تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820269735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈوناییˈ بروجرد، تفرجگاهی بکر و خاطره انگیز برای مسافران نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈوناییˈ بروجرد، تفرجگاهی بکر و خاطره انگیز برای مسافران نوروز بروجرد - ایرنا - شهرستان بروجرد به خاطر برخورداری از مواهب الهی و جاذبه های تفریحی، تاریخی و مذهبی هرساله در تمام فصول و به ویژه بهار و تابستان پذیرای میهمانان و گردشگران فراوان از سراسر کشور است.


منطقه سرسبز و بکر روستای ˈوناییˈ از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می رود که اغلب گردشگران با نام ان آشنا بوده و دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در این مکان زیبا سپری می کنند.
منطقه ˈوناییˈ در شمال غربی بروجرد و به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین مناطق روستایی بروجرد، از ‎ 10کوه و قله مرتفع و شگفت انگیز از جمله ˈهجده یالˈ، ˈسه کوزانˈ، ˈوالاشˈ، ˈبرنجهˈ و ˈهیگرهˈ برخوردار است.
وجود چشمه سارهای جوشان همچون ˈآب سفیدˈ، ˈدو روزنهˈ و ˈطوطیاˈ در این منطقه علاوه بر رونق کشاورزی ، طراوت ویژه ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه ها بهاری و خنکی نسیم دشتها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می کشد.
روستای ونایی به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه های جانوری بومی منطقه محسوب شده و از شکارگاههای مورد توجه شکارچیان و صیادان سالیان گذشته تاکنون بوده است.
جاندارانی همچون گراز، گرگ، روباه، خرگوش، موش صحرایی، کفتار، خدنگ و پرندگانی مانند حواصیل، کبک، خروس کولی و چنگر از جمله جانوران منطقه کوهستانی ونایی می باشند.
پوشش گیاهی غنی این روستا بویژه در بهار و تابستان همواره مورد توجه اهالی و گردشگران بوده چرا که رویش گیاهان معطر دارویی و خوراکی همانند پونه، بابونه، گون و میخک وحشی به وفور مشاهده می شود.
خوشتر از آن رودخانه مهیج و خروشان سیمره است که از تلاقی چشمه سارهای پرآب این منطقه تشکیل و گامی بلند را برای سیرابی دشتهای جنوبی لرستان و پیوستن به رودخانه دز در خوزستان برداشته است.
وجود این همه نعمت الهی و پتانسیل اقلیمی کوهستانی و بکر، کشاورزی منطقه را متحول نموده و لوبیا سبز و خیار کشاورزان این گوشه جهان خلقت زبانزد و سرآمد شده است.
تولید خیار مرغوب در این منطقه باعث شده که دهها کارگاه تولید خیار شور بویژه در فصل برداشت خیار همواره در تکاپو کار و تلاش و تولید خیار شور معروف ونایی باشند که عمده تولیدات این واحدهای تولیدی به سراسر کشور و حتی به کشورهای دیگر صادر شود.
فرآورده های دامی این منطقه نیز به دلیل کیفیت آب و هوا مطلوبیت بالاتری در مقایسه با دیگر مناطق داشته و اغلب اهالی این روستا اقدام به تهیه دوغ و کره به صورت محلی نموده و به مردم عرضه می دارند.
با این وجود ˈوناییˈ را در روزهای تعطیل هفته و ایام نوروز ، بهار و تابستان هوای خنکش بهتر از هر زمان دیگر می توان احساس کرد چرا که عمده خانواده های بروجردی به همراه مسافران و میهمانان خود از ساعات اولیه صبح راهی این منطقه شده تا با نشستن در کنار رودخانه و چشمه های پر آب آن ، اوقاتی خوش را در خلوت طبیعت سپری کنند.
از همه مهمتر میزبانی قریب به شش هزار مردم روستایی صمیمی و بی ریای این منطقه همواره خاطراتی خوش را برای مسافران و گردشگران به ارمغان دارد.
بدون شک دیدن این منطقه بکر و خوش آب و هوا با چشمه ساران گوارا، برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست و خاطرات سفر به لرستان را برای آنها تکمیل خواهد نمود.
7189/542
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن