تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819100407
سکوت قهرمانانه رضا میرکریمی / نقد جعفر پناهی بر فیلم «امروز»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سکوت قهرمانانه رضا میرکریمی / نقد جعفر پناهی بر فیلم «امروز» فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی «بادکنک سفید» معتقد است رضا میرکریمی در ساخت تازهترین فیلم خود به قله جسارت در فیلمسازیاش پای نهاده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جعفر پناهی درباره فیلم «امروز» رضا میرکریمی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده، نوشته است: «میرکریمى فیلمساز جسورى است، این جسارت را در فیلمهاى قبلىاش هم مىتوان دید، اما در «امروز» به قله آن پاى مىنهد. قراردادهاى رایج شخصیتپردازى را مىشکند و بدون دادن بک گراند -جدا از چند نشانه آن هم بدون تاکید- به شخصیت اصلى فیلماش، او را در معرض قضاوت مىگذارد. راننده تاکسى در سکوت با چشمانى که سفیدىاش به سرخى مىزند و پاى بىحسى که دیگر به درد نمىآید و فقط گاهى مىخارد و حکایت از آسیبهاى دوران جنگ دارد، خود را بىنیاز از قضاوت دیگران مىببیند. او به یک نوع شناخت و آگاهى رسیده است که نیازى نمىبیند، در مقابل قضاوتهاى دیگران عکسالعمل از خود نشان دهد. گویى شورش بدون سرو صداى فرد علیه اجتماع است. اجتماعى که بدون آگاهى از حقیقت خود را محق هر نوع قضاوت و عکسالعمل مىبیند. اگر قهرمان «خیلی دور، خیلی نزدیک» شهر را ترک مىکند و در تنهایی به شناخت مىرسد، قهرمان «امروز»اش در دل جامعه با آگاهى و شناخت خود را در معرض اتهام قرا مىدهد تا نظارهگر قضاوتهاى سطحى آنها باشد. اما این شناخت از کجا آمده، جسارت میرکریمى دقیقا در همین جاست که به مخاطبان فیلماش هم نمىگوید تا آنها هم براساس شناخت و آگاهى خود تخیل کنند، قصه بسازند و قضاوت کنند. دادن بکگراند به این شخصیت و ملموس کردن آن، راحتترین کارى بود که مسلما میرکریمى و شادمهر راستین به آسانى از پس آن بر مىآمدند. اما آنها با آگاهى از آن پرهیز کردند، چرا که هر نوع بک گراند اضافه تناقض آشکار در فرم و محتوا بود، وقتى آدمهاى فیلم آگاه بر بکگراند راننده نیستند و بر آن اساس قضاوت مىکنند، بگذارید مخاطب هم با همان اطلاعات اندک قضاوت نماید. نویسنده و کارگردان با آگاهى از دادن اطلاعات اضافى پرهیز مىکنند تا حکایت امروز ایران را بسازند، ایرانى که نمادش بیمارستان است، بیمارستانى که درختهاى تنومند آن حکایت از قدمتاش دارد و هنوز ناتوان از بازسازى دوران جنگ است، بیمارستانى که بیمارانش از صداهاى مزاحم آرامش ندارند. صداهایى که ظاهرا در اثر بازسازى ایجاد مىشود، ولى سرو صدا براى هیچ است و بیشتر اداى بازسازى است، با این وجود همه گردانندگاناش از مسئولان و مدیران گرفته تا نگهبان دم درش، بیشتر از آنکه به فکر درمان باشند به فکر پرونده و پروندهسازى براى بیمارانند و خود را محق مىدانند هر قضاوت کورکورانهاى که مىخواهند بکنند و این قضاوتشان را حتى با خشونت نشان دهند. شخصیت اصلى اما، حتى در مقابل خشونتى که از آن در امان نیست سکوت مىکند، حاضر به عکسالعمل و همکلام شدن با آنها نیست. او فقط با دو نفر با میل و رغبت همکلام مىشود. یکى از آنها دختر بچهاى است علاقهمند به نقاشى که علىرغم میلاش مجبور است شب سخت بیمارستان را تحمل کند؛ چرا که مادرش دکتر کشیک است و دوست ندارد بچه در خانه تنها بماند. دختر بچه را در بیمارستان حبس کرده و حتى اجازه نقاشى به او نمىدهد. راننده تاکسى در غیاب زن وسائل نقاشى را به دختر مىدهد و از او میخواهد نقاشى کند. دختر تنها کسى است که گویى راننده را درک مىکند و نیز تنها کسى است که متوجه معلولیت پاى راننده مىشود. نفر دومى که راننده در بیمارستان به دلخواه خود با او سخن مىگوید، نوزاد نامشروعى است که چند ساعت بیشتر از تولدش نگذشته. او نوزاد را که خود باعث زنده ماندنش است، درون ساک مخفیانه از بیمارستان خارج مىکند، وقتى در ساک را داخل ماشین باز مىکند چهره نوزاد دیده مىشود. همین چهره پلان آخر فیلم است. صداى راننده بر روى این پلان شنیده مىشود که گویى خطابش ابتدا نوزاد است و کمکم مىفهمیم از طریق موبایل با خانوادهاش صحبت مىکند و میگوید در حال بازگشت به خانه است، اما نمىگوید چه به همراه دارد. چون مطمئن است آنها قضاوت کورکورانه نخواهند کرد. پس او حتما باید نوزاد را از بیمارستان بیرون مىبرد، تا امید در ما، به نسل آینده باقى مىماند. امیدوارم میرکریمى در برابر سر و صداها و قضاوتهاى سطحى که از فیلماش خواهد شد، همچون قهرمان «امروز» سکوت کند و بگذارد هر کس قضاوت خود را بکند. این نیاز جامعه «امروز» است.» 57243
شنبه 19 بهمن 1392 - 15:33:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
رضا میرکریمی: به دنبال یک قهرمان دم دستی نبودم / نشست فیلم «امروز» در برج میلاد
رضا میرکریمی به دنبال یک قهرمان دم دستی نبودم نشست فیلم امروز در برج میلاد فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی امروز به کارگردانی رضا میرکریمی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر نمایش داده شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «امروز» روز جمعه در سی و دومین دوره جگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم «امروز» میرکریمی: فیلمهایم گازوئیلی است/ساخت فیلم برحسب کم گویی
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم امروزمیرکریمی فیلمهایم گازوئیلی است ساخت فیلم برحسب کم گویی و گزیده گویی بودرضا میرکریمی با بیان اینکه در فیلم امروز قصد داشته قهرمان که خودش را بینیاز از قضاوت دیگران میداند به نمایش بگذارد گفت فیلمهایم گازوئیلی است و دیر موتورش گرم مینقد فیلم «امروز» قهرمان فیلم سکوت است
نقد فیلم امروزقهرمان فیلم سکوت استمیرکریمی در سکوت بازیگر اصلیاش با بازی پرویز پرستویی را معرفی میکند نه از پیشینهاش حرفی به میان میآید و نه حتی اسمش بیان میشود اما مخاطب در پایان او را خوب میشناسد خبرگزاری فارس- گروه سینما- سینما بر خلاف زندگی روزمره ریتمی تند و سریعپخش فیلم سینمایی «امروز» به نورتابان رسید تهیهکننده فیلم مجیدی، پخش کننده فیلم میرکریمی شد
پخش فیلم سینمایی امروز به نورتابان رسیدتهیهکننده فیلم مجیدی پخش کننده فیلم میرکریمی شدپخش فیلم سینمایی امروز به کار گردانی رضا میر کریمی توسط شرکت سینمایی نورتابان انجام میشود به گزرش خبرگزاری فارس این شرکت در راستای فعالیتهای سینمایی خود دفتر پخش خود را نیز راه اندازی کردهگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «برف» رحمانی: تحت تأثیر سینمای «فرهادی» نیستم/
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی برفرحمانی تحت تأثیر سینمای فرهادی نیستم تیموریان همیشه بازیگری مستقل بودهاممهدی رحمانیان کارگردان فیلم سینمایی برف در نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت با تمام احترامی که برای اصغر فرهادی قائلم اما فیلمم به هیچ وجه متأثر از سینمای فرهابا نمایش دو فیلم «دندان مار» و «آن سوی آتش» سینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشود
با نمایش دو فیلم دندان مار و آن سوی آتشسینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشودفیلمهای آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی در باشگاه فیلم شهر نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس فیلمهای سینمایی آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی با حضور منتقدین نظیر جنقدی بر فیلم پنجاه قدم اخر «زوربای یونانی» در جبهه ای با مختصات اشتباه
نقدی بر فیلم پنجاه قدم اخرزوربای یونانی در جبهه ای با مختصات اشتباهمشکل مهم فیلم پوراحمد دراین نکته خلاصه می شود که می خواسته فرم کار کند منبع عظیم دستمایه ای جنگ را رها کرده و دور خلاقیت را خط کشیده و به سراغ نماد و سمبل و زوربای یونانی رفته است خبرگزاری فارس - گروه سینماگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» اسلاملو: با وجود امکان کار در هالیوود
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی شهابی از جنس نوراسلاملو با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردمکارگردان فیلم سینمایی شهابی از جنس نور با اشاره به قصه این فیلم سینمایی گفت با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردم ● گزارش تصويري مرتبط----گزارش فارس از از نشست نقد و بررسی فیلم «فصل فراموشی فریبا» رافعی: میخواستیم در مقابل مردم آینه قرار
گزارش فارس از از نشست نقد و بررسی فیلم فصل فراموشی فریبارافعی میخواستیم در مقابل مردم آینه قرار دهیم زندگانی فیلمهای ما طبقه متوسط را سطحی نشان میدهدکارگردان فیلم سینمایی فصل فراموشی فریبا گفت به هیچ عنوان در این فیلم قصد سیاهنمایی نداشتیم و تنها میخواستیم در مقابل جامعهنقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجدر چهارمین روز جشنواره فیلم فجر مشهد مستند «در پناه بلوط» اکران و نقد شد
در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر مشهدمستند در پناه بلوط اکران و نقد شددر چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد مستند در پناه بلوط مهدی نورمحمدی در فرهنگسرای رسانه اکران و نقد شد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مستند در پناه بلوط اثر مهدی نورمحمدی از ایلام و از آثار بخش مستند سیاحمدرضا درویش: موافق نبودم در فیلم چهره معصومین را با نور نشان دهیم / نشست پرسش و پاسخ «رستاخیز»
احمدرضا درویش موافق نبودم در فیلم چهره معصومین را با نور نشان دهیم نشست پرسش و پاسخ رستاخیز فرهنگ > سینما - نشست و پرسش و پاسخ فیلم سینمایی رستاخیز با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم تاریخی مذهبی و حماسی &lدر دومین روز از جشنواره فیلم مستند فجر مشهد «لطفا بوق بزنید» نقد و بررسی شد
در دومین روز از جشنواره فیلم مستند فجر مشهدلطفا بوق بزنید نقد و بررسی شدمستند لطفا بوق بزنید رضا فرهمند در دومین روز از آغاز پخش مستند جشنواره فیلم فجر در مشهد نقد و بررسی شد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مستند لطفا بوق بزنید نگاهی انساندوستانه و اعتراضآمیز به وضعیت نامطلوبنقد فیلم «سر به مهر»؛ کارگردانی یکدست، کمبود کنش در فیلمنامه
نقد فیلمسر به مهر کارگردانی یکدست کمبود کنش در فیلمنامهفیلم سر به مهر اگر چه در بخش فیلمنامه دارای نقاط ضعف و قوتی است اما در بخش کارگردانی فیلم یکدست و همگون است خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگی سر به مهر فیلم شخصیت محور بدون کنش جذاب است فیلمی در مورد دختری خجالتی و گوشهگیر بنقد فیلم «میهمان داریم» یکی میآید که مثل بقیه نیست
نقد فیلم میهمان داریمیکی میآید که مثل بقیه نیستفیلم میهمان داریم حاصل بازگشت دو سینماگر است یکی بیشتر مسئول و یکی دربست هنرمند یکی پس از چند سال دوری از سینما و دربدری درخانه سینما و یکی پس از چند کار متوسط و زیر متوسط خبرگزاری فارس-گروه سینما محمد مهدی عسگرپور و پرویز پرسنقد فیلم «لامپ صد» وفاداری به ترک یابویی
نقد فیلم لامپ صدوفاداری به ترک یابوییفیلم لامپ صد ساخته سعید آقاخانی روایت از حکایتی است که بارها و به کرات در سینما به آن پرداخته شده است اعتیاد و ترک آن خبرگزاری فارس-گروه سینما موضوع اعتیاد این بلای خانمان سوز همواره قابلیت دستمایه قرارگرفتن دارد معضلی که با توجه به گسنقد فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار
نقد فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیابازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کارحاتمی کیا نه تنها در این فیلم خوب قصه می گوید که در روایت به سادگی برگزار نمی کند طراحی صحنه و لباس جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری کنترل فصل های شلوغ بی غلط میزانسن های کاملا درخدمت درام ممانعت از افت ریتم ب-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها