واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
در نشست خبری فیلم «مردن به وقت شهریور» چه گذشت؟/ علیمردانی: «مردن به وقت شهریور» به جنگ سرعت مدرنیته میرود
کارگردان «مردن به وقت شهریور» با انتقاد از سرعت تهاجم فرهنگی به کشور گفت: در این فیلم تمام سعیام را کردهام که خطرات سرعت مدرنیته در میان نسل جوان را به نمایش بگذارم.
به گزارش نامه نیوز، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» شب گذشته با حضور هاتف علیمردانی (کارگردان)، نوید لایقیمقدم (بازیگر) و آهنگساز این مجموعه در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای نشست، هاتف علیمردانی ضمن عذرخواهی بابت مشکلات فنی و تاخیر 2 ساعته در نمایش با تأخیر فیلم گفت: ای کاش فیلم را نمایش نمیدادیم زیرا تأخیر 2 ساعته فنی موجب خستگی بیننده شد و همچنین نرسیدن نسخه اصلی فیلم باعث شد تا با بازخورد خوبی از سوی مخاطبان مواجه نشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با یک گروه کاملاً جوان و کمتجربه کار کرده است، گفت: هر آنچه میدانستیم وسط کار آوردیم و ادعایی نداریم هرچند تمامی این فیلم از وقایعی سرچشمه میگیرد که نسل جوان ما را تهدید میکند.
علیمردانی ضمن تمجید از هانیه توسلی و حمید فرخنژاد خاطرنشان کرد: این دو بزرگوار تمام تجربیات خود را در اختیار گروه جوان ما گذاشتند و اگر این اثر نقصی دارد اما در انتها راهی است که نسل بازیگران جوان را به سینما هدایت میکند.
کارگردان فیلم «مردن به وقت شهریور» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این فیلم برای چه مخاطبی ساخته شده است، گفت: سوژه «مردن به وقت شهریور» در کنار ما نفس میکشد، دیوار بزرگی بین جوانان و والدین کشیده شده است و همچنین سرعت مدرنیته و تهاجم فرهنگی به بالاترین حد خود رسیده است. این فیلم یک هشدار اجتماعی است که جوانان خود را بهتر بشناسیم.
* 70 درصد عوامل فیلم پول نگرفتهاند
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا مخاطب با دیدن این فیلم دلزده میشود، خاطرنشان کرد: فیلم قبلی من «به خاطر پونه» در جشنواره رویکردی منفی داشت و به ناحق از بخش مسابقه کنار رفت اما در آخر راه خود را پیدا کرد و توانست در اکران عمومی با استقبال مواجه شود.
وی افزود: معتقدم فیلم آخرم «مردن به وقت شهریور» بهترین کارم است چون تمام توان خود را برای آن میگذاریم.
علیمردانی افزود: این را از یاد نبریم که ما از سینمای مستقل میآییم و فقط با یک سوم بودجه دیگر فیلمها کار را جلو میبریم، به طور مثال 70 درصد از بازیگران جوان فیلم «مردن به وقت شهریور» پول نگرفتهاند و یا کمترین دستمزد را داشتهاند.
وی با تمجید از بازیگران جوان خود گفت: تمام بازیگران با روشی استاندارد انتخاب شدند و توانستند جذابیت این اثر را دو چندان بکنند. همچنین نقطه قوت این اثر بر روی فیلمنامه آن بود که این بازیگران ماهها تمرین کردند.
کارگردان فیلم «مردن به وقت شهریور» در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر فراموش شدن نقش تدوین در خلاصه کردن فیلم گفت: موافق این موضوع نیستم زیرا این نسخه، نسخه کاملی نبود و همچنین خسته بودن تماشاچی که حدود 2 ساعت منتظر دیدن این فیلم بود باعث شد تا حوصله تماشاچی سر برود، از لحاظ کیفی نظری ندارم اما در مورد ریتم فیلم باید بگویم ریتم فیلم بسیار عالی است.
علمیردانی در پاسخ به سؤال دیگری درمورد تکراری بودن سوژه داستان فیلم و آشفته بودن فیلمبرداری گفت: فیلمبرداری یک فضای مشخص دارد و برای رسیدن به واقعیتها باید اینگونه فیلمبرداری میشد و از آن راضی هستم.
وی افزود: من چنین داستانی در مورد نسل جوان کم دیدهام اما باید این واقعیت را بپذیریم که تقابل سنت و مدرنیته در نسل جوان اتفاقات ناخوشایندی را ایجاد میکند و این اثر به جنگ این موضوع میرود.
علیمردانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه چرا نگاه به بیماریها همیشه وخیم بوده است، گفت: اماس که حامد به آن ابتدا بود موضوع بسیار مهمی است که به شدت اپیدمی شده است.
وی افزود: تفاوت پیشرفت بیماری در آدمهای مختلف بسیار متفاوت است و این بیماری در خانوادههای که استرس بیشتری دارند بسیار وخیم است.
* مهراد ماکویی: تجربههای عاطفی شخصی به کمکم آمد
مهراد ماکویی بازیگر نقش (حامد) در ادامه با تشکر از هاتف علیمردانی بابت اعتمادش به جوانان این اثر خاطرنشان کرد: ماهها بر روی این نقش مطالعه کردم که آن را تا کجا پیش ببریم و بیماری را چگونه نمایش بدهیم.
وی افزود: اتفاق خوبی که برایم افتاد استفاده از تجربه عاطفی شخصیام بود که به راحتی توانستم غم، ترس و استرس را نشان دهم.
ماکویی با اشاره به همبازی بودن با حمید فرخنژاد در این اثر گفت: همبازی بودن با حمید فرخنژاد گنجینهای از تجربیات بود که توانست حس بازی بدون کلام را به مخاطب القا کند.
* نوید لایقیمقدم: نقشم را از کودکی تا بزرگسالی بازسازی میکنم
نوید لایقیمقدم بازیگر نقش (سینا) با اشاره به ساختن شخصیت سینا گفت: دیدگاهی را میگویم که به آن اعتقاد دارم بهتر است سلیقه شخصی را در بازی و اثر کنار بگذاریم، همیشه سعی کردهام در نقشهایم از خودم فاصله بگیرم.
وی افزود: در ابتدای کار شروع به بازسازی نقش از کودکی تا بزرگسالی کردم و وقتی به درون خودم بازگشتم نقش سینا کاملاً باورپذیر شد.
1392/11/14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]