محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830259682
چ مثل چمرانِ حاتمیکیا
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چ مثل چمرانِ حاتمیکیا
بخش تعاملی الف - آرشاک عابدان
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
برای اولین بار که اسم فیلم "چ" را شنیدم و دانستم که حاتمیکیا در جدیدترین ساخته خود دکتر مصطفی چمران را روایت کرده است، ناخداگاه به ذهنم خطور کرد که حاتمیکیا با این نامگذاری قصد دارد چمران را با "چه گوارا" مقایسه کند. – با توجه به نام فیلم “Che” محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی استیون سودربرگ[۱] و هنرمندی بنیسیو دل تورو[۲] که دربارهی چریک آزادیخواه "ارنستو چه گوارا[۳]" ساخته شده است. – و حتی وقتی که در نوشتهها می خواندم این فیلم فقط دو روز از زندگی دکتر چمران را روایت میکند، خود را آماده کرده بودم که دو روز پایانی زندگی وی، همراه با یک پایان تراژیک را شاهد باشم. اما قصه فیلم "چ" متفاوتتر از این پیشفرض ها است.این نوشتار قصد ندارد به نقد و بررسی شخصیت دکتر چمران بپردازد بلکه فقط چمرانی که حاتمیکیا در این فیلم روایت کرده است مورد کنکاش قرار میگیرد. خود " ابراهیم حاتمیکیا" نیز فقط از دو روز زندگی او، یک فیلم سینمایی در آورده است و نام آن را "چ" نهاده که این حرف، فقط بخش کوچکی از نام چمران است نه تمام جغرافیای عظیم شخصیت وی. از اینرو در این نوشته از عبارت "چمرانِ حاتمیکیا" استفاده میشود تا تأکیدی بر این گفته باشد.از نکات قابل تأمل در این فیلم قضاوت نکردن آن است. "چ" فقط راوی است و قضاوت را به بیننده واگذار میکند. در فیلم، طرف مقابل احمق، حقیر و یا دنیاپرست نیست. "دکتر عنایتی" اگر امروز برای رسیدن به آرمانش دشمن "چمرانِ حاتمیکیا" شده است، تحصیل کرده آمریکا است و روزی رفیق شفیق قهرمان فیلم بوده و با او در عبادتگاه سازمان ملل در اعتراض به حکومت شاه به تحصن نشسته و از پلیس نیویورک کتک خورده است.
در فیلم "چ" دکتر عنایتی اهریمنی خونخوار معرفی نمیشود و حتی مورد قضاوت هم قرار نمیگیرد. بیننده به مدد بازی باورپذیر "دکتر مهدی سلطانی سروستانی" برای اراده و از جان گذشتگی او در راه هدف، احترام قائل است ولی با همه این احترام میداند که او حریفی نیست که تنه به تنه "چمرانِ حاتمیکیا" بزند بلکه بیننده فقط آرزو میکند کاش او به جای قرارگرفتن در روبروی "چمرانِ حاتمیکیا" در کنارش میایستاد.شخصیت دیگری که فیلم آن را روایت میکند "اصغر وصالی" است. پاسدار جوانی که فرمانده گروهی به نام دستمال سرخها است که برای کمک به نیروهای انقلاب به پاوه آمده اند. اگر قرار بود "چه گوارا" اسلام میآورد و در انقلاب ایران حضور میداشت، بی شباهت به "اصغر وصالی" نبود. اصغر وصالی فیلم "چ" اصلآً ابراهیم کیانی فیلم "زندگی خصوصی" نیست، بلکه جنساش ناب ناب است. در واقع او تا حدودی دکتر عنایتی است که با تفکری درستتر، در جایی درستتر قرار گرفته است. او هم در راه آرمانش، جان شیرین را متای بیارزشی میبیند. "بابک حمیدیان" انقلابیبودن و عملگرایی این شخصیت را به خوبی درآورده است. به طوری که بیننده دلاوری و جسارت او را دوست میدارد.وصالی معتقد است ننگ بر جنازه پاسداری که یک تیر در خشاب اسلحه او باقی مانده باشد. او بر عکس دکتر عنایتی به نتیجه فکر نمیکند. اما تصویر او از پیروزی در شرایط فعلی، شهید شدن با مردم در کوچههای شهر است نه جمعشدن و مقاومتکردن تا آخرین سنگر با هدف دادن کمترین تلفات ممکن، به طوری که تا آخرین قطره خون هم تسلیم دشمن نشده باشیم.
اگر فیلم "چ" اصغر وصالی را در مقابل دکتر عنایتی روایت میکند "چمرانِ حاتمیکیا" را در نقطهای مافوق این دو به تصویر میکشد. شخصیت وی تمام ویژگیهای لازم برای یک ابرانسان شدن را دارد ولی او به شدت انسان است. در این شخصیت بارقههایی از علی(ع) ای که دکتر شریعتی دربارهاش صحبت میکند، دیده میشود. او قبل از اینکه نابغهای دانشمند و یا چریکی آزادیخواه باشد، عارفی است که در سیر سلوک خود بسر میبرد. او روح ناآرامی دارد. رفاه و موقعیت شغلی مناسب خود در بهترین مراکز تحقیقاتی دنیا را از دست میدهد تا دورههای چریکی را در مصر و لبنان بگذراند و آماده مبارزه در راه آرمانش شود. "چمرانِ حاتمیکیا" اگر امروز دست به اسلحه برده و چریک شده است، در مسیر عرفان خود به این نقطه رسیده است. او عشق "هانا" (با بازی مریلا زارعی) به "سیروان" (با بازی امیررضا دلاوری) را درک میکند و از آن لذت میبرد. اما همسر امریکایی، تک دختر و سه پسرش را رها کرده تا برای فرزندان جنوب لبنان پدر باشد و مقابل ظلم قد علم کند. جنس نفرت "چمرانِ حاتمیکیا" از اسرائیل شبیه جنس نفرتی است که قرآن نسبت به برخی سران گمراه شده قوم یهود دارد و آنها را از پایههای ظلم میداند و معتقد است باید تمام قد، جلوی آنها ایستاد. به طوری که "چمرانِ حاتمیکیا" در جواب نخوت دکتر عنایتی که او را متهم میکند "اگر تو برای مذاکره آمدهای، چارهای جز این نداشتهای ... و محل مذاکره قبرستان است. آیا این برای تو مفهومی دارد؟" میگوید بوی اسرائیل را میشنوم.بیننده فیلم "چ" اگر چه برای دکتر عنایتی احترام قائل است و اصغر وصالی را دوست میدارد ولی به "چمرانِ حاتمیکیا" و بزرگی شخصیتش غبطه میخورد. و تشخیص میدهد که او گوهر نایابی است که فقط بندگی خدا را میکند. از عجایب این شخصیت آن است که او در راه مبارزه، آنجا که تشخیص دهد با نهایت شهامت و درایت به دنبال صلح است. "چمرانِ حاتمیکیا" به غایت انسان و رادمرد است. این را دکتر عنایتی خوب میداند. او نامرد نیست و از پشت نمیزند. اما شهامت و قدرت رفتن تا صندلی عقب ماشین فرمانده دشمن را نیز دارد تا بلکه بتواند برای صلح و نجات جان انسانهای بیشتری با دشمن مذاکره کند و وقتی از مذاکره ناامید میشود، جلوی دشمن میایستد و تا خواندن فاتحه خود، به مبارزه ادامه میدهد.
بی انصافی است که درباره فیلم "چ" مطلب بنویسم و از بازی درخشان فریبرز عربنیا در نقش "دکتر چمران"، مریلا زارعی در نقش "هانا"، سعید راد در نقش "تیمسار فلاحی – فرمانده ارتش" و همچنین از سکانسهای قابل تحسین فیلم همچون سکانس سقوط هلیکوپتر یاد نکنم. شاید قبل از فیلم "چ" خیلیها معتقد بودند شخصیت عربنیا، خود هنوز درگیر نقشاش در سریال مختار است. اما در "چ" نه عربنیایی وجود دارد و نه مختاری، بلکه به لطف گریم وچهرهپردازی فوقالعاده "مهرداد میرکیانی" و بازی هنرمندانه عربنیا، این فقط "چمرانِ حاتمیکیا" است که دیده میشود.ابراهیم حاتمیکیا در فیلم "چ" به کمک بازیگران توانمند خود به خوبی توانسته احساسات بیننده را تحت تأثیر قرار دهد و پیام خود را منتقل کند. این فیلم شاید بهترین ساخته حاتمیکیا نباشد اما قطعاً یکی از بهترین کارهای او بشمار میآید. توجه به زمان ساخت فیلم و شرایط اجتماعی – سیاسی جامعه ایران در آن زمان نیز به اهمیت فیلم میافزاید.[۱] Steven Soderbergh[۲] Binicio del Toro[۳] Ernesto Che Guevara
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
حسین محباهری: تلویزیون مثل گذشته محدود نیست
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۹ حسین محب اهری که ایفای نقش حسین آقا را در سریال نوروزی شبکه دو بر عهده دارد میگوید خوب بد زشت سریال بانمکی است و من مطمئنم که مخاطبان زیادی خواهد داشت این بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون که به گفته خودش خوب بد زشت اولین کار شسته و رریز و درشت سینمای ۹۲ در فصل زمستان از طغیان حاتمیکیا و انتقاد تند ایوبی تا رکوردداری شیار۱۴۳
ریز و درشت سینمای ۹۲ در فصل زمستاناز طغیان حاتمیکیا و انتقاد تند ایوبی تا رکوردداری شیار۱۴۳شاید هیچکس فکر نمیکرد آخرین ماه سال 92 که با حادثهای تلخ آغاز شد محلی برای انتقادات دامنهدار حاتمیکیا از شرایط سینما باشد و پس از متهم کردن مخالفان به ضد انقلاب بودن توسط ایوبی همه چیمثل شمعی و مقابل من ای نگار من مرثیهای که امیرالمؤمنین(ع) در سوگ حضرت فاطمه(س) سرود
مثل شمعی و مقابل من ای نگار منمرثیهای که امیرالمؤمنین ع در سوگ حضرت فاطمه س سرودهنگامی امام علی ع خبر شهادت همسرش را شنید فرمود اى دختر رسول خدا به چه کسى در این مصیبت تسلیت باید گفت اى سیدة النساء من اندوه و غمم را به تو تسلى میدادم بعد از تو به چه کسى خود را تسلیت دفرهادی: سینما مثل مسابقات وزنه برداری نیست
فرهادی سینما مثل مسابقات وزنه برداری نیست کارگردان فیلم سینمایی گذشته معتقد است تلاش گروهی بر آن است تا فاصلهای جعلی بین فیلمهای او و مخاطبان ایجاد کنند و این در شرایطی است که اغلب آثار او در میان پرمخاطبترین آثار سینمای ایران جای دارد آفتاب اصغر فرهادی در بخشی از گفتوگچشمان اشکبار حاتمیکیا در میان خانواده شهدا + تصاویر
چشمان اشکبار حاتمیکیا در میان خانواده شهدا تصاویر فیلم چمران صرفا فقط در مورد چمران نیست واقعیت آن ماجراها انقدر غلیظ و پیچیده است که یا اصلا حرف نمی زنیم یا اصلا گفتی نیست اما من تیرم را رها کردم و ما رمیت اذ رمیت به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران مراسماستقبال مردم از «چ» بهترين پاسخ به هجمه عليه «حاتميكيا»
استقبال مردم از چ بهترين پاسخ به هجمه عليه حاتميكيا با آغاز اكران نوروزي سينماها انتظارها براي اكران عمومي آخرين فيلم ابراهيم حاتميكيا هم خيلي زود به پايان رسيد با آغاز اكران نوروزي سينماها انتظارها براي اكران عمومي آخرين فيلم ابراهيم حاتميكيا هم خيلي زود به پايان رسساده مثل صبح به روی موج شبکه ایران
ساده مثل صبح به روی موج شبکه ایران برنامه ساده مثل صبح به تهیه کنندگی مهتاب ضرابی هر جمعه بر روی موج رادیو ایران میرود محمدرضا قدیریان گزینه برنامه رادیویی ساده مثل صبح در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت این برنامه با هدف انتقال انرژی و آرامشی به مخاطبان تهیه وبا اجرای ژاله صادقیان روی آنتن میرود «سین مثل سلامت» ویژه برنامه تحویل سال شبکه سلامت
با اجرای ژاله صادقیان روی آنتن میرودسین مثل سلامت ویژه برنامه تحویل سال شبکه سلامتشبکه سلامت سیما ویژه برنامه سین مثل سلامت را ویژه تحویل سال به روی آنتن میبرد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس شبکه سلامت سیما امسال با شعار نوروز سالم خانواده سالم به استقبال نوروز ۹۳شیار143،حاتمیکیا،جشنواره فجر و وزارت ارشاد در گفتوگو با نایب رئیس کمیسیون فرهنگی آقاتهرانی:در آمریکا هر وقت
شیار143 حاتمیکیا جشنواره فجر و وزارت ارشاد در گفتوگو با نایب رئیس کمیسیون فرهنگیآقاتهرانی در آمریکا هر وقت حوصلهام تنگ میشد آژانس شیشهای را تماشا میکردمنایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت بنده برای فیلم شیار 143 به تهران آمدم واقعاً جا دارد از آقای حاتمیکیا و خانم آبیار تشکتجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان / در اکران «چ» برای اصلاح طلبان چه گذشت؟
تجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان در اکران چ برای اصلاح طلبان چه گذشت فرهنگ > سینما - مهرنامه ویژه نوروز نوشت بهراد مهرجو گام هایش آرام و لرزان است برای عبور از جوی آب زیربازوهایش را می گیرند علیرضا علوی تبار «واکر» را از پشت ماشخاطره مسعود فروتن از «سلطان و شبان»، «مثل آباد» و «آینه»/ برای شهر موشهای 2 نگر
خاطره مسعود فروتن از سلطان و شبان مثل آباد و آینه برای شهر موشهای 2 نگرانم فرهنگ > تلویزیون - مسعود فروتن می گوید تئاتر می تواند باعث تفکیک بازیگر خوب و بد از هم شود و جای دریغ دارد که مدتی است تلویزیون برای تله تئاتر ارزشی قائل نمی شود بهناز شیربانی مسعودمدیرانی مثل شهاب مرادی در عرصه فرهنگ کمیابند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیرانی مثل شهاب مرادی در عرصه فرهنگ کمیابند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران الگویی برای سراسر کشور است و به همین دلیل مدیران این سازمان باید نگاهی ملی و فراملی داشته باشند به گزارش حوزه فرهنگی باشتجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان
تجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان گام هایش آرام و لرزان است برای عبور از جوی آب زیربازوهایش را می گیرند علیرضا علوی تبار واکر را از پشت ماشین بیرون می آورد آفتاب مهرنامه ویژه نوروز نوشت کنار دستش می گذارد و راه ادامه پیدا می کند سعید حجاریان با همان عصای لرضا عطاران مثل همیشه عجیب و بامزه در کاخ جشنواره + تصاویر
رضا عطاران مثل همیشه عجیب و بامزه در کاخ جشنواره تصاویر رضا عطاران مثل همیشه عجیب و بامزه در نشست رد کارپت در کاخ جشنواره حاضر شد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران رضا عطاران مثل همیشه عجیب و بامزه در نشست رد کارپت در کاخ جشنواره حاضر شد انتهای پیام تاریخ انتشاردرخواست حاتمیکیا از رئیس جمهور/ سرنوشت ابهام برانگیز خانه سینما
حاشیه های سینمایی در اسفندماه ۹۲ درخواست حاتمیکیا از رئیس جمهور سرنوشت ابهام برانگیز خانه سینما درخواست حاتمی کیا از رئیس جمهور و سرنوشت ابهام برانگیز خانه سینما و مهم ترین وقایع آخرین ماه سینمایی بود به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در اسفند ماه بعد از پایایادداشت/ حاتمیکیا هرچه بسازد در همین دایره است
یادداشت حاتمیکیا هرچه بسازد در همین دایره استسازمان سینمایی که گمان می کند با اکران گزارش یک جشنمثلا به چیزی دست پیدا میکند باید گفت که فرزندان انقلاب با سلایق مختلف و حرف های گوناگون فرزندان انقلاباند چپ و راست و میانه هم ندارد خبرگزاری فارس-محسن فرجیان ابراهیم حاتمی کیا کروایت جسورانه حاتمیکیا از ناگفتههای اوایل انقلاب
پربینندهترین خبرهای سال 92 47 روایت جسورانه حاتمیکیا از ناگفتههای اوایل انقلاب چ میتواند شروع دوران تازهای در فیلمسازی حاتمی کیا باشد حاتمی کیایی که تا به حال چندبار فضا و حال و هوای فیلمسازی در سینمای ایران را ورق زده و متحول کرده است حوزه سینما باشگاه خبرنگار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها