تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802896382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومین محفل سینما انقلاب با نقد فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» افخمی: ‌از کپی «یه حبه قند» خجالت نمی‌کشم/ بعد از ساخت فیلمم یک تماشاگر معمولی‌ام/ تعریف فیلمسازی مثل فیل و اتاق تاریک مولاناست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دومین محفل سینما انقلاب با نقد فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»
افخمی: ‌از کپی «یه حبه قند» خجالت نمی‌کشم/ بعد از ساخت فیلمم یک تماشاگر معمولی‌ام/ تعریف فیلمسازی مثل فیل و اتاق تاریک مولاناست
دومین محفل سینما انقلاب با نمایش و نقد فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با حضور بهروز افخمی و سید‌جمال ساداتیان کارگردان و تهیه کننده فیلم در حوزه هنری برگزار شد.

خبرگزاری فارس: افخمی: ‌از کپی «یه حبه قند» خجالت نمی‌کشم/ بعد از ساخت فیلمم یک تماشاگر معمولی‌ام/ تعریف فیلمسازی مثل فیل و اتاق تاریک مولاناست


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، بهروز افخمی در ابتدای این نشست گفت: همانطور که در نشست مطبوعاتی فیلم در برج میلاد گفتم هیچ اعتقادی به نظریه‌پردازی در سینما ندارم. در کلاس‌های خودم هم فقط به بچه‌ها توصیه می‌کنم مواظب باشند درگیر ادبیات نظریه‌پردازی نشوند و سینما را به عنوان مهارت یاد بگیرند. وی ادامه داد: ‌داستان پردازی یا فیلم‌سازی در اصل یک فعالیتند اما پیش از اینکه اندیشه‌ای باشند مهارتی شامل فعالیت‌های جسمی و روحی‌اند که حتی نمی‌توان راجع به آن توضیح درستی داد. بنابراین من هیچ توضیحی درباره سوالات پرسیده شده ندارم زیرا اگر داشتم فیلم نمی‌ساختم و کار ساده‌تری مثل مقاله‌نویسی یا شعار‌نویسی می‌کردم. خب اگر من می‌توانستم در حد یک جمله حرفم را بزنم چرا با این همه زحمت فیلم بسازم. وی افزود: من در این حالت فقط یک تماشاگر معمولی‌ام که از بیرون فیلم را می‌بیند که البته حتی تماشاگر حرفه‌ای و منصفی هم نیستم زیرا خواه ناخواه نگاه جانبدارانه به فیلم دارم. ساداتیان تهیه کننده فیلم در همین زمینه بیان داشت: فیلمسازی مثل شیوه سخن گفتن است و تعریف هر فیلمی مثل داستان فیل و اتاق تاریک مولاناست. من فقط می‌توانم چند هدف از اهداف مجموعه را برشمارم. مثلا بحث مهاجرت بحثی جدی است که در این فیلم به آن اشاره می‌شود. همچنین یک بحث قابل توجه دیگر رابطه فرزند، والدین و کانون گرم خانواده است. افخمی در پاسخ به نقدی که فیلم گاهی از مسیر اصلی خود دور می‌شود و مثلا می خواهد به نقد فمینیست بدگویی کند گفت: قصه از تجربیات شخصی و حمایت‌های تجربی ما از یک سال زندگی در کانادا به خاطر فیلم‌برداری «فرزند صبح» شروع شد و هسته اصلی فیلم از زمانی بود که دوستی ماجرایی دقیقا مثل اتفاقی که برای آذر افتاده را برای ما تعریف کرد و ما با زندگی در کانادا دیدیم که ایرانی‌های مهاجرت کرده به آنجا در چه وضع نامناسبی زندگی می‌کنند و همه این تجربه‌ها درون مایه فیلمنامه شد. افخمی همچنین در پاسخ به این نقد که بسیاری از تصاویر فیلم به پیش رفتن داستان کمکی نمی‌کند گفت: پایه‌های منطقی این ادعا مشخص نیست و وقتی می‌گویم به نظریه‌ها پایبند نیستم یعنی همین. مثلا من در تصویر‌برداری به این اصل اعتقاد دارم که فیزیک و جغرافیا را درست ترسیم کنم و اتفاقا عین تصویر دیده شده را به تماشاگر منتقل کند نه اینکه هر آنچه ما می‌بینیم مراد دیگری داشته باشد. وی ادامه داد: اگر قرار باشد درباره چارچوب‌های داستانی صحبت کنیم دقیقا مثل فیلمی است که تماشاگر مدام بخواهد بداند بعدش چه می‌شود و اینقدر نقطه عطف داستان تغییر کند که تماشاگر نتواند دست شخصیت‌ها را بخواند. وی در پاسخ به یکی از حاضرین که این فیلم را تله فیلم دانست گفت: خب تله فیلم باشد. الان که سینما اینقدر فقیر است که همه فیلم‌ها در حد تله فیلم ساخته می‌شود. خب این فیلم من هم تله باشد. چه اشکالی دارد. چرا عادت کردیم از این کلمات نخ‌نما و واژگان محدود که شبیه زبان زرگری بین عده محدودی قابل فهم است استفاده می‌کنیم؟ افخمی درباره شباهت فیلمنامه اش با «یه حبه قند» میرکریمی عنوان کرد: اگر فیلم «یه حبه قند»‌ را قبل از نوشتن فیلمنامه دیده بودم می‌توانستم بگویم به نوعی فیلم من کپی از آن در قشر مرفه‌تر است. اما هیچ عیبی نمی‌بینم و خجالت نمی‌کشم و یه حبه قند را دوست دارم و اینقدر قشنگ بود که ارزش داشته باشد حتی دوباره در یک سطح دیگر اجتماعی تکرار شود و حتی صحنه گیر کردن غذا در گلوی دیوان بیگی را دقیقا از روی یه حبه قند به دلیل ارادتم به این فیلم ساختم. افخمی در پاسخ به این نقد که شما بعد از ایجاد تنش در داستان فراموش کردید که پرویز و شهدخت بازیگران سرشناسی‌اند گفت: درباره شخصیت شهدخت اصلا چنین عیبی را نمی‌پذیرم اما درباره پرویز باید دوباره فکر کنم و ببینم چه کمبودهایی داشته که بیننده این احساس را کرده است. انتهای پیام/

92/11/21 - 11:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن