محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826980587
یادداشت/محمدتقی فهیم حاتمیکیا چه گفت، منتقدانش چه میگویند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/محمدتقی فهیم
حاتمیکیا چه گفت، منتقدانش چه میگویند
حاتمیکیا مانیفست اعتقادی اش را تریبونی کرد و بارها سعی کرد تا مغایر با برخی در این ایام، شفاف بودن در موضع گیری را یک اصل زیستی بشمارد.
خبرگزاری فارس-گروه سینما: صحبتها و مواضع صریح ابراهیم حاتمی کیا در برنامه راز ، فصل الخطابی بود بر همه حرف و حدیث های چپ و راست و خصوصا عافیت طلبان کرسی نشین در حجره ها، آکادمی ها و بساط پهن کن های حول و حوش سینماتک های داخل و خارج که همواره خواسته اند او را در هر بزنگاهی مصادره کنند. او چنان انرژی با خود به استودیو آورده بود که در طول 90 دقیقه کم نیاورد. به جز لحظاتی که او مجبور شد پاسخ اندک بینانی را که طی ماه های اخیر جایزه نگرفتن اش را دلیل طغیانش تلقی کرده بودند بدهد. به ویژه آنجا شوک دهنده ظاهر شد که او تکلیف خیلی ها را روشن کرد و صریح و بدون ملاحظه کاری های مرسوم این روزها، خود را سرباز انقلاب، پیرو امام راحل و شاگرد ادب آموخته ی سید مرتضی آوینی معرفی کرد. ابراهیم مانیفست اعتقادی اش را تریبونی کرد. بار دیگر افتخارش را به پوشیدن لباس پاسداری یادآوری و بارها سعی کرد تا مغایر با برخی در این ایام، شفاف بودن در موضع گیری را یک اصل زیستی بشمارد. رویکردی که در این فضا، فقط از شاگردان سید مرتضی ساخته است. دوره ای که برخی بدهکاران انقلاب، سعی در پوشش لباسی دیگر دارند، با دست پس می زنند ولی با پا پیش می کشند، نان نظام را می خورند اما رنگ اپوزیسیون را ترکیب می کنند، از نعمات مادی و معنوی این جامعه بهره مندند اما هنرفروش دیگرانند، حاتمی کیا ترجیح یک موی مردم این دیار به همه چرب و شیرین دیگران را بی محابا اعلام کرد و باردیگر، فیلم ساختن با نیت تشویق بیرونی ها و جوایز فستیوال ها و گام زدن بر رد کارپت ها را ارزانی خودشان بر شمرد. ابراهیم اگرچه بر نبود شهید آوینی در این روزگار حسرت خورد، اما با ایستادگی اش بر اصول و تعیین جایگاهش در جبهه انقلاب و شفافیت خط و مرزهایش با عقب ماندگان از قافله آرمانخواهی، مرعوبین چشم آبی ها، ریزه خواران جهان غالب، تحقیرکنندگان مردم و دنیاطلبان، به جد نشان داد و ثابت کرد که نه تنها نباید از فقدان آقا مرتضی رنجور بود که برعکس، وجود همین برنامه «راز» با چنین میزانسنی و مواضعش، یعنی آوینی تکثیر شده و آموزه هایش در حوزه نظری و عملی هنر، جبران کننده فقدانش است. «چ» به واقع در حساس ترین مقطع روبه جلو انقلاب متولد شد. تلنگری براینکه یادمان نرود از چه دالانی عبور کردیم که حالا سرافرازانه ایستاده ایم. به عبارت روشن اتفاقات درعرصه سیاسی، فضایی را با خود به همراه داشت تا تشنگان خنده ی ازما بهتران، سعی در تسری «فراموشی» به کلیت مردم باشند، اما «چ» همانند مقطع نمایش آژانس شیشه ای، فضا را درهم شکست. بی خود نبود که صدا از همه جا بلند شد. آنهم برای فیلمی که در وجه غالبش یک سینمای الگویی است. به تایید جملگی متخصصان هنرهفتم، «چ» از منظر فنی – تکنیکی به سینمای غالب جهان پهلو می زند و از منظر درهم آمیزی فرم و محتوا، یک کلاس درس است. مهمتر از همه، رویکرد بومی و پیام دهی به روز اثر ، برای همه مدعیان جواب دارد. بگذارید به این نکته هم اشاره کنم که وادادگان داخلی و طماعان بیرونی، اعم برنامه ریزی شان، بازکردن حساب روی نسل سوم و چهارم انقلاب بوده و هست تا پشیمانی از پراتیک پدرانشان را در چهره آنها ببینند، اما «چ» بی اغراق بیشتر از هر منبر و تریبونی، این آرزو را در عرصه فرهنگ و هنر با یاس روبرو کرد. نسل کنونی با دیدن شمایل جذاب و کاریزماتیک انقلابیونی چون «وصالی» و تئوری پردازان صلح طلبی مانند چمران، بیش از پیش به عملکرد پدران و مادرانشان در ایستادگی برابر ظلم و قیام برای استقلال، می بالند. خلق و پرداخت ضد قهرمانی قدرتمند، با هیبت و موقر مانند «دکتر عنایت» توسط حاتمی کیا، فراتر از هر توجیهی این نسل را با اقتدار نسل اولی ها مواجه می کند. از همین رو است که جبهه ای علیه «چ» باز شد و هنوز سنگ اندازان این وادی سعی در مهجوریت فیلم دارند. «چ» همانی است که در این روزگار سینمای ما لازم داشت. کاری که «آژانس شیشه ای» در مقطع خودش کرد. شمایل جذاب ترین و محبوب ترین قهرمان سینمای ایران، یعنی حاج کاظم، در دوره و شرایطی بر پرده سینماها و دیوارهای شهرهای کشورمان حک شد که تجدید نظرطلبان انقلاب و شیفتگان غرب و خارجی جماعت، برطبل نسیان همه چیز و خط بطلان داشته های بومی - دینی مان می کوبیدند. اما حاج کاظمی بر پرده ها قد کشید که دهان خیلی ها را بست (مگر آنهایی که مستقیما از جای دیگری پر می شدند). سخت گیرترین منتقدان سینما برای کلیت اثر هورا کشیدند و علیرغم انتقاد بر عناصری از فیلم ، شیفتگی خود را از شخصیت حاج کاظم پنهان نکردند. یعنی نمی شد از کنار آن شخصیت به راحتی عبور کرد، همچنان که امروز نمی توان به آسانی از فیلم «چ» گذشت، مگر آنکه (منهای نقد های علمی) غرضی در بین باشد. تهاجم به فیلم «چ» و خصوصا حاتمی کیا را نمی توان ساده و بی تشکیلات ارزیابی کرد. اتفاقی که متاسفانه باعث جو زدگی بعضا خودی ها و برخی دلسوزان هم شد. اعتراض و تحریم های فیسبوکی قابل انتظار بود، ولی همراهی برخی رسانه ها و افراد را نمی شد پیش بینی کرد، آنهم تا آنجا که کهنه فیلمساز دفاع مقدس را متهم به جنگ ندیدن و نشناختن جبهه و رزمندگان کنند. نکته شگفت انگیز قضیه در موضع گیری مدعیان ایران و ملیت و تاریخ است. بی شک درصورت یک بررسی تحلیلی، علمی ونقد کارشناسانه، بر وجوه و عناصر غیرقابل انکار ملی درفیلم «چ» صحه خواهیم گذاشت. حتی اگر دیدگاه ایدئولوژیک، باورهای مذهبی ، اعتقادات دینی و پیام های سیاسی فیلم را فاکتور بگیریم (صد البته که نباید چنین باشد) و از منظری ناسیونالیستی و ملی به نقد و آنالیز «چ» بنشینیم بی اغراق با ملی ترین فیلم تاریخ سینما روبرو خواهیم بود. کدام فیلم تا کنون با این قوت و جذابیت از یکپارچگی ایران دفاع کرده است و برای حفظ مرزهای قانونی ایستادگی نشان داده شده است؟ درکدام فیلم تا این کمیت نمایندگان و نیروهایی از گوشه و کنار کشور در پیشبرد درام نقش داشته است؟ و ... لذا عناد ورزی با فیلم و حاتمی کیا چیزی جز سیاست بازی و بعضا حسادت های صنفی و کم دانشی سینمایی نیست. دریک کلام حاتمی کیا فیلمی طراز برای سینمای ایران ساخته است تا ثابت شود که ما می توانیم فیلم خوب بسازیم. درعین اینکه نقد و تحلیل علمی آن نافی ارزش های آن نیست اما همواره این موضوع را باید مد نظر قرار داد که دشوارترین رویکرد تکنیکال، آنهم بدست ایرانی در سینمای ایران محقق شده است، اتفاقی که بی خط کشی های مختلف باید مورد حمایت قرار گیرد. انتهای پیام/
93/01/23 - 12:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ سعید تقدیری جایگاه نوروز در فرهنگ و ادبیات ایران/ قصه «ننه سرما» و «عمو نوروز»
یادداشت سعید تقدیریجایگاه نوروز در فرهنگ و ادبیات ایران قصه ننه سرما و عمو نوروزقصه عامیانهای هم درباره رسیدن بهار یاد کردهاند که پیرزنی به نام ننه سرما شیفته و دلداده پیرمردی به نام عمو نوروز است و هر سال نزدیک آمدن بهار به روفت و روب خانه میپردازد و منتظر آمدن عمو نوروز میزنان آسانتر از مردان دروغ میگویند
زنان آسانتر از مردان دروغ میگویند از خط دادن به همسرتان بهعنوان روشی برای مطالبه خواستههای خود استفاده نکنید و رک و راست صحبت کنید یکی از بدترین عادتهای زنان این است که در روابط خود با مردها رک و راست نیستند در پرده ابهام وارد گفتوگو و امتحان کردن همسرشان میشوند و نظرشمسئولان گیلان از فاز دوم هدفمندی یارانهها میگویند هدفمندی یارانهها آزمون و خطای دولتمردان
مسئولان گیلان از فاز دوم هدفمندی یارانهها میگویندهدفمندی یارانهها آزمون و خطای دولتمردانآغاز ثبتنام مرحله دوم یارانهها از 20 فروردین ماه جاری آزمون و خطای دیگری برای دولتمردان برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت دولتها برای ایجاد عدالت اجتمایادداشت اقتصادی/ ۱۰ راهکار نجات صنعت خودرو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی
یادداشت اقتصادی ۱۰ راهکار نجات صنعت خودرو با سیاستهای اقتصاد مقاومتیخروج مالکیت دو شـرکت بزرگ خودروساز از انــحصار دولـت و سپردن آن به سرمایهداران درستکار و صالح ایرانی و انتصاب مدیران کارآمد برای انجام اصلاحات واقعی ساختاری در این شرکتها از جمله راهکارهای بهبود صنعت خودرو و تیادداشت عبدالجبار کاکایی برای «چ»/ چمرانی با نشانههایی از «عباس»
فرهنگ و هنر سینمای ایران یادداشت عبدالجبار کاکایی برای چ چمرانی با نشانههایی از عباس عبدالجبار کاکایی شاعر و دبیر جشنواره شعر فجر در یادداشتی درباره فیلم سینمایی چ چنین نوشت چمران حاتمیکیا جلوههايی از عباس آژانس شیشهای داشت هر دو دلسوزی شان برای جان مردم به یکیادداشت/محسن رضایی توصیه مقام معظم رهبری به فرماندهان سپاه
یادداشت محسن رضاییتوصیه مقام معظم رهبری به فرماندهان سپاهرهبر معظم انقلاب در دیداری با برخی فرماندهان سپاه فرمودند مهدی باکری و بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس کمتر از برخی از امامزادهها نیستند به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتکسانیکه میگویند «رأی مردم تزیینی است»، برای بدنامی اسلام تلاش میکنند
آیت الله هاشمی رفسنجانی کسانیکه میگویند رأی مردم تزیینی است برای بدنامی اسلام تلاش میکنند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت کسانی که میگویند رأی مردم تزیینی است دانسته یا ندانسته برای بدنامی اسلام تلاش میکنند به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روایادداشت عبدالجبار کاکایی برای «چ»/ چمرانی با نشانههایی از «عباس»
یادداشت عبدالجبار کاکایی برای چ چمرانی با نشانههایی از عباس عبدالجبار کاکایی شاعر و دبیر جشنواره شعر فجر در یادداشتی درباره فیلم سینمایی چ چنین نوشت چمران حاتمیکیا جلوههایی از عباس آژانس شیشهای داشت هر دو دلسوزی شان برای جان مردم به یک اندازه بود هر دو خدامحور و تکلیفگرایادداشت / مهدی محمدی چرا دولت روحانی دائما محاسبات امریکا را تایید میکند؟
یادداشت مهدی محمدیچرا دولت روحانی دائما محاسبات امریکا را تایید میکند مهمترین خطای سیاست خارجی دولت این است که دائما در حال تایید محاسبات راهبردی آمریکا درباره ایران است به گزارش خبرگزاری فارس مهدی محمدی در یادداشتی چنین نوشت سال 1392 در حالی پایان پذیرفت که حاکمیت خط سایادداشت/ عبدالله گنجی مثلث رفتاری غرب با کشورهای مستقل
یادداشت عبدالله گنجیمثلث رفتاری غرب با کشورهای مستقلرفتار غرب با کشورهای مستقل از سه سطح پیوسته برخوردار است و هر کشوری بخواهد در چارچوب معرفتی آنان نباشد این سه ضلع یا سه مرحله را برایش به اجرا میگذارند به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس عبدالله گنجی امروز شنبه 16 1 93تصاویر دیده نشده از پشت صحنه برج مینو ابراهیم حاتمیکیا
تصاویر دیده نشده از پشت صحنه برج مینو ابراهیم حاتمیکیا تصاویر دیده نشده از پشت صحنه برج مینو ابراهیم حاتمیکیا را اینجا ببینید به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران تصاویر پشت صحنه برج مینو ساخته ابراهیم حاتمیکیا را اینجا ببینید انتهای پیام رس تاریخ انتشار ۱۵ فروردينایران و ژاپن یادداشت همکاری زیست محیطی امضا کردند
ایران و ژاپن یادداشت همکاری زیست محیطی امضا کردند تهران - ایرنا - در دیدار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با وزیر محیط زیست ژاپن سند یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه زیست محیطی میان دو کشور ایران و ژاپن امضا شد به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محتکرار/یادداشت/ سیدعباس صالحی سه راهکار برای اقتدار فرهنگی/ نقدِ متولیان فرهنگی، فرصتساز پویش عرصه فرهنگ است
تکرار یادداشت سیدعباس صالحیسه راهکار برای اقتدار فرهنگی نقدِ متولیان فرهنگی فرصتساز پویش عرصه فرهنگ استاقتدارِ فرهنگ با سه شاخه برنامهی جامع اجرای درست و نظارتِ دقیق میتواند تحقق یابد تحقق پیامها و نگرشهای رهبری در صورتی رخ مینماید که این سه ضلع به درستی مرتبط شونچ مثل چمرانِ حاتمیکیا
چ مثل چمرانِ حاتمیکیابخش تعاملی الف - آرشاک عابدانتاریخ انتشار جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۰۷ برای اولین بار که اسم فیلم "چ" را شنیدم و دانستم که حاتمیکیا در جدیدترین ساخته خود دکتر مصطفی چمران را روایت کرده است ناخداگاه به ذهنم خطور کرد که حاتمیکیا بایادداشت/ حسین شریعتمداری ملت پیام میدهد، دولت پیامک میزند!
یادداشت حسین شریعتمداریملت پیام میدهد دولت پیامک میزند دولت اگر پیام ملت را نگیرد از ارسال پیامک کاری ساخته نیست که این ملت به پیامک هیچ دولتی هیچ احتیاجی ندارد به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس حسین قدیانی امروز شنبه 16 1 93 طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت ایادداشت/ محسن پرویز شعار بی طرفی از سوی مسئولان به جای تقویت جناح فرهنگی انقلاب
یادداشت محسن پرویزشعار بی طرفی از سوی مسئولان به جای تقویت جناح فرهنگی انقلابمحسن پرویز پیرامون تاکید رهبر انقلاب در راستای شعار سال 93 نوشت برخی مسئولان چشم بر واقعیتها میبندند و به جای هوشمندی در این حوزه و حرکت در جهت تقویت جناح فرهنگی انقلاب شعار بی طرفی سر میدهند به گبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال ۹۲ ماجرای مداح شدن نزار قطری/ به من میگویند «ابوحسین»/ از «بلبل خم
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال ۹۲ماجرای مداح شدن نزار قطری به من میگویند ابوحسین از بلبل خمینی الهام گرفتممداح مشهور اهلبیت ع میگوید به دلیل به دنیا آمدن در قطر فامیلیام قطری است در حالی که اصالتاً ایرانی هستم و حتی دبستان را در مدرسه ایرانیها درس خواند-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها