تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815649554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درد و رنج، پشت دار قالی کمین کرده است - اعظم شامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

درد و رنج، پشت دار قالی کمین کرده است - اعظم شامی زنجان- ایرنا- آیا این دستها که با هزاران امید گره ها را روی هم می نشانند ، تا تابلویی زیبا نقش بندد، می دانند که درد و رنج، پشت دارهای قالی کمین کرده است؟


به گزارش ایرنا ، آمنه 37ساله به گفته خودش از زمان کودکی و در کنار مادر و خواهرانش از صبح هنگام تا شامگاهان به قالییبافی مشغول بوده و اکنون درد های مدیدی از قبیل درد مفاصل به سراغش آمده و دیگر توان روزهای جوانی را برای فرشبافی ندارد.
ربایه 47 ساله، لاغری و رنگ پریدگی چهره گواه ممارست و فعالیت بی وقفه در گره زدن در تار و پود قالی بافی حکایت دارد ،اما دید چشمهانش کم سو شده و از سوی دیگر سرفه های ممتد و درد کمر رمق کار کردن را از او گرفته است.
کم نیستند دختر بچه های قد و نیم قدی که با دستان ظریف خود همزمان با تحصیل و کار خانه، بر دار قالی نقش و نگار می بندند.
قالییافی جز مشاغل سخت و زیان آور و محسوب می شود و دستان هنرمند مردان و زنان این مرز بوم به ویژه در جای جای این استان نیز حکایت خلق آثار ماندگار متعددی دارد ،بماند که دیگر این هنر دو هزار ساله ایرانی رونق گذشته خود را از دست داده است.
کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه ˈعفونت های قابل سرایتˈاز جمله بیماری های تهدیدکننده شاغلان در کارگاههای قالیبافی است، گفت: این نوع بیماری ها به دلیل کار در شرایط غیربهداشتی فاقد تهویه مناسب و محیط و فضای آلوده رخ می دهد.
فریبا هادی، افزود: قالیبافان به ویژه دختران و زنان در ساعات مستمر در محیطی بدون تهویه مناسب، فضای تاریک ، غیر بهداشتی و در تماس طولانی مدت و مداوم با یکدیگر مشغول به کار هستند و ادامه این روند انان را به شدت مستعد ابتلا به عفونت های ریوی از از جمله سل اولیه می کند.
وی اظهار کرد: این نوع بیماری ممکن است بصورت علامت دار و با تعریق و ضعف و سرفه های مزمن بروز کند؛ یا به کلی فاقد علائم حاد باشد و آنان را سالها بعد به اشکال مختلف به سل ریوی، استخوانی، مفصلی، شکمی، پریکارد، ادراری تناسلی و سایر انواع بیماریها مبتلا کند.
کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: پیشگیری یا به حداقل رساندن عفونت از طریق تامین شرایط کاری مناسب، شناسایی بیماران و اقداماتی از این قبیل این خطر را به شدت کاهش می دهد.
وی یادآورشد: بیمارانی که در چنین محیط هایی، سرفه بیش از دو هفته دارند برای پیشگیری و انتقال آن به دیگران باید به پزشک مراجعه کنند.
هادی افزود: درمان بیماری سل ریوی رایگان بوده و از طریق سیستم بهداشتی اقدامات لازم انجام می گیرد.
وی اظهار کرد: درمان به موقع و کامل عامل مهم و اساسی در درمان نوع بیماری به شمار می رود و در این میان آنچه بیش از همه مهم به نظر می رسد این است که متاسفانه برخی مبتلایان پس از یک دوره بازه زمانی نسبت به قطع دارو ها اقدام می کنند.
هادی افزود: نکته مهم حائز اهمیت این است که درمان کامل نوع بیماری در مدت زمان شش ماه باید انجام شود و فرد پس از طی این مدت زمان بهبود می یابد.
وی یادآورشد: بیماری سل ریوی به شاغلان قالیبافی اختصاص ندارد، بلکه در حرفه های دیگری نیز مشاهده شده است.
کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی علوم پزشکی زنجان، نیز با اشاره به اینکه بیشتر کارگاههای قالیبافی این استان در مناطق روستایی واقع شده است، گفت: بازدیدهای مستمری توسط بهورزان در این نوع کارگاهها به لحاظ شمار نیروی انسانی، فضای فیزیکی و تجهیزات مورد استفاده انجام می گیرد.
محمد فهرستی افزود: خم شدن های دائم روی دار قالی و نشستن های غیراصولی طولانی مدت پای دار قالی، می تواند موجب تغییر شکل ستون فقرات شود و در نتیجه ناحیه کمر حالت قوزی شکل بخود بگیرد.
کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی علوم پزشکی زنجان گفت: آویزان ماندن پاها به مدت زمان طولانی در پای دار قالی موجب بروز بیماری واریس می شود و به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی یادآورشد: ابزار مورد استفاده قالیبافان به یک شکل و اندازه و درگروههای سنی بین هفت تا 55 سال مورد استفاده قرار می گیرد و این اقدام به تدریج تاثیراتی نامطلوبی بر انگشتان دست و حتی ورم مفاصل را ایجاد می کند.
فهرستی افزود: دختران خردسال نیز در کنار مادران خود در پای دار قالی ساعاتی زیاد کار می کنند و این گروه از افراد به دلیل انکه در سنین رشد هستند، تغییرات عضلانی و اسکلتی بیش از گذشته سلامتی انها را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: محل کار شاغلان قالی باف در اتاق نشیمین قرار دارد و گرد غیار حاصل از انجام کار می تواند به مرور زمان مشکلات متعددی را داشته باشد.
کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی علوم پزشکی زنجان ، گفت: برخی کارگاههای قالیبافی روستایی در این استان نیز به لحاظ فضای فیزیکی کاهگلی بوده و از روشنایی کافی برخوردار نیست و عمدتا از لامپ های فاقد نور کافی استفاده می شود این روند زمینه مشکلات چشمی را فراهم می کند.
وی یادآورشد: هم اکنون کارگاههای قالیبافی در مناطق روستایی این استان نسبت به سالهای گذشته به لحاظ فضای فیزیکی و دیگر مسائل روند روبه رشدی داشته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
فهرستی شمار شاغلان قالیبافان مناطق روستایی این استان را چهار هزار نفر اعلام کرد و افزود: در گذشته های نه چندان دور تعداد شاغلان و فعالان این بخش بیشتر بود اما بنا به دلایل و مسایل اقتصادی و دیگر عوامل روبه افول گذاشته است.
وی اظهار کرد: قالیبافان باید برای کاهش ابتلا به بیماریهای مختلف علاوه بر کاهش ساعات کاری خود، باید به نکات آموزشی ارائه شده بهورزان توجه جدی داشته باشند.
کارشناس بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی علوم پزشکی زنجان به مشکلات پیش روی این قشر زحمتکش نیز اشاره کرد و گفت: عدم پوشش بیمه ای کامل موجب شده بیماران برای انجام معاینات تخصصی و حتی خرید عینک با معضلاتی مواجه باشند.
وی یادآورشد: شاغلان این حرفه دربرخی منزل روستایی این استان با قدمتی بالا فعالیت می کنند و رفع این مهم نیز در گرو تامین منابع مالی مورد نیاز است.
کارشناس ارشد امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون 18 هزار و 726 فرشباف در این استان تحت پوشش این سازمان هستند ، گفت: این تعداد بیمه شدگان به صورت خویش فرما بیمه شده اند.
جبار عالمی افزود: قالیبافان با ضوابطی خاص از قبیل داشتن گواهینامه مهارت از سوی سازمان فنی و حرفه ای، گواهینامه مهارت و یا صلاحیت حرفه ای و با معرفی اداره کل صنعت،معدن و تجارت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
وی، یادآورشد: متاسفانه قالیبافان اصلی به دلایلی از پوشش بیمه ای محروم هستند اما برخی ها با وجود شغل دیگر و با دریافت گواهینامه های مربوطه علاوه بر بهره مندی از تخفیف ارائه شده ،تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
کارشناس ارشدامور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی استان زنجان گفت: هم اکنون بازرسی های مشترکی با همکاری اتحادیه قالیبافی و اداره کل صنعت و معدن تجارت انجام می گیرد اما به دلیل گستردگی کار مشکل شناسایی قالیبافان عملا وجود ندارد.
وی اظهار کرد: بسیاری از شاغلان این بخش در منازل فعالیت می کنند و به دلایل مختلفی امکان شناسایی آنها وجود ندارد.
مسوول اتحادیه فرشبافان استان زنجان نیز با بیان اینکه هم اکنون 24 کارگاه فرشبافی در این استان به صورت متمرکز فعالیت می کنند، گفت: برخی از این شاغلان بیمه و برخی دیگر تحت پوشش نیستند.
جعفر نجفی فزود: کارگاههای فرشبافی به لحاظ مالی در مضیقه هستد و اتحادیه نیز به لحاظ تامین و ارائه تسهیلات مورد نیاز با مشکلاتی مواجه است.
وی اظهار کرد:شاغلان این حرفه به لحاظ جسمی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و به نسبت فعالیت طولانی مدت خود مزد کمتری را دریافت می کنند.
مسوول اتحادیه فرشبافان استان زنجان ، گفت:هنر قالیبافی و شاغلان این بخش نیازمند حمایت هستند که این مهم به پویایی و بالندگی منجر می شود.
522/7320
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن