تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799838385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری همایش «اتحادیه جهانی زن مسلمان» در تهران/ درگذشت عبدالمحمد آیتی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه رویدادهای دین و اندیشه در شهریور92؛
برگزاری همایش «اتحادیه جهانی زن مسلمان» در تهران/ درگذشت عبدالمحمد آیتی
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: نقد و بررسی کتاب «اخلاق در عصر مدرن»، کسب رتبه نخست مسابقات قرآن تونس توسط قاری ایران، برپایی بیست و دومین اجلاس سراسری نماز، برگزاری همایش «اتحادیه جهانی زن مسلمان»، درگذشت عبدالمحمد آیتی... ازجمله رویدادهای مهم دین و اندیشه در شهریورماه 92 به شمار می رود.



بررسی «نقش مصالح و مفاسد در تشریع احکام شریعت در اندیشه امام موسی صدر»

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه و عمل با محوریت نقش مصالح و مفاسد در تشریع احکام شریعت در اندیشه امام موسی صدر روز دوشنبه چهارم شهریور برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به کتاب روح تشریع در اسلام اثر امام موسی صدر به ایراد سخنرانی پرداخت. سومین نشست مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات و اندیشمندان کره جنوبی برگزار شد سومین نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان کره جنوبی (بودایی و مسیحی) با عنوان «نقش دین در ارتقای ارزش های اخلاقی و انسانی» چهارشنبه ششم شهریور ماه در این سازمان برگزار شد.

نقد و بررسی کتاب «اخلاق در عصر مدرن»استاد داوری اردکانی نشست هفتگی شهر کتاب در دوازدهم شهریور‌ماه به نقد و بررسی «اخلاق در عصر مدرن» اختصاص داشت که با حضور دکتر رضا داوری‌اردکانی، دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، دکتر شهین اعوانی و دکتر محمدرضا بهشتی برگزار گردید. در ابتدای این نشست دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم با انتقاد از وضعیت اخلاقی جامعه گفت: توقع این بود که جامعه اسلامی اخلاقی تر از جوامع دیگر باشد و باید جواب بدهند که چرا جامعه ما اخلاقی نیست جامعه ما می بایستی اخلاقی ترین جوامع باشد و آیا این جامعه از جوامع دیگر اخلاقی تر است؟!

وی یادآور شد: درد من این است که ما قبح دروغ را از بین می بریم. قبح بداخلاقی را از بین می بریم. زمان ما زمان نهیلیسم و نیست انگاری است. من این نهیلیسم را کنار گذاشته و در مورد فضائل اخلاقی نوشته ام در حالی که نوشتن در آن باب مشکل تر نبود. دکتر ابراهیمی دینانی نیز طی سخنانی گفت: اخلاق در فرهنگ اسلامی بیشتر فضای اخلاق ارسطویی است و ترجمه و تفسیر اخلاقی است که ارسطو برای پسرش نوشته و تنها کاری که به انجام رسیده این است که اخلاق یونانی لباس اسلامی به تن کرده است.

دکتر علیرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه اساسا کتابی در زمینه اخلاق نداریم گفت: اینکه کتابی با نگاه نظری به مباحث اخلاقی بپردازد باید به فال نیک گرفته شود. با توجه به اهمیت موضوع اخلاق در مقایسه با موضوعات دیگر بسیار کم به آن پرداخته شده است به خصوص وقتی از بعد نگاه نظری باشد. دکتر شهین اعوانی نیز با بیان اینکه بعد از انقلاب دو دسته کتاب به ما لطمه زد یکی کتابهایی که از نوار پیاده شد و دیگری مجموعه مقالات بود، کتاب دکتر داوری را در دسته کتابهای مجموعه مقالات خواند و در عین حال گفت: هر سطر این کتاب یک پیام دارد. موضوعی که ما با آن روبرو هستیم این است که سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است. دکتر داوری در یک مقاله تاکید دارد که جدایی سیاست و اخلاق امکانپذیر و در مقاله ای دیگر این صحبت را رد کرده است. در خصوص نسبت دین و اخلاق باید شهامت داشته باشیم که دین را اعم از اخلاق بدانیم کما اینکه همه ما دیندارانی را سراغ داریم که اخلاقی نیستند و یا بالعکس و این مربوط به فرهنگ تمدن ماست. ما در اخلاق باید ریشه های فرهنگی مان را واکاوی کنیم. دکتر بهشتی درباره گفته سقراط در سردر دلفی گفت منظور از خودت را بشناس این بود که حد خودت را بشناس و دکتر دینانی با آن مخالفت کرد ولی در واقع منظور کانت این بود که تو ای انسان قدر خودت را بشناس. منظور از این که قدر خودت را بشناس این است که در هر شرایطی دروغ، غیراخلاقی است و با گفته  آن نه تنها فرد خود را بی شخصیت کرده بلکه قدر خویشتن را ندانسته است. برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «نشانه ـ معناشناسی دیداری» به همت معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران، نشست نقد و بررسی کتاب «نشانه ـ معناشناسی دیداری» به قلم دکتر حمیدرضا شعیری، دانشیار داشگاه تربیت مدرس، با حضور مؤلف و منتقدانی همچون مرتضی بابک معین، استاد دانشگاه آزاد اسلامی، شیما شیرخدایی استاد دانشگاه لیژ بلژیک و علی عباسی استاد دانشگاه شهید بهشتی، پنج‌شنبه 7 شهریور‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

برپایی آزمون شفاهي حفظ كل قرآن كريم/ نماینده ایران مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن تونس را کسب کرد اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آزمون شفاهي حفظ كل و 20 جز قران كريم را در شهریورماه 92 برگزار کرد. در روز سه شنبه 5 شهریور سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تونس به پایان رسید و مهدی شایق نماینده ایران در این مسابقات موفق به کسب مقام اول رشته قرائت شد. مهدی شایق قاری ممتاز قرآن کریم است که سال گذشته با کسب مقام نخست مسابقات کانون‌های فرهنگی ‌هنری مساجد با عنوان «مدهامّتان» به مسابقات سراسری قرآن کریم راه‌یافت و با کسب مقام پنجم این مسابقات سهمیه حضور در رقابت‌های تونس را کسب کرد و موفق شد در این دوره مسابقات کشور تونس ، به مقام اول دست پیدا کند. برپایی بیست و دومین اجلاس سراسری نماز بیستمین و دومین اجلاس سراسری نماز با موضوع «نماز و سبک زندگی» 13 و 14شهریور ماه 92 در استان لرستان برگزار شد. اولین دوره تربیت معلم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد اولين دوره تربيت معلم نهج البلاغه و صحيفه سجاديه به همت اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه مربیان موسسات و مراکز قرآنی کشور از شنبه 16 شهریور ماه  به مدت سه روز با حضور بیش از 500 نفر در اردوگاه حضرت نرجس جمكران برگزار شد. برگزاری همایش «اتحادیه جهانی زن مسلمان»

همایش بین المللی «اتحادیه جهانی زن مسلمان» با هدف بررسی و تصویب اساسنامه اتحادیه جهانی زن مسلمان، ۱۶ شهریورماه ۹۲ از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد. در این همایش که با حضور شخصیت‌های كشوری و همچنین ۵۰ تن از بانوان فرهیخته و اندیشمند از كشورهای مصر، عراق، الجزایر، انگلیس، لبنان، بحرین، قزاقستان، كلمبیا، آمریكا و ... همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در تهران برپا گردید، موضوعاتی همچون تبیین سیاست‌ها و راهبردهای مشترك در جهت تحقق و توسعه هماهنگ جامعه بانوان مسلمان در كشورها، بررسی راه‌های تعامل تشكل‌های مردم نهاد بانوان با اتحادیه جهانی زن مسلمان، راه‌های تأثیرگذار سازمان‌های مردم نهاد برجامعه بین الملل و علل و موانع تأثیرگذاری سازمان‌های‌مردم‌نهاد در جهت ارتقای جایگاه زنان در جهان، مورد بحث اندیشمندان شركت كننده در این همایش قرار گرفت. درگذشت استاد عبدالمحمد آیتی و مارشال برمن فیلسوف سیاسی آمریکایی در 20 شهریور92 اواسط شهریورماه 92 خبری روی خط خبرگزاری ها مخابره شد و آن درگذشت استاد عبدالمحمد آیتی بود که از چهره های ماندگار حوزه تاریخ و ادبیات به شمار می رفت. استاد عبدالمحمد آیتی پژوهشگر، نویسنده و مترجم معاصر در حوزه فلسفه، تاریخ و ادب فارسی و عربی صبح چهارشنبه 20 شهریورماه 92 در سن 87 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این استاد فقید شنبه 23 شهریورماه از محل فرهنگستان و کتابخانه ملی ایران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع و در قطعه نام آوران به خاک سپرده شد. همچنین مارشال برمن فیلسوف سیاسی آمریکایی 11 سپتامبر 2013 مطابق با 20 شهریور 92 در سن 72 سالگی در آمریکا درگذشت. مارشال هاورد برمن در 24 نوامبر سال 1940 در منطقه برانکس نیویورک متولد شد و در 11 سپتامبر 2013 درگذشت. رمن یک مارکسیست–انسان‌گرا بود و نویسندهٔ کتاب مشهور "هر آن چه سخت و استوار است، سخت می‌شود و به هوا می‌رود" (All That Is Solid Melts Into Air)‏ است که در ایران با عنوان تجربهٔ مدرنیته ترجمه شده است. در واقع عنوان کتاب جمله مارکس است که در وصف دنیای مدرن گفته شده است. وی شیفته دو چیز بود: مارکس و نیویورک.برمن یکی از روشنفکران عمومی بود که هم به شکلی جدی آثار ویرانگر مدرنیته را نقد می کرد و هم نگاهی خوش بینانه و امیدوارانه به وضعیت مدرنیته داشت. برگزاری مراسم رونمایی از کتاب«شریعنتی، دین و جامعه»

مراسم رونمایی و نقد کتاب «شریعتی، دین و جامعه» با حضور مؤلف، مهدی عبداللهی و سید رضا شاکری و سید حسن شهرستانی روز دوشنبه 18 شهریور ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. مؤلف کتاب «شریعتی، دین و جامعه» با اشاره به اینکه شریعتی آسیب شناسی دقیق و درستی از جامعه آن زمان ایران داشته است و درد جامعه را به خوبی شناخته گفت: اما نسخه او برای درد ایرادات اساسی و بنیادی دارد. دکتر سید حسن شهرستانی استاد دانشگاه هنر و از شاگردان دکتر شریعتی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه دوره شریعتی دوره التهاب و عجله و اضطراب است، افزود: در بررسی آرای شریعتی باید زمانه او را در نظر داشت. زمانی در زمانه حالت عجله وجود دارد کارهای دقیق علمی میسر نیست و چنین کارهایی در چنین زمانه ای امکان پذیر نیست.

رونمایی از ترجمه چهارگانه «لهوف» مراسم رونمایی از ترجمه كتاب شريف «لهوف» اثر ماندگار سيد بن طاووس به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی اسلامبولی و روسی که توسط موسسه انتشارات بين‌المللي الهدي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته است، روز چهارشنبه 27 شهریور برگزار شد. كتاب «لهوف» یکی از منابع مهم و کهن درباره واقعه عاشورا و تاریخ زندگی امام حسین(ع) نوشته ابوالقاسم رضی‌الدین علی‌بن موسی، مشهور به سید‌بن طاووس است. این کتاب براساس نظر سنجی موسسه بین‌المللی الهدی مورد توجه و درخواست شیـعیـان، شیعـه‌شنـاسان و علاقـه‌منـدان به متـن‌هـای اسـلامـی در سراسـر دنیا قرار داشت و بخش‌هایی از آن هم به برخی از زبان‌ها ترجمه شده بود.

نشست «تحولات منطقه و آینده مناسبات شیعه و سنی» برگزار شد نشست تخصصی «تحولات منطقه و آینده مناسبات شیعه و سنی» پنجشنبه 28 شهریور با حضور صاحبنظران و محققان داخلی و خارجی، در سالن کنفرانس مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة المصطفی(ص) العالمیة و مرکز الحضاره لتنهیه الفکر الاسلامی برگزار شد، محققان و پژوهشگران در سه محور «تحلیل تحولات جاری منطقه با تأکید بر کشور های مصر و سوریه» با ارائه دکتر طلال عتریسی استاد جامعه شناسی دانشگاه دولتی لبنان، «آینده خیزش سیاسی و فرهنگی جهان تشیع با توجه به تحولات منطقه» با ارائه محمود حیدر محقق ژئولولیتیک شیعه و خاورمیانه و «پروژه امت اسلامی و چالش های فراروی آن در شرایط کنونی» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین نجفعلی میرزائی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و  محقق تمدن اسلامی به ارائه مطالب و بحث و تبادل نظر پرداختند. برپایی هفتمين کنفرانس بين المللی تقريب مذاهب اسلامی در لندن هفتمين کنفرانس بين المللی تقريب مذاهب اسلامی با عنوان " نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه"، و با حضور شخصيت‌ها، متفکران و انديشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف جهان اواخر شهریور با صدور بيانيه ای در مركز اسلامي انگليس لندن به کار خود پايان داد در این بیانیه، با تأکید بر عملياتی کردن روشهای کاربردی ایجاد وحدت اسلام، نسبت به فرقه گرایی هشدار داده و آورده است: فرقه گرایی ابعاد خطرناکی به خود گرفته و وحدت امت اسلامی را توسط دشمنان و با همکاری پیروان نادان به طور جدی مورد تهدید قرار داده و به بستری برای نفوذ و اجرای برنامه های اجانب تبدیل شده است.


۱۳۹۳/۱/۶ - ۱۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن