تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837606112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم )
تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم ) بعد از آن که به طور آشکار طرح اول را ابطال نموديم نوبت به بررسي طرح دوم مي رسد. آيا قانون مي تواند به تنهايي و بدون رهبر الهي بشر را به طرف پيشرفت و سعادت و کمال رهنمون کند؟ بشر در طول تاريخ با تجاربي که کسب کرده مي توانسته آن تجربيات را به اوجه فکر قانوني خود برساند و اين بعد از مرور فکر قانوني به دو مرحله است : مرحله اول : شناخت کامل از مشکلات عمومي و خصوصي که در ميان جوامع بشري است با درک و فهمي عميق و کامل از آنها ، و اطلاع دقيق از اسباب و نتايج آن.مرحله دوم : تعميق و تفکر در شناختن راه حل هاي ممکن براي اين مشاکل و اطلاع از اسلوب ها و روش هاي عمومي و فعال در زايل کردن مصيبت ها و گرفتاري هاي بشر است ، که با اين اسلوب ها بتواند ايجاد رفاه و عدالت را در جامعه بشري پياده کند. حال اگر متفکر قانون شناس از اين دو مرحله بگذرد مي تواند به وضع قانون سعادت آفرين که رفاه مادي بشر را تضمين مي کند برسد.نقد : اين طرح براي ضمانت سعادت و خوشبختي بشريت و نجات از ظلم و تعدي همانند طرح سابق از جهاتي قابل مناقشه و نقد است که به برخي از آنها اشاره مي کنيم : 1 ـ در مباحث اعتقادي اسلام به اين نکته اشاره شده است که بشر عاجز از درک مصالح حيقيقي خود است و نيز نمي تواند مفهوم عدل را درک کند و در نتيجه آن دو مرحله که در اصل طرح ذکر شده را نمي تواند طي کرده و آنها را به طور کامل بپيمايد تا به قانوني برسد که واقعاً و از همه جوانب سعادت بشر را تأمين نموده و او را به عدل حقيقي برساند و تنها راه پيمودن دو مرحله پيشين راه حکمت الهي و وحي از ماوراي طبيعت است ، اما فهم بشري که جداي از وحي باشد همان گونه که در اين طرح به آن اشاره شد به هيچ وجه نمي تواند به آن مستواي عالي برسد.2 ـ متفکران قانوندان چه به صورت فردي و يا گروهي از آنجا که مصالح شخصي و يا گروهي داشته و درصدد جلب منافع مادي براي خود يا گروه خود مي باشند ، لذا بسيار دشوار به نشر مي رسد که بتوانند ذهن خود را از هر گونه شوائب خالص کنند تا به قانون کامل که سعادت بشر را تأمين کند برسند. و با اين احتمال که به واقع بسيار نزديک است چگونه مي توان به يک قانون جامع رسيد تا بتواند زمينه ساز سعادت و کمال بشريت شده و ظلم و تعدي و بي عدالتي را از جامعه ي بشريت بزدايد. و تنها اين کار از عهده ي کسي بر مي آيد که مجرد محض بوده و از هر گونه جنبه هاي مادي مبرا است.3 ـ تکامل در فکر قانوني آن طور که ديروز و امروز مشاهده کرده ايم داراي شعبه ها و دسته هاي گوناگون شده است ؛ زيرا آنچه که نزد عده اي عدل به شمار مي آيد ، نزد عده اي ديگر عين ظلم است. و نيز آنچه نزد قومي مصلحت شمرده شده نزد قومي ديگر عين مفسده خواهد بود ...و لذا خيلي بعيد به نظر مي رسد که فکر قانوني هر چند که تکامل پيدا کرده و تجربه ها بر او بگذرد بتواند حکومتي يک پارچه در عالم ايجاد کرده و اختلاف را از بين قوانين بردارد. اين فرضيه مخالف با طبيعت موجودات و انسان است و اگر وحدت قانوني عادتاً امکان ندارد طبيعتاً وجود مجتمعي جهاني و عادل زير سايه قانون بشري نيز وجود ندارد و در نتيجه اين طرح نيز براي سعادت بشر مردود است .منبع: کتاب نظريه پردازي درباره ي آينده ي جهان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن