تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820946233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی شخصيت آکادميک و غيرآکادميک ريچارد نلسون فراي در شماره جدید مجله پنجره


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
بررسی شخصيت آکادميک و غيرآکادميک ريچارد نلسون فراي در شماره جدید مجله پنجره
شماره 190 هفته نامه خبری ـ تحلیلی «پنجره» در بخشهای مختلفی مانند مجله خبری، باشگاه اهل قلم، سیاست داخلی، تاریخ، اقتصاد، جهان اسلام، پرونده ویژه درباره امر به معروف و نهی از منکر و ... منتشر شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، صد و نودمین شماره هفته نامه پنجره ـ ویژه نامه نوروز ـ به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در 200 صفحه و بهای 50000 ریال هم اکنون روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با 40 درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir  فروخته می‌شود.
 
مجله خبري این هفته به موضوعات مختلفی پرداخته است. فرهنگ اقتصادي و اقتصاد فرهنگي رجب طيب اردوغان(روحيه تازه رجب افندي)، جهان از پنجره  كاريكاتور، مجلات، خبرهایی جالب از گوشه و کنار ایران و جهان، جيش کدام عدل؟(نيم نگاهي به حادثه ربوده شدن پنج مرزبان ايراني به دست گروهک جيش ‎العدل)، سینمای ایران و جهان، رویدادهای اندیشه و ... پرداخته است. 
 
طريق نيل به احسن الحال(همه احوال، دست خداست) نوشته آيت‎الله سيدمحمد خامنه‎اي، غفلت از تکنولوژي ويرانگر(بحثي در مورد اخلاق مهندسي) از دکتر رضا داوري اردکاني، شريک غم همه مظلومان جهان چشم نگران صلح، از کابل تا دمشق از محمدحسين جعفريان، بررسي ويژگيهاي دو موج مهاجم و منفعل فرهنگي نوشته رضا پورحسين، تبديل مرفهين بي‎درد به مرجع فرهنگي (فرهنگ اسلامي در محاق زندگي ماديگرايانه) از حجت‎الاسلام رضا غلامي از مهمترین مطالب منتشر شده در بخش باشگاه اهل قلم این شماره از مجله پنجره هستند. 
 
از دیگر بخشهای مهم مجله می توان به پرونده های ذیل اشاره کرد:
 
تاریخ 
 
معماي رازآلود يک مستشرق (نگاهي به شخصيت آکادميک و غيرآکادميک ريچارد نلسون فراي) عنوان پرونده این هفته گروه تاریخ مجله پنجره است. دهه‎هاست که ايران‎شناسي از نگاه غرب با نام ريچارد نلسون فراي پيوند خورده است؛ ايران‎شناس آمريکايي که به اعتقاد بسياري از انديشمندان اين حوزه بي‎توجه به آثار وي نمي‎توان ماهيت نوع نگاه مستشرقين به‎ جامعه ايران چه در دوران باستان و چه در دوران پس از آن را بهخوبي تبيين نمود. فراي نيز به مانند بسياري ديگر از همصنفان خود، ويژگي مشترک رازآلود بودن را با خود يدک مي‎کشد. اينکه چگونه بايد وي و آثارش را مورد ارزيابي قرار داد و ميان دوگانه «فعاليت نامحسوس جاسوسي و فعاليت محسوس آکادميک» به بررسي جايگاه فراي پرداخت، شاکله اصلي معماي فراي را تشکيل داده است که در این مجال واکاوی می شود.
 
دوست واقعي ايران!(از شيفتگي به فرهنگ ايراني تا تجليل در ايران)، فراي در فراز و فرود(نگاهي به زندگي يک مستشرق درگذر زمان)، مکتب ايران يا مکتب اسلام؟(بررسي و نقد تئوري مکتب ايراني)، فراي و انقلاب‎هاي اسلامي (فراز و فرود تاريخي ايران و مردمشناسي آن در نگاه فراي)، فصل مشترک اصلاحات و جريان انحرافي(اهداف غيرعلمي ريچارد فراي در ايران)، ايران‎شناسي از غرب تا شرق(معرفي برخي ايران‎شناسان غير ايراني معاصر) از جمله مطالب منتشر شده در این پرونده است. همچنین در گفت وگویی با دکتر محمد مهدي اسماعيلي، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ابعادی از آرا و اندیشه و شخصیت فرای بررسی شده است.
 
ویژه سیاست
 
فروع ديني که زيادي فرعي شده است(بررسي زواياي مختلف فريضه امر به معروف و نهي از منکر، به‎واسطه شهادت علي خليلي) عنوان پرونده ویژه سیاست این هفته است. 
دو سال از شنيدن خبر غرورآفرين اقدام شجاعانه و غيرتمندانه علي خليلي در دفاع از نواميس و خبر تلخ و جانسوز برخورد دردآور، زشت و جسورانه کساني که تاب شنيدن حرف حق را نداشتند مي‎گذرد. شايد اگر قواي سه‎گانه، خصوصا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نهاد‎هاي مسئول از آغاز انقلاب اسلامي ايران تا‎کنون دغدغه تفسير و تبيين اصل هشتم قانون اساسي را داشتند، امروز حکم قانون و برخورد دستگاه قضا تا اين حد براي عاملان برخورد با آمران به معروف و ناهيان از منکر سهل و آسان نبود! لازم است اولا مسئولان دستگاه قضا نسبت به قصاص عاملان و مقصران حقيقي و حقوقي شهادت اين طلبه فاضل و ارجمند، اقدامي عاجل، شايسته و اثربخش داشته باشند تا درس عبرتي براي ديگران باشد و اميد احياي فريضه امر به معروف و نهي از منکر را در دل‎ها زنده کند. ثانيا نمايندگان محترم مجلس در اقدامي هرچند ديرهنگام، با تنظيم و تصويب قوانيني براساس اصل هشتم قانون اساسي، نسبت به احياي اين فريضه ديني گام‎هايي ارزشمند و ماندگار بردارند. اين نوشتار در تلاش است تا زواياي اين فريضه مهم را بررسي و در حد وسع به جوانب مختلف زندگي شهيد خليلي بپردازد.
 
امر به معروف و نهي از منکر و زواياي اخلاقي در گفت وگو با محمد اکرمي و یادداشتهای مجاهد فرهنگي(ضرورت گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر)، فریضه مطرود الهي!(بررسي بايسته‎‎‎هاي امر به معروف و نهي از منکر) از محمد صادق کوشکي و ... از مطالب منتشر شده در ابن بخش هستند.
 



 
سیاست
 
دو رئيس متفاوت براي جمهوري يکسان (نگاهي به پايان دوران احمدي نژاد و آغاز دوران روحاني) عنوان پرونده مورد بررسی در این بخش از مجله پنجره است. سال 92 سال دو جمهور و دو رئيس جمهور بود. در ويژه نامه اي که پايان سال گذشته نشر يافت قصد داشتيم به اهم اموري که به رييس دولت ارتباط داشت بپردازيم. قسمت تايم لاين زير اولين شماره بهار 93 است.
 
جهان اسلام 
 
هجمه‎اي عليه شيعه (نگاهي به وضعيت اسفناک شيعيان در برخي کشور‎هاي اسلامي) عنوان پرونده این هفته گروه جهان اسلام است. در این بخش به مهم ترين ريشه‎ ‎‎هاي خشونت مذهبي عليه شيعيان در برخي از کشورهاي اسلامي  پرداخته شده است. ، تحليلي بر بحران سوريه و موقعيت شيعيان در اين کشور، اقليت در حاشيه(مروري بر سياست‎‎هاي ظالمانه آلسعود در قبال شيعيان عربستان)، نبرد براي بقا(گزارش ميداني از مصائب اين روز‎هاي شيعيان سوريه)، افراط‎گرايي مذهبي(نگاهي به آمار و ارقام سازمانهاي حقوق بشري درباره وضعيت شيعيان)، اقليتي محروم از حقوق اوليه انساني، مصائب شيعه بودن(نگاهي به وضعيت اقليت شيعه در پاکستان)، پاکسازي مذهبي در بزرگترين کشور اسلامي(نگاهي به گزارش سازمان ديدهبان حقوق شيعيان درباره اندونزي) و بررسي حقوق شيعيان در موازين حقوق بين‎الملل در گفت‎وگو با دکتر گلشن پژوه، تحليلي بر وضعيت شيعيان بحرين در گفت‎وگو با دکتر راشد الراشد از رهبران جنبش امل اسلامي از مطالب منتشر شده در این بخش هستند.
 
اقتصاد 
 
یاران يارانه!(بازار گرم يارانه و سوالات بی پاسخ) نام پرونده ای است که در گروه اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است. 
سؤالات متعددی در مورد فاز دوم هدفمندي يارانه ها وجود دارد که گويا دولت هم پاسخ صريح و روشني به آن ندارد. از طرفي به‎نظر مي‎رسد موضوع انصراف از دريافت يارانه نقدي به يک مسئله حيثيتي تبديل شده و انصراف‎دهندگان قهرمانان ملي و ياران ميهن لقب مي‎گيرند. مسئولان براي بالا بردن آمار انصرافي‎ها از هيچ تلاشي فروگذار نمي‎کنند؛ از تشويق و تبليغات عجيب و غريب تلويزيوني و زيرنويس‎‎هاي جالب تا تهديد به جريمه و تحديد کردن متقاضيان دريافت تسهيلات بانکي. در این پرونده به‎صورت مختصر در مورد فاز دوم هدفمندي و چالش‎‎هاي پيش روي دولت پرداخته شده است.
 
عجايب هفتگانه فاز دوم(هدفمندي يارانه‎ها و ابهامات پيشرو)، تبعات مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در گفت وگو با دکتر مهدی تقوي، پيامدهاي افزايش قيمت حاملهاي انرژي در گفت وگو با دکتر لطفعلی بخشي، استاد اقتصاد و قشر کمدرآمد و ضعيف محدودتر مي شوند، نرخ جديد سوخت سوخت!(پيش بيني نوسانات قيمتها در صورت اجراي فاز جديد يارانه اي) از مطالب این بخش هستند.
 
پنجره مثبت 
 
اين هفته در در این بخش ابتدا مروري داريم بر بخشي از گپ‎‎‎هاي پيشين. در ادامه خرنوشتي ديگر از اسماعيل اميني را مي‎خوانيد و در کنارش چند عکس‎نوشت که قرار بوده طنز باشند. در صفحه بعد محمدسجاد نجفي با پنجره ماضيه هميشگي‎اش منتظر شماست و بعد از آن کتاب‎سرا پيش روي شما خواهد بود. اين هفته يک سبد کتاب پيش روي شما خواهيم گرفت، از کتاب‎‎‎هايي که درباره شهيد سيدمرتضي آويني نوشته شده‎اند. بعد با صفحه خودنويس مواجه خواهيد شد و مهمان قلم سناء شايان، تهمينه حدادي، مصطفي حريري و دکتر محمدرضا ترکي خواهيد بود. حجت عزيزي در صفحه فرهنگستان شما را فرهنگي خواهد کرد و در صفحه گلگشت هم يک شعر فاطمي و دو کوتاه‎نوشت مسروقه از شبکه‎‎‎هاي اجتماعي خواهيد خواند. پايان‎بخش ضميمه هم صفحه زندگي خوب است که طبق سنت هميشگي، تا همين لحظه هم نمي‎دانيم موضوعش چيست. آيا شما مي‎دانيد؟! 



۱۳۹۳/۱/۲۳ - ۱۲:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن