تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799095439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سی‌وپنجمین مقاله‌ شفاهي حسن رحیم‌پورازغدی منتشر شد/ سینما تقسیم بر دو: «هدایت» و «اغواء»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
سی‌وپنجمین مقاله‌ شفاهي حسن رحیم‌پورازغدی منتشر شد/ سینما تقسیم بر دو: «هدایت» و «اغواء»
مؤسسه فرهنگی هنری «طرحی برای فردا» ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی نخستين هفته‌نامه‌ صوتي استاد حسن رحیم‌پورازغدی در سال 93 را به مناسب «روز هنر انقلاب اسلامي» منتشر کرد.



به گزارش خبرگزاری مهر، این مقاله شفاهی به بحثي در «نظريه‌ هنر اسلامي» پرداخته و تبیین مؤلفه‌هایی از این دست را مورد توجه قرار داده‌ است: - تفنن، لذت، شادي، ملازمه‌ ذاتي با «غفلت» ندارد و مي‌تواند معطوف به بصيرت و رشد باشد.
- هنر و سينما، هم به لحاظ انديشه و انگيزه‌ «هنرمند» و هم به لحاظ نتيجه كار او، قابل تقسيم به اسلامي و غيراسلامي است.
- نيازهاي غريزي، عاطفي و فطري بشر مي‌تواند بستر رشد يا سقوط فرد و جامعه بوده و توسط هنرمند مورد حُسن يا سوء استفاده قرار گيرد.
- نوع استفاد‌ی هنرمند از نقاط ضعف مخاطب و تمايلات مثبت يا منفي او، ماهيت هنر را تغيير مي‌دهد.
- انكار غايت براي «هستي» و «انسان» به انكار غايت براي هنر و هنرمند مي‌انجامد. - همه‌ تمايلات مخاطب، مستوجب ارضاء و مستحق اعتناء از سوي هنر و هنرمند نيست؛ «تمايلات بشر» به عقلاني و نفساني، اخلاقي و غيراخلاقي و  عادلانه و ظالمانه تقسيم مي‌شود، پس هنر و هنرمند نيز به دو دسته‌ ارزشی و غیرارزشی تقسيم‌شدنی است.
- هنرمند مسلمان، اصالت را به نيازهاي معنوي و تكامل‌طلب مي‌دهد و نيازهاي مادی را بي‌آنكه انكار كند، در جهت نيازهاي اصيل‌تر راهبری مي‌كند.
- هنر اسلامي، غرائز حيواني(خشم و شهوت و توهم) را نه تحريك، بلكه تعديل و به سوي تكامل هدايت مي‌كند.
- هر «جذابيتي» و هر نوع تأثيرگذاري و تصرف در ذهن و روح مخاطب، لزوماً به معناي اغواء، استحاله، حق‌گريزي و واقع‌ستيزي نيست.
- سينماي اسلامي نیز از عنصر ابهام، ايهام، تفنّن، زيبايي، تعليق و تلذذ بهره مي‌گيرد اما در جهت تعليم و تهذيب و نه عليه آن. - جذابيت در هنر اسلامي، نه «هدف» و نه وسيله در جهت اهداف باطل بلكه «وسيله»اي در جهت خيرات و ارزش‌ها و عدالت و محبت و اخلاق و عقلانيت است.
- سینمای تخیلی، ترسناك، كمدي، درام، حماسی و... همگی به اسلامي و غيراسلامي، تقسيم‌شدني و در جهت تعديل و ارتقاء بشر يا تحريك و انحطاط او به‌كارآمدنی است.
- سینمای داستاني و مستند، هر دو مي‌توانند ديني يا غيرديني باشند.
- خداوند در قرآن با وعده وعيدهاي بهشتي و جهنمي، از قواي شهوت، ترس، خشم و تخيل انسان در جهت اصلاح بشر استفاده فرموده است.
- «خنده» غفلت و تمسخر و عصیان، هدف «هنر باطل» و سينماي شیطانی است و «خنده» شادي و محبت و شگفتی، هدف «هنر حق» و سينماي اسلامي است. - ترس‌ها و غم‌هاي مادي و دنيوي ناشي از یأس، حسادت، نفرت، حرص و همان ترس و غم غيراسلامي و ابزار كار «سينماي غيرديني» است و ترس‌هاي عقلاني و غم‌هاي اخلاقي و معنوي، ابزار كار سينماي اسلامي و عامل رشد و تعالی است.

- سلسله‌جنباني نمايشنامه‌نويسي جديد و داستان كوتاه با امثال میرزافتح‌علی آخوندزاده و صادق هدايت به توهم «ملازمت هنر جديد» با كفر و شكاكيت و اسلام‌ستيزي و عقيده به امتناع «هنر» اسلامي و نفی «سينما»ي ديني و محال انگاشتن «ادبیات» از نوع ديني دامن زده است.
 
علاقه مندان برای شنیدن این مقاله صوتی می توانند لینک http://rahimpour.ir/uploads/hafte_nameh_soati_1.mp3 را کلیک کنند!

 


۱۳۹۳/۱/۲۵ - ۰۸:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن