محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803343969
![نمایش مجدد: نقد و تحلیل نظریه "گفتاری بودن زبان قرآن کریم" refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد و تحلیل نظریه "گفتاری بودن زبان قرآن کریم"
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
![قرآن. دين وانديشه 88-180.jpg](http://media.isna.ir/content/88-180.jpg/2)
در یک نشست تخصصی اساتید برجسته دانشگاهها به نقد و تحلیل نظریه "گفتاری بودن زبان قرآن کریم" پرداختند. در این نشست اساتید حاضر اعلام کردند که معتقدیم مخاطب قرآن، عرب معاصر نبوده و علاوه بر مردم عرب نگاهی هم به مردم در اعصار دیگر دارد. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست تخصصی که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد، ابتدا جعفر نکونام با ارائه نظراتی تحت عنوان"گفتاری بودن زبان قرآن کریم" اظهار کرد: زبان قرآن، زبان گفتاری است و زبان عامه مردم است نه گروه خاص و قشر خاصی. وی در ادامه گفت: ما نمیتوانیم قرآن را تفسیر به رای کنیم. قرآن به اندازه حاجت عرب در عصر نزول آن جامع بوده و قرآن وحی و گفتاری و خطابهای مطابق عصر پیامبر(ص) است. ولی در عین حال این را میگویم که قرآن برای تمامی زمانها است چون یک کتابی است که هرکسی میتواند به آن مراجعه کند. در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی با ارائه نظری با عنوان"بحث گفتاری و نوشتاری بودن قرآن" و نقد نظریه نکونام، گفت: ما منکر گفتاری بودن قرآن نیستیم، ولی آن را تلقی به یک مخاطب خاص نمیدانیم، قرآن فقط برای یک زمان خاص نبوده بلکه قرآن گفتاری است که برای تمام زمانها است. خداوند وقتی در قرآن از واژه رحمتللعالمین بودن استفاده میکند این گفتار فقط محدود به عده خاصی نیست بلکه سایر جوامع و اعصار را نیز در بر میگیرد. وی یادآور شد: گفتاری بودن قرآن به این معنا نیست که دیگران مخاطب آن نیستند چراکه مفاهیم قرآن مصداقهای عام دارد. اگر ما بگوییم قرآن برای مخاطب خاص است یعنی اینکه ما نمیتوانیم آن را بفهمیم و این حرف درستی نیست. ایازی تصریح کرد: ما معتقدیم پیامبر(ص) میدانست که قرآن برای قرنهای بعد هم سخن دارد و اینکه قرآن منبع تشریع است نه اینکه یک کتابی مثل توضیحالمسائل باشد. اگر ما بگوییم قرآن گفتاری است یعنی اینکه فقط مردم جاهل زمان عرب آن را میفهمیدند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرآن مخاطبان خود را دعوت به تفکر و تعقل کرده است و امام رضا(ع) در حدیثی میفرمایند: "قرآن هر روز شگفتیهایی برای جهانیان دارد." در ادامه این نشست مجید معارف استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با رد نظریه نکونام اظهار کرد: ما قبول داریم که زبان گفتاری متفاوت از زبان نوشتاری است اگر بخواهیم مثالی ساده بزنیم مصداق آن میشود سخنرانیهای شهید مطهری که وقتی از طریق ضبط صوت پیاده میشد امکان داشت شهید مطهری در محتوا و ادبیات نوشتاری آن تغییر ایجاد کند چراکه زبان گفتار با زبان نوشتار متفاوت است. ولی اینکه بخواهیم بگوییم قرآن مخاطب خاص دارد درست نیست. وی تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم بگوییم قرآن فقط برای یک جامعه خاص است نظریهای نادرست است. قرآن مخاطب عام دارد مثلا "یا ایها الناس" و یا "بنی آدم" در مقوله مخاطب عام قرار میگیرند ولی گاهی ممکن است که این "یا ایها الذین امنوا" قرآن در دل "اولوالالباب" قرار گیرد یعنی همان عرب زمان جاهلیت که گاه قرآن از آنها گلهمند است. ما هرگز نمیتوانیم منکر اعجاز و علمی بودن قرآن شویم اگر ما بخواهیم علمی بودن قرآن را زیر سوال ببریم یعنی اینکه قرآن متعلق به 1400 سال پیش است و برای زمان امروز حرفی ندارد که این اصلا قابل فهم و درست نیست. در ادامه این نشست جعفر نکونام با دفاع از نظریات خود گفت: اینکه من میگویم مخاطب قرآن خاص است یعنی اینکه توده مردمی که در عصر مکه و مدینه هستند را دربر میگیرد برای روشن شدن این موضوع به خطبههای حضرت علی(ع) در مسجد کوفه اشاره میکنم این حضرت وقتی در مسجد کوفه سخن میگفت از گزارههای عام و خاص استفاده میکرد ولی منظور این حضرت حتی گاهی در گزارههای عام مخاطب خاص بود و سایر جوامع را دربر نمیگرفت. نکونام در ادامه دفاع از خود گفت: من میگویم برای فهم قرآن نباید به فلسفه و امثال اینها مراجعه کنیم بلکه باید بفهمیم که منظور قرآن و خطابههای قرآن در زمان عصر جاهلیت چه مفهومی داشته و طبق آن مفهوم برداشتهایی از قرآن داشته باشیم یعنی اینکه ما باید بفهمیم در زمان جاهلیت آن واژهای که در قرآن است چه مفهومی داشته و طبق آن از قرآن برداشت درستی داشته باشیم. اینکه ما بخواهیم به سادگی هر برداشتی از قرآن داشته باشیم درست نیست مثلا اینکه در قرآن راجع به وضو آیه داریم به معنای آن نیست که قبل از نزول قرآن طهارتی وجود نداشته بلکه بوده ولی قرآن اختلافات و درگیریهایی که مطرح میشد را رفع کرده است. در ادامه این نشست مجید معارف در رد نظریههای جعفر نکونام گفت: ما هم معتقدیم که باید برای فهم قرآن از لوازم منطقی استفاده کنیم ولی قرآن فقط مختص عرب جاهلیت نبوده، قرآن در اکثر سورهها یک وحدت موضوعی دارد و سورههای قرآن طبقهبندی شده است. در زمان پیامبر(ص) هرکسی که یک سوره از قرآن را حفظ میکرد فقیه به شمار میآمد چرا که هر سورهای از قرآن برای خود یک قرآن کامل است و ما باید آنها را بفهمیم. در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین ایازی با رد کامل نظریه جعفر نکونام گفت: قرآن جاودانه است، قرآن قابل فهم و کشف است پس اینکه ما بگوییم موضوعات قرآن پراکنده است اینگونه نیست. دیوان حافظ شیرازی که نوشته یک فرد است هم موضوعات متفاوتی دارد ولی همه موضوعات گرد یک معنای خاص میچرخند پس قرآن هم که معجزهای خاص است مفاهیمی دارد که ما باید آن را برای عصر حاضر به درستی کشف کنیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
نشست «نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن برگزار می شود به همت جهاد دانشگاهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران نشست تخصصی نقد و تحلیل نظریه گفتاری بودن زبان قرآن با حضور کارشناسان 28 بهمن ماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت جهاد دانشگاهی دانشکده الهیاتمبین بودن و فصاحت قرآن با عدم فهم بعضی از الفاظ آن منافاتی ندارد/ پاسخ به شبهاتی درباره زبان قرآن
دین و اندیشه مبین بودن و فصاحت قرآن با عدم فهم بعضی از الفاظ آن منافاتی ندارد پاسخ به شبهاتی درباره زبان قرآن خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه غرض از مبین و فصیح بودن قرآن قابل فهم بودن معنای ترکیبی و به تعبیر دیگر مراد جدی الفاظ آن برای عرب است و این بدون فهم بعضی از الفاظ آنپیام آیتالله صافیگلپایگانی به همایش"قرآن کریم و میراث رضوی"
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۳۵ آیتالله صافیگلپایگانی با صدور پیامی به همایش قرآن کریم و میراث رضوی گفت پیامهای قرآنی همه نجات بخش انسان ساز سعادت آفرین و اعلام آزادی حقیقی و اعلان جایگاه رفیع انسانیّت است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام این مرجشیراز میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۳ سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور یکم تا ششم اسفند ماه در شیراز برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ولیالله یاراحمدی با اعلام این خبر اظهار کردشرفخانی: دولت برای حافظان قرآن کریم بودجه لازم در نظر بگیرد
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۶ معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه گفت آزمون متمرکز و کتبی حفظ قرآن کریم 19 اسفندماه در دو هزار و 500 پایگاه به صورت سراسری در 10 رشته برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخاانتشار دومین شماره فصلنامه «سیاست متعالیه»/ راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم
دین و اندیشه انتشار دومین شماره فصلنامه سیاست متعالیه راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی سیاست متعالیه با مقالاتی چون مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه براساس عالم مثال مقایسه فلسفه سیاسی و فقه سیاسی راهبردهای عدالت سیاسی از منظر قردومین همایش اعجاز قرآن کریم برگزار میشود
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۷ به همت انجمن علمی اعجاز قرآن ایران و پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی دومین همایش اعجاز قرآن کریم برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دومین همایش اعجاز قرآن کریم 16 بهمن ماه در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتگفتمان استکباری از منظر قرآن کریم ترفندهای نرم استکبار
گفتمان استکباری از منظر قرآن کریمترفندهای نرم استکباریکی از نیرنگهای سیاستبازان این است که هرگاه حادثهی مهمی بر خلاف میل آنها واقع شود برای منحرف ساختن افکار عمومی از آن فوراً دست به کار آفریدن صحنهی تازهای میشوند که افکار تودهها را به خود جلب و از آن حادثهی نامطلوب منحآیا امام خمینی (ره) قائل به تحریف قرآن بودند!؟
آیا امام خمینی ره قائل به تحریف قرآن بودند برخی از افرادی که این کتاب را به زبان عربی برگردانده اند در ترجمه رعایت امانت را نکرده و آن جایی که ایشان سخن دیگران در مورد تحریف قرآن را بیان می کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیا امام خمینی ره قائل به تحریف قرآن بمسابقات ملی قرآن برگزار می شود/ شیراز میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور
دین و اندیشه مسابقات ملی قرآن برگزار می شود شیراز میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور یکم تا ششم اسفند ماه در شیراز برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر « ولی الله یار اافتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم/ برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی
دین و اندیشه سازمان دارالقرآن برگزار می کند افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی هشتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی همراه با اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر افتتاحیه مرحله کشوری نخستیهمایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی برگزار می شود معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت همایش ملی قرآن و میراث رضوی فردا 28 بهمن ماه در سبزوار برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام دکتر محمد اکبری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارفزبان دانش بهترین ابزار سخن گفتن با مردم درباره قرآن است
دین و اندیشه همایش علمی اعجاز قرآن کریم زبان دانش بهترین ابزار سخن گفتن با مردم درباره قرآن است دبیر دومین همایش اعجاز قرآن زبان دانش را بهترین ابزار برای سخن گفتن از قرآن با مردم جهان توصیف کرد و گفت مخاطبین سخن درباره فصاحت و بلاغت قرآن اندکی از مردم جهان هستند اما همه ملتدومین همایش اعجاز قرآن کریم برگزار می شود/ امکان ثبت نام برای حضور در همایش
دین و اندیشه دومین همایش اعجاز قرآن کریم برگزار می شود امکان ثبت نام برای حضور در همایش به همت انجمن علمی اعجاز قرآن ایران و پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی دومین همایش اعجاز قرآن کریم 16 بهمن ماه برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر به همت انجمن علمی اعجاز قرآن ایران و«از خدا بپرس» راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی/ درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن
دین و اندیشه مصلینژاد در گفتوگو با مهر عنوان کرد از خدا بپرس راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن مؤلف از خدا بپرس گفت با توجه به اینکه من سالهاست در دانشگاه ترجمه متون اسلامی تدریس میکنم متوجه شدم که بسیاری از این ترنشست خبری سیوششمین مسابقات سراسری قرآن برگزار شد «لسانالغیب» میزبان حافظان و قاریان قرآن کریم
نشست خبری سیوششمین مسابقات سراسری قرآن برگزار شد لسانالغیب میزبان حافظان و قاریان قرآن کریمرئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری محافل مختلف قرآنی در کنار مسابقات سراسری از جمله محفل قرآن کریم در کنار آرامگاه حافظ خبر داد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنیتوسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرآن جدید «نیریزی» زیر چاپ رفت/ «قرآن کم علامت» برای فارسی ز
توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریمقرآن جدید نیریزی زیر چاپ رفت قرآن کم علامت برای فارسی زبانانمرکز طبع و نشر قرآن کریم طی روزهای آینده سه اثر جدید را با عنوان قرآن دانشآموزی قرآن کم علامت و قرآن نیریزی که اکنون در زیر چاپ قرار دارند رونمایی میکند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها