تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836023670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضا كيانيان در جمع دانشجويان


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: رضا كيانيان معتقد است: كساني مي‌توانند تئاتر «تجربي» را اجرا كنند كه تمام تجربه‌هاي قبلي را پشت سر گذاشته باشند تا براساس آنها دست به تجربه‌هاي جديدي بزنند. به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون كه روز گذشته ـ نهم خرداد ماه ـ ميهمان دانشجويان تئاتر در حاشيه‌ي جشنواره‌ي تئاتر تجربه بود، با اعلام اين مطلب ادامه داد: هنرمندي كه آموزه‌هاي قبلي را مي‌داند با تجربه‌كردن شيوه‌هاي نوين، پنجره‌هاي جديدي را براي ادامه حيات آن هنر مي‌گشايد. او مبحث تجربه را در تئاتر به دوبخش تقسيم كرد و توضيح داد: وقتي استادان تئاتر دست به انجام تجربه مي‌زنند، نوآوري‌هايي را در شيو‌ه‌هاي اجراي تئاتر پديد مي‌آورند كه اين تجربه‌ي نو مي‌تواند درست يا نادرست باشد؛ اما در آثار دانشجويان، تجربه به معناي آموزش است. زيرا دانشجويان و هنرمندان جوان ابتدا بايد شيوه‌هاي پيشين را بياموزند، پس تعريف كارگاه تجربه براي دانشجويان بي‌معناست، زيرا دانشجو بايد ابتدا بياموزد و بعد آموزه‌هاي خود را اجرا كند تا درك درستي از آنها پيدا كند و زماني كه در تمام آموزه‌هايش پخته شد، مي‌تواند تجربه‌ي جديدي انجام دهد. بازيگر «حرفه‌اي‌ها» با اشاره به منسوخ‌شدن سيستم و مكتب‌هاي بازيگري تصريح كرد: ديگر نمي‌توان بازيگري را پيدا كرد كه پيرو مكتب خاصي باشد، چون دوره‌ي مكاتب گذشته است و درحال حاضر از دو دريچه‌ي مفهوم و تكنيك مي‌توان به آثار هنري توجه كرد. چرا كه برخي آثار بيشتر برمفاهمي تكيه مي‌كنند و برخي ديگر تكنيك را مورد توجه قرار مي‌دهند. او سپس با تشريح سيستم بازيگري «استانيسلاوسكي» يادآوري كرد: شكل‌گيري مكتب استانيسلا‌وسكي با شكل‌گيري مكتب ناتورئاليسم همزمان بود. استانيسلاوسكي در برابر تئاتر سنتي كه درحال فساد بود، شورش كرد زيرا در تئاتر سنتي، تماشاگران براي ديدن برخي از بازيگران به تئاتر مي‌آمدند و ديدن خود نمايش برايشان مهم نبود و استانيسلاوسكي عليه اين سنت شورش كرد و تمام عناصر تئاتر را به اين سمت برد كه تماشاگر احساس كند با واقعيت روبه‌رو است و نه نمايش. او دراين شيوه به اين مرحله رسيد كه گويي ديواري ميان بازيگر و تماشاگر كشيده مي‌شد و تماشاگر از روزنه‌ي اين ديوار زندگي واقعي بازيگران را مي‌ديد و همين موضوع موجب طغيان شاگرد او، مه يرهوله شد. كيانيان درتوضيح دلايل اشكالات مكتب استانيسلاوسكي گفت: او تئاتر را از ذات تئاتر كه همان قرارداد ذاتي ميان بازيگر و تماشاگر است، دور مي‌كند و اين همان چيزي است كه مورد اعتراض مه‌ يرهولد قرار گرفت و زماني كه استانيسلاوسكي با نظرات درست شاگر خود روبه‌رو شد؛ نظرات او را پذيرفت و اين چنين بود كه بازيگري پست مدرن بعد از استانيسلاوسكي كه شيوه‌ي مدرن را پايه‌گذاري كرده بود پايه‌ريزي شد. بازيگر «بازي استريندبرگ» با تشريح فطري‌بودن قرارداد ميان بازيگر و تماشاگر در هنر تئاتر اضافه كرد: اين قرارداد همان قرارداد بازي در دوران كودكي است كه روي صحنه تئاتر شكل پيچيده‌تري پيدا مي‌كند، بنابراين اگر مي‌خواهيم تئاتري باشيم بايد برمبناي قراردادهاي اوليه و اصلي تئاتر كار كنيم . به اعتقاد رضا كيانيان در بازيگري تجربي، بازيگر تصورات اوليه‌اي را كه در مورد نقش وجود دارد كنار مي‌زند تا به تصوير جديدي دست پيدا كند. بنابراين در بازيگري تجربي، بازيگر، تيپ‌هاي از پيش تعيين‌شده را به صورت شسته رفته‌شده اجرا مي‌كند، البته تماشاگر علاقه‌مند است همان تيپ‌هاي رايج را ببيند . براي او چندان خوشايند نيست كه عادات روزمره‌اش به هم بريزد اما بازيگر موفق كسي است كه اين عادات مرسوم را مي‌شكند وجلوه‌هاي نويني از يك نقش را در برابر تماشاگران نشان مي‌دهد و اين چنين است كه به هنرمندي آوانگارد تبديل مي‌شود، هرچند همين آوانگارديسم هم به‌زودي به سنت تبديل مي‌شود. وي افزود: همان‌گونه كه فرهنگ و وضعيت اجتماعي بر بازيگر تاثير مي‌گذارد، بازيگر هم سليقه‌ رايج مردم را تغيير مي‌دهد، او براي متفاوت‌كردن يك نقش، ابتدا به خودش رجوع مي‌كند. به گفته‌ي بازيگر «ازدواج آقاي مي‌سي‌سي‌پي» در بازيگري تئاتر آنچه بازيگر را از تكرار رها مي‌كند، تغيير تماشاگران و تغيير احوالات دروني بازيگر است. او تاكيد كرد: بازيگر در برخورد با نقش خود و تماشاگر نبايد كم‌فروشي كند، بلكه بايد همه‌ي آنچه را مي‌تواند انجام بدهد، درغير اين صورت نمي‌تواند اشتباهات خود را پيدا و اصلاح كند، بنابراين بازيگري كه بخشي از دانش خود را نگه مي‌دارد، به تماشاگرش بي‌احترامي كرده و جلوي رشد خود را گرفته است. به گزارش ايسنا، نويسنده‌ي كتاب‌هاي «تحليل بازيگري» و «شعبده‌ بازيگري» درباره‌ي بازيگري مولف هم توضيح داد: مولف‌بودن از آن موضوعاتي است كه در سينماي ما تعريف نشده است، اما هركس در درون خود چيزي دارد كه اگر آن را كشف كند، يگانه و با ديگران متفاوت مي‌شود. او هم‌چنين درباره‌ي مقوله‌ي الگو در بازيگري متذكر شد: بازيگري كه الگو دارد انتهايش مشخص است. او هرگز نمي‌تواند خود را بشناسد بلكه هميشه به الگويش مي‌نگرد، درصورتي كه ذات هنر دراين است كه هنرمند، خود را كشف كند. رضا كيانيان در پايان گفت‌وگويش با دانشجويان از آنان خواست در برخورد با هر اثر هنري، خود را به‌دست آن اثر بسپارند و قانون‌سازي نكنند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن