تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805593020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگران نوروزی از جاذبه های طبیعی شیروان غافل نشوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگران نوروزی از جاذبه های طبیعی شیروان غافل نشوند شیروان - ایرنا - شیروان در 60 کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی در حدفاصل مسیر بجنورد - مشهد از جاذبه های کم نظیر سیاحتی و گردشگری طبیعی برخوردار است که گردشگران نوروزی نباید از آن غفلت کنند.


به گزارش ایرنا مقبره معصوم زاده زکریا(ع) نامانلو یکی از مهمترین آثار تاریخی بخش سرحد شیروان است که در حد فاصل نامانلو و مزرعه گلیل در قله سختگذر یکی از ارتفاعات منطقه قرار دارد.
مقبره معصوم زاده زکریا در بخش سرحد شیروان دارای گنبد سبز رنگ و بارگاهی است که مردم شیروان و به خصوص روستاییان اطراف طبق اعتقاد مذهبی در یکی از روزهای تابستان که معمولا توسط معتمدین محلی اعلام می شود گروه گروه به سوی قله کوه زکریا به حرکت در می آیند.
گروههایی از اقشار مختلف مردم پس از طی مسافتی طولانی و 114 گردنه کوچک به قله کوه صعود کرده و در کنار مقبره زکریا(ع) استقرار گرفته و در آنجا با قربانی گوسفند به راز و نیاز و برپایی آیینهایی خاص می پردازند و پس از صرف ناهار محل زیارتگاه را ترک می کنند.
سرچشمه ˈرودخانه چایلقˈ در برگیرنده رشته رودخانه قلجق نیز در بخش سرحد واقع است. چایلق پرآبترین رودخانه منطقه محسوب می شود که سد بزرگ شیروان نیز بر روی آن ساخته شده و از کوههای زکریا، گلیل و ارتفاعات کوسه و آلخاص و دامنه جنوبی کوههای سرداب و سرانی عبور کرده لذا تامین کننده آب زراعی کشاورزان روستاهای مسیر رودخانه، سه یک آب، زیارت و منصوران است.
منطقه گردشگری و حفاظت شده گلیل از دیگر جاذبه های بخش سرحد شیروان است که در فاصله 40 کیلومتری لوجلی مرکز بخش و 70 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان در نوار مرزی ایران با جمهوری ترکمنستان قرار دارد. گلیل مرکز اصلی ییلاق دامداران کوچرو عشایر شیروان است.
گلیل از دره ها و چشمه سارهای کوچکی به وجود آمده که آب نسبتا فراوان و آبشارهای کوچک آن در فصل بهار و تابستان پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران است.
گلیل بزرگترین مرتع طبیعی خراسان شمالی در بخش سرحد یکی از شکارگاههای طبیعی مردم منطقه نیز محسوب می شود. پوشاک گرم حتی در فصل تابستان یکی از وسائل ضروری برای عزیمت به این منطقه گردشگری است.
ییلاق گردشگری و طبیعت گردی زوارم یا دره بهشت خراسان شمالی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و در 28 کیلومتری جنوب شیروان دره ای پرآب و درخت را با چشمه سارهای فراوان به طول 15 کیلومتر دربر می گیرد.
مناظر طبیعی و زیبای بکر زوارم در فصل بهار و تابستان با گلهای انبوه شقایق وحشی و باغهای جنگل گونه با درختان تنومند و قدیمی گردو و چنار و صدای دلنواز ریزش آب خستگی هر مسافر تازه واردی را از تن و روان می زداید.
اردوگاه بزرگ امام حسن مجتبی(ع) اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان در زوارم همه ساله پذیرای شمار زیادی از معلمان و دانش آموزان سراسر کشور است.
از دیگر مناطق گردشگری شیروان که هر ساله پذیرای بسیاری از مسافران می باشد منطقه گردشگری اسطرخی و آبشار دیدنی آن است. این روستای ییلاقی و جنگل گونه در فاصله 28 کیلومتری جنوب شیروان و هشت کیلومتری بعد از روستای گلیان واقع است.
اسطرخی در دره ای عمیق قرار دارد و رودخانه از وسط آن می گذرد. سرچشمه این رودخانه در نزدیکی روستا است که طی مسافتی کوتاه و گذر از زیر رودخانه دیگری به آبشار زیبا و بلند تبدیل می شود که آب از ارتفاع بیش از 20 متری آن به ته دره سرازیر می شود.
آبشار اسطرخی شیروان بلندترین آبشار منطقه است. هنگامی آب از این ارتفاع بلند و از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار و بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.
باریکترین کوچه های شهرستان شیروان در این روستا قرار گرفته که سابقا به کوچه آشتی کنان معروف بود.
منطقه گردشگری اوغاز از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان شیروان است که در فاصله 45 کیلومتری شمال شرق شیروان قرار دارد.
رودخانه کهنه اوغاز، باغهای پردرخت اطراف رودخانه، مناظر طبیعی روستا تا سرچشمه، گردش آب در لابلای دره های حفر شده به علت جریان دائمی آب، آبشارهای کوچک طبیعی، آب سرد و گوارا، درختان سرو کوهی، مراتع سرسبز و خرم و دو چشمه معروف ˈبگان و فاطمه خانمˈ از دیگر زیباییهای طبیعت این خطه است که به هر تازه واردی جان می بخشد.
از دیگر مناطق گردشگری و دیدنی شیروان می توان به ییلاق گردشگری گلیان، کوهستان پارک شیرکوه، منطقه گردشگری زیارت و قلعه زو اشاره نمود. روستاهای زوارم، گلیان، اسطرخی، قلعه زو، کهنه اوغاز و منطقه حفاظت شده گلیل از روستاهای هدف گردشگری شهرستان شیروان هستند.
شیروان با 157 هزار نفر جمعیت دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی است.
ک/4
7186/626
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن