تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826816826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حج چه کسانی مقبول نمی‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳




300-86.jpg

یک پژوهشگر و محقق علوم دینی گفت: در دوره آخرالزمان سه دسته از افراد، حج به جای می‌آورند که از جمله نشانه‌های آخرالزمان «تبختر» یک دسته از افراد به حج است. حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب‌الدین مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه حج دو نوع است که یکی برای خدا و دیگری برای مردم به جا آورده می‌شود، افزود: کسی که حج را برای خدا انجام می‌دهد ثوابش را از خدا می‌گیرد و بهشت ثواب آن حج است، اما کسی که برای مردم حج انجام می‌دهد باید ثوابش را از مردم بگیرد و نباید توقعی از خدا داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) در روایت دیگری می‌فرمایند در آخرالزمان سه گروه هستند که به حج می‌روند، اما به سه دلیل حج‌شان غیرالهی و غیرعبادی است و این دسته باید ثوابشان را از غیرخدا طلب کنند. این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح این سه گروه با بیان این‌که «بعضی از مردم برای تفریح و تفرج به حج می‌روند» گفت: صبغه و رنگ حج آنها جنبه توریستی دارد همانند اینکه به کشورهای دیگری سفر کرده باشند. چنین حجی غیرعبادی است در حالی که نباید به حج نگاه توریستی و تفرجی داشت. مشایخی ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که حج به جای می‌آورند، اما به خاطر کسب سود و تجارت است و در کنار آن اعمال حج را نیز انجام می‌دهند یعنی اولویت با نیت و انگیزه تجارت است. البته اشکالی ندارد انسان به نیت حج به سرزمین وحی برود و در کنار آن کاسبی هم بکند نه اینکه به نیت تجارت برود و در کنار آن حج انجام دهد. این حج نیز مطلوب و مقبول خداوند نیست. وی گروه سوم افرادی که به حج می‌روند را کسانی دانست که حج‌شان منجر به نوعی «تبختر» و «خود بزرگ‌بینی» می‌شود، افزود: یکی از آفات عبادت‌کنندگان این است که به عبادت خود مغرور شوند و بگویند چون خداوند ما را دوست داشته به اینجا دعوت کرده است و با این سخن دل دیگران را بسوزانند در واقع این تبختر به دیگران که شما نتوانستید به حج بروید به نحوی که باعث شود طرف مقابل احساس تحقیر و شکست کند از آفات این نوع حج است. این پژوهشگر و محقق علوم دینی تصریح کرد: باید به نحوی برخورد کنیم که رنگ و بوی اعمال عبادی ما رنگ غرور و خودبزرگ‌بینی نداشته باشد، بلکه بعد از عبادت‌ها و عملی همچون حج باید تواضع و بندگی ما بیشتر شود تا باز بتوانیم مهمان خدا باشیم. مشایخی همچنین با اشاره به این‌که «در بسیاری از روایات شرط قبولی حج دوری از کبر و غرور و خودشیفتگی است» گفت: بعد از بازگشت از سفر حج باید اخلاق و روحیه انسان متفاوت با قبل باشد یعنی نباید با خودبرتربینی زندگی کند، زیرا اینها باعث می‌شود نور حج به ظلمت تبدیل شود بنابراین یک عمل عبادی با چنین پشتوانه منفی و خانمان‌سوز نمی‌تواند مقبول بوده و نوری باشد که ما را از ظلمت دیگر اعمال نجات دهد. وی با طرح این موضوع که از حج به عنوان کفاره گناهان در روایات یاد شده است، خاطرنشان کرد: حج و زیارت خانه خدا باید به گونه‌ای باشد که پس از بازگشت انگار تازه از مادر متولد شده‌ایم، زیرا یکی از کارکردهای حج پاک کردن گناهان است اما اگر حاجی تبختر داشته باشد سعی نمی‌کند گناهانش از بین برود و این حج عامل زدودن گناهان او نمی‌شود. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «هر عمل عبادی یک مغز و یک پوسته دارد» گفت: مغز حج تواضع، تقوا، حلم، صبر و حسن معاشرت با مردم است که اگر این مغز را نداشته باشد پوسته آن پس از مدتی می‌شکند و از بین می‌رود پس باید مغز اعمال عبادی را در یابیم و بدانیم که هر عمل عبادی ما باید معنا و مفهوم و پیامی داشته باشد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن