تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837041377
گرایش تفسیر سیاسی قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
گرایش تفسیر سیاسی قرآن
در مبانی «تفسیر سیاسی» توجه به اصل توحید و یگانه دانستن خداوند، جداییناپذیری دین از سیاست، استدلال بر آن، نبوت، امامت (متمم رسالت)، اهداف بلندمدت و کوتاهمدت در سیاست، با ارائه آیاتی از قرآنکریم بیان شده است.
چکیده با توجه به تحولات اجتماعی، سیاسی و علمی در دنیای جدید و ظهور مکاتب اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و...، همچنین رشد روز افزون علوم، به ویژه در عرصه انسانی، نگاههای پرسشآمیزی به سوی قرآن دوخته شده است، مبنی بر این که قرآنکریم چه آموزههایی در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی انسان دارد؟در این مقاله به گرایش سیاسی در تفسیر قرآن، که بر اساس ذوق و علاقه مفسر و نیاز زمان شکل میگیرد، میپردازیم.در مبانی «تفسیر سیاسی» توجه به اصل توحید و یگانه دانستن خداوند، جداییناپذیری دین از سیاست، استدلال بر آن، نبوت، امامت (متمم رسالت)، اهداف بلندمدت و کوتاهمدت در سیاست، با ارائه آیاتی از قرآنکریم بیان شده است. ویژگیهای تفسیر با گرایش سیاسی، ارائه نمونههایی از آیات که به مسئله حکومت و سیاست توجه دارند، آسیبها و آفات گرایشهای سیاسی در تفسیر و معرفی نمونههایی از تفسیر با گرایش سیاسی از جمله مواردی است که در این مقاله مورد توجه قرار میدهیم. واژههای اصلی: قرآن، سیاست، تفسیر، حکومت، اجتماع. مفهوم شناسی گرایش: تأثیر باورهای مذهبی، کلامی، جهتگیریهای عصری و سبکهای پردازش تفسیر قرآن است که براساس عقاید، نیازها، ذوق، سلیقه و تخصص مفسر شکل میگیرد (رضایی اصفهانی، محمدعلی، منطق تفسیر قرآن (2)، روشها و گرایشهای تفسیر قرآن، 23)، لذا اگر در تعریف روش معتقد باشیم که روش مستنداتی است که مفسر بر اساس آنها کلام خود ساخته را به عنوان تفسیر، معنی و مقصود آیات الهی میشمارد و تنها راه دستیابی به مقاصد قرآن را همان مستندات میداند (عمید زنجانی، عباسعلی مبانی و روشهای تفسیر قرآن، 187)، باید گفت تفسیر سیاسی یک روش و مبنای تفسیری نیست و از آن به گرایش سیاسی در تفسیر نام میبریم و در آن ذوق، علاقه و نیاز زمان برکار مفسر تاثیر گذاشته است. سیاست: واژه سیاست از «ساس» و «السیاس» به معنی «ساس القوم»: دَبَّرهُم وَتوّلی امرهم (المنجد الطلاب، 345) یعنی قوم را سیادت کرد و امورشان را تدبیر کرد و متولی آنان شد. سیاست در لغت به معنی حکومت، ریاست و داوری، مصلحت و تدبیر، عقوبت و مجازات و تنبیه، و تربیت به کار رفته است. دانشمندان اسلامی گفتهاند «سیاست به معنی روش اداره جامعه است؛ به گونهای که مصالح مادی و معنوی یکایک مردم تحقق یابد» و به دیگر سخن «سیاست، آیین کشورداری است»، لذا در این تعریف در سیاست قداست نهفته است و بر خلاف پندار رایج، با نیرنگ و فریب دادن دیگران همراه نیست. در این جا دو برداشت مثبت و منفی از سیاست به وجود میآید (نوروزی، محمد جواد، نظام سیاسی اسلام، 15 و 16). ریاست، حکومت و سیاست به خودی خود زشت نیست، بلکه حسن و قبح آن تابع اهدافی است که رؤسا و سیاست مداران تعقیب میکنند (سویزی، علیرضا، مدیریت در قرآن و سنت). تفسیر: مقصود از تفسیر ،تبیین مراد استعمالی آیات قرآن و آشکار کردن مراد جدی آن، براساس قواعد ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره، است (ر.ک. به: رضایی اصفهانی، همان، 22). تاریخچه قرآنکریم علاوه بر بیان اعتقادات و احکام فردی، به احکام اجتماعی، سیاسی و حقوقی توجه ویژه دارد. آیات سیاسی قرآن بر مبنای دخالت دین در سیاست پایهگذاری شدهاند از اینرو بسیاری از آیات به مسائل حکومتی و اصول سیاست داخلی و خارجی، و .... می پردازد. از سویی قرآن ولایت الله و اطاعت از خدا و پیامبر و اولوالامر را در طول هم میداند و نظام سیاسی خاصی را پایهگذاری میکند و مقابل نظامهای سکولاریستی (جدایی دین از سیاست)، دمکراسی (مردم سالاری) و انسان مداری ... میایستد. پس ریشه بحث به خود قرآن و حتی پیش از آن باز میگردد، زیرا هر چند نبوت و حکومت دو امر جدا هستند، اما این گونه نیست که جمعپذیر نباشند، چون این دو در مورد برخی انبیا جمع شد (جوادی آملی، عبدالله، معارف، ش 22، ص22). مسئله برداشتهای سیاسی از آیات قرآن در تاریخ تشیع کم و بیش مطرح بوده است تا این که در قرن 13 هـ ق «شیخ محمد نجفی» در دائرة المعارف بزرگ فقهی خود «جواهر الکلام» به مسئله ولایت فقیه پرداخت. وی میگوید:«ظاهر عمل و فتوای اصحاب یعنی فقهای امامیه این است که به صورت عمومیت به ولایت فقیه معتقدند و آن را از مسلّمات بلکه از ضروریات میدانند» (جواهر الکلام، 16، 178).در استدلال به این امر میگویند: «زیرا اگر ولایت عامه فقیه نباشد، اکثر امور متعلق به شیعه معطل میماند» (همان، 21، 397). ملا احمد نراقی در کتاب «عواید الایام» به این مسئله پرداخته و نوزده روایت را بر شمرده که در آنها از فقها با عناوینی چون ورثةالانبیاء؛ امناء الرسل؛ خلیفة رسولالله؛ حصونالاسلام و... یاد شده است (ولایی، عیسی مبانی سیاست در اسلام، 255). کلینی (اصول کافی، 1، 67) نیز روایات بسیاری از جمله مقبوله ابن حنظله را یادآور شده است، مبنی بر این که برای اختلاف کسی را انتخاب کنید که حدیث ما را روایت میکند، حلال و حرام را میشناسد و احکام ما را میداند. باید به حکمیت او راضی شوید، چون من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. امام خمینی (ره) با نگرش کلامی نسبت به ولایت فقیه، آن را با دلیل عقلی و کلامی شکوفا کرد. وی مبحث ولایت فقیه را از قلمرو فقه بیرون آورد. ولی فقیه را جانشین امام معصوم معرفی کرد. ولایت فقیه را از مهمترین احکام الهی شمرد و آن را بر جمیع احکام فرعی الهی مقدم داشت. امام در این رابطه حکومت را فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت دانست که در برخورد با جمیع معضلات اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی، بر اساس مصلحت و مفسده و با تکیه بر دو عنصر زمان و مکان، ضروری است. مفسران قرن اخیر نیز چون شیخ محمد عبده، سید محمد رشید رضا، سید محمد قطب، سید محمد حسین طباطبایی، محمد طاهر ابن عاشور، سید محمود طالقانی، و دکتر وهبه زحیلی هر کدام به گونهای به معارف اجتماعی قرآن توجه کردهاند و به تناسب به طرح مختلف بحثهای دامنهداری پیرامون دیدگاه قرآن درباره اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ و....پرداختهاند. جدای از این تفاسیر کتابهای متعددی به عنوان تکنگاری و تفسیر موضوعی در این حوزه نگاشته شده است، از جمله: حقوق و سیاست در قرآن، از محمد تقی مصباح یزدی و سیاست و حکومت در قرآن، کاظم قاضی زاده.حوزه سیاست و حکومت یکی از حوزه های اجتماعی است. عناوینی چون: نظام الحکم فی الاسلام؛ والنظم السلامیة در تالیفات اندیشمندان عرب زبان هست. موضوعاتی چون حاکمیت، شورا، خلافت، ملک، سیاست خارجی، عدالت اجتماعی، ... نیز از این موضوعات است. مبانی تفسیر سیاسی 1. سیاست با قدرت، مالکیت و فرمان راندن همگام است، پس سیادت و فرمانروایی مطلق خداوند اولین و مهمترین مطلب در نظام سیاسی و بینش قرآنی است. سیادت و فرمانروایی مطلق ذات ربوبی بر این اندیشه کلامی استوار است که در ورای آگاهی و حقوق هر فرد و جامعه بر خویش، منبع آگاه، فیض رسان و دارای حقی هست که هم آگاهی و احاطهاش بر خیر و صلاح انسان از او بیش تر است (وَاللَّهُ مِن وَرَائِهِم مُحِیطٌ)؛ و رعایت او و رضایتش نسبت به رضای دیگران سزاوارتر است و همو مولای واقعی است. نه تنها عالم تکوین از آن اوست و نه تنها مالک یوم الدین است، که مالک حقیقی آسمانها و زمین میباشد و ملکیت یکی از راههای زمینه ساز جواز تصرف است. (قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الخَیْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)؛ (آل عمران / 26) «بگو: «بار خدایا! خداوندِ فرمانروایى (و هستى)! به هر که (شایسته بدانى و) بخواهى، فرمانروایى مىبخشى؛ و از هر که بخواهى، فرمانروایى را باز مىستانى؛ و هر که را بخواهى، عزّت مىدهى؛ و هر که را بخواهى، خوار مىگردانى؛ (همهى) نیکى(ها) تنها به دست توست؛ که تو بر هر چیزى توانایى». این آیه، ثابت میکند که تدبیر جامعه از راه قانونگذاری، تعیین قاضی و نصب حاکم و ولی امر مخصوص اوست، زیرا او هم از شئون تدبیر انسانها و بخشی از تدبیر جهان است که به خدای متعال اختصاص دارد (مصباح یزدی، محمد تقی، حقوق و سیاست در قرآن، 123). 2. یکی از مبانی اصولی در گرایش سیاسی در تفسیر قرآن، تفکیکناپذیری سیاست از دین، اصالت دیانت و پیروی سیاست از دیانت است. بیتردید قرآن به شأن اجتماعی، سیاسی، فرهنگی زندگی بشر توجه ویژه دارد.یکی از ادله پیوند دین و حکومت، استلزام خطابات عمومی قرآن است که وظایفی را بر عهده جامعه گذاشته است. قرآن واجبات و تکالیفی را بر دوش جامعه گذاشته که امت اسلامی مخاطب آن است، از جمله جهاد با مشرکان، امر به معروف و نهی از منکر، فراهم آوردن ساز و برگ جنگی، و.... (برخی آیات عبارت است از: بقره/ 190، حجرات/ 9، انفال/ 60، آل عمران/ 104، مائده/ 38)، بنابراین جامعه باید قدرت و دولت مقتدری تشکیل دهد و این مهم را به آن واگذارد. دلیل دیگر، وجود احکام خاص، نهادهای ویژه و راهبردهای جزئی سیاسی در قرآن است. موارد متعددی از احکام ویژه (مانند دیات، حدود، قصاص و...) و به طور کلی احکام جزایی و قضایی هست و وجود نهادهایی چون امر به معروف و نهی از منکر و تشویق به آمادگی نظامی در برابر دشمن وجهاد با کفار و منافقان و... که همه انکار ناپذیرند و مستلزم دخالت در سیاست هستند. 3. مبانی کلامی مفسر، یعنی مبانی اعتقادی که با استدلال پذیرفته میشوند و شامل مباحثی چون توحید، معاد، امامت و عدل و... میباشند، تاثیر بسیار مهمی در اندیشه سیاسی متفکران دارند. 4. مهمترین بحث در علم کلام، «توحید» و «حاکمیت انحصاری خداوند» است. این اعتقاد پایه عقاید دیگر از جمله عقاید سیاسی است و به عبارت دیگر مشروعیت حکومت اسلامی، نه بر محور اراده فرد یا افراد و نه اراده اکثریت مردم؛ بلکه بر اساس اراده الله است و به یقین خداوند ارادهای جز تامین مصالح بندگانش ندارد (سویزی، علیرضا، همان،40). 5. از دیدگاه قرآن، نظام سیاسی و حقوقی، هدف نهایی نیست، بلکه وسیلهای است برای هدف نهایی نظام اخلاقی. هدف آفرینش کمال و سعادت همه انسانهاست؛ نه یک فرد، پس باید همگان حق استفاده از همه نعمتهای مادی ومعنوی را داشته باشند، اما در مقام عمل زمانی که بخواهند از نعمتهای خدادادی بهره بگیرند تزاحم و کشمکش پدید میآید. برای از میان برداشتن تزاحم و کشمکشها تعیین حدّ و مرز برای افراد و گروهها ضرورت می یابد، تا هر فرد یا گروه به اندازهای از مجموع نعمتهای خدا بهره برداری کند که بهترین نظام تحقّق یابد (مصباح یزدی، محمد تقی، همان، 46). 6. مسایلی مانند «احقاق حق»، «بسط عدالت»، «آزادیهای مشروع»، «تعلیم وتربیت»، «ایجاد بستر مناسب رشد فرد و جامعه» (نوروزی، محمد جواد، نظام سیاسی اسلام ، 20) که از اهداف متوسط نظام سیاسی و حقوقی در قرآن است، مورد توجه مفسر سیاسی است. 7. در نگاه سلبی، نظام سیاسی قرآن از هر گونه فریب، دروغ، نیرنگ، خدعه و سایر مظاهر شیطانی به دور است و بر مبنای نفی هر گونه ظلم، استبداد، استثمار و استعباد و مبتنی بر قسط و عدل میباشد. 8 . سیاست در قرآن، در حقیقت، راه بردن انسان در مسیر هدایت وکمال فرد و جامعه همراه با رعایت مصالح دنیا و آخرت و حذف موانع در مسیر رسیدن به سعادت راستین است. 9. مبانی حقوق و آزادی سیاسی در قرآن در جهت «آفرینش آزاد» مردم از سوی خداست و نباید بنده دیگری، جز خدای یگانه، باشند و از نظر اجتماعی نیز در تعیین سرنوشت خود حق دارند. 10. منبع سیاست و حقوق: کتاب، سنت، اجماع و دلیل عقل است، اما تنها منبع حقوق در اسلام «اراده تشریعی الهی» است. اهمیت کتاب و سنت از آن جهت است که هر دو نشانگر اراده تشریعی الهیاند (مصباح یزدی، همان، 60). ویژگیهای تفسیر سیاسی قرآن 1. در گرایش سیاسی تفسیر قرآن، به آیاتی که مسایل اجتماعی، سیاسی، حقوقی و ولایی را مطرح میکند، بیشتر بها میدهند. 2. در این گرایش مفسر کار خود را همیشه از مشاهده نوعی بینظمی و مشکل که در جامعه و جهان وجود دارد، آغاز میکند و بعد از تشخیص مشکل به جستوجوی راههای حل مشکل میپردازد و در نهایت الگوی خود را برای درمان مشکلات از آیات قرآن ارائه میدهد و میکوشد به دین وسیله بحرانهای مهم جامعه را حل و فصل نماید (فوزی، یحیی، اندیشه سیاسی امام خمینی، 20). وی در ریشه یابی علت مشکلات ملل مسلمان به ضرورت تشکیل حکومت و قدرت سیاسی پی میبرد و علت تشکیل حکومت را از مباحث عقلی و نقلی دریافت میکند. در واقع او در پی تبیین وضع موجود و ارائه راه حل برای مشکلات و الگو برای رسیدن به جامعه آرمانی است. چگونگی تبیین وضع موجود و درک صحیح از چرایی مشکل، به عوامل مهمی (مانند: نوع جهان بینی، معرفت شناسی، انسان شناسی و مبانی فقهی و کلامی مفسر) بستگی دارد که تاثیر به سزایی در تفسیر آیات سیاسی میگذارند. 3. پرسشهایی که او مطرح میکند، عبارت است از این که چه کسی باید حکومت کند؛ چرا باید از حکومت پیروی کرد؛ چگونه میتوان برای اداره جامعه تصمیم صحیح اتخاذ کرد (همان، 18)؛ آیا قرآن آموزههای سیاسی دارد و آیا در این باره راهبردهایی را تعلیم میدهد؟ 4. هدف مفسر سیاسی، تنها توضیح علمی نیست، بلکه تغییر واقعیت، همراه با سرزنش یا تایید اخلاقی است. در واقع هدف مفسر با گرایش سیاسی، یافتن راههای کار آمدی حوزه سیاسی و اداره بهتر جامعه از آیات قرآن میباشد (فوزی، یحیی، همان، 18). 5. مفسر در این گرایش به حجیت عقل اعتقاد دارد و از روش تفسیر عقلی (به معنای اخص) بهره میبرد. 6. در گرایش سیاسی، گرایش علوم اجتماعی به معنای اعم، به وضوح نمایان است. مفسر گاه مسائلی را که در امتهای پیشین اتفاق افتادهاند بررسی میکند و از میان آن تعدادی اصول و قواعد کلی که راهنمای زندگی اجتماعیاند، استخراج میکند و آنها را برای بهبود وضع جامعه ارائه میدهد. 7. در تفسیر سیاسی قرآن احکام سیاسی و حقوقی همراه با احکام اخلاقی بیان میشود، چون همه احکام سیاسی و حقوقی اسلام باید در چار چوب اخلاق واقع شود؛ مانند آیه 7 سوره مائده. از آن جا که نظام حقوقی، سیاسی اسلام کاملا بر مبانی دینی ـ از جمله اعتقاد به توحید و معاد ـ مبتنی است، اخلاق و حقوق دو جزء مهم از کل دین را میسازند و نیز در اساسیترین معارف نظری دین ریشه دارند (مصباح یزدی، محمد، همان، 45). 8 . به مسئله وحدت مسلمانان بر اساس آیه (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا)؛ «و همگى به ریسمان خدا، تمسّک جویید و پراکنده نشوید» توجه خاص دارند. و کمتر به سبک های ادبی و لغوی روی آوردهاند. 9. مفسران در این تفاسیر به جهتگیریهای عصری در مبارزه با دشمنان اسلام به ویژه اسرائیل و استعمار گران غربی روی آوردهاند. و در تفاسیر خود بر خطر دشمنان اسلام تاکید میکنند. 10. مفسران در گرایش سیاسی از بیانی ساده و روان که برای همگان قابل فهم باشد، بهره بردهاند. روششناسی تفسیر سیاسی میتواند به سبک تفسیر ترتیبی یا موضوعی انجام شود. در تفسیر سیاسی نباید از شیوه تحمیل بر قرآن استفاده کرد، چون به تفسیر به رأی منتهی میشود، اما میتوان از شیوه استخدام علوم سیاسی برای فهم بهتر آیات قرآن یا استنباط نظام سیاسی از قرآن استفاده کرد. البته گاهی هم میتوان به نظریهپردازی قرآنی در حوزه سیاست دست یافت، مثل مشروعیت از بالا به پایین (أَطِیعُوا اللّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ)؛ «خدا را اطاعت کنید و فرستاده [خدا ] و صاحبان امرتان را اطاعت کنید». هم چنین میتوان مبانی سیاست را بر اساس قرآن شکل داد. معرفی تفاسیر با گرایش سیاسی «گرایش» تاثیر باورهای مذهبی، کلامیِ جهتگیریهای عصری و سبکهای پردازش در تفسیر قرآن است که بر اساس ذوق، سلیقه و تخصص علمی مفسر شکل میگیرد، بنابراین بیشتر باید در تفاسیر جامع دنبال گرایش سیاسی بود. ما چند نمونه از تفاسیری را که رگههای گرایش سیاسی در آنها قویتر است، معرفی میکنیم. الف) تفسیر فی ظلال القرآن: این کتاب اثر سید ابن قطب ابراهیم الشاذلی (م: 1386هـ .ق) است. فی ظلال القرآن یکی از تفاسیری است که با گرایش سیاسی و اجتماعی نگاشته شده است و هدفش احیای نهضت اصیل اسلامی است. برخی از اهداف سید قطب عبارتاند از:1. پر کردن شکاف عمیق بین مسلمانان عصر وی و قرآن.2. شناساندن رسالت علمی، سیاسی قرآن.3. تبیین غیرت دینی و روحیه جهادگری؛ آن گونه که مورد نظر قرآن است.4. تربیت اسلامی و قرآنی مسلمانان.5. نشان دادن راههای وحدت به مسلمانان. نمونههایی از تفسیر 1) او در اثبات لزوم شورای مسلمانان در تفسیر آیه (وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ)؛ (شوری / 38) مینویسد:«از ویژگیهای مؤمنان پیش و پس از تشکیل دولت، مشورت است، چون شورا مانند نماز است؛ نسبت به مسلمانان، اگر مؤمن نمیتواند نماز را ترک کند، شورا را نیز نمی تواند وانهد؛ به ویژه در امور عمومی که به مصالح امت متعلق است» (سید قطب، فی ظلال القرآن، 1190). 2) آیه شریفه (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ...)؛ (نساء/ 58) «به راستى خدا به شما فرمان مىدهد امانتها را به اهلش برگردانید و هنگامى که میان مردم حکم میرانید، به عدالت داورى کنید»، را دلایل لازم بودن عدالت ورزی در عرصه داخلی و بین المللی میداند. وی مینویسد: «نص آیه حکم عادلانه بین مردم را به صورت مطلق بیان میکند و شامل همه انسانها میشود؛ نه تنها عدالت بین مسلمانان و نه تنها عدالت با اهل کتاب، بلکه با سایر مردم، عدالت ورزی حق هر انسانی است. تمام بشریت بر این وصف مجتمع میشوند: چه مومن و چه کافر، دوست و دشمن، سفید و سیاه، عرب و عجم.» 3) سید قطب درباره پایبندی دولت اسلامی در وفای به عهد و پیمان های بینالمللی و نفی پیمان شکنی مینویسد: «گرچه دولتهای غیر اسلامی برای حفظ مصالح خود به نقض پیمان و خیانت متوسل میشوند، دولتی با دولت دیگر پیمان میبندد، ولی پس از آن که دولتهای پیشرفته را پیدا میکند، به نقض عهد با دولتهای هم پیمان مبادرت میورزد؛ ولی اسلام چنین شیوهای را مجاز نمیداند و به طور جزم به وفای به عهد نظر میدهد و به گرفتن پیمان بر غیر از مسیر نیکوکاری و تقوی راضی نمیشود و هرگونه عهد و قرارداد را که بر مبنای گناه و سرکشی بسته شود و بر حق کشی از انسانها مبتنی باشد و به فریب دولتها و ملتها بینجامد، از اساس برنمیتابد؛ پس دنیایی که در آن رهبری انسانیت را اسلام به عهده گیرد چه دنیای با آرامش و اطمینانی است و چه روابط سالم فردی و اجتماعی خوبی دارد (همان، 4، 2192). 4) سید ذیل آیه (یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا...)؛ (مائده / 8) «اى کسانى که ایمان آوردهاید! قیامکنندگان براى خدا، [و] گواهىدهندگان به دادگرى باشید؛ و کینهورزى گروهى، شما را وا ندارد که عدالت نکنید؛ عدالت بورزید»، مینویسد: «عدالت خالصانه که جماعت مسلمان همراه با شهادت الله اجرا میکنند، از هر گونه مصلحت اندیشی ،هوا پرستی و عاطفه ورزی به دور است؛ گرچه آن را مصلحت جماعت، امت و یا دوست بنامند و تنها رضا و تقوای الهی را در نظر دارد و بس» (همان، 2، 774). ب) تفسیر التحریر و التنویر: شیخ محمد طاهر (ابن عاشور) (متوفای: 1393هـ .ق) نویسنده این تفسیر است. وی گرایش عقلی متناسب با نهضت علمی عصر را برگزیده و از سطحی نگری پرهیز کرده است. تفسیر وی بیشتر به مسائل تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی میپردازد و با توجه به نیاز روز و مسائل مطرح شده میان نسل جوان، به تفسیر و تبیین آیات و ارائه راهحل مشکلات حاضر در سایه رهنمودهای قرآن میپردازد. نمونهای از تفسیر 1) «(لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ)، آیات جهاد ابتدایی را نسخ کرده و آزادی عقیده محکم است. در صدر اسلام قتال با مشرکان برای پذیرفتن اسلام وجود داشت. در روایت است که پیامبر فرمود: من مامور شدم با مردم قتال کنم تا لااله الا الله بگویند و پس از ایمان به خدا، خون و مالشان محفوظ است؛ مگر آنکه حقی بر آنان باشد. پس این آیه ظاهراً بعد از فتح مکه نازل شد و بعد از این که شهرهای عرب خلاص شدند؛ چون امکان دارد نزول یک سوره دو سال هم طول بکشد پس حکم قتال کافران با پذیرش اسلام نسخ و بر دخول کفار تحت سلطة اسلام بسنده گردید». نویسنده در ادامه پس از جدا سازی آیات توسعه دین و دولت اسلامی، آیات مربوط به موضوع اوّل را منسوخ میداند و در مجموع آیات قتال را در ارتباط با (لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ)، به سه دسته جدا تقسیم میکند و مینویسد: «دسته اول آیات کارزار دفاعی است، مثل (وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَافَّةً ...)؛ این قتال برای اکراه بر اسلام نیست، بلکه برای رفع غائله است. دسته دوم آیاتی است که بدون هیچ غایتی به قتال مشرکان امر میکند. اطلاق آن میتواند به غایت آیه (حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ)؛ (توبه / 29) مقید باشد و در نتیجه معارض (لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ)؛ (بقره / 257) نیست. دسته سوم آن چه غایت (حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ)؛ (بقره / 102) را دارد. این آیات به آیه (لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ) و آیه (حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ...) منسوخ است» (ابن عاشور، التحریر والتنویر ، 3، 26 ـ 27). 2) ایشان در جای دیگر از تفسیر خود ذیل آیه (یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ)؛ (مائده / 51) هشت نوع ارتباط با کفار را تصویر میکند و بعضی از آنها را مورد نهی میداند (همان 3، 218 و 220). ج) تفسیرالمنار (تفسیر القرآن العظیم): این تفسیر ناتمام به انشای شیخ محمد عبده (متوفی: 1323هـ . ق) و املای رشید رضا (متوفای: 1354) با گرایش اجتماعی، تربیتی، و جهتگیری سیاسی نگاشته شد. نویسنده به مشکلات مسلمانان در عصر خود توجه دارد و علل عقبماندگی جامعه اسلامی را بررسی میکند و ساختن جامعهای قوی در سایه بر انگیختن امت اسلامی به انقلاب قرآنی علیه اوضاع عصر را ضروری میداند. برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجم و شبیخون فکری استعمار علیه اعتقاد، تاریخ، تمدن و بزرگان اسلامی و ابطال ریشهای تفکر آنان با ادله علمی و حقایق تاریخی از دیگر ویژگیهای این تفسیر است.همچنین یک برنامه تربیتی برای امت اسلامی ترسیم میکند و مسلمانان را به آراسته شدن به آداب و اخلاق اسلامی فرا میخواند و به قرآن و سنت به عنوان اولین مرجع قانونگذاری تأکید میورزد. چند نمونه از تفسیر 1. رشید رضا مانند بسیاری از اهل سنت شورای مسلمانان را واجب و الزامی میداند. او مینویسد:«هنگامی که خداوند مشورت را برای پیامبرش واجب کرد، پس غیر از او اولی هستند. سیره خلفای راشدین و اجماع امت نیز بر این دلالت دارد؛ اگر چه بعضی از فقها از آن غافل شده و شوری را مستحب دانستهاند؛ نه واجب، چون میخواستند امیران و پادشاهان را راضی کنند. مقتضای آیه شریفه (شَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ)؛ (آل عمران / 159) این است که هنگامی که پس از مشاوره در کاری عزم بر امضا آن چه شورا آن را ترجیح داد، نمودی، در امضای آن به خدا توکل کن» (رشید،رضا تفسیر المنار، 4، 2050). در جای دیگر مینویسد: «حکومت اسلامی از آنِ امت است و شکل آن شورا است و رئیس آن امام اعظم است» (همان، 11، 265). 2. صاحب المنار آیه (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ...)؛ آورده است: و آیه قبل از آن، را اساس حکومت اسلامی میداند و مینویسد:«اگر در قرآن غیر از این دو آیه نازل نگردیده بود، کافی بود که مسلمانان تمام احکام خود را برآن بنا نهند» (همان، 5، 168). 3. رشید رضا به ارتباط دین و حکومت بدون آن که همه آن چه در حوزه سیاست و حکومت لازم است، در مجموعه دین باشد، معتقد است. وی تبعیت از پیامبر را شامل تبعیت از قرآن و در تشریعات نبوی میداند که شامل تبعیت در امور عادی مثل «کلوا و ادهنوا به» نمیشود: اموری که نه تقرّبی در آن است و نه حقوقی که مقتضای شریعت باشد (همان، 9، 303). د) من الوحی القرآن: سید محمد حسین فضل الله تالیف این تفسیر را در سال 1399 هـ .ق به پایان برد. تفسیر تربیتی، اجتماعی من الوحی القرآن همراه با گرایش حکومتی و سیاسی است. وی میخواهد کار سید قطب در فی ظلال القرآن را در تفسیرش احیا کند. و میکوشد برای تحقق خلافت خدا بر زمین، بین انسان و محیط طبیعی و اجتماعی او سازگاری برقرار نماید. هـ) الکاشف: علامه شیخ محمد جواد مغنیه (متوفای: 1400هـ .ق) از علما و مبارزان لبنان نویسندة الکاشف است. و روحیة ضد صهیونیستی قوی او در نوشتههایش نمایان است. با توجه به این که مغنیه خود مناصب حکومتی داشت و از منادیان تقریب مذاهب بود، تفسیرش نیز در جهت تقریب و وحدت اسلامی نگاشته شده است. وی تفسیر تک جلدی دیگری به نام «مبین» دارد. و) تفسیر مراغی: شیخ احمد مصطفی مراغی نویسنده این تفسیر جامع معاصر است. تفسیر وی جنبه اجتماعی، اخلاقی و تربیتی همراه با گرایش سیاسی دارد. از ویژگیهای تفسیر مراغی بیان مشکلات جوامع و علل انحطاط دولتهای اسلامی است. به منشأ دردها و اسباب درمان آنها آشناست و در تفسیر خود به علاج و ریشهکنی آنها در سایه قرآن توجه دارد. در بسیاری از جاها مسئولان حکومتی را مورد خطاب قرار میدهد و خود خواهان اصلاحات و انقلاب علیه موانع پیشرفت اسلام و مسلمانان است. هـ) تفسیر نمونه: نوشتة حضرت آیت الله مکارم شیرازی و از تفاسیری است که به مباحث سیاسی و اجتماعی مسلمانان توجه دارد. ز) تفسیر نور: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نویسنده این تفسیر است. تفسیر نور نیز به مباحث سیاسی و اجتماعی مسلمانان علاقهمند است. ح) تفسیر قرآن مهر: نوشته دکتر رضایی اصفهانی و از تفاسیری است که به مباحث سیاسی و اجتماعی مسلمانان توجه دارد. آسیبها تفاسیری با گرایشهای تند سیاسی در حمایت از احزاب خاص و منحرف و گروهکها نوشته شدهاند. نویسندگان این کتابها در سایه حرکتهای التقاطی سیاسی، دینی و با داعیه تحمیل اهداف حزبی بر قرآن، این تفاسیر را ارائه کردهاند. این نوع تفاسیر به صورت مقطعی و پراکنده انجام گرفته است و چون نوع مخاطبان آنها به مبادی و آداب لغت آشنایی نداشتند، نویسندگان از همین فقر سوء استفاده و تلفیقهای خود را در قالب تفسیر ارائه کردند. روش این تفسیرها کاملاً تحمیل بر قرآن است و حتی با ظاهر قرآن هم سازگار نیست. نمونهها الف: گروه زنان نمونههای روشن این دسته از نوشتهها، جزوههایی است که به عنوان جزوات تفسیری از جانب گروهکهای التقاطی مثل گروه فرقان انتشار یافته است، مانند: تفسیر سوره بقره از جواد صابر، تفسیر سوره مریم، نمل و قصص از احسان کمالی، تفسیر سوره یوسف، تفسیر جزء سیام یا تفسیر سوره نبا تا ناس از محمد حسین آل یاسین و نیز تفسیر سوره مزمل از احسان کمالی، مدثر، قیامت، انسان و مرسلات از نجم الدین منتظر، تفسیر سوره ذاریات، ق، و ترجمه کامل از قرآن نیز از آنان منتشر شده است. همچنین آثار دیگر آنان عبارت است از: تفسیر فاطر، یس، صافات، تفسیر احزاب، تفسیر سبا و نجم، تفسیر عنکبوت و روم، تفسیر لقمان و سجده، تفسیر شوری و زخرف، تفسیر محمد؛ فتح و حجرات، تفسیر دخان، جاثیه و احقاف، تفسیر مومن و فصلت، تفسیر فرقان و نور، با نام نجم الدین شکیبا و تفسیر سوره انبیا از حسین صادقی (جعفریان، رسول، جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران، 549 و 546). اینک به نمونههایی از تفسیرهای قرانی آنان توجه میکنیم:در کتاب توحید و ابعاد گوناگون که به نام داوود قاسمی چاپ شده است اصول کلی مستخرج از قرآن درباره انسانشناسی، ایمان و انقلاب و ضد انقلاب است. در این کتاب از مرحله غیب انقلاب و مرحله شهود آن سخن به میان آمده و به تفصیل از قرآن، برای مرحله پیش از انقلاب و پس از پیروزی، بهرهگیری شده است، در آیه دوم سوره بقره ایمان به غیب را به معنای «ایمان به غیب انقلاب» تفسیر کرده است. در باره ارتباط غیب و صلاة هم آمده است: به طور کلی همه اصول تئوریک حزب توحیدی در مرحله غیب انقلاب، در کلمه صلاة جمع شدهاند. در تفسیر وحی گفتهاند: «وحی در تعریف کلی آن همان شناخت پدیده نسبت به راه تکامل خویش بر حسب ظرفیت وجودی و در مدار تکاملیش یا به قول امام آن انفجار درونی و درد تکامل خواهی میباشد» (جعفریان، رسول، همان، 549). در داستان یوسف، گرگ را به معنای ضد انقلاب گرفتهاند که حضرت یعقوب7، او را برای به دام انداختن ضد انقلاب به سوی آنها فرستاد. یا برای مثال محراب را به معنای سنگر گرفتهاند و امام را رهبر انقلابی دانستهاند. گاو بنی اسرائیل را کنایه از نظام سرمایهداری دانستهاند. «راه چاره چیست؟ ذبح کردن آن گاو! آری باید واسطههای بازاری، سرمایهداران، صاحبان شرکتها و کارخانهها از بین بروند». در این میان بیش از همه، استاد مطهری از این تفاسیر برآشفت و در مقدمه کتاب علل گرایش به مادی گری تحت عنوان «ماتریالیسم در ایران» سخت به آرای تفسیری آنها حمله کرد. وی در یادداشتهای خود نیز نقدهایی بر تفاسیر فرقان نوشت. این متفکر بزرگ انقلاب اسلامی ایران مینویسد: د«خلاصه همه قرآن را از دیدگاه طبقاتی تفسیر کردهاند؛ گویی قرآن آمده است در 1400 سال پیش که نظریه ماتریالیسمی مارکس را پیاده کند». در جای دیگر ایشان مینویسد: «اینگونه تفاسیر یعنی خالی کردن مفاهیم دینی از معنویت و همه را تفسیر مادی کردن، به معنی خالی کردن زیر پای دین و مذهب است. همان سیاستی که مارکس پیشنهاد کرد که برای مبارزه با دین باید همه مفاهیم دینی را تفسیر مادی کرد و الحق بهترین راه همین است» (مطهری، مرتضی، علل گرایش به مادیگری، 38 به بعد). این گروهک منحرف بر اساس آیه (فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ)؛ تلاش برای آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم را طرح کردند و بر اساس همین تفکر مادی و تفسیر نادرست دست به ترور محمد ولی قرنی و استاد مطهری زدند. ب: گروه منافقین خلق همچنین نوشتههای منافقین موسوم به مجاهدین خلق از همین دست است. اینان بیشتر به مسئله نسخ روی آوردند و آیات محکم را همان اصول کلی و ثابت شریعت و آیات متشابه را به احکام متغیر مبتنی بر آن اصول، تفسیر کردند که با تغییر شرایط تغییر مییابد. آنان از نسخ مستمر و همیشگی احکام سخن گفته و میخواستند با این شیوه افکار الحادی خود را در پوشش دین جلوه دهند (معرفت، محمدهادی، تفسیر و مفسرون، 2، 509). اکنون چند نمونه از اعتقادات و تفسیرهای به دور از واقعیت آنها را میآوریم. حنیف نژاد از اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق مینویسد: «منظور از مؤمنین در آیه سوم جاثیه چیست؟ از نگاه اول چنین به نظر میرسد که منظور، مومنین مسلمان باشند، در حالی که چنین نیست، زیرا با در نظر گرفتن آیات بعدی مخاطب این آیات ضمناً کسانی هستند که ایمان به خدا ندارند» (حنیف نژاد، راه انبیا، 199، جعفریان، همان، 387). وی آیه شریفه (وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ)؛ «بقره / 251» را چنین معنا میکند:«اگر نبود دفع کردن (نفی) خدا بعضی مردم را به واسطه دیگر (طبقهای با طبقه دیگر) تباه میشد زمین (فساد طبقه حاکم انسان را منقرض میکرد)، ولی خدا بر جهانیان کرامت دارد. از این آیه شان تکامل اجتماعی و آن هم از درون به خوبی پیدا میشود» (همان، 65). سازمان مجاهدین خلق معتقد بود وظیفه اساسی سازمان این است که باید اسلام اصیل و بیپیرایه را از سر چشمههای زلال آن (قرآن و نهج البلاغه و ...) به دست آورد؛ آن هم نه بر اساس استنباطات مفسران، بلکه بر پایه استنباط خود سازمان که به اصطلاح مجهز به علم مبارزه و تشخیص صحیح از سقیم در شرایط پیچیده روز بود (همان، 389). این گروه مارکسیسم زده در تفسیر سوره ناس نوشتهاند:«بگو پناه می برم به سر رشته دار مردمان، زمامداران، ایده آل مردم، از شر افسون نظام افسونگر خودناپیدا، که همی در سینه مردمان میدمد». در تفسیر سوره فلق میخوانیم:«بگو پناه میبرم به نوزایی قوانین؛ سر رشته دار سپیده دمان؛ سپیده دمان انقلاب ، سپیده دمان سیاهی شکافی تاریک شکن، اغوا شکن؛ تزویر شکن، اوهام شکن، خرافه شکن، بیدادشکن؛ از شر آنچه کهنه شده است... از شر هر نظام سیاهی که با فضای هستی انسانها را فرا گیرد و از شر قدرتهای افسون گردمنده در گرههای اراده خلقها، با وسایل تبلیغی، رسانه گروهی...». گویا قاموسی که در دست این نویسنده بوده تاکنون به دست هیچ کس نرسیده است، زیرا هیچ یک از این معانی در هیچ کتاب لغتی برای الفاظ قرآن ذکر نشده است (معرفت، محمدهادی، همان، 2، 509). یکی از مدعیان تفسیر در بارة جمله «اقیموا الصلاة» مینویسد: منظور آن است که آتش انقلاب را به پا دارید. وی معتقد است که صلوة یعنی آتش انقلاب و دلیل آن را آیهای می داند که فرمود: همانا صلوة شما را از زشتی و نا پسندی باز میدارد. وی مینویسد:«در حال حاضر حدود یک میلیارد مسلمان نماز میخوانند، ولی هرگز از فحشا و منکرات دوری نگزیدهاند، در این صورت اگر صلوة به معنی نماز باشد، این آیه دروغ خواهد، بود زیرا ادعای قرآن عملاً واقع نشده است، پس ناگزیم بگوییم صلوة مفهوم دیگری دارد و آن آتش انقلاب است و این که آیه صلوا نگفته، بلکه اَقِم، یعنی به پا دارید را به کار برده، تایید دیگری است بر ادعای ما» (بهشتی، روش برداشت از قرآن، 2). دیگری واژه صلوة در جمله اقیمواالصلاة را به پیوستگی میان اعضای یک حزب یا پیوستگی به طور مطلق معنی کرده است (مطهری، مرتضی، همان 46). آیت الله مطهری در کتاب علل گرایش به مادیگری به این گونه تفسیر میتازد و نمونههایی از آن را نشان می هد. به عنوان مثال ایشان مینویسد: «از نظر شما قرآن جز فلسفه" قرآن فلسفه مدون حزب خدا" فلسفهای که تنها یک هدف دارد و آن پیروز گردانیدن محروم شدگان بر قدرتمندان است، نیست. تمام مسایل قرآن بر محور انقلاب و فلسفه انقلاب است، خداوند حزب تشکیل داده و حزب خدا، همه نیروهای متکامل جهان، دارای هر عقیده و مذهب، میباشند و خداوند میخواسته است یک حزب تشکیل دهد و یک فلسفه انقلابی برای حزب بنویسد و همین کار را هم کرده است. برای فهم فلسفه انقلاب، انقلابی بودن کافی است و شرط دیگری ندارد. و با انقلابی نبودن هیچ شرطی مفید نیست لهذا آن جا که خواسته اید به مفسر بزرگ معاصر که البته گناه بزرگش تالیف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و نقد ماتریالیسم و دیالکتیک است. اهانت کنید، گفتهاید مفسر قرآن در نظام استعماری باید کوهی از مواد، فلسفه، منطق، حکمت، کلام، نقد، اصول، صرف و نحو... باشد که سنگینی آنها او را آزار داده و از میان "تن"ها به تنهایی بکشاند، زیرا به مفاد آیه هر کس وزنش سنگینتر باشد، پیروز است... خلاصه برای اینکه تفسیر، تفسیر امام باشد، دنبال سخن امام رفتن ضرورتی ندارد، باید تفکر تفکر امام باشد و تفکر آنگاه تفکر امام خواهد بود که فرد از نظر طبقاتی در طبقه امام (طبقه محرومان تاریخ) باشد و عملا درگیریهای طبقاتی او را داشته باشد تا مانند او تجربه کند و بیندیشد (مطهری، مرتضی، همان، 38 و 39). بر اساس سیاستزدگی و تفکرات غلط آیه کریمه (الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ) را اینگونه تفسیر کردهاند:«منظور غیب معهود وشناخته شده همان مراحل ابتدایی رشد انقلاب توحیدی و زمان انجام تحولات کمی است». در تفسیر آیه (وَبِا لْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) میگویند:«اینان به نظام برتر در مرحله شهادت انقلاب یقین دارند و میدانند که این موضعگیریهای خاص و این روش انقلابی سر انجام آنان را به هدف خویش که رسیدن به نظام برتر است میرساند...». هر جا که نام دنیا آمده، آن را با کلمه «زندگی پستتر» ترجمه کردهاید ولی مقصود از زندگی پستتر را منحصرا زندگی در نظام سرمایهداری قرار دادهاید و آخرت را به معنی نظام برتر ترجمه کردهاید، به معنی نظام عادلانه سوسیالستی که بعد از این نظام بر قرار خواهد شد، دانستهاید (همان، 44). از این قبیل تفاسیر به رای در میان گروهکهای به ظاهر انقلابی بسیار است. یکی موسی را کنایه از روح انقلاب تودههای زحمتکش و فرعون را اشاره به رژیمهای جبار میگیرد. دیگری عیسی را به معنی افکار زنده کننده اجتماع و مریم را کنایه از روح پاکی و عفت میداند و کمکم دامنه این تفسیر به رأی به احکام و قوانین اسلام کشیده میشود. یکی از انتقادهای اساسی نسبت به اندیشههای دینی این گروهها نگاه ابزاری به دین، برای ایجاد تحول و تحرک اجتماعی و بالا بردن کارکرد دین است. نتیجه: آیات سیاسی در قرآن بر مبنای دخالت دین در سیاست پایه گذاری شده است. نظام خاص سیاسی در قرآن بر اساس ولایت الله و اطاعت از خدا و رسول و اولوالامر نهادینه شده است که خود گویای توجه قرآن به رهبران جامعه است. مبانی تفسیر سیاسی در قرآن براساس سیادت و فرمانروایی مطلق خداوند، تفکیکناپذیری سیاست از دین، تاثیر مبانی کلامی و نوع اندیشه و جهانبینی در برداشت از آیات سیاسی، و به همان نسبت تعیین اهداف نهایی و متوسط نظام سیاسی پیریزی میشود. از خصوصیات تفاسیر سیاسی، این است که مفسر با استفاده از شیوه اجتهادی با توجه به برداشتهای قرآنی، حدیثی، فقهی و کلامی، به تبیین وضع جوامع و ارائه الگو برای حل معضلات و رسیدن به جامعه آرمانی میپردازد. به علاوه احکام سیاسی وحقوقی همراه با احکام اخلاقی را بیان میکند. به دور از سبکهای ادبی و لغوی با بیانی ساده و شیوا و روان به مسئله وحدت مسلمانان در رویارویی با دشمنان اسلام میپردازد. توجه به پایانه تاریخ قدرت سیاسی نیز که همگام با پیروزی مستضعفان در زمین و کاشتن نور امید و روشنایی در دلهای آنان است، از نقطه نظر مفسر سیاسی قرآن دور نمیماند. افراط و تفریط از آسیبهای تفسیر آیات سیاسی به شمار میرود. جدا کردن دین از حوزه سیاسی و انحصار آن به اعمال عبادی، حل شدن در حکومتهای سکولار و بیدین، از آفات این گرایش است. از سوی دیگر گرایش سیاسی تند و تیز در حمایت از احزاب و گروهکهای به ظاهر انقلابی، از آسیبهای جدی است که به تفسیر به رای میکشد. در خاتمه به معرفی نمونههایی از تفاسیر که به مناسبات اجتماعی، سیاسی آیات توجه دارند، پرداختیم. فهرست منابع و مآخذ 1. ابن عاشور، محمد طاهر، تفسیر التحریر والتنویر، دارالتونسیه للنشر، تونس. 2. حسینی بهشتی، محمد روش برداشت از قرآن، تهران، 1361. 3. جعفریان، رسول، جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران، چاپخانه اعتماد، قم، 1385، چ ششم. 4. جوادی آملی عبدالله، حکومت دینی، مجله معارف، ش 22، س 1383. 5. رشید،رضا، محمد، تفسیر المنار، دارالمعرفه، بیروت، چ سوم. 6. رضایی اصفهانی، محمد علی، روشها و گرایش های تفسیری قرآن، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، 1382، چ اول. 7. سویزی، علیرضا، مدیریت در قرآن و سنت، انتشارات علوم اسلامی، اراک، چ اول. 8. سید قطب، فی ظلال القران، دارالشروق، لبنان، چ پانزدهم. 9. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1362، چ چهارم. 10. عمید زنجانی، عباسعلی، مبانی و روشهای تفسیر قرآن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1376، چ سوم. 11. فوزی یحیی اندیشه سیاسی امام خمینی، نشر معارف، قم، 1384، چ اول. 12. فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، دارالجیل، بیروت. 13. قاضیزاده، کاظم، سیاست و حکومت در قرآن، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1384، چ سوم. 14. لکزایی، شریف، ولایت فقیه، بوستان کتاب، قم. 15. مصباح یزدی، محمد تقی، حقوق و سیاست در قرآن، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، 1378، چاپ اول. 16. مطهری، مرتضی، علل گرایش به مادیگری، انتشارات صدرا، چ هشتم. 17. معرفت، محمدهادی، هادی، تفسیر و مفسران، موسسه فرهنگی تمهید، قم، 1380، چ دوم. 18. نوروزی، محمد جواد، نظام سیاسی اسلام، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، 1385، چ دهم. ولایی، عیسی، مبانی سیاست در اسلام، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1377. منبع: مجله قرآن و علم شماره 5 انتهای متن/
92/12/07 - 00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
آسیبشناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآن
آسیبشناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآنگرچه تفسیر پرتوی از قرآن دارای نقاط قوت زیادی است ولی در مواردی نیز در تفسیر علمی آیات دچار آسیبهای روششناختی است و اتخاذ مبانی اثباتنشده و تطبیقهای بدون دلیل گزارههای علمی بر آیات شده است چکیده بیش از 700 آیه قرآن به مسائلروششناسی تفسیر اجتماعی قرآن
روششناسی تفسیر اجتماعی قرآنتفسیر اجتماعی قرآن زمینه نگاه چند بعدی به قرآن کریم را فراهم میسازد و باعث میشود از ورود به دیدگاههای متحجرانه و تک بعدی که دفاعناپذیر جلوگیری شود بخش دوم و پایانی مبانی و پیشفرضهای تفسیر اجتماعی با توجه به آنچه از تبیین رابطة مفاهیم و مسائل جنقد نظریه گفتاری بودن زبان قرآن/ تفسیر قرآن از زمان پیامبر(ص) بوده است
دین و اندیشه نقد نظریه گفتاری بودن زبان قرآن تفسیر قرآن از زمان پیامبر ص بوده است در نشست نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن منتقدین با رد ادعای صاحب نظریه تأکید کردند که زبان قرآن گفتاری است اما گفتاری بودن قرآن به این معنا نیست که مخاطبان خاصی دارد به گزارش خبرنگار مهآشنایی با خادم القرآن آیت الله قرشی/ نویسنده تفسير احسن الحديث
دین و اندیشه آشنایی با خادم القرآن آیت الله قرشی نویسنده تفسير احسن الحديث خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه ازجمله فعاليتهاي آموزشي آیت الله سیدعلی اکبر قرشی كه به صورت غيررسمي و مستمر از پيش از انقلاب تا به حال ادامه يافته است برگزاري جلسات تفسير قرآن در مساجد و خانه ها مي بامعرفی نفرات راهیافته به مرحله نیمهنهایی رشته حفظ کل و قرائت مسابقات قرآن
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۸ 27 نفر از شرکت کنندگان رشته حفظ سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شیراز موفق شدند به مرحله نیمه نهایی این رشته راه یابند همچنین 35 قاری از 66 قاری شرکتکننده در سیوششمین مسابقات قرائت قرآن کریم توانستند به مرحله نیمهنهایی راهیابند به گزپایان مرحله مقدماتی مسابقات حفظ کل قرآن بخش خواهران در شیراز
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۶ مرحله مقدماتی مسابقات حفظ کل قرآن بخش خواهران از سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در شیراز به پایان رسید به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس دبیر اجرایی کمیته بانوان سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کشوری یکشنبه 4 اسفندنفرات راه يافته به مرحله نيمه نهايي رشته حفظ كل و قرائت مسابقات سراسري قرآن معرفي شدند
دین و اندیشه نفرات راه يافته به مرحله نيمه نهايي رشته حفظ كل و قرائت مسابقات سراسري قرآن معرفي شدند 27 نفر از شركت كنندگان رشته حفظ و 35 قاری توانستند به مرحله نیمهنهایی سي و ششمين دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شيراز راه يابند به گزارش خبرگزاری مهر اسامی شرکتکنندگان راعلام 10 نفر نخست رشته ترتيل مسابقات سراسري قرآن
دین و اندیشه اعلام 10 نفر نخست رشته ترتيل مسابقات سراسري قرآن اسامی 10 نفر نخست مسابقات سراسری ترتیل قرآن کریم اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر 10 نفر نخست رشته ترتیل سیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مشخص شدند بنا بر این گزارش 10 نفر برتر دور نخست رشته ترتیل به ترتیقرآن محور تمام دانشهای نظری و علمی است
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۱ رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء گفت ما در جشنواره ملکوت میخواهیم بگوییم که قرآن محور تمام علوم است و اگر دانشمندی در ساحت قرآن پیشرفت کند هرگز در اندیشههایش دچار تشویش نمیشود و خود را در یک پناهگاه امن مشاهده میکند به گزارش خبرنگار دین وادغام اتحادیههای موسسات قرآنی تا چند ماه آینده به نتیجه میرسد/ بیش از دو هزار موسسه قرآنی و پنج هزار خانه قر
دین و اندیشه ادغام اتحادیههای موسسات قرآنی تا چند ماه آینده به نتیجه میرسد بیش از دو هزار موسسه قرآنی و پنج هزار خانه قرآن داریم رئیس سازمان دارالقرآن و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت در برنامه رادیویی افق اظهار کردند که بحث ادغام اتحادیههای موسسات قرآنی تا س10 نفر نخست رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۹ 10 نفر نخست رشته ترتیل سیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مشخص شدند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا 10 نفر برتر دور نخست رشته ترتیل به ترتیب عبارتند از جواد سلیمانی از خراسان رضوی احسان محمدی از خراسان رضوی بهنام رحمارقابت کنندگان نهایی رشته مفاهیم مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
دین و اندیشه رقابت کنندگان نهایی رشته مفاهیم مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند رقابت کنندگان نهایی رشته مفاهیم مسابقات سراسری قرآن در بخش خواهران و برادران معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام سید مسعود میریان با بیان اینکه 11 برادر در مرحله کشوری آزمون تخصصی مفاهیم قرآن کشش فینالیست حفظ 20 جزء مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
دین و اندیشه شش فینالیست حفظ 20 جزء مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند هیئت داوران 6 فینالیست مسابقات سراسری قرآن کریم را در رشته حفظ 20 جزء اعلام کرد به گزارش خبرگزاری مهر فینالیستهای سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم مشخص شدند بافتتاح موزه قرآن و تفاسیر قرآنی در شیراز
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۲۹ موزه قرآن و تفاسیر قرآنی با حضور نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شیراز راهاندازی شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس موزه قرآن و تفاسیر قرآنی با استفاده از یک هزار و 700 نمونهمعرفی فینالیستهای مسابقات رشته مفاهیم قرآن در بخش برادران و خواهران
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۰۴ کارشناس آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت مرحله اول مسابقات مفاهیم تخصصی قرآن کریم به پایان رسید و 6 فینالیست بخش برادران این مسابقات مشخص شدند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سید مسعود میریان برقابت کنندگان نهایی رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن بانوان معرفی شدند
دین و اندیشه رقابت کنندگان نهایی رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن بانوان معرفی شدند رقابت کنندگان نهایی رشته ترتیل سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی روزهای اول تا 6 اسفند در دو بخش بجذب حداکثری عموم مردم در مسابقات قرآن رویکرد جدید سازمان اوقاف است
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۱ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف رویکرد اصلی این سازمان در برگزاری مسابقات قرآنی را جذب حداکثری عموم مردم دانست و گفت مردمی کردن برگزاری مسابقات بویژه حضور در رقابتها و سایر جنبهها از اهداف اصلی سازمان اوقاف است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها