محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802529708
![نمایش مجدد: نقد فیلمهای جشنواره فجر میرکریمی و دیروزی درخشان تر از «امروز» refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد فیلمهای جشنواره فجر میرکریمی و دیروزی درخشان تر از «امروز»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلمهای جشنواره فجر
میرکریمی و دیروزی درخشان تر از «امروز»
«امروز»، آخرین تولیدِ میرکریمی داستانِ ساده، کند و ارزان قیمتی است که به نیمه نرسیده پایانِ آن قابل حدس زدن است.
![خبرگزاری فارس: میرکریمی و دیروزی درخشان تر از «امروز» خبرگزاری فارس: میرکریمی و دیروزی درخشان تر از «امروز»](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/06/13921106000144_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس ـ سینما: بدون شک از زمانی که میرکریمی دوربین در دست گرفت و نخستین فیلمهای خود را ساخت، امیدی تازه در بین اهالی سینما ایجاد شد، که گویی یک فیلمساز جوان، متعهد و با استعداد به سینمای ایران اضافه شده است. هر فیلم جدیدی که توسط میرکریمی ساخته میشد بر این امید می افزود، «کودک و سرباز»، «زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی» و «یه حبه قند»، همه و همه آثاری بودند که حداقل هم نسلیهای من را با آیندهای درخشان برای سینمای انقلاب آشنا میکردند چرا که میرکریمی فیلمسازی بود که اولا نگاهش از اجتماعیسازانِ بالانشینِ تهرانی و روشنفکرانِ سفارتیساز، فاصله داشت و ثانیا نورافکنش بر روی قصههایی در داخل ایران میافتاد که کمتر بدان پرداخته شده بود؛ میرکریمی معضلات اجتماعی را از نگاه پایین به بالا و با زبانی شیرین و گیرا بیان میکرد و همواره عشق به این دین و آیین در آثارش موج می زد. اما مشکل از آنجا شروع شد که میرکریمی کسوت کارگردانی را با کت و شلوارِ تهیهکنندگی عوض کرد؛ شایان ذکر است که مقامِ «تهیه کننده ـ صاحب طرح» کسوت قابل توجهی است که امروزه بسیاری از کارگردانان مطرح دنیا را به سمت خود کشانده است، تا جایی که بسیاری از کارگردانان معروفِ آمریکایی از جمله «اسپیلبرگ»، «نولان»، «زک اسنایدر» و... چنین کسوتی را در هالیوود پیشه کردهاند، در واقع مقام تهیه کننده مولف، جایگاه پرورش کارگردانان جوانی است که اولین آثارشان را در ظلِ حمایتِ یک تهیه کننده ـ مولف کارگردانی میکنند. اما افتادن در جرگه تهیهکنندگی اولین آسیبش این است که سازنده را در ورطه هلاکِ دودوتا چهارتا میاندازد؛ بدین معنا که حتی ذهن نویسنده هم همواره درگیرِ ایدههای ارزان قیمت است و دیگر، ایدههای گران قیمت جایگاهی در حساب و کتابهای هنریِ فیلمساز نمییابند. گویی اولویت اول فیلمساز میشود ارزان در آوردنِ اثر و دیگر مولفههای تاثیرگذار در ذهن فیلمساز به دست فراموشی سپرده میشود. اما «امروز»، آخرین تولیدِ میرکریمی داستانِ ساده، کند و ارزان قیمتی است که به نیمه نرسیده پایانِ آن قابل حدس زدن است؛ طرفداران میرکریمی که همواره به دنبال یک اتفاق مهم و یک حرف جدید در فیلمهای او هستند در این فیلم به هیچ وجه با یک غافلگیری مواجه نمیشوند. داستان فیلم راجع به زندگی یک روزِ یک راننده تاکسی (با بازی پرویز پرستویی) است، جایی که یک زن چادریِ حامله با ظاهری زخم دیده(با بازی سهیلا گلستانی) مسافر تاکسی پرستویی میشود؛ داستان فیلم ماجرای گره خوردنِ سرنوشت پرستویی به سرنوشتِ این زن است، زنی که در ادامه روندِ داستان با گوشهای از مشکلات و صدمات فراوانی که در زندگی با آنها مواجه شده است آشنا میشویم. شخصیت پرستویی در فیلم به طور کامل شکل نمیگیرد، پرستویی از یک سو گذشتهای نامعلوم دارد. یک پایِ آسیب دیده که دائم در حال لنگ زدن است هم گویی از گذشته نامعلومش به او ارث رسیده است. پایی که در بخشهایی از فیلم ذهن را به این سمت میبرد که پرستویی جانباز است ولی تا پایان، صحت این ماجرا در ذهن مخاطب گنگ باقی میماند. از سوی دیگر تا پایان فیلم معلوم نمیشود که چرا پرستویی پایِ این زن ایستاده است تا جاییکه وقتی تمام بیمارستان پرستویی را شوهرِ موقتِ آن زن فرض میکنند باز هم پرستویی لام تا کام سخن نمیگوید و به هیچ وجه از خود در مقابل این تهمت دفاع نمیکند. اما آنچه بدون شک در این فیلم بسیار به چشم میخورد بازی درخشان سهیلا گلستانی است، زنی که گویی قرار است بارِ اصلیِ محتوای این فیلم را به دوش بکشد و فیلم را مبدل کند به اثری در حمایت از زنان بیسرپرست و بدسرپرست. گلستانی در بازیِ بسیار خوبِ خود نقش زنی را بازی کرده است که گرچه آلام فراوانی را بر دوش میکشد ولی همچنان با روحیهای شاداب وقایع اطرافش را پیگیری میکند؛ زنی رنجدیده و زخم کشیده، در آستانه وضع حمل، بیسرپرست و در عین حال با روحیهای پرطراوت و سرحال که حقیقتا دستان پر توان میرکریمی در شکلگیری این شخصیت دیده میشود. اما فیلم آنجا آزاردهنده میشود که کندیِ اثر به شدت در ذوق مخاطب میزند تا جایی که به راحتی می توان یک ساعت از فیلم را کوتاه کرد و با زبانی سادهتر همین فیلم را به عنوان اثری نیم ساعته تحویل مخاطب داد. آنگاه مخاطب هم بدون خمیازه کشیدن و اذیت شدن، پای اثر خواهد نشست و از آن لذت خواهد برد. اینجاست که به نظر میرسد که میرکریمی مشغول سوء استفاده از برندِ «رضا میرکریمی» است و به هر قیمتی شده میخواهد مخاطبِ از همه جا بیخبر را یک ساعت و نیم پای فیلم کند و کم تحرکش بنشاند. فیلمساز آنقدر درگیرِ کم خرج در آوردنِ فیلم میشود که حتی جرات نمیکند خرده پیرنگ یا شخصیتپردازیِ بیشتری در داستانش ایجاد کند. گرچه ورود موفقِ میرکریمی به عرصه پرورش نیرو و حمایت از فیلمسازان جوان و با استعدادی مثلِ «محسن قرایی» کارگردان فیلم تحسین شده «خسته نباشید» (که در فیلمِ امروز هم دستیار اول کارگردان است) داشت تبدیل به یک اتفاق مهم در سینمای ایران میشد، ولی گویی نگاه افراطیِ «امروزِ» میرکریمی به موضوع «کسب درآمد از ساختِ آثار کم خرج» مانعی شده است برای بیشتر لذت بردن ما از سینمای امیدبخش و بی آلایشِ «دیروزِ» میرکریمی. شاید بتوان کماکان «به همین سادگی» مخاطب را بهرهمند از هنر میرکریمی دید، اما لازمه آن این است که میرکریمی بازگردد و نگاهی دوباره به گذشته «نه چندان دور و نه چندان نزدیک» خود بیاندازد، جاییکه ساده و بیتکلف میشد «زیر نور ماهِ» فیلمهای او نشست و داستانهای کمتر شنیده شده مردم ایران را بر پرده سینما دید. یادداشت: محمدصادق باطنی انتهای پیام/س
92/11/20 - 11:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم «امروز» میرکریمی: فیلمهایم گازوئیلی است/ساخت فیلم برحسب کم گویی
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم امروزمیرکریمی فیلمهایم گازوئیلی است ساخت فیلم برحسب کم گویی و گزیده گویی بودرضا میرکریمی با بیان اینکه در فیلم امروز قصد داشته قهرمان که خودش را بینیاز از قضاوت دیگران میداند به نمایش بگذارد گفت فیلمهایم گازوئیلی است و دیر موتورش گرم مینقد فیلمهای جشنواره فجر فیلم «فردا» و فرداهای بهتر کارگردان
نقد فیلمهای جشنواره فجرفیلم فردا و فرداهای بهتر کارگردانسازنده فردا علیرغم اینکه به جای یک داستان سه داستان با موضوع یکسان در اختیار داشته میتوانست از ظرفیت هر یک از این سه داستان به تنهایی استفاده و مخاطب را کاملا جذب کند خبرگزاری فارس ـ سینما بی انصافی است که این فیلمسکوت قهرمانانه رضا میرکریمی / نقد جعفر پناهی بر فیلم «امروز»
سکوت قهرمانانه رضا میرکریمی نقد جعفر پناهی بر فیلم امروز فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی بادکنک سفید معتقد است رضا میرکریمی در ساخت تازهترین فیلم خود به قله جسارت در فیلمسازیاش پای نهاده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جعفر پناهی درباره فیلم &laنقد فیلمهای جشنواره فجر «خط ویژه»؛ گناه و گناهتر!
نقد فیلمهای جشنواره فجر خط ویژه گناه و گناهتر در خط ویژه شاهد گناه و گناهتر هستیم برخی اشتباهات تنها نگریسته میشوند و برخی دیگر کمتر ایراد دارند خبرگزاری فارس ـ سینما تخم مرغ دزد شترمرغ دزد می شود این جمله یکی از رایج ترین و حکیمانه ترین ضرب المثل های شیرین فارسینقد فیلم های جشنواره فجر «مهمان داریم»؛ روایت تلخی های امروز، راه حلی در دیروز و انتظار مردی بزرگ در
نقد فیلم های جشنواره فجرمهمان داریم روایت تلخی های امروز راه حلی در دیروز و انتظار مردی بزرگ در فردامهمان داریم چون فیلم های امروز سینمای ایران شکم بیمار را نمی شکافد که تنها و تنها چرکی را ببینیم بلکه راه حل را به بیننده نیز نشان می دهد خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان خانه اینقد فیلمهای جشنواره فجر «قصهها»؛ گوش کردنیِ بی قصه بی شخصیت!/یک شبه برنامه رادیویی
نقد فیلمهای جشنواره فجر قصهها گوش کردنیِ بی قصه بی شخصیت یک شبه برنامه رادیوییبزرگترین دروغ قصهها ادعای قصه داشتن است نه قصهای در کار است و نه شخصیتی نه تعلیقی و نه پیرنگ داستانیای و نه هیچ چیز دیگری فقط ادعا دارد که حرف دارد برای زدن خبرگزاری فارس ـ سینما نوع و گوندبیر جشنواره فیلم فجر مشهد خبر داد لغو اکران فیلمهای «امروز» و «روزگاری عشق و خیانت» در ن
دبیر جشنواره فیلم فجر مشهد خبر دادلغو اکران فیلمهای امروز و روزگاری عشق و خیانت در نخستین سانسدبیر جشنواره فیلم فجر مشهد از لغو اکرانهای صبح امروز فیلمهای امروز و روزگاری عشق و خیانت خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حمید طباطبایی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت با عنایامروز در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فیلمهای «امروز» و «روزگاری عشق و خیانت» در مشهد اکر
امروز در سی و دومین جشنواره فیلم فجرفیلمهای امروز و روزگاری عشق و خیانت در مشهد اکران میشودامروز در جشنواره فیلم فجر مشهد و در سینما هویزه فیلمهای امروز و روزگاری عشق و خیانت در مشهد اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد فیلم امروز ساخته رضا میرکریمی امروز در سیان«هملت» به دنبال مدرن کردن روابط انسانی در جشنواره تئاتر فجر دادگر: برنامههای سال آینده تئاتر اعلام
هملت به دنبال مدرن کردن روابط انسانی در جشنواره تئاتر فجردادگر برنامههای سال آینده تئاتر اعلام شودکارگردان نمایش هملت خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی گفت برنامههای سال آینده تئاتر اعلام شود اگر قرار است هر روز به عقبتر برویم بهتر آن است که به اداره تئاتر برگردیم و مرکز هنرهای ناعتراض یک فیلمساز به برخورد با فیلمهای مستقل در جشنوارهی فجر
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۸ کارگردان فیلم دربست آزادی نمایش فیلمهای نوعی تجربه در یک سالن کوچک 50 نفری در برج میلاد را فاجعهای در سینمای ایران دانست به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهرشاد کارخانی که با فیلم دربست آزادی در بخش نوعی تجربه سیو«دلتنگیهای عاشقانه» و «معراجیها» به جشنواره فیلم فجر اضافه شدند
دلتنگیهای عاشقانه و معراجیها به جشنواره فیلم فجر اضافه شدنددو فیلم سینمایی دلتنگیهای عاشقانه به کارگردانی رضا اعظمیان و معراجیها به کارگردانی مسعود دهنمکی به جشنواره فیلم فجر اضافه شدند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در حالی که طی چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی در خصوص اضافایوبی در جمع خبرنگاران مطرح کرد پس از جشنواره فجر اعضای شورای عالی سینما اعلام میشود/ «آشغالهای دوستی د
ایوبی در جمع خبرنگاران مطرح کردپس از جشنواره فجر اعضای شورای عالی سینما اعلام میشود آشغالهای دوستی داشتنیبه جشنواره نرسیدرئیس سازمان سینمایی ضمن تاکید مجدد بر حمایت از فیلمسازانی فیلم های امید بخش می سازند گفت شورای عالی سینما ظرفیت بسیار خوبی است و پس از جشنواره فیلم فجر اعضنمایشی با موضوع اقتصادی در جشنواره تئاتر فجر به صحنه میرود چالشهای شغلی فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتیشریف
نمایشی با موضوع اقتصادی در جشنواره تئاتر فجر به صحنه میرودچالشهای شغلی فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتیشریف در همین نزدیکینویسنده و کارگردان نمایش در همین نزدیکی گفت این نمایش به مشکلات فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف برای فضای کسب و کار مرتبط با رشته تحصیلیشان میپردازد جلالجلسهی تهیهکنندگان فیلمهای حاضر در جشنوارهی فجر
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۹ تهیهکنندگان فیلمهای حاضر در جشنوارهی فیلم فجر برای بحث و تبادلنظر برای برخی مسائل گردهم میآیند طبق پیگیریهای خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فردا 5 بهمن ماه به دعوت شورایعالی تهیهکنندگان سینما تهیهکنندگانی که فیلمهایشان درپخش و نقد بهترین مستند جشنواره سیام فجر از تلویزیون
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۲۶ مستند در جستجوی پلنگ ایرانی ساخته فتحالله امیری که به عنوان اولین فیلم مستند ایرانی با موضوع حیات وحش موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است دوشنبه این هفته هفتم بهمن ماه در قالب شبهای مستند پخش و سپس با حضور کارشناسان و فتحالله امیری ک«رستاخیز» نخستین جایزه را برد / برنده اسکار از جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفت
رستاخیز نخستین جایزه را برد برنده اسکار از جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفت فرهنگ > سینما - نخستین سیمرغ جشنواره فیلم فجر بر شانه آهنگساز فیلم رستاخیز استیفن واربک نشست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین همین چند لحظه پیش بود که استیفن واربک به روی سن فراخوانده شد تاساعت 13:30با نمایش مستند «در پناه بلوط» بخش مستند جشنواره فجر از امروز آغاز میشود
ساعت 13 30با نمایش مستند در پناه بلوطبخش مستند جشنواره فجر از امروز آغاز میشودبخش مستند جشنواره فیلم فجر ساعت ۱۳و ۳۰ دقیقه امروز با نمایش مستند در پناه بلوط ساخته مهدی نورمحمدی در سینما حقیقت آغاز به کار میکند به گزارش خبرگزاری فارس امروز همزمان با پنجمین روز از جشنواره فیلم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها