واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیا قهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت؟
سهیلی: جشنوارههای خارجی مسیر فیلمسازان جوان ما را تغییر داد/فیلمساز باید بداند برای سینما فیلم میسازد یا تلویزیون
سعید سهیلی گفت: جشنوارههای خارجی و جوایزی که در آن به برخی فیلمها داده شد مسیر فیلمسازان جوان ما را عوض کرد و به سمت فیلمهایی با پایان باز برد که این موضوع باعث ایجاد موجی شد که برخی فیلمسازان بزرگ ما هم به این موج دامن زدند.
سعید سهیلی کارگردان سینمای ایران در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس، درخصوص بازگشت قهرمان به سینمای ایران، گفت: مدتی است سینما دچار بیماری شده و یک مرضی که خیلی از اهالی سینما متوجه آن نبودند به جانش افتاده و آن چیزی است که تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره راه پیدا میکنند خوب هستند اما در هنگام دیدن این فیلمها احساس میکنیم که در حال تماشای یک تله فیلم هستیم. وی افزود: این فیلمها دارای کمبودهایی هستند، یعنی شروع محکم، قهرمان و ضد قهرمان و پایان خوب ندارند که به این فیلمها نمیتوان سینمایی گفت. کارگردان فیلم سینمایی «کلاشینکف» خاطرنشان کرد: ما سینما را اینطور آموختهایم که قصه بسیار محکم و ضد قهرمان و قهرمان بسیار محکم باشد و زمانی که بچه بودیم و فیلم میدیدیم یک «جان وین» به عنوان قهرمان دیدهایم و اینطور سینما را یاد گرفتهایم. کارگردان فیلم سینمایی «مردی شبیه باران» تأکید کرد: من خیلی از وقتها به هم صنفهای خود میگویم که در فیلمهای شما خوبی، بدی و زشتی دیده نمیشود و همهچیز در هم است،؛ تماشاچی به سینما برود و یک بچه که بادبادکش گم شده است را ببیند؟ این که سینما نیست، این یک تله فیلم است. سهیلی تأکید کرد: من از فیلم «مردی شبیه باران» تا فیلم سینمایی «کلاشینکف» همیشه به قهرمان، ضد قهرمان، قصه، شروع خوب و پایان خوب وفادار بودهام؛البته اینکه چقدر موفق بودهام بحث دیگری است اما سعی کردم به این موضوعات وفادار بمانم. وی تأکید کرد: جشنوارههای خارجی و جوایزی که در آن به برخی فیلمها داده شد مسیر فیلمسازان جوان ما را عوض کرد و به سمت فیلمهایی با پایان باز برد که این موضوع باعث ایجاد موجی شد که برخی فیلمسازان بزرگ ما هم به این موج دامن زدند. برخی از فیلمسازان بزرگ ما احساس میکنند که پلانهای بلند را میتوان فیلم هنری قلمداد کرد، در صورتی که اینطور نیست. وی ادامه داد: امثال کیارستمی و برخی فیلمسازان موج نو هم فیلمهای خوبی ساختند اما موجی پشت اینها برای کپی برداری ایجاد شد که همه کپیها کاملاً مخدوش و سیاه بود تا اینکه این موضوع فراگیر شد و سینمای ما به این روز افتاد. کارگردان فیلم سینمایی «گشت ارشاد» با اشاره به مصوبه سازمان سینمایی مبنی بر وجود قهرمان و اهمیت قصه در فیلمها اظهارداشت: فکر میکنم که با بخشنامه سازمان سینمایی نیز اتفاقی نخواهد افتاد چون خود فیلمسازان ما باید بدانند و تکلیف خود را روشن کنند که میخواهند فیلم برای سینما بسازند یا برای تلویزیون. وی تاکید کرد: فیلمی که قرار است روی پرده برای مخاطب عمومی به نمایش در بیاید باید استانداردهای سینما در آن لحاظ شده باشد. انتهای پیام/
93/02/08 - 10:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]