محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844955839
نشست نقد و بررسی فیلم «او خوب سنگ میزند» محقق: گناه من این است که مانند خیلیهای دیگر دنبال سطحینگری و خنداندن نیستم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست نقد و بررسی فیلم «او خوب سنگ میزند»
محقق: گناه من این است که مانند خیلیهای دیگر دنبال سطحینگری و خنداندن نیستم
کارگردان فیلم سینمایی «او خوب سنگ میزند» گفت: شاید گناه من این است که مانند خیلیهای دیگر دنبال سطحینگری و خنداندن نیستم. گاهی واقعا حیرت میکنم از این همه سطحینگری و لودگی که دامن فرهنگ ما را اعم از سینما و ادبیات و موسیقی گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس،عصر دو شنبه(نوزدهم اسفند ماه)نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم «او خوب سنگ میزند» در غالب پنجاه و پنجمین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور هادی محقق(کارگردان)،ابراهیم اصغری(تهیه کننده)،حسن ایوبی(تدوینگر) و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که «او خوب سنگ میزند» فیلم شریفی است و همین که فیلمساز به فرهنگ و جغرافیای گسترده ایران توجه کرده است جای تقدیر دارد عنوان کرد: نمی توان گفت او خوب سنگ می زند فیلم ساده و دم دستی است.مشخص است که فیلمساز دغدغه دارد و تلاش می کند تا گوشه و کنار ایران را به مخاطب نشان بدهد و از فضای شهری و آپارتمانی که آفت سینمای این روزهای ما شده است پرهیز کرده است.اما ایکاش برای جذب مخاطب و آشنایی تماشاگر با این جنس از سینما به او امتیازاتی می داد تا این فرهنگ سازی در بین مخاطبان ما شکل می گرفت که سینما و فیلم فقط به چند لوکیشن و آپارتمان و شهر تهران خلاصه نمی شود.برای تربیت تماشاگر به این نوع فیلم ها باید فرهنگ سازی کرد و صد البته که بخش عمده ای از این وظیفه برعهده مسولان است تا فیلمساز.اما به هرحال سازنده اثر هم باید بخش صنعتی و ضلع مخاطب را جدی بگیرد و فقط برای دل خودش فیلم نسازد،تا این موضوع عاملی شود که تماشاگر برای این نوع فیلم ها هم به سینما بیاید. لطفی بعد از پایان صحبتهایش در این بخش از هادی محقق کارگردان این فیلم پرسید که نشانه گیری شما در این فیلم چه افراد و مخاطبی بودند؟ که محقق در پاسخ به این سوال گفت: فیلم من متعلق به سینمای بدنه و تجاری نیست.اتفاقا موافق تعریف مخاطب عام و مخاطب خاص هستم و فیلم من مخاطب خاص دارد.من فیلمسازی هستم از همین اقلیمی که شما در فیلم دید.آن فضاها را می شناسم و به دلیل همین آگاهی و دغدغه پیرامون آن فیلم می سازم. وی افزود:من فیلمسازی هستم که مسیر خود را خودخواسته به این شکل انتخاب کرده ام و کاری هم به کار کسی ندارم و مسیر خود را میروم.احساس می کنم که چیزی در درونم هست که باید بازگو کنم و آنها را در قالب فیلم هایم می گویم. محقق همچنین در مورد توجه به مخاطب اذعان داشت که: بی شک من به هنگام ساخت فیلم به مخاطب فکر می کنم.این طور نیست که بگویم برای خودم فیلم می سازم که اگر چنین بود فیلم هایم را در کمد خانه ام می گذاشتم،اما تحت سلیقه و درخواست فیلم نمی سازم و دوست ندارم که برای جلب و جذب مشتری بیشتر هرآن چیزی که مخاطب انبوه می خواهد بسازم.من در این فیلم بحث تقدیر را مطرح کرده ام،موضوعی که دغدغه من بوده و آن را در اقلیمی برده ام که آن را می شناسم. این کارگردان جوان تصریح کرد:شاید گناه من این است که مانند خیلی های دیگر دنبال سطحی نگری و خنداندن نیستم.گاهی واقعا حیرت می کنم از این همه سطحی نگری و لودگی که دامن فرهنگ مارا اعم از سینما و ادبیات و موسیقی گرفته است.به راستی سهم خندیدن و شاد بودن و تفریح چند درصد از سینما و رسالت آن است؟شما نگاه به موسیقی رایج و فعلی ما کنید.ببینید چه آثاری اعم از مجاز یا غیر مجاز سلیقه مخاطب را تشکیل داده است؟ببینید چه کتاب هایی بیشتر فروش دارد؟چه فیلم هایی بیشتر مخاطب دارد؟حال من آمده ام و میگویم که مخاطب شهر نشین و سینمارو،ایران فقط تهران نیست.ایران فقط چند آپارتمان نیست. وی خاطرنشان کرد:ما صاحب فرهنگ غنی هستیم،صاحب اقلیم گسترده ای هستیم.جغرافیای بکر و گوناگونی داریم.بیا و اینها را هم ببین.ببین در چه کشوری زندگی می کنی.این حرکت ها نیاز به حمایت دارد که مخاطب پرورش پیدا کند.من به عنوان کسی که همواره به روستاها سفر می کنم و اکثر بازیگرانم را هم از دل همین روستاها و شهرهای کوچک پیدا و انتخاب می کنم چه در فیلم هایم و چه در صحبت هایم همیشه گفته ام که مراقب باشید که روستاهای ما درحال تخریب هستند،اما گوش شنوایی وجود نداشته و در میان انبوه این سطحی نگری حرف ما و امثال ما گم میشود. محقق همچنین درباره بازیگران فیلم اش و عدم استفاده از سوپر استار گفت که شاید فکر کنید برای من بازیگر اهمیتی ندارد،اما با قاطعیت می توانم بگویم که مهمترین عنصر در فیلم های من بازیگر است و معتقدم که بازیگر سفیر کاگردان است.من طولانی ترین مرحله را همیشه در کارهایم به مرحله انتخاب بازیگر اختصاص میدهم و وجب به وجب روستاها و شهرهای کوچک را می گردم تا بازیگر متناسب با نقش خود را انتخاب کنم.اما دلیل عدم استفاده من از چهره یا سوپر استار به این موضوع برمی گردد که جنس فیلم های من به گونه ای است که بازیگر نباید ادا دربیاورد و لهجه تقلید کند و باید از همان اقلیم باشد و برای همین من مجبور هستم که بازیگر کارهایم را از همان جغرافیا و محدوده انتخاب کنم.فکر می کنم کار سخت را کارگردانانی از جنس ما انجام می دهند که از افرادی غیرحرفه ای به هر شکلی بازی می گیرند،وگرنه بازی گرفتن از یک سوپر استار یا بازیگر چهره که کار سختی نیست.به راستی باید از این نوع فیلمسازان تقدیر شود،اما توجهی به این طیف نمی شود. کارگردان «او خوب سنگ میزند» در انتهای صحبت هایش گفت: من این شیوه و مسیر را خودم انتخاب کرده ام و این نوع فیلمسازی را دوست دارم و از آن راضی هستم.می دانم که این شکل فیلمسازی چه طبعاتی دارد،اما آن پذیرفته ام و می خواهم در ادامه هم این مسیر را ادامه بدهم.شاید روزی پشیمان بشوم،اما امروز که اینجا هستم تمام سختی های راه را به جان خریده ام. در ادامه این نشست ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه و سبقه شما در تهیه فیلم های فرهنگی تر که نگاه خاص تری دارد،چه تمهید و یا بهتر بگویم چه تفاوتی قائل می شوید تا چنین آثاری به مسیر و راه درست خود برسند؟ اظهار داشت: اساسا در سینما و تولید یک فیلم دو نوع نگاه وجود دارد،یکی نگاه فرهنگی و دیگری نگاه تجاری که هرکدام جایگاه و احترام خود را دارند که بر دیگری هم ارجحیت ندارند.اما چیزی که هست طبق آمار رسمی سینما ما در کفه تجاری با توجه به تعداد مخاطب به شدت در بحران به سر می برد و بر این باورم که کفه فرهنگی از وضعیتی به مراتب بهتر برخوردار است.زمانی هم که فیلمنامه این فیلم به دست ما رسید و قرار بر تهیه آن شد می دانستیم که نگاه قالب بر این فیلم نگاه فرهنگی است و نه انتظار و نه هدف ساخت یک فیلم پر فروش و میلیاردی را داشتیم و با همین نگاه هم جلو رفتیم. این تهیهکننده سینما ادامه داد:برای چنین فیلم هایی باید مراقب بود تا هزینه تولید به شکلی جلو برود که فیلم در مختصات خودش بتواند دخل و خرج کند و دچار مشکل نشود.اما بحث مخاطب موضوع دیگری است که تمام گره هایش به دست تهیه کننده نیست.اجازه بدهید از اکران نوروز امسال مثال بزنم.همان طور که گفتم طبق همین جامعه آماری چندر درصد محدود از مردم کشور به عنوان افراد سینما رو در طول سال به سینما می روند که این افراد هم شاید در هر دوره اکران به هزار و یک دلیل اعم از مشکلات مالی یا نداشتن وقت و غیره در نهایت بتوانند یک یا دو فیلم آن دوره در سینما ببینند و خب قاعدتا ترجیح با آثار شناخته شده تر است و همین باعث می شود تا فیلم های بی ویترین مهجور باقی بمانند و دیده نشوند. وی افزود:برای مثال در اکران نوروزی پیش رو یک فیلم از یک کارگردان باسابقه و مطرح که سابقه خوب خندادن مخاطب را هم دارد اکران است.در کنار او فیلمی دیگر درباره رانت و آقازاده ها وجود دارد که آن هم با اقبال مواجه می شود و الی بقیه....خب تکلیف آن فیلمی که کمتر شناخته شده است چیست؟این مخاطب که نهایتا قادر است دوتا فیلم از یک دوره اکران را ببیند به سمت کدام فیلم می رود؟این موضوعی است که نه در اکران نورز که همه دوره های اکران سال وجود دارد و باعث می شود که فیلم های فرهنگی تر قربانی شرایط بشوند و در نتیجه خود به خود سلیقه به شکل دیگری رشد می کند و فیلم های فرهنگی هم تغییری در سلیقه مخاطب ایجاد نمی کند. بعد از پایان یافتن صحبتهای ابراهیم اصغری ،لطفی از حسن ایوبی،تدوین گر این اثر پرسید ریتم و کارگردانی این فیلم به شدت خوب و همراه با مخاطب بود و خوشبختانه برخلاف نمونه های مشابه این نوع آثار که فکر می کنند هرچقدر طول پلان بیشتر باشد و ریتم کندتر و فیلم کشدار تر باشد اثر خاص تر و هنری تر است،او خوب سنگ می زند ریتم و تدوین پویایی داشت.اساسا سلیقه شما تدوین یک اثر را شکل می دهد یا خود اثر؟ که ایوبی در پاسخ به این سوال گفت: به زعم من ریتم بر روی کاغذ و به هنگاه نگارش فیلمنامه شروع می شود و پایه ریزی می گردد.شاید به زبان دیگر بهتر است این گونه بگویم که کارگردان کسی است که ذهنیتی را به عینیت تبدیل می کند و تدوین گر فردی است که برعکس عمل می کند و آن عینیت را دوباره تبدیل به ذهنیت نهایی فیلم و اثر می کند و ریتم فیلم در همان مراحل شکل می گیرد.بله من خودم به شدت مخالف این ادهای روشنفکرانه هستم که پلان را کش بدهیم تا الی ماشالله که کارگردان کات می دهد،آن هم با این نگرش که کار هنری است. وی افزود:من خودم به شخصه فیلم «او خوب سنگ می زند را دوست دارم» و به سلیقه من نزدیک است و مرا به یاد سینمای روسیه و شوروی می اندازد و بر این بارم که فیلم در درون خودش ریتم و تمپو لازم را در تصاویر داشته و تدوین هم به کمک آن آمده.به عنوان مثال شما در نماهایی تصاویر لانگ شات ثابت می بینید،اما این تمپوی درونی در پلان وجود دارد و ایجاد ریتم کرده و لازم به تقطیع آن نیست.اما حرف من در مورد این نوع فیلمها که شاید آقای محقق هم با حرف من مخالف باشد این است که اتفاقا چرا نباید از بازیگران چهره استفاده کرد؟چرا نباید کاری کرد که به واسطه یک بازیگر تعداد بیشتری به تماشای این نوع فیلم ها بیایند؟بر این باورم که برای فرهنگ سازی که خود شماهم به درستی به آن اشاره کردید باید یک دیزالو نرم انجام نداد و با کات نمی شود ذائقه و سلیقه مخاطب را عوض کرد.باید با امتیاز دادن به مخاطب به او فهماند که چنین سینمایی وجود دارد و از دیدن چنین فیلم هایی هم می توان لذت برد. تدوینگر «او خوب سنگ میزند» در خاتمه اظهار داشت:این فیلم ها که از شهرهای بزرگ خارج می شوند و به اقلیم ها و فرهنگ های بکر ما می رود هرکدام یک سند هستند که تصاویرشان چهل سال بعد می تواند بیانگر خیلی چیزها باشند،پس نباید به راحتی از کنار آنها گذاشت و هیچ اشکالی ندارد که به تماشاگر امتیاز داد تا سلیقه اش به مرور ارتقاء یابد و فقط به دنبال فیلم های کمدی و طنز و شهری نباشد. انتهای پیام/
92/12/20 - 15:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]
صفحات پیشنهادی
افخمی در نشست نقد و بررسی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»: فیلم کمدی واقعی نیست
افخمی در نشست نقد و بررسی فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران فیلم کمدی واقعی نیست فرهنگ > سینما - تسنیم نوشت کارگردان «آذر شهدخت پرویز و دیگران» گفت این فیلم براساس رمان مرجان شیرمحمدی بوده و به معنای کمدی واقعی نیست نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی &laگزارش نشست اکران و نقد فیلم «شیار ۱۴۳» در دانشگاه امام صادق(ع) تقدیر از نرگس آبیار توسط مادر شهید افشاری/ درخو
گزارش نشست اکران و نقد فیلم شیار ۱۴۳ در دانشگاه امام صادق ع تقدیر از نرگس آبیار توسط مادر شهید افشاری درخواست کارگردان برای تبلیغ شیار ۱۴۳ در زمان اکران عمومینشست اکران و نقد فیلم شیار ۱۴۳ در دانشگاه امام صادق ع در حالی برگزار شد که این نشست تحت تاثیر تقدیر مادر شهید افشانشست مطبوعاتی 13 اسفند جهت بررسی نقش و جایگاه زن در 32مین جشنواره فیلم فجر
نشست مطبوعاتی 13 اسفند جهت بررسی نقش و جایگاه زن در 32مین جشنواره فیلم فجر وبلاگ > ولیمراد توران - نقش و جایگاه زنان و خانواده در سینمای ایران چیست و این سینما جامعه را به کدام سمت و سو رهنمون می شود زن به عنوان انسان با کرامت کوشا تاثیرگذار و فعال که در جامعه حدر نشست نقد و بررسی آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا عنوان شد حسینیراد: عامه فهمی و روایتگری دو ویژگی آثار هنرم
در نشست نقد و بررسی آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا عنوان شدحسینیراد عامه فهمی و روایتگری دو ویژگی آثار هنرمندان انقلابی استحسینیراد هنرمند نقاش و پژوهشگر در نشست نقد و بررسی آثار ایرج اسکندری و کاظم چلیپا یکی از ویژگیهای هنر انقلاب را عامه فهمی و روایتگری دانست و گفت هنرمننشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «هوبره» برگزار میشود
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۳۲ نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب هوبره خاطرات علی عچرش با حضور نویسندگان منتقدان پیشکسوتان دفاعمقدس و اصحاب رسانه برگزار میشود به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این نشست فردا دوشنبه 12 اسفند از ساعت 17 در تهران چهارراه ولیعصربرگزاری نشست نقد و بررسی اقدامات کاهش عرضه موادمخدر در کرمان
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۹ نشست علمی تخصصی نقد و بررسی اقدامات کاهش عرضه موادمخدر و روانگردانها صبح امروز در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر دکتر مجتبی شجاعی رییس مرکز انشست نقد و بررسی سیاستهای معاونت مطبوعاتی برگزار میشود
نشست نقد و بررسی سیاستهای معاونت مطبوعاتی برگزار میشود فرهنگ > رسانه - نشست نقد و بررسی سیاستهای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد روز سهشنبه 20 اسفند با حضور حسین انتظامی در فرهنگسرای رسانه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این نشست ساعت 10 صبح از سوی انجمندبیرجشنواره تئاترفجر در نشست رسانهای بررسی جشنواره باید نقدها را از زبان دیگران نیز بشنویم
دبیرجشنواره تئاترفجر در نشست رسانهای بررسی جشنوارهباید نقدها را از زبان دیگران نیز بشنویمدبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در نشست رسانهای بررسی و نقد نقاط ضعف و قوت این جشنواره گفت هر مدیری که مسئولیتی میگیرد باید خود را پاسخگوی افکار عمومی بداند ما مدیران باید نقدها را از زنشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران برگزار می شود به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران نشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران با حضور کارشناسان چهارشنبه 14 اسفندماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران و همکاری انجمن علنشست نقد فیلم «ماهی و گربه» برگزار میشود
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۳۷ نشست نقد و بررسی فیلم ماهی و گربه ساخته شهرام مکری در تالار ناصری خانهی هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش ایسنا این نشست بعد از نمایش فیلم با حضور کارگردان و عوامل فیلم از جمله محمود کلاری و امیر اثباتی از ساعت 18 30 فردا سهشنبه ۱۳ اسفندمانقد و بررسي برنامهريزي استراتژيك در سازمانها
نقد و بررسي برنامهريزي استراتژيك در سازمانها برنامه مديريت برتر به نقد و بررسي برنامه ريزي استراتژيك در سازمان ها مي پردازد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران برنامهریزی استراتژیک در بخش دولتی تاریخی طولانی دارد با وجود این برنامهریزی استراتژیک در بخش خصوصی تونشست بررسی جریان های تکفیری برگزار می شود
نشست بررسی جریان های تکفیری برگزار می شود تهران - ایرنا - نخستین نشست از سلسله نشست های جریان شناسی جبهه معارض انقلاب اسلامی با بررسی جریان های تکفیری برگزار می شود به گزارش روز یکشنبه مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه اولین نشست از سلسله نشست های جریان شناسی جبهه معارنقد و بررسی استدلال متکلمان بر حدوث زمانی عالم
نقد و بررسی استدلال متکلمان بر حدوث زمانی عالممتکلمان در یکی از مهمترین ادله خود بر اثبات حدوث زمانی عالم به استدلال از طریق اکوان حادثه تمسک جسته میخواهند از طریق ملازمه بین جسم و اکوان حادث حدوث زمانی جسم را اثبات کنند بخش دوم و پایانی بررسی برهان صدرالمتألهین در بحث ادلهسایه سنگین اختلاف ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس
سایه سنگین اختلاف ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس تهران- ایرنا- تشدید اختلاف های درونی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل نگاه متفاوت اعضا به دگرگونی های تازه جهان عرب سایه سنگینی بر روابط کشورهای عضو انداخته است به گونه ای که عربستان امارات و بحرین اندکی پس از پایان نشست وکتاب «سی گفتار پیرامون امام خمینی، انقلاب و جمهوری اسلامی» نقد و بررسی میشود
کتاب سی گفتار پیرامون امام خمینی انقلاب و جمهوری اسلامی نقد و بررسی میشودنشست درآمدی بر نظریه جمهوری اسلامی با محوریت معرفی و نقد کتاب سی گفتار پیرامون امام خمینی انقلاب و جمهوری اسلامی با حضور غلامرضا خواجه سروی محمد شفیعی فر و مصطفی ملکوتیان برگزار میشود به گزارش خبرنگارنقد «الجزیره» بر فیلم «عصبانی نیستم» / «یک فیلم رئال است»
نقد الجزیره بر فیلم عصبانی نیستم یک فیلم رئال است شبکه خبری الجزیره به تازگی در گزارشی نقد یکی از منتقدان سینمای مصر را بر فیلم عصبانی نیستم منتشر کرده است به گزارش نامه نیوز امیر العمری منتقد سینمایی مصر فیلم عصبانی نیستم ساخته رضا درمیشیان کارگردان جوان ایرانی رابررسی و نقد مقاله زنان و قرآن
بررسی و نقد مقاله زنان و قرآنقرآن گرچه حضور اجتماعی زنان را با رعایت شرایطی مجاز و حتی در مواردی ضروری دانسته اما مهمترین وظیفة وی را مادری و همسری معرفی میکند زیرا مادر رکن اصلی خانواده و خانواده اساسیترین بنای اجتماعی در شکلگیری شخصیت افراد است بخش اول چکیده زنان و قر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها