخص نرسیده و همین مساله باعث شکل گیری بحث های تاکنون بی نتیجه شده است. فی الحال آن تعریف اولیه و در دسترس تر سینمای ملی با آثار علی حاتمی، فیلمنامه نویس و کارگردان فقید تلویزیون و سینمای ایران همخوانی و سازگاری دارد و می توان نشانه هایی از فرهنگ و هنر ایرانی را در بیش از سه دهه فعالیت هنری اش و کارهایی چون هزاردستان، حسن کچل، سوته دلان، کمال الملک، مادر و دلشدگان ردیابی کرد. حاتمی اشرافش به تاریخ ایران را با استعداد قلمی و هنر اندیشه اش تلفیق کرد و خروجی آن آثاری بود که پیوندی تنگاتنگ و ناگسستنی با فرهنگ و ادبیات و تاریخ برقرار می کرد. ویژگی بارز سینمای او شیوه دیالوگ نویسی آهنگین و موزونش بود که قرابتی عجیب با آثار منثور و منظوم ادبیات کلاسیک و کهن پارسی داشت. از همین منظر، حاتمی صاحب امضا و نگاهی ویژه و منحصربه فرد در سینمای ایران شد و دلبستگی و دغدغه فرهنگی و ملی از او فیلمسازی مولف ساخت که همه کارهایش چون نخ تسبیحی به هم مرتبط بود. شیوه بیانی حاتمی باعث شد برخی منتقدان و همکارانش همچون جمشید مشایخی در مناسبت های مختلف از او به عنوان «سعدی سینمای ایران» نام ببرند، شاید از آن رو که سخن گفتن شخصیت های آثارش حکایت هایی از «گلستان» را تداعی می کرد. اما کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» نوشته مهدی صادقی، سینمای علی حاتمی را از منظری دیگر مورد واکاوی و بررسی قرار می دهد و ریشه های آثار او را در آثار فردوسی، شاعر و حماسه سرای پرآوازه ردیابی می کند. البته نویسنده صادقانه اشاره می کند که نگارش این کتاب نه به واسطه دلبستگی اش به شعر است، نه از علاقه اش به سینما ناشی می شود، بلکه او با این کار فقط در پی یافتن پاسخ به برخی سوالات و ابهامات تاریخی بوده است. همچنین صادقی در این بررسی مدعی وفاداری و مشابهت نعل به نعل سینمای حاتمی با اشعار فردوسی نیست و بیان می کند که تنها چند اثر و برخی رخدادها و شخصیت های کارهای او ـ بویژه سریال هزاردستان و شخصیت های اصلی اش ـ را تحلیل و گزاره های برابری در «شاهنامه» را برایشان یافته و آنها را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده این مساله را هم عنوان کرده که اشاره به این شباهت ها و همخوانی ها ممکن است واقعا هم مدنظر حاتمی نبوده باشد یا او منظور نظری غیر از فردوسی داشته است. با این حال صادقی در این اثر تالیفی و تحقیقی تلاش کرده بین خطوط موازی برخی آثار حاتمی و اشعار «شاهنامه» چفت و بست محکمی برقرار کند. واقعا چه ارتباطی بین آثار علی حاتمی و اشعار فردوسی وجود دارد و آیا اصلا فصول مشترک این دو شخصیت کلاسیک و معاصر به اندازه ای هست که منجر به قلم فرسایی و تحقیق و تفحص و طرح در قالب یک کتاب 264 صفحه ای شود؟ مطالعه کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» پاسخ مناسبی به این پرسش می دهد و در نهایت، عطش کنجکاوی خواننده علاقه مند به شعر و سینما بخصوص فردوسی و حاتمی را فرو می نشاند. نویسنده مهم ترین شباهت حاتمی و فردوسی را در نوع مواجهه آنها با تاریخ می داند. او معتقد است هر دوی آنها شخصیت های آثارشان را روی محور تاریخ امتداد می دهند تا ماندنی و مثال زدنی شوند. بن مایه روایت و داستان های فردوسی و حاتمی متکی به تاریخ است و آنها مدام در آثارشان به شخصیت ها، مکان ها و رویدادهای واقعی ارجاع می دهند، اما پیگیری این نشانه ها هیچ برآیند درست و واقعی به مخاطب نمی دهد و اگر او به قصد تطبیق با واقعیت سراغ این آثار برود، سرخورده خواهد شد. آن دسته از منتقدان و مخالفانی که آثار حاتمی را از منظر واقعیت شماتت می کنند، چشم خود را بر نگاه خلاقانه و هنرمندانه او بسته اند. ثبت وقایع تاریخی و نقل و تحلیل آنها وظیفه مورخان، معلمان و استادان تاریخ است و هنرمند وظیفه دیگری به عهده دارد و نباید رودررویی او با تاریخ را به مثابه تحریف وقایع فرض کرد. بنابراین از منظر مخالفت تاریخ نگارانه هم فردوسی و حاتمی در همسایگی و مجاورت هم قرار می گیرند، چراکه آنها با خلق آثاری مبتنی بر وقایع و شخصیت های مسلم در سالیان دور و نزدیک برای همیشه خود را در معرض قضاوت هایی حق و ناحق قرار داده اند. صادقی در بخشی از این کتاب سریال «هزاردستان» را با قسمتی از «شاهنامه» مقایسه می کند و می نویسد: هزاردستان، داستان فاصله بین بی عرضگی، تنبلی و تفریط احمدشاهی است تا ادا و اطوار و افراط رضاشاهی. یکی ایران را به «قحطی نان» سوق داد، دیگری زمینه ساز «شورش نان» شد. از آن قحطی تا این شورش، فرق و فاصله ای است میان دو ضرر و دو زیان، اما همان طور که این دو در تاریخ، بی تاوان رها شده اند، تاوانش را مردمان به تاریخ پس دادند. «تاوان گناه پدر را پسر داد.» به سان ایرج که تاوان خطای فریدون را داد: فراز آورم لشگری گرزدار/ از ایران و ایرج برآرم دمار. فریدون خطا می کند، ایرج و ایران باید تاوان بدهند! هزاردستان نیز، راوی این خطاها و تاوان هاست. «حاتمی در امتداد فردوسی» نوشته مهدی صادقی که در شمارگان 2000 نسخه و از سوی انتشارات رسم بتازگی روانه بازار کتاب شده، از منظر تاریخ پیوندی منطقی و موجه بین دو شخصیت ملی و پرافتخار ایران، علی حاتمی (سینما) و فردوسی (شعر) برقرار می کند که کمترین لطف خوانش آن، رجوع دوباره به چند اثر ماندگار هنری این سرزمین است. علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 2:30 بازدید:132
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]
صفحات پیشنهادی
وزیر ارشاد در مراسم رونمایی شاهنامه شاه طهماسبی عنوان کرد رنج سی ساله فردوسی، گنج هزاران ساله شد/ ضرورت انتشار
وزیر ارشاد در مراسم رونمایی شاهنامه شاه طهماسبی عنوان کردرنج سی ساله فردوسی گنج هزاران ساله شد ضرورت انتشار آثار هنری فاخروزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از شاهنامه شاه طهماسبی که به همت فرهنگستان هنر منتشر شده است رنج سی ساله فردوسی را گنج هزاران ساله نامید و بر ضرکنایه فردوسیپور به پدیده کابینه تدبیر و امید
کنایه فردوسیپور به پدیده کابینه تدبیر و امید عادل فردوسیپور به ماجرای بنر معروف بازی پایانی این تیم اشاره کرد که در آن دکتر بیژن نامدار زنگنه را به عنوان پدیده کابینه معرفی کرده بودند که گلمحمدی با اشاره به دولتی بودن فوتبال در ایران این دست اقدامات مدیران را اجتناب ناپذیر خوا3 درصد کودکان زیر ۵ سال قزوین از لاغری رنج میبرند
سهشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۲ معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت سه درصد کودکان کمتر از پنج سال در این استان لاغر هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدسعید اسکویی عصر روز گذشته در همایش نقش سیاستگذاران و مدیران اجرایانتشار شاهنامه فردوسی به زبان عربی
انتشار شاهنامه فردوسی به زبان عربیشاهنامه شاعر پرآوازه ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی به زبان عربی ترجمه و مجدداً به زیور طبع آراسته شد به گزارش خبرگزاری فارس یک موسسه انتشاراتی در کویت نسبت به چاپ این اثر ماندگار جهانی به شکل بسیار نفیس و زیبا و انتشار آن در سطح جهان عرب اقدفردوسیپور مچ مدیرعامل پرسپولیس را گرفت
فردوسیپور مچ مدیرعامل پرسپولیس را گرفت مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس اعتراف کرد که شناخت زیادی از اعضای هیات مدیره این باشگاه ندارد خبرآنلاین علیرضا رحیمی مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس که مهمان تلفنی برنامه نود بود در مورد احتمال ادامه همکاری با دایی گفت آقای دایی با باشگاهرنج برد باد رفته در جنگل دست کاشت حسن آباد
رنج برد باد رفته در جنگل دست کاشت حسن آبادبخش تعاملی الف - صدیق مینایی روزنامه نگاراشاره مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند تشکست قائم مقامی در دور ششم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۱ احسان قائم مقامی در دور ششم مسابقات شطرنج قهرمانی انفرادی آسیا برابر استاد بزرگ قطر شکست خورد و پورکاشیان نیز نماینده هند را از پیشرو برداشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مسابقات شطرنج قهرمانی انفرادی آسیا به میزبانی امارات در 9 دورویژگیهای برنج وارداتی ابلاغ شد
ویژگیهای برنج وارداتی ابلاغ شد گمرک ایران طی بخشنامه ای ویژگی های کیفی و سلامت برنج وارداتی را اعلام کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از جام نیوز علی معقولی معاون مدیرکل مرکز واردات وامور مناطق آزادوویژه گمرک ایران در بخشنامه ای ویژگی های کیفی و سلامت برنج وارداتی را اعلام کرد برحجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس: باید الگوها را به زبان روز ترجمه و به جامعه معرفی کنیم
حجتالاسلام برنجکار در گفتوگو با فارس باید الگوها را به زبان روز ترجمه و به جامعه معرفی کنیماستاد پردیس قم دانشگاه تهران گفت وظیفه علما دانشمندان و مورخان است که الگوها را به زبان روز ترجمه کنند قطعآً تبعیت از این الگوها به ویژه حضرات معصومین ع آسیبهای جامعه را کمتر میکندرویانیان در گفتوگو با فارس: ارقام بدهی مدیریتی من در پرسپولیس دروغ است/ به خاطر خادم و فردوسیپور به ۹۰ نرفت
رویانیان در گفتوگو با فارس ارقام بدهی مدیریتی من در پرسپولیس دروغ است به خاطر خادم و فردوسیپور به ۹۰ نرفتممدیرعامل سابق باشگاه پرسپولس گفت اعداد و ارقامی که در برنامه ۹۰ به عنوان بدهی مدیریتی من در پرسپولیس اعلام شد دروغ است محمد رویانیان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزادرد و رنج، پشت دار قالی کمین کرده است - اعظم شامی
درد و رنج پشت دار قالی کمین کرده است - اعظم شامی زنجان- ایرنا- آیا این دستها که با هزاران امید گره ها را روی هم می نشانند تا تابلویی زیبا نقش بندد می دانند که درد و رنج پشت دارهای قالی کمین کرده است به گزارش ایرنا آمنه 37ساله به گفته خودش از زمان کودکی و در کنار مادر و خوهیات های ورزشی شطرنج دراستانها از ظرفیت بخش خصوصی کمک بگیرند
هیات های ورزشی شطرنج دراستانها از ظرفیت بخش خصوصی کمک بگیرند یاسوج - ایرنا- رییس فدراسیون شطرنج گفت هیات های ورزشی شطرنج در استان های مختلف کشور باید بتوانند به نحو مطلوب از ظرفیت بخش خصوصی و سایر نهادهای دولتی به ویژه آموزش و پرورش برای ساماندهی و بهبود وضعیت این رشته ورزشی استساده و سه سوته: طرز پخت برنج با ماکروویو
اگر در منزلتان ماکروویو یا چنان که میان برخی افراد به غلط مشهور شده ماکروفر دارید اما نمیدانید چگونه از آن برای پخت برنج استفاده کنید یک آموزش ساده آسان و در یک کلام سه سوته برایتان تدارک دیدهایم که میتوانید در ادامه از چند و چونش آگاه شوید جام جم سرا مواد لازم برنج ۲رئیس پلیس آگاهی همدان خبر داد توقیف 5 هزار کیلوگرم برنج خارجی قاچاق در همدان
رئیس پلیس آگاهی همدان خبر دادتوقیف 5 هزار کیلوگرم برنج خارجی قاچاق در همدانرئیس پلیس آگاهی استان همدان از توقیف 5 هزار کیلوگرم برنج خارجی قاچاق در همدان خبر داد فرامرز بهگذر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهپنج هزار شطرنج باز ایرانی عضو فدراسیون جهانی هستند
پنج هزار شطرنج باز ایرانی عضو فدراسیون جهانی هستند یاسوج - ایرنا - رییس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران گفت پنج هزار شطرنج باز کشورمان عضو فدراسیون جهانی شطرنج هستند محمد جعفرکامبوزیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در یاسوج افزود تعداد افراد سابخشدار مرکزی شفت خبر داد انجام 70 درصد نشای برنج در شفت
بخشدار مرکزی شفت خبر دادانجام 70 درصد نشای برنج در شفتبخشدار مرکزی شفت از انجام 70 درصد نشای برنج در این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شفت نخستین کشت برنج در شهرستان شفت امروز در روستای لیشاوندان این شهرستان آغاز شد بخشدار مرکزی شفت در حاشیه این رویداد در گفتوگو برئیس دانشگاه فردوسی مشهد: تهیه یک نشریه دانشجویی بسیار سنگین است
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تهیه یک نشریه دانشجویی بسیار سنگین استرئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت در حال حاضر مشکلات تولید یک نشریه دانشجویی بسیار سنگین شده و در واقع انگیزه بالایی میخواهد که کسی زحمت گرفتن مجوز یک نشریه را به خود بدهد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمد کافی ظهر ا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها