محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843077684
نظام سازی قرآنی با هماهنگی نهادها در فرهنگسازی قرآنی به وجود می آید/ باید به دنبال تحول قرآنی مطلوب باشیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه عباسی مقدم در گفتگو با مهر:
نظام سازی قرآنی با هماهنگی نهادها در فرهنگسازی قرآنی به وجود می آید/ باید به دنبال تحول قرآنی مطلوب باشیم
مشاور پژوهش و برنامه ریزی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همه باید به دنبال تحول قرآنی مطلوب در همه سطوح فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی باشیم و در واقع نظام سازی قرآنی که نقطه نهایی فرآیند توسعه قرآنی در کشور پیش بینی شده در نتیجه هماهنگی نهادها در فرهنگسازی قرآنی صورت می پذیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، انقلاب اسلامی ایران، انقلاب معنوي و فرهنگي با هدف رشد فرهنگي و مذهبي مردم بود كه با توجه ويژه مقام معظم رهبري شاهد رشد چشمگير و ارتقا فعاليتهاي قرآني در سطح كشور هستيم. قبل از انقلاب، مردم با قرآن بيگانه بودند و اين انقلاب باعث شد كه نورانيت قرآن در دلهاي مردم ايجاد شود و باعث رشد و شكوفايي برنامه هاي معنوي، ديني، مذهبي در بين مردم شود. فعالیتهای قرآنی هر چقدر هم گسترش یافته باشد باز تا نقطه اوج خود فاصله دارد، مقام معظم رهبری مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن از جامعه قرآنی را داشتند که این امر وظیفه و مسئولیت جامعه قرآنی را بیشتر می کند. در گفتگو با دکتر مصطفی عباسی مقدم، مشاور پژوهش و برنامه ریزی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از این مسائل مورد بررسی قرار گرفت که اکنون از نظر شما می گذرد. *حرکت قرآنی کشور را در گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟ اولا حرکت قرآنی کشور در کل بسیار خوب بوده و وضعیت اکنون، با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست اما سخن از شرایط مطلوب و یا بهتر بگوئیم حرکت مطلوب به سوی وضعیت آرمانی است. امکانات و استعدادهای جامعه ما آنقدر وسیع و قابل توجه است که نبایستی به طرحها و برنامه های کم اثر و موقت اکتفا کنیم و به دستاوردهایی اندک دلخوش کنیم. دستاوردهایی که در زمینه گسترش نشر قرآنی، افزایش فعالان و مؤسسات و کانونهای قرآنی، نمایشگاه های گسترده ملی و بین المللی، ایجاد ساختارهای اجرایی و مشورتی قوی برای فعالیتهای قرآنی به دست آمده بسیار برجسته و ستودنی است، لکن واقعیت دیگر این است که در زمینه کیفیت آثار و تولیدات قرآنی، تعمیم فعالیتهای قرآنی به همه اقشار، تنوع فعالیتها و آموزشهای مؤسسات قرآنی و ارتقای مهارتها و معنویت فعالان قرآنی کاستیهایی داریم که باید با برنامه های سنجیده و مطالعه شده و با اهتمام و ابتکار و پشتکار به دنبال رفع آنها باشیم. *چرا حرکت قرآنی کشور هیچگاه در شرایط ایده آل نبوده است؟ این واقعیت علتهایی دارد که البته بیان آن به معنی نادیده گرفتن تلاشها و دستاوردهای حاصله در طول این سالها نیست. یکی از این علتها پراکندگی و ناهماهنگی موجود در بین نهادها و دستگاه ها بوده که موجب سیاستگذاری های متناقض و گاهی موازی کاریهای بی دلیل شده است. علت دیگر نبودن یک مرجع واحد و دستگاه مشرف بر همه فعالان و نهادهاست که گاهی موجب شکست طرحها و عدم وصول به نتایج درخور شده است. یک سونگری و کم توجهی به ابعاد معنایی و تدبر در قرآن را هم از عمل ناکامی بخش قرآنی در تحقق وضعیت آرمانی می توان شمرد. تغییرات رویکردی برخی دستگاه های مهم مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها هم می تواند یک علت باشد که در دوره ای توجه و در دوره ای بی توجهی به این مقوله نشان داده اند، حتی نهادی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رویکردی ثابت و هماهنگ و پایدار در توجه به مقوله های قرآن و عترت در جامعه نداشته و به صورت متناوب و نه مستمر، به این موضوع عنایت نشان داده است. *به نظر شما چه رویکردهایی برای شرایط کنونی فعالیتهای قرآنی لازم است؟ مهمتر از هر چیز اینکه ما یک سری واقعیات در عرصه جلوه ها و فعالیتهای قرآن و عترت در جامعه داریم و یک سری آرمانها و چشم اندازها که قطعا همه علاقه دارند به آن برسند. نکته اساسی این است که چگونه و با چه روشها و ابزارهایی می خواهیم به سوی آن آرمانها حرکت کنیم؟ بعضی عادت دارند طرحهای بسیار بزرگ و متعالی را که در ذهن می پرورانند به زبان آورند و در طرحها و برنامه ها بگنجانند، در حالی که می دانند هرگز آن اهداف قابل وصول نیستند. البته ممکن است بگویند به هر میزان که بتوانیم به نتیجه نزدیک می شویم، اما این معنای برنامه پذیری نیست. چشم انداز و برنامه شما بایستی حتی الامکان واقع نگر و منطبق بر توانمندیها و شرایط موجود و واقعیات باشد نه مبتنی بر تخیلات و بلندپروازیها. البته در هر برنامه ریزی آینده نگر قدری آینده نگری و بلندپروازی معقول وجود دارد اما نباید بی حساب و کتاب باشد. حال نکته مهم این است که براساس چه واقعیاتی چشم انداز و برنامه داشته باشیم. من احساس می کنم لازم است به نقاط قوت و حقایق شاخص در عرصه نگرش قرآنی و فعالیت قرآنی جامعه نگاه کنیم و همان واقعیات مثبت و مؤثر و مفید را تقویت کنیم نه آنکه سعی کنیم ذهنیات خود را اولویت دهیم و تجلی و تحقق ببخشیم هرچند ذهنیتهای به ظاهر خوبی باشند. مثلا اینکه ما جلسات و محافل قرآنی مردمی و خودجوش و خالصانه بسیاری داریم که با اندک تدارکاتی در بین خانواده ها، محله ها، جمع همکاران به طور پیوسته برگزار می شود. آیا بهتر نیست به جای ایجاد یک ساختار و طرح جدید که احیانا به سختی جا می افتد. همین محافل و جلسات را تقویت و غنی سازی و کیفیت بخشی کنیم. مثال دیگر اینکه در آموزش مکتبخانه ای قدیم جامعه ما، الفاظ و تجوید و مفاهیم همراه یکدیگر آموزش داده می شدند، چرا ما سعی نمی کنیم همین سنت را به کمک ابزارها و متدهای جدید تقویت و بهینه سازی کنیم، به جای آنکه کلاس مفاهیم را کاملا از کلاس تجوید و قرائت جدا سازیم. پس رویکرد اول توجه و تکیه بر داشته ها و سرمایه هاست به جای تلاش برای ایجاد یک سنت و سرمایه جدید که کاری سخت و بازده آن نامعلوم است. چرا نهضت قرآن آموزی در کشور با آن همه تلاش و انرژی و بودجه چندان موفق نبود؟ چرا برخی کلاسهای آموزش و پرورش و مؤسسات چندان کارآمد نیست که دانشجوی ورودی دانشگاه حداقل قادر به روخوانی قرآن باشد؟! اینها به اعتقاد من نتیجه عدول از روشهای شناخته شده به سمت روشهای ناآزموده است. رویکرد دوم واقع نگری و پرهیز از برخورد صوری و ظاهرسازی است. ما نمی خواهیم آمار شرکت کنندگان در کلاسها و تعداد مؤسسات و حتی تعداد کتب و نشریات زیاد، اما اثرگذاری برنامه ها و محصولات در اصلاح نگرشها، گرایشها و رفتارهای مخاطبان ناچیز باشد. در این صورت، آمار زیاد چه ارزشی دارد، وقتی که خروجی و نتیجه واقعی اندک یا صفر است؟! براین اساس بایستی شناخت درست وضع موجود فعالیتها و مؤسسات در اولویت قرار گیرد و در نتیجه ارزیابی دقیق، آنکه واقعا کارآمد و ثمربخش است تقویت و توسعه داده شود و آنکه ضعیف و ناکارآمد است با تغییراتی اصلاح و تکمیل گردد. اتفاقا این کار به معنای نفی و حذف نیست بلکه اگر همه فعالان و نهادها را اعضای یک پیکره واحد فرض کنیم اصلاح یک مؤسسه و نهاد بر اثربخشی همه مجموعه و پیکره هم کمک خواهد کرد و ازجمله کارهایی که در این زمینه می توان انجام داد این است که طرحها، ایده ها، نوآوریها و ابتکارات مؤسسه موفق را به دیگران سرایت دهیم و همه را در آن توفیقات سهیم سازیم. رویکرد بعدی توجه جدی به مقوله های ادبیات و هنر و نمایش و ذوق و قریحه در فعالیتهای قرآن و عترت است. یک حدیث صد بار شنیده را می توان با یک نمایش ساده و کوتاه به اثرگذارترین متن تبدیل کرد. با یک نقاشی خط زیبا می توان تأثیرگذاری یک فراز قرآنی را دوچندان و صدچندان نمود. با یک عکس هوشمندانه و دقیق می توان اوج زیبایی بیان قرآن درباره افلاک و اعماق زمین و هر یک از کائنات را به تصویر کشید. یک تمثیل قرآنی را می توان با یک داستانک پر از ذوق و قریحه به یک خاطره ماندگار در ذهن مخاطب بدل ساخت. رویکرد چهارم، رشد تولید محصولات قرآنی است. ما سرمایه و پیشینه غنی و قوی در فرهنگ قرآنی داریم که تمدن بزرگ ایرانی نیز متأثر از آن است و در اثر تلفیق این دو فرهنگ، محصولات و دستاوردهای بزرگ و اثرگذاری در طول تاریخ 1400 ساله به وجود آمده که بایستی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال نوشته های علمای تفسیر و عرفان و ادبیات ما اگر به نحو مطلوب بازنویسی و در قالب کتابچه، لوح فشرده، نرم افزار و فیلم و داستان و غیره به نسلهای نو عرضه می شوند قطعا پاسخگوی عطش حقیقت جویی و نوگرایی آنها خواهند بود و بلکه نسلهای ملتهای دیگر را نیز جذب خواهند کرد. تولید محصول فرهنگی قرآنی با تکیه بر هنر و ادبیات و سایر عناصر فرهنگی دیگر قطعا بیشترین تأثیر را در فرهنگسازی براساس آموزه های قرآن و عترت خواهد داشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره به دنبال تحقق این رویکرد می باشد. رویکرد پنجم، همگرایی و هم افزایی نهادها و مؤسسات و دستگاه های قرآنی است که با ترک رقابتهای کاذب و یا حتی تقابلهای بی فایده باید شروع شود و آنگاه با هماهنگی در انجام پروژه ها و طرحهای مختلف قرآنی ادامه یابد و اوج آن در هم افزایی و حرکت پرشتاب همه در راستای اهداف متعالی قرآنی جامعه خواهد بود. همه بایستی به دنبال یک تحول قرآنی مطلوب در همه سطوح فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی باشیم و در واقع نظام سازی قرآنی که نقطه نهایی فرآیند توسعه قرآنی در کشور پیش بینی شده در نتیجه هماهنگی نهادها در فرهنگسازی قرآنی صورت می پذیرد. پس باید با تجمیع همه نیروها و نهادها و انرژی ها، از هماهنگی و فرهنگ سازی شروع کنیم تا به نظام سازیهای مطلوب براساس آموزه های قرآن و عترت نائل شویم؛ یعنی به ایجاد و نظام فرهنگی قرآنی، نظام آموزشی قرآنی، نظام پژوهشی قرآنی، نظام اقتصادی قرآنی، نظام تربیتی قرآنی و نظام علمی قرآنی و ... برسیم. رویکرد دیگری که جای ذکر آن در اینجاست، کنترل کمی نهادها و مؤسسات قرآن و عترت و تأکید بر رشد کیفی و تعالی محتوایی آنهاست. بسیاری از این مؤسسات از کمبود ایده و طرحهای نو و اثرگذار رنج می برند و فاقد نیروهای زبده و قرآن شناس و کارشناس در زمینه های فرهنگی هستند که برای رفع این مشکل بایستی تمام هم و غم مدیران و کارشناسان برجسته، تربیت کارشناسان، مدرسان، مربیان و مدیران تحولگرا و اثربخش باشد و در این مسیر ناگزیریم به همین مؤسسات موجود اکتفا کنیم. بودجه و اعتبارات هم حتی به نهادهای موجود کفاف نمی دهد چه رسد به مؤسسات جدید. *آیا با امکانات و شرایط موجود می توان به تحقق این رویکردها امید داشت؟ اگر همت عالی و تلاش دلسوزانه به همراه کارشناسی عمیق و آینده نگر وجود داشته باشد حتی با محدودیت اعتبارات و امکانات هم می توان به پیش رفت. نیروی انسانی باهوش و کارآمد و دلسوز و باانگیزه مهمترین سرمایه در فعالیتهای قرآنی کشور است که اگر خوب مدیریت شود قادر به فتح همه قله ها خواهد بود. قله ما همان چشم انداز بلند فعالیتهای قرآنی است یعنی رسیدن به جامعه ای که همه نظامهایش یا قرآنی باشند و یا عمیقا تحت تأثیر آموزه های قرآنی اداره شوند و این امر دور از دسترس نیست.
۱۳۹۲/۱۱/۲۳ - ۰۸:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
تاکید یک فعال قرآنی بر یکسانسازی روشهای آموزشی قرآن به کودکان و نوجوانان
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۱ مسئول جامعةالقرآن سمنان با اشاره به نقش آموزش و پرورش سازمان بهزیستی و دارالقرآن کریم در آموزش قرآن کریم گفت اگر همه مراکز و کتابها روشهای آموزشی مناسب و یکسانی را تدوین کنند آموزشهای قرآنی به کودکان و نوجوانان موفقیت بیشتری را به همراه خواهدقرائت و تلاوت قرآن، ریشه تمام فعالیتهای قرآنی است
سهشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۸ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه قرائت و تلاوت قرآن را بنیاد تمام فعالیتهای قرآنی دانست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقتجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی(ره)
دین و اندیشه در آستانه دهه فجر صورت گرفت تجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی ره جامعه قرآنی کشور امروز هشتم بهمن ماه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند به گزارش خبرگزاری مهر جامعه قرآنی کشور صصدور پروانه فعالیت 33 مؤسسه قرآنی در کشور
سهشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۵ مدیر امور مؤسسات قرآنی و استانهای سازمان دارالقرآنالکریم گفت با وجود 175 درخواست در سامانه سازمان دارالقرآنالکریم 33 مؤسسه قرآنی پروانه فعالیت و 16 مؤسسه جواز تأسیس مرکز خود را دریافت کردند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنارویکردها و فرایندهای جاری فعالیت های قرآنی آسیب شناسی شد
دین و اندیشه رویکردها و فرایندهای جاری فعالیت های قرآنی آسیب شناسی شد ضرورت آسیب شناسی رویکردها و فرایندهای جاری فعالیت های قرآنی و راهکارهای عبور از وضعیت کنونی و تسهیل فرایندهای آموزش و پژوهش در نخستین جلسه شورای آموزش پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت بررسی شد به گزارتدریس مبانی عرفان اسلامی حسن رمضانی/ دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی
دین و اندیشه پیشنهاد گروه آئین و اندیشه به مخاطبان تدریس مبانی عرفان اسلامی حسن رمضانی دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی دانلود تلاوتهای مجلسی استادتوجه به فعالیتهای قرآنی بسیار کم فروغ شده است
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۰ مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت توجه به فعالیتهای قرآنی بسیار کم فروغ شده است اسماعیل خیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود از آن جایی که قرآن روش درست زیستن را به انسان«از خدا بپرس» راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی/ درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن
دین و اندیشه مصلینژاد در گفتوگو با مهر عنوان کرد از خدا بپرس راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن مؤلف از خدا بپرس گفت با توجه به اینکه من سالهاست در دانشگاه ترجمه متون اسلامی تدریس میکنم متوجه شدم که بسیاری از این ترمسابقات ملی قرآن برگزار می شود/ شیراز میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور
دین و اندیشه مسابقات ملی قرآن برگزار می شود شیراز میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور یکم تا ششم اسفند ماه در شیراز برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر « ولی الله یار اافتتاح نمایشگاه بزرگ هنر قرآنی در ابوظبی در آستانه دهه فجر
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۴ همزمان با آغاز دهه مبارک فجر نمایشگاه بزرگ هنر قرآنی در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی افتتاح شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نمایشگاه هنر ایرانی تحت عنوان جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی اینمایشگاه هنر قرآنی ايران در ابوظبی آغاز شد/ایرانیان در مسائل قرآنی گوی سبقت را ربوده اند
دین و اندیشه نمایشگاه هنر قرآنی ايران در ابوظبی آغاز شد ایرانیان در مسائل قرآنی گوی سبقت را ربوده اند به همت رایزنی فرهنگی كشورمان نمایشگاه هنر ایرانی با عنوان جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی در تالار قصر الامارات شهر ابوظبی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ابوظبی پایتخت امتاکید لاریجانی بر انس آحاد جامعه با قرآن در همایش تجلیل از فعالان قرآنی خانه کارگر
تاکید لاریجانی بر انس آحاد جامعه با قرآن در همایش تجلیل از فعالان قرآنی خانه کارگر فرهنگ > دین و اندیشه - ئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به اولین همایش تجلیل از حافظان قرآن دارالقرآن خانه کارگر گفت از دستاوردهای مهم و عزتمند نظام جمهوری اسلامی ایران تمسک و انس آحادکشورهای اسلامی خواستار بهره گیری از تجربیات قرآنی ایران هستند
دین و اندیشه کشورهای اسلامی خواستار بهره گیری از تجربیات قرآنی ایران هستند رئيس مركز قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه گفت برگزاري مستقل مسابقات قرآن شكوفهها در سالهاي اخير تجربه موفقي بود كه منجر به رشد كيفي مسابقات شده است به گزارش خبرگزاری مهر ولي ياراحمدي رئيس مركز قرآني ساجرای 200هزار برنامه قرآنی در دهه فجر به همت سازمان دارالقرآن
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۱ مسوول کمیته قرآن ستاد دهه فجر گفت 200 هزار برنامه قرآنی برای دهه فجر تدارک دیده شده است که با همت تمام بخشهای فرهنگی اجرا میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قرهشیخلو در نشست خبری اظهار کرد این کمیته فعالیتآغاز اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن
دین و اندیشه آغاز اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن دومین دوره اردوی آموزشی استعدادهای درخشان قرآنی با حضور نوجوانان با استعداد قرآنی از سراسر کشور همزمان با 22 بهمنماه در مشهد مقدس آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر محمد ضرغام مدیر آموزش سازمان دارالقرآن&zwnjراهبرد قرآنی برای مقابله با کفار، مقاومت است
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۰۶ یک مدرس حوزه علمیه قم مقاومت را راهبرد قرآنی برای مقابله با کفار و پیروزی بر آنها ذکر کرد و گفت مقاومت محور جهاد در تفکر اسلامی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین حاج حسینی در نشست علمی با موضوع نظهشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی برگزار می شود
دین و اندیشه هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی برگزار می شود هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی هشتم خردادماه سال آینده درسالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر محورهاي همايش قرآن کریم و تمدن اسلامی از قرار زیر هستند 1 ماهیت اهداف ارکان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها