تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837689831
پيامدهای تمرّد از دستورات الهي/ چگونه یک نفر مصداق صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه تفسیر قرآن ؛
پيامدهای تمرّد از دستورات الهي/ چگونه یک نفر مصداق "صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ" می شود
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اگر كسي عمداً گوش به دستورات الهي نداد و سراغ شيطنت شياطين حركت كرد، از آن به بعد است كه خداي سبحان توفيق فهميدن آيات را از او ميگيرد، تأکید کرد: خداي سبحان هرگز ابتدائاً كسي را كور و كر نميكند؛ ولي اگر كسي خود را كور و كر كرد (به سوء اختيار خودش)، ديگر از توفيق الهي محروم است.
تمثيل قرآن درباره پيامبران و كافران آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آيه 170 سوره بقره فرمود: ﴿وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾ به تمثيل قرآن درباره پيامبران و كافران اشاره کرد و گفت: فرمود اين گروه كه مقلد كورياند نسبت به نياكان گذشته جريان اينها مثل جريان اغنام و احشام است كه اغنام و احشام حرف چوپان را كه آنها را به حق هدايت ميكند نميفهمند (فقط صدا را ميشنوند). اگر يك رمهٴ گوسفندي باشند و يك شباني داشته باشند كه اين شبان آنها را راهنمايي ميكند كه كجا آب است و كجا چاه و خطر، كجا راه است و كجا پرتگاه، اينها حرف آن چوپان را نميفهمند فقط صدا را ميشنوند (هيچ دركي ندارند). فرمود انبيا به منزله راعيان اين افرادند و اينها را هدايت ميكنند، آنها كه ميشنوند و واقعاً انساناند خب خطابِ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ﴾ است و خطاب ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا﴾ است و امثال ذلك، آنها كه ﴿كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ اند آنها كسانياند كه فقط صوت انبيا را ميشنوند اصلاً گوش نميدهند ببينند انبيا چه ميگويند، چون آنچه كه بايد بپذيرند آن را به وسيله سنت باطل نياكانشان پذيرفتند، لذا صريحاً ميگويند: ﴿سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ﴾ ؛ حرف در ما اثر نميكند. وی افزود: خداي سبحان ميفرمايد كه اينها مثل آن رمهاياند كه حرف شبانشان را نميفهمند و سرانجام سقوط ميكنند. آن شبان با چوبدستي بالأخره بايد اينها را به راه بياورد؛ نه با حرف، نه با هدايت فرمود:﴿وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ﴾ يعني مَثَل پيامبري كه كافران را به حق دعوت ميكند مَثَل آن شباني است كه رمه را دعوت ميكند. خب رمه كه نميفهمد، يك چوبدستي لازم است كه اينها را با چوب منزجر كنند. اين همان بيان حضرت امير(ع) در نهجالبلاغه است كه فرمود اگر حرف و برهان در شما اثر نكرد «بالكي» يعني با داغكردن علاج ميكنيم. اينكه خداي سبحان فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ﴾ اين راجع به مؤمنين است، حالا اگر نشد و اين خطاب ﴿أَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاة﴾ اثر نكرد، روزي ميرسد كه اينها را «كِيْ» و داغ ميكنند: ﴿فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هذَا مَا كَنَزْتُمْ﴾ ؛ روزي فرا ميرسد كه اينهايي كه حقوق الهي را پرداخت نكردند (اينها) را با همان مال داغ ميكنند. پس پيامبر به منزله راعي و شبان است، اين مردم به منزله رمهاند كه حرف شبان را نميفهمند، ولي افراد آگاه به عنوان مؤمنين خطاب ميشوند، به عنوان اولواالالباب ستايش ميشوند، به عنوان ناس مطرحاند و مانند آن. خداوند همه را با سرمايه فطرت آفرید صاحب تفسیر تسنیم در ادامه تأکید کرد: ... اين كفار كه حرف ناعق و حرف راعي خود را نميشنوند، در حقيقت: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾ [و] چون عاقل نيستند مقلّد كسانياند كه ﴿لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ﴾. شما ميبينيد در [بين] اين گوسفندها در اين رمهها يك كاري كه يك گوسفند كرد ديگران هم ميكنند؛ از يك نهر كوتاهي كه پريد ديگران هم ميپرند بدون اينكه بفهمند آن چرا پريد، آيا درست رفت يا نه، اگر خطر است براي همه است و اگر جاي خوبي هم بود براي همه است. اين دنبالهروها عادتشان تقليد است چون تحقيق ندارند، نميدانند كه چرا او از اين راه رفته است، لذا فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾. اگر عاقل بودند از كسي تقليد ميكردند كه عاقل و مهتدي باشد و چون عاقل نيستند از كساني تقليد ميكنند كه ﴿لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ﴾.اشنوايي و نابينايي كيفري وی با تأکید بر اینکه هر انساني را خداي سبحان با سرمايه فطرت الهي آفريده است، افزود: ...اگر كسي اين فطرت را شكوفا كرد كه از عقل و وحي بهتر مدد ميگيرد و اگر كسي اين فطرت را دفن كرده است كه ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَ﴾ آن وقت از وحي استفاده نميكند. نه اينكه خداي سبحان كسي را صمّ و بكم آفريده باشد، خداي سبحان همه را با فطرت آفريد، همه را با هوش خلق كرد، هيچ كسي را بدون پذيرش توحيد نيافريد؛ استعدادها البته يكسان نيست ولي آن نصاب معيّن كه براي تكليف لازم است به همه داد؛ فرمود: ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لاَ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾ پس همه را با اين سرمايه آفريد.
سلب توفيق فهم معارف الهي؛ پيامد تمرّد از دستورات الهي آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از تفسیر آیه 170 بقره تصریح کرد: اگر كسي عمداً گوش به دستورات الهي نداد و سراغ شيطنت شياطين حركت كرد، از آن به بعد است كه خداي سبحان ميفرمايد: ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ يا ﴿سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِي الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ﴾ فرمود: از آن به بعد ما توفيق فهميدن آيات را از اين ميگيريم. اگر ما چندين بار به وسيله عقل و وحي او را هدايت كرديم او بياعتنايي كرد، مهلت داديم او تمرّد كرد، راه توبه و انابه را باز كرديم او طغيان كرد، از آن به بعد ديگر توفيق فهم را ميگيريم (اين نعمت را به او نميدهيم) او را به حال خودش رها ميكنيم. فرمود: ﴿سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِي الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الارْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ﴾؛ من نميگذارم كه آنها به سراغ معارف اسلامي حركت كنند (آن توفيق را ميگيرم) اينها را به حال خودشان رها ميكنم. اگر در سوره «صف» فرمود: ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ اين نشان ميدهد كه هرگز خداي سبحان بَدئاً و ابتدائاً قلب كسي را مهر نميكند و چشم و گوشِ دل كسي را نابينا نميكند. آيه هفتم و همچنين آيه هجدهم سوره مباركه «بقره» كه بحثش قبلاً گذشت [به ترتيب] اين بود كه ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ و اينكه فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَيَرْجِعُونَ﴾ يعني آن چنان كر و كورند كه اصلاً برنميگردند به جايگاه اصليشان. پس خداي سبحان هرگز ابتدائاً كسي را كور و كر نميكند؛ ولي اگر كسي خود را كور و كر كرد (به سوء اختيار خودش)، ديگر از توفيق الهي محروم است، لذا فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَيَرْجِعُونَ﴾.
وی خاطر نشان کرد: در موارد ديگر فرمود: ﴿إِنَّكَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ﴾ فرمود كه رسول من تو مردهها را اسماع نميكني؛ كرها را هم اسماع نميكني ـ خب رسول خدا كه در قبرستان بقيع منبر نميگذاشت سخنراني كند و براي مردهها حرف بزند! ـ فرمود اينهايي كه هستند دو قسماند: عدهاي زندهاند؛ عدهاي مرده، آنهايي كه واقعاً مردهاند تو توان آن را نداري كه اسماع كني حرف را به دل آنها برساني، براي اينكه بين حرف تو و دل آنها يك غلاف سنگيني و يك قشر عظيمي است، آنها در آن غار دفن شدهاند: ﴿جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّة﴾ ما «كنان» قرار داديم، ما آنجا را غار قرار داديم و اينها در غار دفناند، چگونه حرف تو را ميفهمند؟ آنها گفتند كه ﴿قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ﴾ ، خداي سبحان فرمود كه ما چندين بار مهلت داديم بعد ديديم كه هيچ استفادهاي نميكنند و هيچ بهرهاي نميبرند، اينها را در آن غار دفن كرديم. يك مقدار از اينها در سوره مباركه «اسراء» است كه ﴿وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَاباً مَسْتُوراً﴾ ، يك مقدار هم در سوره «فصلت» هست كه ما يك حجابي براي اينها قرار داديم و حرفهاي تو در اينها اثر نميكند؛ آيه پنجم سوره «فصلت» اين است كه ﴿وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِنْ بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ﴾؛ يعني ما اصلاً نميفهميم تو چه ميگويي، بين ما و تو حجاب است و خداي سبحان هم فرمود حجاب است منتها حجاب غيرمرئي: ﴿وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَاباً مَسْتُوراً﴾...
محجوب بودن گناهكار درحجاب مستورِ گناه این مدرس عالی حوزه علمیه یادآور شد: فرمود: حجاب دو قسم است. يك حجاب جسماني و حسّي است كه اين حجابْ محسوس است مثل اينكه ديوار يا در و پرده حجاباند (اين حجاب محسوس است)؛ يك حجابي است مستور كه اين حجاب را نميشود ديد مثل اينكه گناه حجاب است. خب گناهكار محجوب است، واقعاً در حجاب است و نميبيند. و اما اينكه گناه چگونه حجاب است، انسان ببيند كه گناه حجاب است اينچنين نيست، بايد بفهمد كه گناه حجاب است، وگرنه احتجاب به گناه را نميشود ديد، چون اين حجاب مستور است. در اين دعاي شريف ابوحمزهثمالي آمده، كه «انك لا تحتجب عن خلقك الا ان تحجبهم الاعمال السيئة دونك»؛ در اين دعاها عرض ميكنيم خدايا تو محجوب نيستي عمل حاجب است (اين عمل نميگذارد ما تو را ببينيم). خب گناه حاجب است و اما حاجببودن گناه مستور است، خود اين حاجب، حاجبِ غيبي است. حاجب دو قسم است: يا محسوس يا مستور. فرمود ما حجاب مستور قرار ميدهيم و واقعاً آنها در حجاباند. فرمود كه ما آنها را در اكنّه قرار ميدهيم و واقعاً اينها محجوباند و نميفهمند؛ اما اين به عنوان كيفر است، بعد از مهلتدادنهاي چندينباره است و از اين جهت فرمود: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾...
۱۳۹۳/۲/۱۳ - ۰۹:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
فرحزاد: روح و جان حضرت زهرا(س) روح و جان الهی است
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۲ یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا س الگوی تمام زنان عالم است گفت روح و جان آن حضرت روح و جان الهی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله فرحزاد طی مراسمی در مسجد مقدس جمکران با اكنفرانس اسلام و خانواده در بلاروس برگزار شد
دین و اندیشه كنفرانس اسلام و خانواده در بلاروس برگزار شد کنفرانس اسلام و خانواده از سوي رايزني فرهنگي كشورمان در هتل کارون پلازای مینسک برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر اين كنفرانس با همكاري مرکز مسلمانان بلاروس انجمن تاتارهای مقیم بلاروس تشکیلات اسلامی وابسته به سفا941 نفر به عنوان معلم نمونه فارس انتخاب می شوند/ هیچگونه استخدام در آموزش و پرورش نداریم
استانها جنوب فارس آذری 941 نفر به عنوان معلم نمونه فارس انتخاب می شوند هیچگونه استخدام در آموزش و پرورش نداریم شیراز – خبرگزاری مهر مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت 941 نفر به عنوان معلم نمونه فارس انتخاب می شوند به گزارش خبرنگار مهر حمید رضا آذری صبح چهارشنبه در نشست خبمادر شاهراه اتصال به بهشت/ هنگامی که اطاعت مادر بر فرمان الهی مقدم می شود
دین و اندیشه سالروز میلاد کوثر نبی س مادر شاهراه اتصال به بهشت هنگامی که اطاعت مادر بر فرمان الهی مقدم می شود یکی از مباحثی که در قرآن و روایات به شدت بر آن تأکید شده است مسئله احسان به والدین است که امام سجاد ع درباره این باره می فرماید پس این مادر بود که حاضر بود گرسنه بچه کسی اولین نفر وارد جهنم میشود؟
چه کسی اولین نفر وارد جهنم میشود اگر به جوهر و فهم کلی مسأله زن نگاه کنیم میبینیم که زن در خانواده از چهار حالت عمده خالی نیست زن یا مادر است یا خواهر است یا دختر است و یا همسر است که در مورد هر کدام از این حالتها دین مقدس اسلام رهنمود و هدایت خاصی را برای گرامیداشت از مرونمایی از نرمافزار «کوثر» در آستانه میلاد حضرت زهرا(س)/ برپایی كنفرانس «صلح و چالشهاي جهانی» در نیویورک
دین و اندیشه دین و اندیشه در 7 روز رونمایی از نرمافزار کوثر در آستانه میلاد حضرت زهرا س برپایی كنفرانس صلح و چالشهاي جهانی در نیویورک خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه دعوت سازمان دارالقرآن از مردم برای مشاركت در چاپ و اهدای قرآن محکومیت ترور کشیش هلندی در سوريه توسط مرچگونه میتوان تقوای درونی را بر فجور غلبه داد
دین و اندیشه چگونه میتوان تقوای درونی را بر فجور غلبه داد آیت الله قرهی در بحث نکته هایی از قرآن مجید گفت انسان باید از فسق و فجور بیرون بیاید و قدرت داشته باشد که آن تقوایی را که پروردگار عالم در وجودش قرار داده غالب کند به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی از نکته های قرآنیصدور حکم اعدام برای 700 نفر در مصر ننگآور است
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۷ آیتالله مکارمشیرازی با بیان اینکه مصر مهد تمدن است صدور حکم اعدام برای 700 فعال سیاسی در این کشور را ننگآور دانست و از سکوت مجامع بینالمللی و الازهر انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در آغاز درسثبت نام 7366 نفر در نهمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن
سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۰ در نهمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی حفظ در رشته حفظ کل 2649 نفر رشته حفظ 20 جزء 1002 نفر رشته حفظ 10 جزء 2370 نفر و رشته حفظ پنج جزء نیز 1345 نفر ثبت نام کردند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یوسف افراش معاون ارتباطا200 نفر به برکت موقوفات کشور، راهی عتبات عالیات شدند
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۷ سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام200 زائر به برکت موقوفات مرتبط به عتبات عالیات خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسن ربیعی با بیان اینکه نخستین کاروان زیارتی زائران حرم حسینی شامل 200 تن از کسانی هستند که تسمینار جایگاه زن در ادیان الهی در اتيوپي برگزار شد
دین و اندیشه سمینار جایگاه زن در ادیان الهی در اتيوپي برگزار شد به مناسب ولادت حضرت فاطمه زهرا س سمینار جایگاه زن در ادیان الهی به همت رايزني فرهنگي كشورمان در آديس آبابا برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر رایزنی فرهنگی ايران با همکاری دانشگاه مسیحی مکانیسوس و با حضور جمعی ازثبت نام 7366 نفر در نهمين دوره طرح اعطاي مدرك تخصصي حفظ قرآن
دین و اندیشه ثبت نام 7366 نفر در نهمين دوره طرح اعطاي مدرك تخصصي حفظ قرآن معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم اعلام كرد هفت هزار و 366 حافظ قرآن در نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن ثبت نام کردهاند که تمامی ثبت نام کنندگان در آزمپيامبر ی كه مردم به او ايمان نياوردند و او آنها را نفرين كرد؟
پيامبر ی كه مردم به او ايمان نياوردند و او آنها را نفرين كرد حضرت نوح يكي از پيامبران الهي است كه در حدود 122 آيه از قران درباره آن حضرت نازل شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز اين كه كدام پيامبر پس از دعوت بسيار و تحمّل سختيهاي بيشمار مرنماز خوف چگونه خوانده میشود؟
نماز خوف چگونه خوانده میشود کیفیت خواندن نماز خوف دربارۀ نماز خوف توضیح دهید و چگونه خوانده میشود 1 نماز خوف از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غزوات تشریع شده است که این غزوه در سال چهارم 1 یا پنجم و یا ششم 2 هجرت بوده و این نماز با کیفیت مخصوصی خوانده میشوهمایش حضرت فاطمه (س) یادآوری چگونه انتخاب کردن و چگونه بودن است
دین و اندیشه همایش بین المللی فاطمه زهرا س همایش حضرت فاطمه س یادآوری چگونه انتخاب کردن و چگونه بودن است مشاور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت برگزاری نشست و مجالسی مانند همایش بین المللی فاطمه زهرا بانوی مهر ام ابیها س یادآور الگوگیری و چگونه انتخاب کردن و چگوشرکت 30 هزار نفراز دانشگاهیان در جشنواره حکمت مطهر
دین و اندیشه شرکت 30 هزار نفراز دانشگاهیان در جشنواره حکمت مطهر معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت تاکنون نزدیک به 30 هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند که این آمار در حال افزایش است به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسل200 نفر به برکت موقوفات کشور راهی عتبات عالیات شدند
دین و اندیشه 200 نفر به برکت موقوفات کشور راهی عتبات عالیات شدند سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام 200 زائر به عتبات عالیات به برکت موقوفات مربوطه طی مراسمی از امروز جمعه 29 فروردین ماه خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان ای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها