تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806866526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا قهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت؟ باشه‌آهنگر:جشنواره‌های خارجی سینمای قصه‌گو را از ما گرفت/سینمای قصه‌گو در گیشه هم موفق است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیا قهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت؟
باشه‌آهنگر:جشنواره‌های خارجی سینمای قصه‌گو را از ما گرفت/سینمای قصه‌گو در گیشه هم موفق است
این کارگردان گفت که قهرمانان ما شهدا هستند،شهدا یک گروه بودند چون جنگ و دفاع مقدس روی دوش یک نفر نبود،پای ایثار در میان بود. این امر با سینمای کلاسیک که دارای قهرمان و ضد قهرمان است، تفاوت‌های ماهوی دارد.

خبرگزاری فارس: باشه‌آهنگر:جشنواره‌های خارجی سینمای قصه‌گو را از ما گرفت/سینمای قصه‌گو در گیشه هم موفق است


محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در خصوص بازگشت قهرمان به سینما، عنوان کرد: بعد از انقلاب فرهنگ جامعه ما از فردیت به جمعگرایی گرایید و جامعه به ملت و امت تبدیل شد. این ادبیاتی است که بعد از انقلاب در کشورمان حاکم شد و در فضای نوشتاری و سینمای ما آرام آرام جای گرفت و بدین ترتیب قهرمان به سبک قهرمانان سینمای دنیا در ایران از بین رفت؛ یعنی قهرمان سینمای ایرانی قبل از پیروزی انقلاب منقرض شد. وی افزود: در سینمای جنگ، ما قهرمانانی داشتیم که معمولاً جان خود را فدا می‌کردند. در حالی که قهرمان‌های غربی سوپرمن‌ها هستند که هرگز کشته نمی‌شوند. در دوران نوین ایران، نویسندگان ما پوست‌اندازی را تجربه کردند و به همین علت قهرمانان ما نیز تغییر یافتند. کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» در ادامه خاطرنشان کرد: در سینمای ما قهرمانی که در ظاهر و بطن داستان باشد، وجود ندارد، البته در سینمای جنگ و دفاع مقدس هم قهرمان‌پروری کمتر دیده می‌شود. وی با اشاره به سینمای هالیوود و غرب عنوان کرد: در سینمای غرب، رمبو را داریم که حتی اگر این شخصیت شکست خورده باشد و امید خود را از دست داده باشد در اجرا قهرمانانه انجام می‌شود. وی تاکید کرد: قهرمانان ما شهدا هستند، شهدا یک گروه بودند چون جنگ و دفاع مقدس روی دوش یک نفر نبود، پای ایثار در میان بود. این امر با سینمای کلاسیک که دارای قهرمان و ضد قهرمان است، تفاوتهای ماهوی زیادی دارد. قهرمانپردازی معلول نوع روایت شناسی اثر است. در روایتی که ضد قهرمان غایب است، قهرمان نیز ظهور نخواهد کرد. آیا سینمای ما باید تنها یک جنبه از سینمای مرسوم را دنبال کند؟ آیا جامعه ما بدین شکل است و در شرایط سخت اقتصادی و شرایط متفاوت سیاسی و اجتماعی میتواند قصه پردازی کند؟ آیا این چنین، قهرمان‌پردازی در اینجا قابل اجرا است یا خیر؟ باشه‌آهنگر افزود: معمولا در شرایط مذهبی خیلی از قهرمانپردازیها معنا پیدا نمیکند چون قهرمان مذهبی همیشه به تقدیر، سرنوشت و خیر خداوند اعتقاد دارد و راضی به رضای خداست؛ در این صورت هم شکست برای وی معنا ندارد. کارگردان فیلم سینمایی «فرزند خاک» در بخشی دیگر از این گفت‌وگو سینمای کمدی را سینمایی قهرمان‌پرور خاص دانست و خاطرنشان کرد: در سینمای طنز و کمدی ما این نوع قهرمان‌پروری که به دلیل زبان فصیح طنز ایجاد کمدی موقعیت و کمدی زبانی این قهرمان بهتر می‌تواند جای خود را نشان دهد بهتر است چون قهرمان طنز با حرکات و زبانش در مقابل تماشاگر می‌ایستد و خیلی فضای شکست‌خوردگی وجود ندارد. اما در سینمای داستانی ما باید بر اساس قهرمان پردازانه نوشته شوند که قطعا تغییراتی در آن بوجود خواهد آمد. این کارگردان سینما با اشاره به تصویب مصوبه جدید سازمان سینمایی مبنی بر اولویت تولید فیلمهای بدون پایان باز و قصه محور، گفت: معمولا سینمای قصه گو در گیشه کمتر از سینمای ضد قصه دچار مشکل می‌شود و در سینمای خارج از مرزهای ما، بسیاری از رمان‌های بلند معمولا برای سینما نوشته می‌شوند و فروش خود را انجام میدهند. این‌ها تبدیل به فیلم می‌شوند که در این صورت خیال تهیه کنندگان نیز راحت تر است. باشه آهنگر تاکید کرد: اتفاقی در حال رخ دادن در سینمای ما است که می‌تواند شروع، میانه و پایان مناسبی داشته باشد که قاعدتا عوام از اینگونه قصه ها لذت می‌برند که تجربه نیز این را ثابت کرده است. وی ادامه داد: نباید راه را برای تمام سبک‌ها بست، اما اتفاقی که تحت عنوان پایان باز در سینمای ما افتاده به دلیل عدم توان نویسنده در اتمام داستان است، بسیاری از نویسندگان ما در قصه پردازی ناتوان هستند. وی تاکید کرد: بسیاری از پایان‌های باز فکر و اندیشه را از مخاطب می‌گیرد و او را سرگردان می‌کند که این امر بیشتر در فیلمسازان جوان رخ داده که فضای فیلم‌های جشنواره‌های خارجی را کپی می‌کنند. باشه آهنگر اظهار داشت: بزرگترین ضربه جشنواره‌های خارجی به سینمای ما این است که سینمای قصه گو و قهرمان پرداز را از فیلمسازان جوان ما گرفته است. انتهای پیام/

93/02/17 - 09:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن