تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805493876
![نمایش مجدد: فرهنگ گفتگو و مناظره را باید از کودکی به افراد آموخت/ صددرصد دانستن حرفهای خود مانع اصلی گفتگو و حل اختلافات است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
فرهنگ گفتگو و مناظره را باید از کودکی به افراد آموخت/ صددرصد دانستن حرفهای خود مانع اصلی گفتگو و حل اختلافات است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1393/02/02/IMG15012139.jpg)
دین و اندیشه آسیب شناسی فرهنگی؛
فرهنگ گفتگو و مناظره را باید از کودکی به افراد آموخت/ صددرصد دانستن حرفهای خود مانع اصلی گفتگو و حل اختلافات است
یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت باید فرهنگ گفتگو را در مراکز تربیتی و فرهنگی از کودکی با انواع و اقسام روش های تربیتی در جامعه جا انداخت، چرا که این کار یک کار ریشه ای است.
دکتر حسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه آیا گفتگو می تواند تنش ها و اختلافات طرفین گفتگو را حل کند اگر چنین است چرا مردم با گفتگو اختلافات خود را حل نمی کنند و علت نزاع ها و دعواها چیست؟ به خبرنگار مهر گفت: اصولاً گفتگو از خود لفظش هم معلوم است یک امر دوطرفه است. طبعا وقتی که بگویی و بشنوی می توان با آن اختلافات را برطرف کرد. ریشه عمده اختلافات، سوء تفاهم، بدفهمی و برداشت های بد است. یکی از راه های برطرف کردن بدفهمی ها و سوء تفاهم ها این است که افراد بنشینند و با گفتگو حالا چه در سطح پایین و ساده و چه در سطوح بالایی و علمی اختلافات خود را حل و فصل کنند.
وی افزود: به طور کلی می توان گفت در گفتگوها، همان شنیدن ادله طرف مقابل و گفتن ادله و دلایل خود، (آن مطلبی که معتقد به آن هستی) وقتی که ادله های طرف مقابل را می شنوی اگر ادله خودت نادرست و ناقص باشد پی به آن می بری و درصدد درست کردن آن بر می آیی و اگر ادله و دلایل طرف مقابل ناقص است و قانع کننده نیست او پی به اشتباهش می برد.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اظهارداشت:به هر حال گفتگو سنتی است که از زمانی که انسان آفریده شد یکی از راه های کسب معرفت بوده و گفت و شنود باعث می شود که علاوه بر سیر در آفاق و انفس، ادله های اعتقادات خود را قوی کنیم. استدلال و مناظره یا همان گفتگو مثل روز روشن است که می تواند در حل اختلافات مؤثر افتد.
وی در مورد اینکه حالا چرا مردم با گفتگو اختلافاتشان را حل و فصل نمی کنند، گفت: گفتگو و آدم اهل گفتگو مبانی می خواهد. یکی از مهمترین مبانی آن این است که فرد جزم گرا یا دگماتیست نباشد. یعنی آدم حرف ها و اعتقادات خود را صد درصدی نداند، نباید بگوید من به اینجا رسیده ام و دیگر حقیقتی بالاتر از این نیست و دیگران اشتباه می کنند. این صددرصد دانستن افکار و اعتقادات خود بزرگترین مانع برای گفتگو است. عدم گفتگو ریشه های فرهنگی دارد. در جامعه ما یکی از ریشه های اصلی آن همین جزم گرایی است.
استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد اینکه چقدر گفتگو در کاهش تنش ها و اختلافات و شکایات قضایی مؤثر است هم تصریح کرد: اگر کسی اهل گفتگو باشد و با توجه به اینکه حرف خودش را صددرصدی نداند و احتمال بدهد که طرف مقابل هم ادله ای دارد، یعنی ممکن است من در اشتباه باشم بسیار بر حل اختلاف ها و دعواها و روحیه دموکراتیک داشتن مؤثر است. گفتگو آرامش روانی به فرد می دهد، یعنی اگر آدم واقعاً اهل گفتگو باشد به لحاظ درونی و باطنی به آرامش دست می یابد و هیچ وقت احساس افسردگی نمی کند. می گوید من اینطوری هستم این اعتقادات و برداشت ها را دارم دیگران مثل من اعتقادات و برداشت های خاص خود را دارند وقتی قرار است با همدیگر صحبت کنیم ممکن است اختلافات، تنش ها و مشکلاتمان حل شود.
این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ در مورد اینکه چگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه نهادینه کرد، اظهار داشت: برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو باید یک کار فرهنگی و ریشه ای کرد. خیلی از مسائل ما به مسائل تربیتی و زیربنایی بر می گردد. مثلا الان بعد از سده ها در یک فرهنگی پرورش یافته ایم مثل یک درختی که کج کاشته شده و حالا کج رشد کرده و ضخیم شده خیلی سخت است که آن را صاف کرد. در واقع باید بگوییم از صفر باید شروع کنیم. مراکز تربیتی و فرهنگی ای که تربیت کودکان ما را به عهده دارند باید از آنجاها فرهنگ سازی کنیم. جزم گرایی و صددرصد دانستن حرفها و اعتقادات خود مانع اصلی گفتگو و حل اختلافات می شود.
استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب یادآورشد: در مراکز تربیتی و فرهنگی از کودکی باید با انواع و اقسام روش های تربیتی آرام ارام فرهنگ گفتگو را در جامعه جا انداخت. این کار، کار ریشه ای می خواهد. اما کار فوری اش این است که باید به سراغ نهادها یا آدمهای تأثیرگذار برویم. مسئولین و رهبران فکری جامعه و نخبگان اینها می توانند با گفتگو بین خودشان و نشان دادن اینکه اهل گفتگو هستند و اهل دعوا و منازعه و درگیری نیستند الگویی برای مردم باشند. در این سطح اگر اتفاقی بیافتد به شکل موقتش می توان گفت می شود مشکلاتی که وجود دارد رفع کرد تا آن کار زیربنایی و زیر ساختی از پایه شروع شود و بطور خودکار فرهنگ گفتگو بین مردم نهادینه شود.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه به نمونه هایی از گفتگو در تاریخ فلسفه و ادیان اشاره کرد و گفت: کتاب های فلسفی ما پر از گفتگوهای فیلسوفان است. مثلا شایع و رایج بود که بین ارسطو و افلاطون سر مباحث مهم فلسفی دعوا و اختلاف بود. ایندو از دو مکتب کاملا متمایز و متباین هستند، ولی با گفتگو نشان دادند که مشترکات زیادی دارند. فارابی در دنیای اسلام حتی چیزهایی که خیلی روشن بود و مورد اختلاف ارسطو و افلاطون بود و می گفتند بین ایندو اشتراکاتی وجود ندارد آمد یک جوری دیالکتیک بین ایندو برقرار کرد و در کتابش بیان کرد که بین ایندو فیلسوف که اختلافاتشان جدی به نظر می رسد وجوه مشترک زیادی هم وجود دارد. به هر حال اینها را می شود به هم نزدیک کرد. این در سنت فلسفی بود.
این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه بیان کرد: در سنت دینی هم کتاب های زیادی درباره گفتگوی بین ادیان نوشته شده است. گفتگوی بین مذاهب برای مثال گفتگو بین شیعه و سنی.
![](http://multimedia.mehrnews.com/small1/1392/05/27/IMG20274678.jpg)
۱۳۹۳/۲/۲ - ۱۵:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
لزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه/ تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی ر
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد لزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی را کم می کند یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت اگر روش گفتگوی منطقی که خود دارای اصول دقیق و علمی است در برنامه های درسی گنجانده شودچگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه را نهادینه کرد/ سنت مباحثه ای حوزه باید به جامعه راه یابد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد چگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه را نهادینه کرد سنت مباحثه ای حوزه باید به جامعه راه یابد یک استاد دانشگاه تهران گفت برای توسعه دیالوگ یعنی گفتگو دوطرفه لازمه اش این است که از طریق برنامه هایی از رسانه ملی و مطبوعات باب بحث و گفتگو را دلزوم ورود طرح «اوراق وقف» به حوزه فرهنگ/ وقف خدمتی به خود انسان است
دین و اندیشه لزوم ورود طرح اوراق وقف به حوزه فرهنگ وقف خدمتی به خود انسان است محمدرضا سرشار با بیان اینکه وقف خدمتی به خود انسان است پیش از آنکه خدمتی به دین و بشریت باشد طرح انتشار اوراق وقف را تحسین کرد و خواستار آن شد که این طرح در حوزههای دیگر به ویژه فرهنگ نیز اجرا شوریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ما با میوههای فرهنگ بیگانه تهدید می شود/ خانواده نباید مسئولیت فرهنگی خود را ب
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد ریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ما با میوههای فرهنگ بیگانه تهدید می شود خانواده نباید مسئولیت فرهنگی خود را به غیر واگذار کند رئیس دانشکده اهل البیت ع دانشگاه اصفهان با اشاره به ریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ایران از اینکه خانوادهها تربیعمق حرفهای آقاعلی زنوزی بیش از عمق حرفهای فلاسفه غرب است/ فرهنگ راه مقابله با تهاجم فرهنگی است نه زور
دین و اندیشه دکتر دینانی در پیش نشست حکیم طهران عمق حرفهای آقاعلی زنوزی بیش از عمق حرفهای فلاسفه غرب است فرهنگ راه مقابله با تهاجم فرهنگی است نه زور دکتر ابراهیمی دینانی احیای آثار حکما و فلاسفه به زبان روز را از جمله راههای مقابله با تهاجم فرهنگی توصیف کرد و گفت اگر بتوانیممركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ ترور فرانس فان در لوگت در سوريه را محكوم كرد
دین و اندیشه با انتشار بيانيه اي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ ترور فرانس فان در لوگت در سوريه را محكوم كرد مركز گفتگوي اديان و تمدن هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با انتشار بيانيه اي ترور كشيش هلندي ژزوئیت یا یسوعی مذهب بنام فرانس فان در لوگت در شهر حمص سوريه را محكوهزینهکرد برای قرآن در بین خانوادهها به فرهنگ تبدیل شود
یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۳ یک فعال قرآنی با اشاره به مشکلات مالی مؤسسات قرآنی گفت هزینهساختن برای برنامهها و فعالیتهای قرآنی در بین خانوادهها به یک فرهنگ تبدیل شود مینا هاشمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان در رابطه با فعالیتهای قرآسي و هفتمين جلسه شوراي سياستگذاري مركز گفتگوي اديان برگزار شد
دین و اندیشه با حضور ابراهيمي تركمان سي و هفتمين جلسه شوراي سياستگذاري مركز گفتگوي اديان برگزار شد سي و هفتمين جلسه شوراي سياستگذاري مركز گفتگوي اديان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با حضور ابوذر ابراهيمي تركمان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي 23 فروردين ماه در اينچهار گام ارتقاء فرهنگ دینی با توجه به خطبه فدکیه/ باید سایه تظاهر و دروغ را از حوزه فرهنگ دینی زدود
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد چهار گام ارتقاء فرهنگ دینی با توجه به خطبه فدکیه باید سایه تظاهر و دروغ را از حوزه فرهنگ دینی زدود یک پژوهشگر دینی با تشریح بخشی از خطبه فدکیه حضرت زهرا س به تبیین چهار گام اصلی در ارتقاء فرهنگ دینی جامعه پرداخت و گفت اگر جایی غلط و شطط انقوی حسینی در گفتگو با فارس: آمریکا صلاحیت لازم را برای میزبانی سازمان ملل را ندارد/ سازمان ملل متحد دنبال رفع
نقوی حسینی در گفتگو با فارس آمریکا صلاحیت لازم را برای میزبانی سازمان ملل را ندارد سازمان ملل متحد دنبال رفع مسئولیت از خودش استسخنگوی کمیسیون امنیت مجلس میگوید ادعای به حق ایران مبنی بر عدم صلاحیت میزبانی آمریکا از سازمان ملل بر همگان آشکار شد و اگر آمریکا بخواهد محدودیتی را عهتلی با دکور خاص برای افراد «عشق خودرو» |عکس|
هتلی به نام V8 در اشتوتگارت با ۱۵ اتاق و سوئیت بزرگ ساخته شده که در طراحی دکوراسیون آن بیش از هر مسئلهای علائق عاشقان خودرو و دوستداران موتورسیکلت در نظر گرفته شده است جام جم سرا ساختار جلوی تختها صندلیها اتاقها دیوارها و بخشهای گوناگون این هتل بامدارس مرجع فرهنگي در محله خود هستند
مديركل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان نمود مدارس مرجع فرهنگي در محله خود هستند مديركل آموزش و پرورش شهر تهران گفت مدارس مرجع فرهنگي در محله خود هستند به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران چهاربند با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم مليترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است
ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است خبرگزاری پانا استاندار بوشهر گفت ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری است ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ فروردين ساعت 00 48 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر دکتر مصطفی سالاری در آیین تجلیل از هممدارس مرجع فرهنگی در محله خود هستند
مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان نمود مدارس مرجع فرهنگی در محله خود هستند خبرگزاری پانا در اولین جلسه شورای معاونین كه در محل سالن كنفرانس اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با تبریك سال جدید و با اشاره به نامگذاری امسال به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهاطلاب باید قدردان موقعیت و جایگاه خود باشند
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۷ 15 نفر از رهپویان فقه و فقاهت و طلاب مدرسه علمیه حقانی به دست آیتالله شبیری زنجانی معمم شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا س و عمامهگذاری طلاب مدرسه علمیه حقانی با حضور آیتالله شبیریزنجانیفرهنگ فاطمی باید در جامعه اسلامی احیا شود
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۴ آیتالله نوریهمدانی گفت فرهنگ فاطمی و اهل بیت ع در جهت آشنایی مردم با سیره آنها باید در جامعه اسلامی احیا شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در مراسم رونمائی دانشنامه فاطمی در پژوهشگاه و اندیشه اسلامیفرهنگ خود مراقبتی باید در جامعه نهادینه شود
فرهنگ خود مراقبتی باید در جامعه نهادینه شود جیرفت - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت باید تلاش کرد تا فرهنگ خود مراقبتی در جامعه نهادینه شود به گزارش ایرنا محمدرضا محمدی ساردو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته سلامت افزود فرهنگ خود مراقبتی در گذشته بین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها