تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803965654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایه سنگین اختلاف ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سایه سنگین اختلاف ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس تهران- ایرنا- تشدید اختلاف های درونی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل نگاه متفاوت اعضا به دگرگونی های تازه جهان عرب سایه سنگینی بر روابط کشورهای عضو انداخته است؛ به گونه ای که عربستان، امارات و بحرین اندکی پس از پایان نشست وزرای امورخارجه شورا، سفرای خود را از قطر فراخواندند.


وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس سیزدهم اسفند در «ریاض» پایتخت عربستان، گرد هم آمدند و درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی نظر دادند.
این نشست یکصد و سی امین نشست دوره ای وزرای امورخارجه این شورا بود که ریاست آن را «شیخ صباح خالد حمد الصباح» وزیر امورخارجه کویت، بر عهده داشت.
قرار بود به نوشته دوازدهم اسفندماه خبرگزاری آمریکایی «یونایتدپرس اینترنشنال» به نقل از «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، وزرای امورخارجه گزارش های ارایه شده از دبیرخانه شورا و دگرگونی های منطقه ای و بین المللی را بررسی کنند تا درباره آنها در نشست سران تصمیم گرفته شود.
نشست سران شورای همکاری خلیج فارس بیست و چهارم اسفندماه در کویت برگزار می شود.
به نوشته چهاردهم اسفندماه خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، وزرای امورخارجه این شورا در بیانیه پایانی خود به چند موضوع پرداختند.
**شورای همکاری خلیج فارس؛ خیزش های عربی- چالش های درونی
خیزش های انقلابی که اواسط سال 1389 جهان عرب را در بر گرفت، همه معادلات سیاسی در خاورمیانه عربی را بر هم زد و عرصه ای شد برای آزمون کارایی برخی سازمان ها از جمله شورای همکاری خلیج فارس.
این سازمان منطقه ای در فضای راکد به جای مانده از جنگ سرد در جهان عرب پویایی لازم را برای رویاریی با موج دگرگونی های اجتماعی متاثر از تغییرات جهانی نداشت و همچنان در فضای پیشین به مسائل منطقه ای نگاه می کرد.
این شورا که بیشتر نگاهی تدافعی به چالش های بیرونی دارد، با وقوع خیزش های عربی به ناگاه با چالشی تازه- که این بار از درون خود این کشورها برمی خاست- روبرو شد. در چنین فضایی بود که از همان آغاز دگرگونی ها اختلاف های اعضا در برخورد با خیزش های انقلابی در کشورهای منطقه به ویژه بحرین بالا گرفت؛ هر چند همگی آنها در اینکه باید جلو سرایت این تحولات به کشور خود را بگیرند اتفاق نظر داشته و دارند.
از سوی دیگر، این کشورها با محیطی متفاوت در جهان عرب پس از خیزش های مردمی روبرو بودند. این محیط تازه اختلاف نگاه کشورهای عضو شورا به مسائل منطقه ای و جهان عرب و تعارض منافع آنها را عیان تر کرد و به آن عمق بخشید.
این چالش را به ویژه در مصر و سوریه بین عربستان و قطر شاهدیم. اختلاف و تعارض منافع 2کشور در مصر و سوریه به جایی رسیده که عربستان کشور قطر را تهدید به بستن مرزهای زمینی و هوایی خود با این کشور کرده است.
اختلاف درباره پشتیبانی از گروه های مختلف فعال در تحولات جهان عرب حتی به درون کشورها نیز کشیده شد و نگاه متفاوت قطر با عربستان و امارات در پشتیبانی یا مخالفت با گروه هایی مانند «اخوان المسلمین» مصر را رقم زد.
مساله دیگری که همزمان با تحولات جهان عرب، شورای همکاری خلیج فارس را دچار دودستگی کرد و به مخالفت برخی اعضا با سلطه عربستان بر این شورا انجامید، اقبال غرب به دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران بود.
در فضای تازه ای که پس از روی کار آمدن دولت تازه در ایران بین گروه 1+5 و تهران به وجود آمده است برخی کشورهای عضو شورا مانند عمان و امارات سعی دارند روابط خود با ایران را تقویت کنند. این امر به نظر می رسد در تضاد با نگاه منفی عربستان نسبت به گسترش نفوذ و قدرت منطقه ای ایران قرار دارد و دامنه اختلاف های درونی اعضای عضو شورای همکاری خلیج فارس را افزایش داده است.
بنابراین می توان گفت اختلاف ها در شورای همکاری خلیج فارس که به صورت ساختاری از ضعف در همبستگی در رنج است، با رخداد دگرگونی های جهان عرب شدیدتر و نمایان تر شد.
شکست این شورا در ایجاد اجماع نخستین بین اعضا برای تبدیل شورا به اتحادیه، رسانه ای شدن اختلاف بین برخی اعضا (عمان و قطر) با عربستان (به عنوان برادر بزرگ تر) و بحران های داخلی بیشتر کشورهای عضو (به ویژه عربستان سعودی) به دلیل خیزش های عربی بخشی از آتش زیر خاکستر اختلاف های درونی اعضای شورای همکاری خلیج فارس را نشان می دهد.
در این فضا و با چنین ساختار از هم گسیخته و اختلاف های ساختاری- عملکردی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یکصد و سی امین نشست شورای وزرای امورخارجه برگزار شد. با وجود تمام تلاش ها برای پنهان کردن اختلاف های داخلی در پس مسائل منطقه ای، اما دامنه اختلاف نظرها بالا گرفت.
** نشست شورای وزرا و تلاش برای انتقال بحران
در نشست شورای وزرا تلاش ها بر این بود که اختلاف های درونی به ویژه بین قطر و عربستان به طور موقت کنار گذاشته و با بازتاب آن به مسائل منطقه ای، افکار داخلی به مسائل منطقه ای منحرف شود.
بر این پایه، مهمترین مسائلی که در بیانیه پایانی وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد، شامل مسائل زیر بود:
- سوریه
یکی از مباحثی که در جلسه شورای وزیران به آن پرداخته شد، مساله سوریه بود. شکست گفت و گوهای موسوم به «نشست ژنو2» و تلاش برای بر هم زدن توازن قوا در عرصه میدانی نبرد در سوریه یکی از مهمترین کانون هایی بود که اعضا سعی کردند بر سر آن به رویکردی واحد دست یابند.
وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس افزون بر تاکید بر لزوم پایبندی دولت سوریه به مصوبات ژنو1 برای تشکیل حکومت انتقالی، هماهنگی های بین المللی برای یافتن یک راه حل فوری سیاسی در ابن زمینه را خواستار شدند.
در این بیانیه همچنین به قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لغو محاصره شهرهای سوریه و توقف حمله به شهرها و تسهیل ورود کاروان کمک های انسانی برای کاستن از مشکلات مردم سوریه اشاره شده است.
این در حالی است که عربستان و قطر بر سر در دست گرفتن هدایت مخالفان اختلاف هایی بنیادین دارند؛ اختلاف دیدگاهی که با مدیریت ایالات متحده تاکنون به چالشی پایدار بین 2 طرف تبدیل نشده است.
-فلسطین
وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر ادامه پشتیبانی این شورا از فلسطین و ایجاد یک دولت فلسطینی دارای حق حاکمیت در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.
این بیانیه اقدام رژیم اشغالگر قدس برای ادامه ساخت شهرک های صهیونیست نشین در شرق بیت المقدس و کرانه باختری را نقض قوانین بین المللی دانسته و آن را محکوم کرده است.
در این بیانیه همچنین آمده است: این اقدام بیانگر ادامه سرسختی و قانون شکنی اسراییل برای به تعطیلی کشاندن فرآیند یک صلح عادلانه، دایم و فراگیر است.
- ایران
به گزارش چهاردهم اسفند روزنامه «الحیات» چاپ لندن، در بیانیه وزرای امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت اجرای تعهدات نوشته شده در «برنامه اقدام مشترک» که سوم آذرماه بین ایران و 1+5 به امضا رسید، تاکید و اعلام شد این امر می تواند به تقویت اعتماد جامعه جهانی و از بین رفتن نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران منجر شود.
از سوی دیگر، کشورهای عضو شورا در این بیانیه بر پشتیبانی خود از آنچه حق امارات بر جزایر سه گانه، آب های منطقه ای آن، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه اقتصادی ویژه این جزایر خوانده اند، تاکید کردند و مدعی شدند همه اقدام ها و فعالیت های ایران در این جزایر باطل است.
این بیانیه، تهران را به پاسخگویی به تلاش های امارات برای حل این مساله به واسطه انجام گفت و گوهای مستقیم یا ارجاع آن به دادگاه بین المللی «لاهه» دعوت کرده است. این، در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها با ارایه سندها و مدارک تاریخی و حقوقی خود به مراجع بین المللی بر حاکمیت کامل خود بر این جزایر تاکید کرده است.
همچنین در این بیانیه از تهران خواسته شده است از دخالت آشکار در امور داخلی بحرین خودداری کند؛ ادعایی که جمهوری اسلامی ایران بارها بر نادرست بودن آن تاکید کرده است.
-دیگر مسائل جهان عرب
شورای همکاری خلیج فارس نسبت به توافق احزاب یمنی در جریان نشست ملی این کشور ابراز خرسندی کرد. همچنین اعضا از تشکیل دولت تازه لبنان به ریاست «تمام سلام» نخست وزیر این کشور، استقبال و تاکید کردند مواضع آنها درباره مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) و تندروی با هر انگیزه و توجیهی که باشد، ثابت است.
اما وجود اختلاف های بنیادین بین قطر و عربستان به ویژه درباره مصر و پشتیبانی قطر از فعالیت گروه اخوان المسلمین در جهان عرب تنش ها را افزایش داد، به گونه ای که سه کشور عربستان، امارات و بحرین در یک جبهه علیه قطر قرار گرفتند.
عمق اختلاف ها به اندازه ای بود که اعضا نتوانستند حتی به توافقی هر چند اندک در مورد بحث های موجود دست یابند. به دلیل وجود اختلاف دیدگاه ها و تعارض منافع بین اعضا، نشست 9 ساعت به طول انجامید و وزیر امورخارجه بحرین پس از سه ساعت، محل نشست را ترک کرد. بنابراین بیانیه پایانی بدون اجماع همه طرف ها نوشته شد. چند ساعت بعد هم عربستان، امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند.
البته به نوشته چهاردهم اسفندماه تارنمای لبنانی پایگاه «النشره» و بر پایه بیانیه سه کشور، دیگر موضوع اختلافی به توافقنامه امنیتی امضا شده میان اعضا بر می گشت و قطر به پایبند نبودن و کم کاری در اجرای آن متهم شد.
بر این پایه می توان گفت نشستی که قرار بود بر اختلاف های درونی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سرپوش گذارد، به عاملی برای هر چه نمایان تر شدن تنش ها تبدیل شد.
**جمع بندی
نشست وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس در حالی به پایان رسید که بر خلاف خواست اعضا برای کنار گذاشتن موقتی اختلاف های داخلی با پیش کشیدن مسائل منطقه ای، تنش ها بالا گرفت.
وجود اختلاف های بنیادین بین اعضا، روابط کشورهای عضو شورا را قطبی کرده است.
بر این پایه است که تلاش های عربستان برای تبدیل شورا به اتحادیه تاکنون با مخالفت برخی کشورها همچون عمان و قطر و نارضایتی برخی دیگر همچون امارات و کویت روبرو شده است. عربستان تلاش دارد با تبدیل شورا به اتحادیه، بلوک قدرتمندی در جهان عرب ایجاد کند تا از این راه قدرت عمل خود را افزایش دهد. اما اختلاف اعضا و ترس از سلطه طلبی عربستان تاکنون جلو آن را گرقته است.
بنابراین در یک جمع بندی می توان گفت که نشست تازه وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زیر تاثیر دگرگونی های جهان عرب و برخی تغییرهای بین المللی تاثیرگذار بر معادلات سیاسی خاورمیانه عربی با تنش های بسیاری بین اعضا همراه بود به گونه ای که در پایان اعضا نتوانستند به اجماع بر سر بیانیه پایانی دست یابند و این امر اختلاف ها را تشدید کرد.
مهدی جوکار و اصغر یوسفی- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**9278**1961**1358
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن