تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821181373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه: جایگاه زیبا شناسی کتاب به معنای واقعی معرفی نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه: جایگاه زیبا شناسی کتاب به معنای واقعی معرفی نشده است تهران- ایرنا- یک استاد دانشگاه در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: جایگاه زیبا شناسی کتاب به معنای واقعی معرفی نشده و از آن برداشت های متفاوت می شود.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، بهمن نامور مطلق در نشست بررسی محتوایی و زیبایی شناختی کتب دانشگاهی حوزه علوم انسانی در سرای اهل قلم افزود: هیچ گاه متن ها به صورت عریان در اختیار مخاطبان قرار نمی گیرند.
وی گفت: در یک چارچوب صحیح پیرا متن ها باید طوری نگارش شود که باعث جذب مخاطب به سمت مطالعه کتاب گردد.به عنوان مثال تیترا‍ژ اول و آخر فیلم ها را نیز پیرا متن می نامند که موجب سوق دادن مخاطب به سمت اصل متن می شود.
وی خاطر نشان کرد: در واقع پیرا متن ها نحوه مراجعه مخاطب و چگونه مطالعه کردن را هدایت می کند.
نامور مطلق با اشاره به اینکه پیرا متن ها به دو دسته متصل و غیر متصل تقسیم می شوند، گفت: پیرا متن هایی را که در کنار متن قرار می گیرند متصل و مانند تیتراژ فیلم ها را غیر متصل می نامند.
وی تاکید کرد: البته در کشورهایی مانند ایان ما توجه کمتری به پیرا متن ها می شود که از مهمترین دلایل آن نبود رابطه رابطه بین متن سازان با پیرا متن سازان است به همین دلیل بسیاری از متن سازان برای سفارش روی جلد آثار خود پس از مراجعه به پیرا متن سازان و اتمام کار متوجه می شوند که طراحی های صورت گرفته با اصل متن تفاوت بسیاری دارد.
وی گفت: از دیگر دلایل این اتفاق نبود آشنایی و مطالعه پیرا متن سازان با اصل متن است .
مریم لاری دیگر کارشناس حوزه ادبیات نیز در ادامه این نشست گفت: طراحی روی جلد تمامی کتاب های منتشره از نظر ظاهری تناسبی با محتویات داخلی آنها ندارد.
وی معتقداست بسیاری از طراحی کتاب های امروزی نشات گرفته از کتاب آرایی اروپایی است.
لاری با یادآوری این موضوع انقلاب صنعت چاپ در اروپا از قرن 15 شکل گرفت، گفت: در این انقلاب اروپائیان با وجود توجه به صفحه بندی بر زیباسازی ظاهری آثار منتشره نیز تاکید داشتند انقلاب بعدی که بعد از رنسانس سوم اروپا رخ داد ، انقلاب گرافیک بود که امروزه بسیاری با آنان سروکار دارند.
وی در پایان افزود: استفاده از نرم افزارها و تکنیک های جدید چاپ را نیز نمی توان نادیده گرفت.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت ماه جاری در محل مصلی امام ( ره ) جهت خرید و بازدید علاقه مندان برپا است.
فراهنگ **1933**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن