واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت؟
رئیسیان: تزریق سرمایه دولتی جذابیت و قهرمان را از سینما گرفته است/قهرمان تعریف مشخصی ندارد
علیرضا رئیسیان کارگردان سینما، تنبلی و کمکاری که سینمای دولتی به همه ارکان سینمای ایران تزریق کرده است را دلیل عدم حضور قهرمان در فیلمهای ایرانی دانست.
علیرضا رئیسیان تهیهکننده و کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره کمرنگ شدن عنصر قهرمان در سینمای ایران به گفت: نخست باید دریابیم که منظور از قهرمان چیست، اگر منظور تعریف شخصیت قهرمان به شکل کلاسیک و قدیمی آن باشد می گویم، آن چیزی که امروز در سیر تکامل سینما رخ داده، تغییر تعریف کلاسیک، هم در ذات و هم در اجراست؛ یعنی سینما به قدری متنوع شده که از حالت کلاسیک بیرون آمده و ما میبینیم قهرمان یک فیلم میتواند یک حیوان عجیب و غریب باشد یا موجوداتی که از سیارات دیگر به شکل قهرمان منفی یا مثبت روی زمین آمدند و حتی امروز به شکل قهرمانان جمعی نیز به نمایش درمیآیند، بنابراین، قهرمان تعریف مشخصی ندارد و برداشت مشخصی نیز از سوی مخاطب برای آن وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: درباره اینکه سینمای ما قهرمان ندارد باید گفت سینمای ما مگر چه دارد که قهرمان نداشته باشد!. وی دلیل عدم وجود عنصر قهرمان در فیلمهای امروز سینما را تزریق سرمایه دولتی (به معنای عام کلمه) در سینما برشمرد و خاطرنشان کرد: تنبلی و کمکاری که سینمای دولتی به همه ارکان سینمای ما تزریق کرد، دلیل این موضوع است، یعنی سینما نه تنها فاقد قهرمان بلکه فاقد جذابیت هم شده است. او در توضیح این موضوع گفت: ممکن است در یک فیلم، قهرمان به شکل فردی وجود نداشته باشد و یک اجتماع قهرمان به شکل جمعی باشند و یا اینکه یک کودک یا یک حیوان (فیلم زندگی پای) قهرمان فیلم باشد و فیلم بدون داشتن یک تک قهرمان جذاب شود، اما سینمای ما نه تنها این شکل از جذابیت، بلکه قهرمان و کشش دراماتیک را ندارد. وی با بیان اینکه امروز دیگر سختی و فراز و فرود و یا نمونههای مدرنتر در سینمای ایران وجود ندارد گفت: حذف مخاطب از عرصه تولید و نمایش باعث ایجاد رکود در تمام ابعاد از سوی دولت است، اینگونه کسی دنبال فیلمنامه خوب با قهرمان جذاب و سمپاتیک نمیرود و به یک ایده بسنده میکند. رئیسیان در ادامه داد: اینکه مردم فیلمی را ببینند یا نه، انگار دیگر خیلی مهم نیست، سینمای ما بلاتکلیف است که بین خواست مردم که پول میدهند و به سینما میروند و درخواستشان یک قصه خوب با شخصیتهای قابل درک است و از طرفی دیگر، مدیرانی با خواستههای مشخص که فیلمی را سفارش میدهند و باقی ماجرا برای آنها مهم نیست کدام را انتخاب کند، در این بین برخی فیلمسازان هم سود خود را در تولید میبرند و یک فیلم ساخته میشود که تمام اینها نشان از بلاتکلیفی سینما است. انتهای پیام/
93/02/05 - 14:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]