تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837234014
زیباترین پیشگویی قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
زیباترین پیشگویی قرآن
(ای رسول ما! ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی عقب است.)
به گزارش سرویس دینی جام : شأن نزول در مورد شأن نزول این سوره، اکثر مفسران اعتقاد دارند که چون فرزندان پسر پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از دنیا رفتند، دشمنان خوشحال شدند که بعد از پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) دین او نیز نابود خواهد شد و کسی ادامه دهنده راه او نخواهد بود. روایت شده که روزی پیامبر اکرم وارد مسجد شدند و در مسجد عاص بن وائل و عمرو بن العاص هم بودند. عمرو به کنایه و استهزا گفت: یا ابا الابتر، زیرا مردم زمان جاهلیت رسم داشتند به مردی که فرزند نداشت ابتر یا دم بریده می گفتند.[1] خداوند سوره کوثر را برای شادی قلب پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نازل کرد تا به وی بگوید که دشمن تو ابتر است و دین و نسبی ندارد و دین اسلام باقی و برقرار خواهد ماند. این خود یکی از پیشگویی های زیبای قرآن است؛ چرا که اولاً نسل و دین پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از طریق فرزندان فاطمه(علیهم السلام) گسترش یافت و ثانیاً فرزندان و خاندان آن دشمن خدا، بعد از چند نسل به کلی منقرض گشتند. از کوثر چه می دانیم؟ تمامی مفسّران اعم از مفسران شیعه یا سنی، معنای کوثر را «خیر کثیر» می دانند. اما واقعاً منظور از کوثر چیست؟ در روایتی آمده است که وقتی این سوره نازل شد پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) بر فراز منبر رفت و سوره را بر مردم تلاوت فرمود. اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده است؟ فرمود: نهری است در بهشت، سفیدتر از شیر، صاف تر از قدح، در دو طرف آن قبه هایی از درّ و یاقوت است. در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم که فرمود: کوثر نهری است در بهشت که خداوند آن را به پیامبرش در عوض فرزندش (عبدالله که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود. بعضی گفته اند: منظور همان حوض کوثر است که تعلق به پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت از آن سیراب می شوند. بعضی آن را به نبوت تفسیر کرده و بعضی دیگر به قرآن و بعضی به کثرت اصحاب و یاران و بعضی به کثرت فرزندان و ذریه که همه آن ها از نسل دخترش فاطمه زهرا(علیهماالسلام) به وجود آمدند و آنقدر فزونی یافتند که از شماره بیرونند و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیامبر اکرمند.[2]
بعضی نیز آن را به شفاعت تفسیر کرده اند که در هر کدام به عنوان مصداقی از کوثر قابل احتمال است. در بین مفسران اهل سنت فخر رازی پانزده احتمال در مصداق کوثر ذکر کرده است و به عنوان قول سوم می نویسد: «مراد از کوثر اولاد و فرزندان رسول خداست به این جهت که این سوره در رد بر کسانی نازل شد که عدم وجود اولاد پسر و تداوم نسل را بر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) خرده می گرفتند، بنابراین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی می دهد که او در طول زمان باقی می ماند. [3] شایسته است در اینجا حدیثی را که مرحوم بحرانی در تفسیر خود «البرهان فی تفسیر القرآن» در ارتباط با سوره کوثر آورده است ذکر کنیم. او از عبدالله بن عباس نقل می کند «از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) شنیدم که فرمودند: خداوند به من و علی پنج چیز عنایت کرد: به من جوامع الکلم و به علی جوامع العلم را عطا کرد. مرا نبی و او را وصی قرار داد. به من کوثر و به او سلسبیل عطا کرد. به من وحی فرمود و به او الهام. من به سوی او به معراج رفتم و درهای آسمان و حجاب ها به رویم گشوده شد تا اینکه علی به من نگریست و من به او نگریستم. راوی گوید: پس پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) گریه کرد. گفتم: پدر و مادرم فدایت؛ چه چیز شما را گریاند؟ فرمودند: ای ابن عباس! اولین سخنی که خداوند با من تکلم کرد این بود که ای محمد! پایین را بنگر. من به حجاب ها نگریستم که پاره شدند و آسمان باز شد و علی را دیدم. در همان حال سرش را به طرف من بلند کرد و با من سخن گفت و من نیز با او سخن گفتم. ابن عباس گوید: پرسیدم یا رسول الله! پروردگارت چه چیزی گفت؟ فرمود: به من گفت ای محمد! علی را وصی و وزیر و جانشین بعد از تو، قرار دادم. بدان که او سخن تو را گوش می دهد. پس خداوند ملائکه را امر کرد تا بر علی درود فرستند و دیدم که ملائکه در حال رفت و آمد هستند؛ هیچ فرشته ای نمی گذشت مگر اینکه این گونه به من تهنیت می گفت. ای محمد(صلی الله علیه واله وسلم) قسم به خدایی که تو را به حق برانگیخت، با جانشینی پسر عمّت علی، سرور و شادی بر تمام ملائکه وارد شد.
من (پیامبر) حاملین عرش را دیدم که سرهایشان را به سمت زمین پایین آوردند. گفتم ای جبرئیل! چرا حاملین عرش سرشان را به پایین خم کرده اند؟ گفت: ای محمد(صلی الله علیه واله وسلم) تمام ملائکه به صورت علی ابن ابیطالب (صلی الله علیه واله وسلم) می نگریستند به جز حاملین عرش؛ خداوند به آن ها نیز اجازه داده است تا برای ساعتی به چهره علی (علیه السلام) بنگرند. ابن عباس گوید: گفتم: یا رسول الله! مرا سفارش فرما. فرمودند: بر تو باد به دوستی علی بن ابیطالب قسم به کسی که مرا به حق مبعوث کرد، از بنده هیچ حسنه ای پذیرفته نمی شود مگر با حب علی بن ابیطالب. خدای تعالی داناتر است که اگر عمل فرد با ولایت علی بود از او می پذیرد و اگر همراه با ولایت نبود از او چیزی سوال نمی کند و دستور ورود او را به آتش می دهد.[4] باید ابرهای آسمان در ماتم عظمایی که بر دخت پیامبر و همسرش علی وارد آمد به جای باران خون ببارند. شما را چه شد که این قدر زود عهد و پیمان را شکستید و راه بی وفائی را در پیش گرفتید؟ هنوز خانه پیامبر، بدن مطهر او را در برگرفته است. این چه بلوایی است که بر پا کرده اید؟ سقیفه دیگر چه صیغه ای است؟ به کجا می روید؟ یا رسول الله به آنان بگویید: هنگامی که آیه اولوالامر نازل شد، جابر از شما پرسید: یا رسول الله، اولوالامر کیانند؟ پاسخ دادید: علی و حسن و حسین و فرزندان حسین. آنگاه دوازده امام را یک یک نام بردید تا حجت را بر آن ها تمام کرده باشید. یا رسول الله، به آنان بگویید: علی آئینه اکمال دین است. علی نشانه اتمام نعمت خدا بر بندگان و آیت رضایت پروردگار است. پس چرا کنارش زدند؟ مگر آنان قرآن نخوانده بودند. مگر در غدیرخم حضور نداشتند؟ یا رسول الله، شما به آنان بگویید که کوثری که خداوند به شما بخشید همان فاطمه ای است که آنان دیگر صدای گریه هایش را نمی شنوند. بگویید که خدا دین شما را با فرزندان فاطمه گسترش می دهد. اف بر این انسان که چقدر فراموشکار است؛ همین زهرایی که جگر گوشهء پیامبر بود، در عزای پدرش سیلی خورد، پهلویش شکست، بازویش سیاه و فرزند بدنیا نیامده اش هلاک شد. همین علی که نور چشم پیامبر بود با طناب بر دست و گردن به مسجد برده شد تا به زور از او بیعت بگیرند. آری وقتی با دسیسه و نفاق، قرآن از اهل بیت خدا می شود، وقتی بین دو امانت پیامبر فاصله می افتد، باید منتظر دیدن این صحنه ها بود. باید دید که به واسطهء این جنایت ها، مهدی فاطمه مخفیانه به دنیا بیاید و مخفیانه رشد کند تا دشمنان از وجود او مطلع نشوند و شیعه از درک محضرش محروم بماند تا وعدهء الهی بر تشکیل حکومت صالحان پا برجا باشد. آری در اثر دسیسهء سقیفه و نادیده گرفتن پیوند قرآن و عترت، آن شرارت ها بر خاندان پاکان و یاران و دوستداران آن ها و دین الهی وارد شد که امواج آن تا به امروز همچنان در تلاطم است. اگر فرقه وهابیت به اسم، تمام آثار تاریخی اسلام را در سرزمین وحی نابود می کند. اگر بقیع به خرابه ای تبدیل می شود و بر مزار فرزندان زهرا در بقیع حتی یک شمع هم نمی سوزد. اگر بوسه زنندگان به قبر پیامبر و فرزندانش را تازیانه می زنند و بقیع را منطقه ممنوعه می دانند. اگر شیعیان اهل بیت از دور بر غربت فرزندان زهرا در بقیع خون گریه می کنند. اگر تلاش پنهان و آشکار در جریان است تا در خانه خدا نام و آثار علی وجود نداشته باشد. همه و همه از آثار سقیفه است. پی نوشت ها : [1] - تفسیر القمی 2/445 [2] - نمونه/ 27/371 [3] - عترت رسول در کتاب خدا /37 [4] - البرهان فی تفسیر القرآن 5/512
۱۳۹۲/۱۲/۴ - ۱۸:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
انتشار دومین شماره فصلنامه «سیاست متعالیه»/ راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم
دین و اندیشه انتشار دومین شماره فصلنامه سیاست متعالیه راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی سیاست متعالیه با مقالاتی چون مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه براساس عالم مثال مقایسه فلسفه سیاسی و فقه سیاسی راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قردیوان حافظ از نظر اشارات قرآنی بزرگترین اثر ادبی است
دین و اندیشه قاسم کاکایی دیوان حافظ از نظر اشارات قرآنی بزرگترین اثر ادبی است عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در همایش پرتو قرآن بر حافظ شیرازی گفت دیوان حافظ از نظر حجم از سایر کتب ادبی کوچکتر است اما از نظر کاربرد اشارات قرآن کریم بزرگترین اثر ادبی است به گزارش خبرگزاری مهر همیک میلیون حافظ قرآن مفهوممحور در مدت چهار سال تربيت مي شوند
دین و اندیشه یک میلیون حافظ قرآن مفهوممحور در مدت چهار سال تربيت مي شوند معاون سازمان اوقاف برگزاری طرح ملی حفظ و راهاندازی مرکز مجازی آموزش قرآن را از مهمترین اقدامات ابن سازمان در راستاي تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حفظ قرآن دانست وگفت یک میلیون حافظ در مدت چهار سهشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد/ تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی
دین و اندیشه هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی هشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی شب گذشته 2 اسفندماه با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی حافظان قاریان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به گزارافتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم/ برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی
دین و اندیشه سازمان دارالقرآن برگزار می کند افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی هشتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی همراه با اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر افتتاحیه مرحله کشوری نخستیبزرگترین اثر ادبی از نظر اشارات قرآنی
بزرگترین اثر ادبی از نظر اشارات قرآنی فرهنگ > دین و اندیشه - همایش پرتو قرآن بر حافظ شیرازی صبح جمعه 2 اسفندماه همزمان با آغاز سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور شرکتکنندگان در مسابقات استادان صاحبنظران و حافظ شناسان در جوار آرامگاه حافظ شیرازی برگزاآشنایی با خادم القرآن آیت الله قرشی/ نویسنده تفسير احسن الحديث
دین و اندیشه آشنایی با خادم القرآن آیت الله قرشی نویسنده تفسير احسن الحديث خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه ازجمله فعاليتهاي آموزشي آیت الله سیدعلی اکبر قرشی كه به صورت غيررسمي و مستمر از پيش از انقلاب تا به حال ادامه يافته است برگزاري جلسات تفسير قرآن در مساجد و خانه ها مي بابرنامههای سازمان اوقاف برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۴۵ معاون سازمان اوقاف برگزاری طرح ملی حفظ و راهاندازی مرکز مجازی آموزش قرآن را از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حفظ قرآن دانست و گفت یک میلیون حافظ در مدت چهار سال به صورت مفهوممحور تربیت میشوند به گزارش گآسیبشناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآن
آسیبشناسی تفسیر علمی با محوریت تفسیر پرتوی از قرآنگرچه تفسیر پرتوی از قرآن دارای نقاط قوت زیادی است ولی در مواردی نیز در تفسیر علمی آیات دچار آسیبهای روششناختی است و اتخاذ مبانی اثباتنشده و تطبیقهای بدون دلیل گزارههای علمی بر آیات شده است چکیده بیش از 700 آیه قرآن به مسائلقرآن امروز از گوشه اتاقها بیرون آمده است
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۸ استاندار فارس گفت تنها راه نجات از منجلاب مشکلات و گرفتاریها تمسک به قرآن و اهل بیت ع است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس سیدمحمد احمدی عصر پنجشنبه - اول اسفند ماه - در آیین افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ا150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی و مصری برگزار می شود
دین و اندیشه همزمان با برگزاری مسابقات سراسری قرآن 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی و مصری برگزار می شود همزمان با برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان مصری عراقی و ایرانی در استان فارس برگزار می شود به گزارش خبرگزنشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود
دین و اندیشه نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم فردا شنبه 26بهمن ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآبرگزاری 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی و مصری در شیراز
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۲۸ رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت همزمان با برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان مصری عراقی و ایرانی در استان فارس برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنابسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه/از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علاقه مندان به مطالعات قرآنی می توانند در دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی با تدریس محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی شرکت کننددرگذشت آيتالله موحد ابطحی/ برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن
دین و اندیشه دین و اندیشه در 7 روز درگذشت آيتالله موحد ابطحی برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه درگذشت آيتالله سيد محمدباقر موحد ابطحی برگزاری نشستهای مختلف در حوزه اندیشه به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برپاییمصباح یزدی:در اسلامی سازی علوم انسانی از استنادات قرآنی استفاده شود
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۳۵ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره بر بهره گیری از مستندات قرآنی در اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در همایش مبانی کلامی علوم انسانی در سالن همایش مؤسسه آموزشیرقابت حافظان کل و 20 جزء در روز دوم مسابقات سراسری قرآن
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۲ در دومین روز از سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که در شیراز در حال برگزاری است شرکتکنندگان در رشتههای حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم از ساعت 8 تا 12 به رقابت با یکدیگر میپردازند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا صبح امروز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها