محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832227481
امام علی(ع) دنیا را چگونه می دید/ شش خصلتی که بی شک انسان را بهشتی می کند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
امام علی(ع) دنیا را چگونه می دید/ شش خصلتی که بی شک انسان را بهشتی می کند
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: امام علي (ع) مي فرمايند: به دنيا به ديد بي اعتنايي که بي ميل به آن هستيد نگاه کنيد زيرا به خدا سوگند به زودي ساکنان زمين نقل مکان مي کنند و آنان که با خوش گذراني با کمال آسايش بسر مي برند به سخت ترين شرايط گرفتار مي آيند. آنچه در دنیا وجـود دارد به زودي مثل ايـن است کـه قبل نبوده است و آنچه از آخرت وجود دارد به زودي مثـل بـاقيها خواهد بود.
امام علی(ع) در خطبه هشتاد و دوم نهج البلاغه می فرمایند: «چگونه توصيف كنم سر منزلى را كه ابتداى آن سختى و مشقت است و پايان آن فنا و نيستى، در حلال آن حساب است و در حرامش عقاب، ثروتمندش فريب مى خورد و فقير و گدايش محزون مى گردد. چه بسيار كسانى كه به دنبالش بدوند و به آن نرسند و چه بسيار كسانى كه رهايش سازند و به آنها روى آورد. هر كس با چشم بصيرت و عبرت به آن بنگرد به او بصيرت و بينائى بخشد؟و آن كس كه چشمش به دنبال آن باشد و فريفته آن گردد از ديدن حقايق نابينايش كند! سيد رضى مى گويد: اگر خوب در اين جمله امام(ع) «و من ابصر بها بصرته» (كسى كه با چشم بصيرت به آن بنگرد بينايش كند) تأمل شود، در آن معنى شگفت آور و مقصود ژرفى يافت خواهد شد كه به پايانش نتوان رسيد، مخصوصا اگر جمله «من ابصر اليها اعمته» (كسى كه منتهى آرزوى خود را دنيا قرار دهد كورش خواهد كرد.) كنار جمله بالا گذارده شود، در اين صورت به خوبى فرق واضحى بين آن دو يافت خواهد شد، فرقى روشن، شگفت انگيز و آشكار!
در حقيقت دو جمله بالا (من ابصر بها بصرته...)اشاره به يك مسئله مهم از جهان بينى اسلامى مى كند و آن اينكه: دنيا و مواهب مادى اين جهان اگر «وسيله» باشند (همان طور كه از جمله «ابصر بها» استفاده مى شود) باعث بصيرت و بينایى و نتيجه هایى انسانى و مردمى است و اگر «هدف» نهایى را دنيا تشكيل دهند باعث كوردلى و گمراهى خواهند شد. (آنچنان كه از جمله «ابصر اليها» استفاده مى شود) در حقيقت تفاوت ميان دنياى مذموم و ممدوح همان چيزى است كه از «اليها» و «بها» استفاده مى شود. على(ع) فرمودند: در هر که شش خصلت جمع شود هيچ خواسته اى را براى رسيدن به بهشت و هيچ چيز را براى گريز از دوزخ رها نساخته است :1- کسى که خدا را بشناسد و اطاعتش کند 2 - شيطان را بشناسد و نافرمانيش کند 3 - حق را بشناسد و پيرو آن شود 4 - باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، 5 - دنيا را بشناسد و آن را دور بيفکند 6 - آخرت را بشناسد و آن را بطلبد. مردى به على(ع) عرض کرد: اى اميرالمؤمنين دنيا را براى ما توصيف کن. حضرت فرمود: من برايت چه وصف کنم از خانه اى که هر که در آن تندرست است ايمنى ندارد، و هر که در آن بيمار است پشيمان است و هر که در آن فقير است غمگين است و هر که در آن بى نياز است گرفتار است. در حلال آن حساب و در حرام آن عذاب است. يک بار همين مطلب از على(ع) سؤال شد پس فرمود: سخن به درازا بگويم يا به اختصار؟ راوى عرض کرد: به اختصار، حضرت فرمود: حلال دنيا حساب دارد و حرام آن عذاب دارد.
امام مي فرمايند: همانا دنيا سراي راستي براي راستگويان وخانه تندرستي براي دنياشناسان و خانه بي نيازي براي توشه گيران و خانه پند براي پندآموزان است، دنيا سجده گاه دوستان خدا، نمازگاه فرشتگان الهي، فرودگاه وحي خدا، جايگاه تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست آوردند و بهشت را سود بردند چه کسي دنيا را نکوهش مي کند؟ و جداشدنش را اعلام داشته و فرياد زد که ماندگار نيست و از نابودي خود و اهلش خبر داده است؟ و حال آن که دنيا با بلاي خود بلاها را نمونه آورد و با شادماني خود به آنان شادماني رساند. در آغاز شب به سلامت گذشت اما در صبحگاهان بامصيبتي جانکاه بازگشت تا مشتاق کند و تهديد نمايد و بترساند و هشدار دهد. پس مردمي در بامداد با پشيماني دنيا را نکوهش کنند و مردمي ديگر در روز قيامت آنرا مي ستايند دنيا حقایق را يادشان آورد، يادآور آن شدند از رويدادها برايشان حکايت کند او را تصديق کردند و اندرزشان داد، پند پذيرفتند.
امير المؤمنين(ع) مي فرمايند: پس در عزت دنيا بر يکديگر پيشي نگيريد و فريب زينتها و نعمتها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختي آن نناليد و ناشکيبا نباشيد، زيرا عزت و افتخارات دنيا پايان مي پذيرد و زينت و نعمتهايش نابود مي گردد و رنج و سختي آن تمام مي شود و هر مدت و مهلتي در آن به پايان مي رسد و هر موجود زنده اي به سوي مرگ مي رود و بر او مي گريند و ديگري که بازمانده است به او تسليت مي گويند. يکي ديگر بر بستر بيماري افتاده، ديگري به عيادتش مي آيد و ديگري در حال جان کندن است و دنياطلبي در جستجوي دنياست که مرگ او را در مي يابد و غفلت زده اي که مرگ او را فراموش نکرده است و آيندگان نيز راه گذشتگان مي پويند. به هوش باشيد! مرگ را که نابود کننده لذتها و شکننده شهوتها و قطع کننده آرزوهاست به هنگام تصميم بر کارهاي زشت به يادش آوريد و براي انجام واجبات و شکر در برابر نعمتهاي واحسان بيشمار الهي از خدا ياري خواهيد. حضرت در جاي ديگر مي فرمايد همانا دنيا نهايت ديدگاه کوردلان است که آن سوي دنيا را نمي نگرند اما انسان آگاه نگاهش از دنيا عبور کرده از پس آن سراي جاويدان سراي آخرت را مي بيند. پس انسان آگاه به دنيا دل نمي بندد و انسان کوردل تمام توجه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براي دنيا توشه فراهم مي کند. در اين دو روايت حضرت به اين نکته ها اشاره دارند که براي وابسته نشدن به دنيا توجه داشته باشيد که دنيا فناپذير است و ديگر اينکه در هر لحظه از زندگي متوجه مرگ باشد و خود را متذکر شود که بعد از دنيا، آخرت جاويدان است پس توشه اي را از دنيا برگيرد. امام علي(ع) در ارتباط دنيا و آخرت اين چنين مي فرمايند: «انّ الدّنيا والاخرة عدِوان نتفاوتان وسبلان مختلفان فمن احبّ الدّنيا و تولاّها ابغض الاخرة ومادها وهما منزلة المشرق والمغرب وماش بينهما کلّها قرب من واحد بعد من الآخروهما بعد ضّرتان.» چنين مي فرمايند: «دنيایي که بدون هماهنگي و مسائل ملکوتي و قواعد الهي بدست آمده، به آخرت دو دشمن ناجور و دوراه جدایي از هم هستند، راه بهشت و راه دوزخ، پس کسي که اين گونه دنيا را دوست داشت و به آن دل بست آخرت را دشمن داشته و از دست مي دهد، اين دنيا وآخرت همانند مشرق و مغرب هستنند که روند بين آن دو به هر کدام نزديک شوند از ديگري دور مي گردد با اين اختلافي که اين گونه دنيا و آخرت دارند، دو زن را مي مانند که داراي يک شوهر باشند که هيچ وقت با هم سازگاري ندارند.» منظور حضرت اين است که اگر انسان از شب و روزش در دنيا به نحو احسنت استفاده کند و در راه عبادت خدا مشغول باشد و به آنچه که در دست خود دارد راضي باشد و چشم به دست خود دارد راضي باشد و چشم به دست ديگران نداشته باشد و از طمع دنيا دوري کند و در زندگي قناعت و سادگي را پيشه کند و حلال خود را حرام نکند و تمام اين کارها را براي رضا و خوشنودي حضرت حق انجام دهد، در آخرت جايگاه والايي دارد. پس اين چنين زندگي کردن است که مي توان گفت که از طريق دنيا به آخرت رسيده و اين دنيا مطلوب است. امام علي(ع) مي فرمايند: به دنيا به ديد بي اعتنايي که بي ميل به آن هستيد نگاه کنيد زيرا به خدا سوگند به زودي ساکنان زمين نقل مکان مي کنند و آنان که با خوش گذراني با کمال آسايش بسر مي برند به سخت ترين شرايط گرفتار مي آيند. جواني اي که رفته به انسان باز نمي گردد و کسي نمي داند براي آينده چه بر سرش خواهد آمد که منتظر آن باشد. شادي در دنيا با غم آلوده است، نيروي بدن به طرف ضعف و سستي مي گرايد بنابراين فراوان بودن شادي آفرينان شما را مغرور نگرداند زيرا شگفت انگيزان به شما وفا نخواهند کرد. خدا رحمت کند کسي را که فکـر کـنـد و پند بگيرد و بينا شود. آنچه در دنیا وجـود دارد به زودي مثل ايـن است کـه قبل نبوده است و آنچه از آخرت وجود دارد به زودي مثـل باقيها خواهد بود.
۱۳۹۲/۱۱/۲۱ - ۰۹:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
امام خمینی(ره) به دلیل اعتقادات از اقلیتهای دینی حمایت می کرد/ مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام(ره) شیعه ش
دین و اندیشه یک کارشناس دینی امام خمینی ره به دلیل اعتقادات از اقلیتهای دینی حمایت می کرد مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام ره شیعه شدند حجت الاسلام حمید طباطبایی با تأکید بر اینکه مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام ره شیعه شدند گفت امام خمینی ره نه به خاطر دیپلماسیبرخی ادعای دیدار با امام زمان(عج) دارند و با آن کاسبی میکنند
برخی ادعای دیدار با امام زمان عج دارند و با آن کاسبی میکنند فرهنگ > دین و اندیشه - استاد دانشگاه امام صادق ع گفت گرچه ارتباط با امام زمان عج ناممکن نیست اما آنکه چنین ارتباطی دارد نمیتواند از آن پرده بر دارد و فردی که با چنین ادعایی کاسبی میکند کذاب است بهتجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی(ره)
دین و اندیشه در آستانه دهه فجر صورت گرفت تجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی ره جامعه قرآنی کشور امروز هشتم بهمن ماه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند به گزارش خبرگزاری مهر جامعه قرآنی کشور صسی و یکمین مقاله شفاهی حسن رحیم پور منتشر شد/ تهدیدهای علیه انقلاب همچنان زنده و قابل بازگشت است
دین و اندیشه سی و یکمین مقاله شفاهی حسن رحیم پور منتشر شد تهدیدهای علیه انقلاب همچنان زنده و قابل بازگشت است سی و یکمین مقاله شفاهی حسن رحیم پور که در سال 1380 ایراد شده است منتشر شد در شرایط کنونی شنیدن این سخنان از دو جهت فایده دارد نخست آنکه در دهه گذشته چه تهدیدهایی متوجهنشست علمی چیستی رفتار انسان از دیدگاه متفکران اصولی معاصر برگزار میشود
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۰۳ گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی چیستی رفتار انسان از دیدگاه متفکران اصولی معاصر را در روز شنبه 12 بهمن برگزار میکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هدف از برگزاری این نشست تبیین چیستی رفتار انسانی از دچگونه خضر عليه السلام به غلامى فروخته شد؟
چگونه خضر عليه السلام به غلامى فروخته شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزى حضرت خضر از بازار بنى اسرائيل مى گذشت ناگاه چشم فقيرى به او افتاد و گفت به من صدقه بده خداوند به تو بركت دهد خضر گفت من به خدا ايمان دارم ولى چيزى ندارم كه به تو دهم فقير گفت بوجه الله لمتجدیدمیثاق مدیران و کارکنان سازمان اوقاف با آرمانهای امام(ره)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۷ مدیران و کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه در سومین روز از سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به زیارت حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رفتند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همزمان با سومین روز از دهه مبارک فجر جمعدنیا پرستی مانع رسیدن انسان به خداوند است
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۱۲ آیتالله علویگرگانی دنیا پرستی را مانع رسیدن انسان به خداوند دانست و گفت دنیا قلبهای بشر را تسخیر میکند و نمیگذارد انسان به خدای متعال نزدیک شود اما شهیدان و جانبازان ثابت کردند که بر اساس ایمان و باور قلبی به انقلاب اسلامی در دفاع از دین از جان خودتفاوت بین روحانی و روحانی نما در کلام امام علی(ع)/ جناح ها برای رقابت اقدام به آیت الله سازی می کنند
تفاوت بین روحانی و روحانی نما در کلام امام علی ع جناح ها برای رقابت اقدام به آیت الله سازی می کنند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام محمدرضا زائری در جلسه درسهایی از اصول کافی با تشریح ویژگیها و تمایزات عالمان دینی و عالم نمایان گفت میان حجت الاسلام و حجت الاسانتشار دو کتاب جدید از امام خمینی(ره) در فرانسه
دین و اندیشه انتشار دو کتاب جدید از امام خمینی ره در فرانسه دو کتاب جدید از بیانات و دیدگاه های امام خمینی ره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و انتشارات البراق در پاریس به زبان فرانسه منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب "حیات پیامبر اکرمچگونه انسان میتواند عالم را گلستان کند/ بهترین غنیمت زندگی طاعت خدا است
دین و اندیشه چگونه انسان میتواند عالم را گلستان کند بهترین غنیمت زندگی طاعت خدا است حضرت آيتالله قرهي مدظله العالي درجلسه درس اخلاق خود گفت درجات ایمان با اخلاق بالا میرود و حال انسانها متغیّر میشود و این حال حالی است که مبدّل به عبد شدن حقیقی میشود و وقتی انسان عبداللنشست چيستي رفتار انسان از ديدگاه متفكران اصولي معاصر برگزار مي شود
دین و اندیشه نشست چيستي رفتار انسان از ديدگاه متفكران اصولي معاصر برگزار مي شود گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست چيستي رفتار انسان از ديدگاه متفكران اصولي معاصر را امروز 12 بهمن ماه برگزار مي کند به گزارش خبرگزاری مهر هدف از برگزاري اين نشست تبيين چيستي رفتار انسادرسگفتار انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه برگزار می شود به همت کانون اندیشه جوان درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكتر فرزاد جهان بين برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكترماجرای نرمش قهرمانه ای كه امام حسن(ع) نشان داد/ مفاد صلح نامه حسن بن علی(ع)
دین و اندیشه ماجرای نرمش قهرمانه ای كه امام حسن ع نشان داد مفاد صلح نامه حسن بن علی ع خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام حسن ع را وادار به پذيرش صلح ناخواسته كردند و آن حضرت به ناچار در ۲۵ ربيع الاول سال ۴۱ قمرى براساس شرايطى خلافت را به معاوية بن ابى سفيان واگذاشت و خوچگونه انسان همه رفتارش الهی می شود/ روایتی از سید ابوالحسن اصفهانی
دین و اندیشه چگونه انسان همه رفتارش الهی می شود روایتی از سید ابوالحسن اصفهانی آیت الله قرهی در درس اخلاق خود گفت آن کسی که بداند هر جا که هست خدا با اوست أنّ اللّه َمعكَ حَيثُ ما كُنتَ همه رفتارش الهی میشود به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله قرهی رئیس حوزه علمیه امام مهدیمزار مادر امام زمان علیه السلام؛ تصویر
مزار مادر امام زمان علیه السلام تصویر مزار امام حسن عسکری ع و نرجس خاتون در کنار بزرگان دیگری همچون امام هادی ع و همسر ایشان قرار دارد به همین دلیل است که ضریح متبرک سامرا به صورت هشتضلعی ساخته میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز هشتم ربیعالثانی سالروز میلاد امام حسآداب غلامی امام زمان(سلام الله علیه)
آداب غلامی امام زمان سلام الله علیه واگر شیعیان ما كه خدا بر طاعتش توفیقشان دهد در وفای به عهد و پیمانی كه بر عهدهی آنان است هم دل میشدند بركت دیدار ما از آنها وا پس نمیافتاد و سعادت مشاهده ی ما همراه با معرفت حقیقی و راستین برایشان پیش می آمد به گزارش سرویس دینی جام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها