تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833153896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیزده هیچگاه در نزد ایرانیان بدیمن نبوه است/ ریشه های تاریخی و فرهنگی آئین سيزده بدر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
"سیزده" هیچگاه در نزد ایرانیان بدیمن نبوه است/ ریشه های تاریخی و فرهنگی آئین سيزده بدر
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: تلاش و جنب و جوش مردم كه پس از سپري كردن زمستان رخوت انگيز و در استقبال از سال نو با مراسم خانه تكاني و چهارشنبه سوري آغاز شده بود در هنگام تحويل سال و در پاي سفره هفت سين با اعتدال و سكون سپري مي شود و در سيزدهم فروردين با جنب و جوش بار ديگر در يك نمايش ملي كه خود جلوه پرهياهو از آغاز ديگر در دامن طبيعت است، به اوج خود مي رسد.



گرچه در كتب تاريخي و ادبي، كه در دوره هايي خاص مثل دوره غزنويان اوصاف بسياري از مراسم نوروزي دارد، اشاره اي به "سيزده بدر"نشده است. اما نمي توان اين هنجار و رسم نوروزي را آييني نوظهور دانست،زيرا رسم و آييني كه بدين گونه در همه شهرها و روستاهاي ايراني همگاني است و در بين همه قشرهاي اجتماعي عموميت دارد،نمي تواند عمري در حد دو ـ سه نسل داشته باشد. ثبت نشدن اين رفتار و هنجار نوروزي را در كتب تذكره و امثال آن مي توان منوط به عوامانه و خانوادگي بودن اين رسم دانست.بايد اذعان كرد كه كتب تذكره و تاريخ غالبا به ثبت رفتارهايي مي پرداختند كه جلوه اي رسمي در حضور پادشاهان داشت و ازآن جا كه"سيزده به در"روزي است با رفتارهاي مطايبه آميز و غير جدي،پس جلوه اي ملوكانه و در حد ثبت و ضبط در كتب تاريخي و تذكره نداشته است. گرچه شناخت بسياري از مناسب هاي اجتماعي از لابه لاي كتب ادبي و تاريخي كهن ميسر مي شود،اما كتاب هاي گذشتگان الزاما به ثبت رفتارهاي مردم شناسانه نپرداخته اند. چرا سيزده؟ عللي را كه براي برگزاري اين آيين در روز سيزدهم نوروز بر شمرده اند، مي توان در چند نظريه خلاصه كرد؛ نخست نامباركي سيزده است كه مردم براي رهايي از آن در اين روزدر خانه نمي مانند و به دشت و صحرا مي روند،اما ريشه نامباركي سيزده كجاست و به چه فرهنگي باز مي گردد؟ گرچه ابوريحان بيروني روز تير، يعني روز سيزدهم از ماه تير را بديمن دانسته است، اما روز سيزدهم هر ماه كه در جدول سي روز ايران مربوط است به فرشته تير يا تيشتر "ستاره باران"و ارتباط با آب و باران دارد،روز بسيار خجسته و مباركي است و در اعتقاد مردم ايران به هيچ وجه بديمن نبوده است. در جدول مر بوط به سعد و نحس بودن روزها نيز سيزدهم مبارك ذكر شده است و شايد بتوان علت نامگذاري ووجه تسميه روز سيزدهم را به تير دليلي بر اين ادعا دانست. به باور ايرانيان باستان، روز سيزدهم فروردين"تير روز"نام داشته است. در اين روز بعد از جنگ هاي طولاني با پرتاب تيري توسط آرش كمانگير مرز ايران و توران در آن سوي رود جيحون معين مي شود.

اما نامباركي سيزده در ميان بيشتر اقوام و ملل جهان و جود داشته است و باوري كهن به شمار مي آيد؛مثلا مسيحيان هيچگاه سيزده نفر برسر سفره غذا نمي خورند. در تقويم اعراب سيزدهم هر ماه روز نحسي بوده، و چه بسا كه اين باور بعد از اسلام در ميان ايرانيان گسترش يافته است و حتي در كتب آموزشي كهن مثل نصاب الصبيان ابو نصر فراهي مي توان تاثير اين عقيده را ديد.او در مورد بديمني اين ايام چنين سروده است؛ هفت روزي نحس باشد در مهي/زان حذر كن تا نيابي هيچ رنج سه و پنج و سيزده با شانزده/بيست و يك و بيست و چهار و بيست و پنج شايد هم انديشه ناخجستگي عدد سيزده و باور بد شگون بودن روز سيزده در ميان ايرانيان از انديشه هاي يوناني قديم بوده كه از راه ارتباط هاي بازرگاني و فرهنگي به سرزمين ايران راه يافته است. دكتر زرين كوب ضمن اين كه سيزده به در را كامل كننده جنبه رسمي تشريفات نوروز مي داند، مي نويسد؛ دوازده روز اول سال نمونه تمام دوازده ماه سال محسوب است و چون به روزهاي عيد تعلق دارند رمز روزهاي آغاز خلقت است و در واقع، روز سيزده متضمن فالي است كه با آن و با خوش گذراندن در آن مردم مي كوشند در طي سالي كه تازه به آن وارد شده اند،تمام دوازده ماه را به سلامت و آسايش به سر برند و به ماوراء آن سال بعدش كه روز سيزده نماينده آن به شمار مي آید برسند كه در نوع خود بينشي نو و نگاهي تازه است. پيشينه و انگيزه و ريشه برگزاري سيزده به در هر چه باشد در همه شهرها و روستاهاي ايران زمين،سيزدهمين روز فروردين رسم است كه از خانه بيرون بيايند و به باغ و كشتزار روي آورند و به اصطلاح نحسي روز سيزده را به در كنند گويي آدمي حتي به بهانه فرار از نامباركي در اين روز مجبور به خوشي است.


۱۳۹۳/۱/۱۳ - ۱۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن