محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802418231
نقد فیلمهای جشنواره فجر «خط ویژه»؛ گناه و گناهتر!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلمهای جشنواره فجر
«خط ویژه»؛ گناه و گناهتر!
در «خط ویژه» شاهد گناه و گناهتر هستیم. برخی اشتباهات تنها نگریسته میشوند و برخی دیگر کمتر ایراد دارند.
خبرگزاری فارس ـ سینما: «تخم مرغ دزد، شترمرغ دزد می شود!»؛ این جمله یکی از رایج ترین و حکیمانه ترین ضرب المثل های شیرین فارسی است. یک معنای ضمنی دارد و یک معنای صریح. معنای صریح آن بزرگتر شدن اشتباه در صورت تکرار اشتباه - در صورت عدم بازگشت و تنبه از آن است - و معنای ضمنی آن عدم تفاوت در میان گناهان و خطاها؛ یعنی گام نهادن در راه تیرگی ها - اگر با توجه و بازگشت همراه نباشد - هر نوبت بزرگتر و بیشتر می شود؛ به عبارت دیگر انجام آگاهانه گناه می تواند تکرار شود و نوبت بعدی بزرگتر. پس در ناصواب بودن گناهان میان آنها فرقی نیست. برداشت اول: ایده؛ توجیه پس از این مقدمه کوتاه بهتر است در مورد فیلمی صحبت کنیم که عکس همان ضرب المثل بالاست. یعنی می گوید گناه و گناهتر وجود دارد. برخی خطاها وجود دارد و برخی خطاها از آنها بزرگترند. گروهی از حساب یک ویژه خوار(رانت خوار) دزدی می کنند به بهانه اینکه او از بانک سوء استفاده کرده است و با زد و بند 10 میلیارد وام گرفته است. پس از او که ویژه خوار است باید دزدی کرد. در اشتباه بودن ویژه خواری شکی نیست اما این اتفاق توجیهی برای آن نیست که افرادی دوباره به تخلف دست بزنند. هم توجیه مناسبی برای تخلف های دیگر نیست و هم ممکن است به بی انصافی منتهی بشود. چه بسا افرادی به ویژه خواری دست بزنند؛ آیا این مساله قابل تعمیم به تمام کسانی است که از وام های بانکی استفاده می کنند؟ در «خط ویژه» شاهد گناه و گناه تر هستیم. برخی اشتباهات تنها نگریسته می شوند و برخی دیگر کمتر ایراد دارند. اگر یک ویژه خوار وام بگیرد اشتباه تر است از وقتی که چندین نفر از وام او(که در واقع سپرده های مردمی است) دزدی کنند. آیا با این نگاه امنیت اقتصادی بر هم نمی خورد؟ آیا این وضعیت مانند وقتی نیست که از فردی زورگیری شود و او به همراه دیگر دوستانش به سراغ زورگیران بروند تا آنها را از بین ببرند؟ با این منطق جامعه از ثبات برخوردار می شود؟ آیا این دلیل مناسبی برای توجیه کم کاری مجریان قانون است؟ برداشت دوم: انگیزه؛ ناامیدی حالا چرا این گروه دست به چنین کاری می زنند؟ اصلی ترین هدف هسته اصلی گروه سارقان فیلم - یعنی مصطفی زمانی و همسرش هانیه توسلی - به دست آوردن یک مبلغ کلان برای خروج از کشور است. حتی صبح روز آخر برای آنکه هیچ ابهامی برای تماشاگران به وجود نیاید باز هم مصطفی زمانی تاکید می کند باید از کشور برود. کاش نقش اول فیلم کیایی حداقل نخبه ای بود که می توانستیم کمی با او همذات پنداری کنیم. او تنها یک فیلمنامه نویس است که می خواهد مهاجرت کند! این نگاه ناامیدانه تنها مربوط به هسته اصلی گروه هم نیست. باقی افراد این گروه هم از پیشنهاد خروج از کشور استقبال می کنند. تنها همسر یکی از اعضای گروه مخالف است و تلاش می کند شوهرش را از این جمع خارج کند. برداشت سوم: تحقیر گاهی وضعیت شخصیت های بدبخت فیلم های ما حیرت انگیز است. انگار هر چه بلا در آسمان هست بر سر شخصیت های فیلم نازل شده است. به بیان دیگر انگار هرچه فیلمنامه نویس و کارگردان در صفحات حوادث و برخوردهای روزمره دیده اند باید یکجا در شخصیت های فیلمشان جمع شود. برای مثال وضعیت میترا حجار (خواهر یکی از دو جوان) نیز جالب است. او در یک شرکت خدماتی کار می کند و در ادامه متوجه می شویم در این شرکت خدماتی به خاطر آنکه مشکل مالی داشته است با افرادی که شرکت می گفته رابطه برقرار کرده و پولی بابت تن فروشی دریافت می کرده است. البته فیلمساز تلاش می کند وضعیت را از این بحران خارج کند، بنابراین میترا حجار می گوید او تا به حال این کار را انجام نداده و در آینده باید دست به تن فروشی بزند اما دیگر افرادی که در آنجا کار می کنند به این کار اشتغال دارند. تحلیل های سطحی فیلمساز تنها به این منتهی نمی شود. سکانس پایانی نمونه ای جالب در سینمای ایران است. در این سکانس دزدان اصلی وقتی از سرقت بخشی از پول های سرقت شده که به دلار تبدیل شده است ناامید می شوند پول ها را از بالای پل هوایی به زمین می ریزند. مردی که سوار بر خودرو هستند با دیدن این صحنه وسط اتوبان متوقف می شوند و شروع به جمع آوری پول ها می کنند. ریزش دلارها از آسمان و دلگی مردم برای جمع آوری آنها نمایشی توهین آمیز از مردم است. چیزی که باز هم تاکید می کند آقای فیلمساز وقت نوشتن فیلمنامه و ساختن آن، حالشان خیلی خوب نبوده است. یادداشت: مهدی انصاری انتهای پیام/س
92/11/19 - 10:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
نقد فیلمهای جشنواره فجر «قصهها»؛ گوش کردنیِ بی قصه بی شخصیت!/یک شبه برنامه رادیویی
نقد فیلمهای جشنواره فجر قصهها گوش کردنیِ بی قصه بی شخصیت یک شبه برنامه رادیوییبزرگترین دروغ قصهها ادعای قصه داشتن است نه قصهای در کار است و نه شخصیتی نه تعلیقی و نه پیرنگ داستانیای و نه هیچ چیز دیگری فقط ادعا دارد که حرف دارد برای زدن خبرگزاری فارس ـ سینما نوع و گونبرنامه اکران فیلمهای جشنواره فجر در تهران
برنامه اکران فیلمهای جشنواره فجر در تهران جدول اکران فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر در بخشهای گوناگونی چون سودای سیمرغ نگاه نو نوعی تجربه و خارج از مسابقه در 15 سینمای تهران اعلام شد خبرگزاری مهر جدول اکران فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر در بخشهای گوناگونی چون سپخش و نقد بهترین مستند جشنواره سیام فجر از تلویزیون
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۲۶ مستند در جستجوی پلنگ ایرانی ساخته فتحالله امیری که به عنوان اولین فیلم مستند ایرانی با موضوع حیات وحش موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است دوشنبه این هفته هفتم بهمن ماه در قالب شبهای مستند پخش و سپس با حضور کارشناسان و فتحالله امیری کفالگوشهای جشنواره فیلم فجر / رقابت «قصهها» با «خط ویژه» در آرای مردمی
فالگوشهای جشنواره فیلم فجر رقابت قصهها با خط ویژه در آرای مردمی فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی قصهها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی در دونیم روز از جشنواره فیلم فجر بالاترین آرای مردمی جشنواره را به خود اختصاص دادند به گفیلمهای «نوعی تجربه» در جشنواره فجر شهید شدند/ هیچ دلسوزی نداریم
فرهنگ و هنر سینمای ایران کارگردان شب بیرون در گفتگو با مهر فیلمهای نوعی تجربه در جشنواره فجر شهید شدند هیچ دلسوزی نداریم کارگردان فیلم سینمایی شب بیرون از نحوه نمایش آثار بخش نوعی تجربه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر گله کرد و گفت مسئولان بدترین زمان و مکان نمایش ردر بخش بینالملل سیودومین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلمهای سینمای سعادت و جام جهاننما اعلام شد
در بخش بینالملل سیودومین جشنواره فیلم فجراسامی فیلمهای سینمای سعادت و جام جهاننما اعلام شدفیلمهای راه یافته به دو بخش اصلی بینالملل شامل جام جهاننما و سینمای سعادت جشنواره سی و دوم مشخص شدند به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا شجاع نوری مدیر بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بیفیلمهای خارجی بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اعلام شد/ آمریکا، فرانسه و آلمان در بخش بینالملل فیلم فجر
اسامی فیلمهای بخش بینالملل کامل شد فیلمهای خارجی بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اعلام شد آمریکا فرانسه و آلمان در بخش بینالملل فیلم فجر فیلمهای راه یافته به دو بخش اصلی بینالملل شامل جام جهاننما و سینمای سعادت جشنواره سی و دوم مشخص شدند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاعلام اسامی فیلمهای بخش بینالملل جشنوارهی فجر
سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۰ فیلمهای راه یافته به دو بخش اصلی بینالملل شامل جام جهان نما و سینمای سعادت جشنوارهی سی و دوم مشخص شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیرضا شجاع نوری مدیر بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اسامی فیلم های راه یافتفیلمهای عمار برای کودکان روی پرده میرود/ آمادهسازی بسته سینمایی ویژه فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران فیلمهای عمار برای کودکان روی پرده میرود آمادهسازی بسته سینمایی ویژه فجر دبیر اجرایی چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار از ارائه فیلم های امسال جشنواره عمار در یک بسته با عنوان بسته کودک عمار برای اکران در ایام دهه فجر سخن گفت حامد بامروتنژاد دبرنامه اکران فیلمهای جشنواره فجر در 15 سینمای تهران
فرهنگ و هنر سینمای ایران برنامه اکران فیلمهای جشنواره فجر در 15 سینمای تهران جدول اکران فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر در بخشهای گوناگونی چون سودای سیمرغ نگاه نو نوعی تجربه و خارج از مسابقه در 15 سینمای تهران اعلام شد به گزارش خبرنگار مهر 15 سینمای تهران از جمله سینمااعتراض یک فیلمساز به برخورد با فیلمهای مستقل در جشنوارهی فجر
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۸ کارگردان فیلم دربست آزادی نمایش فیلمهای نوعی تجربه در یک سالن کوچک 50 نفری در برج میلاد را فاجعهای در سینمای ایران دانست به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهرشاد کارخانی که با فیلم دربست آزادی در بخش نوعی تجربه سیونقد فیلم های جشنواره فجر «مهمان داریم»؛ روایت تلخی های امروز، راه حلی در دیروز و انتظار مردی بزرگ در
نقد فیلم های جشنواره فجرمهمان داریم روایت تلخی های امروز راه حلی در دیروز و انتظار مردی بزرگ در فردامهمان داریم چون فیلم های امروز سینمای ایران شکم بیمار را نمی شکافد که تنها و تنها چرکی را ببینیم بلکه راه حل را به بیننده نیز نشان می دهد خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان خانه ایجلسهی تهیهکنندگان فیلمهای حاضر در جشنوارهی فجر
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۹ تهیهکنندگان فیلمهای حاضر در جشنوارهی فیلم فجر برای بحث و تبادلنظر برای برخی مسائل گردهم میآیند طبق پیگیریهای خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فردا 5 بهمن ماه به دعوت شورایعالی تهیهکنندگان سینما تهیهکنندگانی که فیلمهایشان درنگاهی به فیلمهای «نوعی تجربه» جشنواره فیلم فجر 92
نگاهی به فیلمهای نوعی تجربه جشنواره فیلم فجر 92فیلمهای نوعی تجربه جشنواره فیلم فجر 92 سرانجام به عنوان آخرین لیست فیلمهای این دوره از جشنوارهی پیشرو معرفی شدند فیلمهای نوعی تجربه جشنواره فیلم فجر 92 سرانجام به عنوان آخرین لیست فیلمهای این دوره از جشفیلمهای خارجی بخش بینالملل جشنواره فجر
فیلمهای خارجی بخش بینالملل جشنواره فجرتاریخ انتشار چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸ ۲۷ بخش بینالملل سیودومین جشنواره فیلم فجر جام جهاننما و سینمای سعادت امسال با حضور ۲۷ فیلم خارجی و ایرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار خواهد شد به گزارش ایسنا بخش بینالممصطفی کیایی در «خط ویژه» جشنواره بینالمللی فیلم فجر
مصطفی کیایی در خط ویژه جشنواره بینالمللی فیلم فجر فیلم سینمایی خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی که در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد بر اساس دغدغههای کارگردان و با قصهای اجتماعی شکل گرفته است به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران بهنگاه ویژه جشنواره ساندنس به فیلمهای ضد ایرانی خون آشامها و همجنسبازها؛دستاویز جدید جشنوارههای ضد ایرانی
نگاه ویژه جشنواره ساندنس به فیلمهای ضد ایرانیخون آشامها و همجنسبازها دستاویز جدید جشنوارههای ضد ایرانیجشنوارههای غربی طی یک دهه اخیر به طور غیر قابل انکاری به محل نمایش فیلمهای ضد ایرانی تبدیل شدهاند که جشنواره آمریکایی ساندنس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است به گزارش خب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها