تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819617066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرم افزار اصطلاح‌نامه علم کلام به زودي عرضه می شود/ تشریح فعالیتهای واحد اصطلاح نامه کلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
نرم افزار اصطلاح‌نامه علم کلام به زودي عرضه می شود/ تشریح فعالیتهای واحد اصطلاح نامه کلام
مسئول واحد اصطلاح‌نامه کلام مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان خبر عرضه نرم افزار اصطلاح‌نامه علم کلام، گفت: برای تهیه این اصطلاح نامه از همه کتاب‌هاي معتبر و از همه فرقه‌هاي كلامي در همه دوره‌هاي اسلامي استفاده شده است. 



به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمين سنائي‌مهر، مسئول واحد اصطلاح‌نامه کلام مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ويژگي‌هاي اين اصطلاح‌نامه اشاره کرد و گفت: اصطلاح‌نامه كلام اسلامي، مجموعه اصطلاحاتي است كه همراه با تعاريفشان از منابع مهم كلامي استخراج ، و روابط آنها با يكديگر و جايگاه هر يک در نظام كلام اسلامي مشخص شده است. مراد از «اصطلاح» در اينجا هر لفظ يا عبارتي است كه در علم کلام معناي خاصي از آن اراده شده و به اجمال يا تفصيل مورد بحث و بررسي متکلمان قرار گرفته است.
 
وی افزود: اصطلاحات علم کلام که به صورت نموداري عرضه شده است به دو بخش کلي تقسيم مي‌شود: بخش اول: مسائل اصلي علم کلام مشتمل بر مباحث توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد. بخش دوم: مسائلي که جنبه مبادي براي علم کلام دارد و مشتمل بر مباحث امور عامه (احکام وجود، علت و معلول، قدم و حدوث، ماهيت، مواد ثلاث، واحد و کثير) ، جواهر و اعراض، علم و نظر مي‌باشد.
 
سنائی مهر اظهارداشت: قلمرو فعاليت واحد در زمينه کلام، اختصاص به دوره و يا فرقه خاصي نداشته، بلكه از همه کتاب‌هاي معتبر و در دسترس، از همه فرقه‌هاي كلامي (اعم از اماميه، اشاعره، معتزله، اسماعيليه، زيديه و ... ) در همه دوره‌هاي اسلامي استفاده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه اين اصطلاح‌نامه که در راستاي تدوين فرهنگ‌نامه و دائره المعارف علوم عقلي اسلامي تهيه شده است داراي ويژگي‌هايي است که به برخي از آنها اشاره مي‌شود، گفت: ارائه تعريف هر اصطلاح و جايگاه آن در نظام كلام اسلامي، شناخت واژه‌هاي مترادف و ارجاعي يك اصطلاح، تفكيك مشتركات لفظي به وسيله توضيح‌گرهاي مناسب، دسترسي سريع و آسان محققان به اصطلاحات مورد نظر و ارائه درختواره اصطلاحات (نمايش درختواره سبب سهولت در دسترسي كاربران و محققان به اصطلاحات و روابط ميان آنها و همچنين جايگاه هر اصطلاح در نظام كلام اسلامي خواهد شد).
 
سنائی مهر اظهارداشت: واحد کلام اينک در حال بازبيني و ارزيابي نهايي اصطلاحات و تعاريف آنها توسط گروه ارزيابي واحد كلام است و به زودي اصطلاح‌نامه علم کلام در دو قالب کتاب و نرم‌افزار به جامعه علمي کشور تقديم خواهد شد. کار ديگري که در دست اجراست اصطلاحات کلامي مربوط به امور عامه است که در اين بخش کار مستقلي جدا از فلسفه صورت نمي‌گيرد بلکه اصطلاحاتي که در کتب کلامي وجود دارد بر اساس روابطي که در واحد اصطلاحيابي فلسفه مصوب شده است منظم مي‌شود با اين تفاوت که معيار اصطلاح مرجح، کتب کلامي است و تعاريف و مستندات از کتب کلامي خواهد بود. از جمله کارهاي در دست اجراي اين واحد نمايه بر متن کتاب شريف الغدير و چهارده عنوان (32 مجلد) کتاب ديگر، توصيف 41 عنوان (69 مجلد) و چکيده 2 عنوان (13 مجلد) از کتب کلامي است.
 
وی تصریح کرد: اصطلاح‌نامه علم کلام، تنها يکي از فعاليت‌هايي است که در اين رشته علمي صورت مي‌گيرد؛ تهيه پرونده‌هاي علمي کلام، چکيده‌نويسي منابع کلامي و تهيه فهرست تفصيلي منابع کلامي نيز از جمله فعاليت‌هايي است که در راستاي تدوين فرهنگ‌نامه و دائرةالمعارف علوم عقلي در اين مرکز انجام گرفته و دستاوردهايي همچون معجم موضوعي منابع کلامي، معجم موضوعي شرح‌المواقف، معجم موضوعي شرح‌المقاصد و گنجينه معرفت(مجموعه مقالات کلامي) تاکنون به جامعه علمي کشور عرضه شده است.



۱۳۹۲/۱۲/۵ - ۱۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن