محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852516972
یادداشت/ سعید تقدیری جایگاه نوروز در فرهنگ و ادبیات ایران/ قصه «ننه سرما» و «عمو نوروز»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ سعید تقدیری
جایگاه نوروز در فرهنگ و ادبیات ایران/ قصه «ننه سرما» و «عمو نوروز»
قصه عامیانهای هم درباره رسیدن بهار یاد کردهاند که پیرزنی به نام «ننه سرما» شیفته و دلداده پیرمردی به نام «عمو نوروز» است و هر سال نزدیک آمدن بهار به روفت و روب خانه میپردازد و منتظر آمدن «عمو نوروز» مینشیند، اما برخی شاعران پارسی گوی نوروز و روز خلافت حضرت علی(ع) در غدیر خم را یکی دانستهاند.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سعید تقدیری استاد زبان و ادبیات فارسی در ایام فرا رسیدن نوروز یادداشتی با عنوان «جایگاه نوروز در فرهنگ و ادبیات ایران» نوشت و در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است، که در ذیل این مطلب میآید؛ نوروز از جمله مراسمی است که از روزگاران کهن برای ما به یادگار مانده است؛ آیینی که با پایان سرما و فسردگی و با آغاز بهار و طراوت مصادف شده و برای مومنان و اهل ایمان نشانهای از رحمت خداوندی است: «فَانظُر اِلَی آثارِ رَحمَت اللهِ، کَیفَ یُحیِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها(به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مردنش زنده می کند)(سوره الروم، آیه 50) در فرهنگ مردمان ایران زمین نوروز جایگاه ویژهای دارد و این اهمیت بیشتر بدان خاطر است که مردم این سرزمین، زندگی خود را بر پایه کشاورزی شکل داده و هرچه دارند از خاک و حاصل گردش فصلهاست؛ به عبارت دیگر و به معنای واقعی «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند» تا ایرانیان بتوانند به امرار معاش بپردازند، بنابراین آغاز فصل بهار که همراه با رویش گیاهان و شروع کشت و کار است را منشأ خیر و برکت خداوندی می دانستند. از قدیم الایام، ایرانیان آیین نوروز را با رسوم متنوعی برگزار کردهاند که ردّ پای آن را میتوان در متون منظوم و منثور کهن یافت؛ کتابهایی که هرکدام از آنها آیینه تمام نمای زندگی اجتماعی مردم آن دوران بوده و چون چراغی فروزان، روشنگر تاریکیهای تاریخ است. بدون شک ادبیات فارسی یکی از مهمترین منابع برای شناخت فرهنگ ایران زمین است و شاعران و نویسندگان با پوشاندن لباسی ادبی و هنری بر قامت تاریخ و فرهنگ ایران، شاهکارهای بی نظیری از خود برجای گذاشتهاند و بالاخص در وصف طبیعت و فرا رسیدن بهار، شاعران آنچنان مفاهیم اسلامی و آموزههای اخلاقی را با فرهنگ غنی ایرانی پیوند دادهاند که تمیز آنها از یکدیگر امکان پذیر نیست. آنچه از قالب ذهنی و فکری شاعران و ادیبان پارسی گوی میگذرد بر پایه اعتقاد به نظام احسن است و گردش ایام و چرخش فصلها نه به سبب مکانیزمهای طبیعی بلکه به خاطر قدرت بی حدّ و حصر خدای یگانه و هرکدام نشانهای است که ما را به سوی حقیقت راه مینماید: برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار جدای از مباحث ادبی، از لحاظ تاریخی، برخی از پژوهشگران نوروز را جشنی آریایی نمیدانند و معتقدند که این آیین، پیش از آریاییها در تمدنهای سامی بین النهرین وجود داشته است. با این همه دانستههای ما راجع به برگزاری نوروز در دوره باستان بسیار ناچیز است و آنچه را هم که میدانیم بیشتر به دوره ساسانیان مربوط میشود. بیشتر منابع، پایه گذار آیین نوروز را جمشید و برخی دیگر نیز کیخسرو را مبدع این آیین میدانند؛ چنانکه فردوسی گوید: به فرّ کیانی یکی تخت ساخت چه مایه بدو گوهر اندر نشاخت که چون خواستی دیو برداشتی ز هامون به گردون برافراشتی چو خورشید تابان میان هوا نشسته بر او شاه فرمانروا جهان انجمن شد بر تخت اوی فرو مانده از فرّه بخت اوی به جمشید بر گوهر افشاندند مر آن روز را روز نو خواندند سر سال نو هرمز فرودین برآسوده از رنج تن دل ز کین... چنین روز فرّخ از آن روزگار بمانده از آن خسروان یادگار در سبب پیدایش نوروز و انتخاب نام این جشن روایات متعدد و گوناگونی وجود دارد؛ از آن جمله است که میگویند چون جمشید –پادشاه دوره پیشدادی در ایران- برای خود گردونه بساخت، در این روز بر آن سوار شد و جن و شیاطین او را در هوا میبردند و به یک روز از کوه دماوند به بابل رفت و مردم با دیدن این امر، در شگفت شدند و این روز را عید گرفتند و برای یادبود آن روز در تاب مینشینند و تاب میخورند. دیگر حکایت این است که جمشید بسیار در شهرها میگشت و چون خواست وارد آذربایجان شود، بر سریری از زر نشست و مردم به دوش خود آن تخت را میبردند و چون پرتو آفتاب بر آن تخت بتابید و مردم آن را دیدند، این روز را عید گرفتند. باز در این باب روایت دیگری است که گویند ابلیس برکت را از مردم گرفته بود، به گونهای که هر اندازه خوردنی و آشامیدنی میخوردند سیر نمیشدند و نیز مانع وزش باد برای درختان میشد، پس جمشید به سوی ابلیس رفت و غائله را برطرف کرد، آن گاه مردم از نو به برکت و فراوانی رسیدند و از بلاها رهایی یافتند و مردم این روز را روز نوین خواندند. ابوریحان در کتاب «آثارالباقیه» آورده که: «برخی [از فرقه] حشویه میگویند چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد، سلطنت از دست او بیرون رفت ولی پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را یافت و پادشاهی و فرماندهی بر او برگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، ایرانیان گفتند نوروز آمد؛ یعنی روزی تازه بیامد» و علاوه بر اینها، اقوال متنوع دیگری نیز گفته شده است. برخی شاعران پارسی گوی نوروز و روز خلافت حضرت علی(ع) در غدیر خم را یکی دانستهاند؛ چنانکه قاآنی در منقبت حضرت علی(ع) گوید: رساند باد صبا مژده بهار امروز ز توبه، توبه نمودم هزار بار امروز رسد به گوش دل این مژده ام ز هاتف غیب که گشت شیر خداوند، شهریار امروز به جای خاتم پیغمبران به استحقاق گرفت خواجه کرّوبیان قرار امروز قصه عامیانهای هم درباره رسیدن بهار یاد کردهاند که پیرزنی به نام «ننه سرما» شیفته و دلداده پیرمردی به نام «عمو نوروز» است و هر سال نزدیک آمدن بهار به روفت و روب خانه میپردازد و منتظر آمدن «عمو نوروز» مینشیند، اما از شدت خستگی خوابش میبرد و عمو نوروز از آنجا میگذرد و موفق به دیدنش نمیشود و تا سال دیگر باید به انتظار آمدن او بنشیند. در ایام نوروز مراسم خاصی در روزگاران کهن ایران مرسوم بوده که تا امروزه نیز رواج دارد. پاک کردن خانه از آلودگیها، گذاشتن کوزه آب، گلدان گل و ظرفی از آتش در خانه از جمله کارهایی بوده که در این زمان صورت میگرفته است. در این رسم، هرکدام از افراد چوب صندل و سایر چوبهای خوشبو را با دست خودشان بر آتش مینهادند و میبایست که هرکس نام درگذشتگان خود را برشمارد. مردم برخی از نواحی ایران معتقدند که در شب آخر سال ارواح درگذشتگان به خانههای خود برمیگردند و از روشنی چراغ شاد میشوند، شاید رسم زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال و روشن کردن شمع یا چراغ بر مزار آنها بازماندهای از این اعتقاد باشد. چیدن سفرهای که هفت قلم آن با حرف «سین» آغاز شود در هنگام سال تحویل نیز از جمله آیینهای بسیار قدیمی در ایران است که معمولا شامل سنبل، سیب، سوسن، سیم، سیر، سرکه و سپند میشده و امروزه با اندک اختلافی صورت آن تغییر یافته است: سین ساغر بس بود ای ترک ما را روز عید گو نباشد هفت سین رندان دردآشام را (قاآنی شیرازی) از رسوم رایج دیگری که در نوروز معمول بوده و تا امروزه نیز برگزار میشود تهیه و پوشیدن لباس نو در عید است: آرزو کردش که چون آن خلق راه جامه ی نو باشدش در عیدگاه (عطار نیشابوری) آب پاشیدن به یکدیگر و غسل در صبح عید هم از مراسم آیینی این ایام است. علاوه بر آن رسم هدیه دادن به یکدیگر از همان روزگاران دور رواج داشته و پیر و جوان و کوچک و بزرگ برای همدیگر هدیهای به عنوان شادباش تدارک میدیدند. درباره علّت هدیه دادن در نوروز گفته اند که نیشکر در ایران به دست جمشید در روز نوروز یافت میشد و پیش از آن کسی آن را نمیشناخت و مردم از راه تبرّک به آن برای یکدیگر هدیه میفرستادند. عادت هدیه دادن در نوروز در دوران ساسانیان اهمیّت ویژهای داشته و مردم در هر صنف و لباس و شغلی که بودند به فراخور شرایط و امکانات خود، هدایایی را برای پادشاه میفرستادند و پادشاهان نیز هدایایی را برای مردم در نظر میگرفتند. این کار به اندازهای مهم بود که ادارهای مخصوص به نام «دیوان نوروز» در دربار تأسیس میشد تا هدایای وارده را صورت کرده و آنچه از جانب پادشاه مقرر بود به دست صاحبانشان رسانند. در اشعار شعرا نیز به رسم دادن و گرفتن عیدانه اشاره شده است؛ مولانا گوید: بهل تا دست و پایت را ببوسم بده عیدانه کامروز است عیدم برخی از مراسم و آداب نوروز که از یکم تا سیزدهم نوروز در قدیم اجرا میشدند، صورتی از نمایشهای سنتی و عامیانه داشتند؛ به عنوان مثال نمایش «آیین کوسا» را برگزار میکردند که آن از جمله نمایشهای مربوط به آذربایجان است. شخصیتهای اصلی این نمایش کوسا و بز هستند که کوسا مظهر زمستان و بز مظهر بهار است که در نهایت با پیروزی بهار بر زمستان و رویش دوباره گیاهان پایان میپذیرد. کوسا در نمایش سر و صورت خنده داری دارد که با کلمات خنده آوری که بیشتر با شعر هستند، مردم را شاد میکند و از آنها هدایایی میگیرد. «نوروز خوانی» یا «نوبهار خوانی» هم از دیگر مراسمی است که جمعی برای شادکردن مردم با ساز و دهل، ترانههای عامیانه ای در وصف نوروز میخوانند و به رقص و پایکوبی میپردازند. همچنین نمایش «عروسک گولی» که در مازندران به صورت کارناوالی با شعر و ترانه اجرا میشود از دیگر نمایشهای نوروزی است. «میر نوروزی» نیز یکی از جالب ترین نمایشهای این ایام بوده که امروزه به دست فراموشی سپرده شده ولی در زمانهای گذشته در بیشتر شهرهای ایران مرسوم بود. در روزهایی که به نام «میرنوروزی» معروف بود جوانی را به طنز پادشاه میکردند. او لباس پر زرق و برقی به تن میکرد و از اول نوروز تا سیزده روز در آن شهر امیر و فرمانده بود و هر فرمانی از عزل، نصب، توقیف، حبس و مصادره میداد، اجرا میکردند که بیشتر کارهای او باعث آزار مردم میشد: آن میر دروغین بین، با اسپک و با زینک شنگینک و منگینک، سربسته به زرینک گوید اجلش کای خر، کو آن همه کرّ و فر وآن سبلت و آن بینی، وآن کبرک و آن کینک ترک خور و گفتن گو، رو دین حقیقی جو تا میر ابد باشی، بی رسمک و آیینک (کلیات شمس) میرنوروزی در ادبیات فارسی نماد قدرت موقت و چند روزه است که دوام چندانی ندارد؛ چنانکه حافظ گوید: سخن در پرده میگویم، چو گل از غنچه بیرون آی که بیش از چند روزی نیست، حکم میرنوروزی این رسم با ندک تفاوتی به نام «خان بازی» در برخی از روستاهای کردنشین شمال خراسان و نیز در اسفراین اجرا میشود و تا سال 1302 شمسی در بجنورد خراسان معمول بود. در کردستان نیز رسم «میر میرین» یکی از آیین های نوروزی است و هنوز هم باقی است. آنچه در سده اخیر به صورت «حاجی فیروز» با لباس قرمز و کلاه زنگوله دار و چهره سیاه در حوالی نوروز در خیابانها و معابر با دایره و ساز و آواز ظاهر میشود میتواند تغییر شکل یافته همان میرنوروزی باشد. پایان سخن آنکه، امروزه ایرانیان به مصداق «شیر خدا و رستم دستانم آرزوست» توانستهاند به شکل هنرمندانهای مراسم ملی و آیینی کهن خود را با موازین شرعی و اسلامی تلفیق کنند و علی الخصوص در نوروز که یکی از مهمترین آیینهای ایرانی است ادغام فرهنگ ایرانی اسلامی به وضوح مشهود است. انتهای پیام/و
93/01/01 - 02:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
عبدالرحیم گواهی در گفتوگو با فارس: «نوروز» تلفیق صحیحی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است/ ایده خوب دولت
عبدالرحیم گواهی در گفتوگو با فارس نوروز تلفیق صحیحی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است ایده خوب دولت قبلی در ایام نوروزرییس مرکز پژوهش ادیان جهان گفت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما اقتضا میکند که بین این دو فرهنگ تعامل صحیح برقرار کنیم هر زمان که گروهی به بهانه ایرانیت به ضدیت با اسلامامشب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مهمان «خیابان ایران» میشود
امشبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مهمان خیابان ایران میشودرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس امشب مهمان برنامه تلویزیونی خیابان ایران میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس برنامه خیابان ایران برنامهای از گروه اجتماعی شبکه یک است که هر شب در قالب جنگ شبانه از ساعت 23 الی 2 بامداد بهسیدجواد میری مطرح کرد راهکارهای تبدیلشدن «نوروز» به یک فرهنگ فرامنطقهای
سیدجواد میری مطرح کردراهکارهای تبدیلشدن نوروز به یک فرهنگ فرامنطقهایاستاد تاریخ ادیان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت نوروز تنها یک عید و جشن نیست بلکه تابلو یک تمدن و مؤلفه فرهنگی است که میتواند بازوی قدرت ما در منطقه باشد یا به عنوان یک مقوّم از آن استفاده شود سیجزییات اکران «چ»از زبان لشکری پور: «چ» را برای ناشنوایان به نمایش خواهیم گذاشت/ترکیب اکران
جزییات اکران چاز زبان لشکری پور چ را برای ناشنوایان به نمایش خواهیم گذاشت ترکیب اکران های نوروزی به نفع سینمای ایران استمدیر پروژه فیلم سینمایی چ از اکران ویزه این اثر سینمایی برای ناشنوایان در سینما آزادی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس پژمان لشکری پور مدیر پروژه سینمایی چ درگزارش فارس از جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران علیرضا نادری: وضعیت فرهنگی جامعه فاجعه است
گزارش فارس از جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایرانعلیرضا نادری وضعیت فرهنگی جامعه فاجعه استعلیرضا نادری نویسنده و کارگردان تئاتر وضعیت فرهنگی جامعه را فاجعه خواند و گفت تنها خدا میتواند ما را از این وضعیت نجات دهد ● گزارش تصويري مرتبط-------------------------------با ثبت قرارداد در گروه سینما فرهنگ «با دیگران» پنجمین فیلم اکران نوروزی شد
با ثبت قرارداد در گروه سینما فرهنگبا دیگران پنجمین فیلم اکران نوروزی شدفیلم سینمایی با دیگران ساخته ناصر ضمیری با ثبت قرارداد در گروه سینما فرهنگ به عنوان پنجمین فیلم اکران نوروزی تکلیف اکرانهای سینماها در نوروز 93 را روشن کرد محمدرضا صابری یکی از اعضای شرکت پخش نور تابان با اعاز «حوض نقاشی» تا «ضد گلوله» / فیلمهای ایرانی تلویزیون در نوروز
از حوض نقاشی تا ضد گلوله فیلمهای ایرانی تلویزیون در نوروز فرهنگ > تلویزیون - شبکههای سیما تعدادی از تولیدات تازه سینمای ایران را برای پخش در ایام نوروز آماده کردهاند بهناز شیربانی شبکههای سیما در تلاشاند تا برای سرگرمی مخاطبانشان در ایام نوروزیادداشت/ محمدحسن صنعتی بستر فرهنگی روابط میان ایران و تاجیکستان
یادداشت محمدحسن صنعتیبستر فرهنگی روابط میان ایران و تاجیکستاناز نگاه محمدحسن صنعتی رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان کار فرهنگی در این کشور زمانی نتیجه خواهد داد که از عمق گستردگی و تعالی معنوی برخوردار باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه محمدحسن صنعتی رایزن فرهنگگردهمایی «فرهنگ و ادب در جاده ابریشم» در کویت متفکر مصری: هنوز اندیشه اعراب از فرهنگ ناب ایرانی سیرا
گردهمایی فرهنگ و ادب در جاده ابریشم در کویتمتفکر مصری هنوز اندیشه اعراب از فرهنگ ناب ایرانی سیراب نشده استبشیر عیاد گفت علی رغم اینکه رباعیات عمر خیام تا کنون بیش از 50 بار توسط مترجمان زبده به زبان عربی ترجمه شده است ولی هنوز اندیشه اعراب از فرهنگ ناب ایرانی سیراب نشدهاند باختصاصی فارس/ «شهرام نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران شد
اختصاصی فارس شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران شدامیرمسعود شهرام نیا به عنوان مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران معرفی شد از این رو فردا مراسم معارفه وی در سرای اهل قلم برگزار می شود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس امیرمسعود شهرام نیا جایگزیجایگاه فرهنگ و هنر ایران در کربلا ایجاد می شود
جایگاه فرهنگ و هنر ایران در کربلا ایجاد می شود تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت محلی در کربلا برای معرفی فرهنگ و هنر ایران و پذیرایی زائران عتبات عالیات ایجاد می شود به گزارش خبرنگار ایرنا احمد مسجدجامعی روز گذشته در دیدار با آیت الله سید جواد شهرستانی نمایتکرار/اختصاصی فارس «شهرام نیا» مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران شد
تکرار اختصاصی فارسشهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران شدامیرمسعود شهرام نیا به عنوان مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران معرفی شد از این رو امروز مراسم معارفه وی در سرای اهل قلم برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس امیرمسعود شهرام نیاهدیه نوروزی بسیج به کودکان از راه رسید؛ انیمیشن «جایزه ایرانی اوباما» رونمایی شد+فیلم
هدیه نوروزی بسیج به کودکان از راه رسید انیمیشن جایزه ایرانی اوباما رونمایی شد فیلمانیمیشن جدید جایزه ایرانی اوباما نگاهی فانتری دارد به اعطای جایزه باروت خیس در جشنواره سرزمین نور سال 91 به میشل اوباما همسر رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس انیمیشن جدید جایزفیلمهای ایرانی تلویزیون در نوروز/از «حوض نقاشی» تا «ضد گلوله» + جدول
فیلمهای ایرانی تلویزیون در نوروز از حوض نقاشی تا ضد گلوله جدول شبکههای سیما تعدادی از تولیدات تازه سینمای ایران را برای پخش در ایام نوروز آماده کردهاند به گزارش نامه نیوز شبکههای سیما در تلاشاند تا برای سرگرمی مخاطبانشان در ایام نوروز برنامههای متنوعی را آماده پخش کنندیادداشت/مدیرعامل فرابورس ایران اقتصاد مقاومتی و بازار سرمایه/ بازار سرمایه؛ مهمترین جایگاه برای تأمین منابع م
یادداشت مدیرعامل فرابورس ایراناقتصاد مقاومتی و بازار سرمایه بازار سرمایه مهمترین جایگاه برای تأمین منابع مالیاکنون میتوان گفت مهمترین جایگاه برای تأمین منابع عظیم مالی بازار سرمایه است تأمین مالی بدهیهای دولت از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران فرصت مناسبیریما رامینفر:قصهها و موقعیتهای «پایتخت 3» جدیدتر هستند
ریما رامینفر قصهها و موقعیتهای پایتخت 3 جدیدتر هستند فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت ریما رامینفر - بازیگر نقش هما در سریال «پایتخت» - با بیان اینکه موقعیتهای «پایتخت3» بهروزتر هستند خاطرنشان کرد قصهها و موقپیام نوروزی مدیرعامل خانه سینما / سینمای ایران تشنه فهمیدن شدن است
پیام نوروزی مدیرعامل خانه سینما سینمای ایران تشنه فهمیدن شدن است فرهنگ > سینما - محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای ایران با انتشار پیام نوروزی و تبریک فرارسیدن سال جدید سینمای ایران را نیازمند درک شدن فهمیدن دانست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین متن پیام عسگرپو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها