محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832319445
شریعتی حرکت انقلابی را در ایران تسریع کرد/ شریعتی مخالف لیبرال دموکراسی غربی بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه نشست واکاوی اندیشه شریعتی در سه دهه؛
شریعتی حرکت انقلابی را در ایران تسریع کرد/ شریعتی مخالف لیبرال دموکراسی غربی بود
یک محقق و پژوهشگر آثار دکتر شریعتی گفت: شریعتی اساساً با دموکراسی لیبرالی غربی مخالف بود، چرا که وی معتقد بود لیبرال دموکراسی غربی دموکراسی اصیل و راستینی نیست و به نظر می آید به نوعی دموکراسی مشارکتی یا شورایی قایل بوده هرچند که از این اصطلاحات به روشنی استفاده نکرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برگزاری سلسله نشستهای تفکر از نمای نزدیک، در یازدهمین نشست،که عصردوشنبه 14 بهمن در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار شد امیر رضایی محقق و پژوهشگر و دکتر فرید خاتمی مدرس دانشگاه پیرامون واکاوی اندیشه های دکتر شریعتی در سه دهه اخیر سخن گفتند. امیر رضایی در ابتدا گفت: سرگذشت شریعتی شباهتی به یکی از عناوین سخنرانی هایش در حسینیه ارشاد در سال 48 دارد تحت عنوان "علی و حیات پربارش پس از مرگ"، در این سخنرانی شریعتی اشاره می کند که امام علی(ع) در جامعه ای ظهور و بروز کرد که دچار عقب ماندگی و انحطاط فکری بود در نتیجه تقوا و شجاعت و شخصیت علی(ع) تا زمانی که در قید حیات بود در آن جامعه شناخته نشد. پس از مرگ علی(ع) بود در جامعه ای که پیشرفته تر بود(ایران) از او درک بهتری به عمل آمد. علی (ع) در مباحث عرفانی و اخلاقی و ایمانی حضوری پررنگ دارد. سرگذشت شریعتی نیز از این نظر همانندسرگذشت امام علی(ع) است. بسیاری از عرفا و روشنفکران و شخصیت های فرهنگی ما خود را مدیون شریعتی می دانند بنابراین شریعتی حیاتی پربارتر از زمانی که در قید حیات بود دارد. وی افزود: پس از مرگش بود که به تدریج هاله های ابهام و نادانستگی از شریعتی کنار می رود و تا حدی به شناخت و درک واقعی از او می رسیم. اوج فعالیت های شریعتی در حدود سه سال و نیم در حسینیه ارشاد است پر شورترین سخنرانی ها و درس هایش را در این زمان ارائه داد. فکر می کنم مخاطبین شریعتی بیشتر شور او تا شعورش را گرفتند زیرا جامعه آن روز دچار انسداد فرهنگی و فکری بود و شریعتی افکاری را در سطح بالایی مطرح می کرد باعث شده بود مخاطبینش نتوانند به طور کامل نظرات و افکارش را دریافت کنند. 50 درصد از آثار شریعتی پس از مرگش در سالهای 58 تا 62 منتشر شدT طبعاً شریعتی در زمان حیاتش ناشناخته بود. اما وقتی شریعتی فوت می کند به تدریج مخاطب جریانهای مختلف قرار می گیرد. این محقق و پژوهشگر آثار شریعتی ادامه داد: شریعتی در سه مرحله چهره خاصی از او برجسته و نمایان می شود اولین مرحله بعد از انقلاب است که تب و تاب انقلابی در جامعه به وجود آمده بود. گروه هایی در کشور سازماندهی شد آنهایی که مدافع شریعتی بودند از شریعتی یک چهره سیاسی و انقلابی ساختند. چیزی شبیه چه گوارا یا لنین یا هوشی مینه، شریعتی یک چهره انقلابی سیاسی بود که گروه های سیاسی متأثر از افکار و آرای وی بودند، این چهره را برجسته کردند. رضایی تصریح کرد: در آن دوره نخبگان سیاسی اجتماعی بیشتر سراغ آثاری مثل چه باید کرد، به چه چیز باید تکیه کرد، از کجا آغاز کنیم و آثار انقلابی اینچنینی می رفتند. اما در لایه های مختلف مردم آثاری که درباره حضرت فاطمه مثل فاطمه، فاطمه است یا درباره حضرت علی(ع) و امام حسین (ع) بود بیشتر خوانده می شد. به طور کلی گروه های سیاسی به دلیل نیاز خاص سیاسی که داشتند بیشتر جنبه سیاسی و انقلابی شریعتی را دنبال می کردند و به آن توجه داشتند. در آن زمان دو انتقاد اساسی به شریعتی می شد. یکی از سوی جناح راست و دیگری از سوی جناح چپ. وی افزود: انتقاد جناح چپ این بود که شریعتی بورژواست و راهی بینابینی میان سرمایه داری و سوسیالیسم است. به نظر من این انتقاد بر شریعتی وارد نیست. زیرا در تمام آثار شریعتی وی از سوسیالیسم دفاع کرده است. هیچ گاه از خرده بورژوایی و خرده مالکی دفاع نکرد بلکه عدالت علوی مد نظرش بود دربیان قضیه توصیه علی(ع) به میثم تمار در فروش خرماها این عدالت دیده می شود. شریعتی معتقد بود سوسیالیسم با تفکر و جهان بینی توحیدی سازگار تر است تا با جهان بینی مادی.
این محقق و پژوهشگر آثار شریعتی عنوان کرد: نقد جناح راست به شریعتی این بود که شریعتی بانی انقلاب است. این نقد به این دلیل بود که تمام عواقب ناگوار انقلاب را به گردن شریعتی بیندازند. این نقد هم به او وارد نیست. زیرا شریعتی با هر گونه عجله در وقوع انقلاب مخالف بود. او انقلاب کبیر فرانسه را مثال می زند که چند قرن دوران تاریخی عقبه این انقلاب بود. شریعتی می گوید انقلاب کبیر فرانسه یک دوران تاریخی را رقم می زند که پشتوانه سالهای زیادی از تاریخ و انباشت فکری را داشت. به نظر او درست است که انقلاب کبیر فرانسه به آرمان عدالت نرسید ولی به آزادی دست یافت و توانست قدرت کلیسا را محدود کند و نظام پادشاهی را فروپاشد. این مسئله نشان می دهد که شریعتی با انقلاب زودهنگام بر اثر شوری و هیجانی که وجود داشت مخالف بود. رضایی یادآورشد: با این حال باید گفت شریعتی حرکت انقلابی در ایران را سرعت داد. یک مرحله دیگر از مواجهه با آرا و افکار شریعتی از این زمان به بعد شکل می گیرد که چهره دیگری از شریعتی می نمایاند. و آن این است که شریعتی از یک چهره انقلابی و سیاسی بیرون می آید و تبدیل به یک ایدئولوگ دینی می شود. این زمان مصادف با پایان جنگ در ایران است. با شرایط به وجود آمده مردم به سمت آثار نیایش، حج و آثار اینچنینی می روند. از سوی روشنفکران دو انتقاد به شریعتی در این زمان وارد می شود. یک انتقاد از سوی روشنفکران دینی است که می گفتند شریعتی دین را ایدئولوژیک کرد. من معتقدم درست است که شریعتی از مفهوم ایدئولوژی در آثارش استفاده کرده اما مراد وی از آن یک نظام فکری بسته مثل ایدئولوژی استالینی نبوده است بلکه در قالب بندی و چارچوب مشخصی بوده است. منظور وی از ایدئولوژی یک نوع آگاهی هدفدار بوده و به نقد فرهنگ جامعه خودش می پرداخته تا سره را از ناسره مشخص کند. اساساً شریعتی معتقد به هیچ چیز ثابتی نبود. البته معتقد بود دین ثابت است اما برداشت های از دین متغیر است مراد وی از ایدئولوژی نوعی آگاهی انتقادی است. وی افزود: نقد دیگری که به شریعتی می شد از سوی روشنفکران غیر مذهبی بود. می گفتند شریعتی دین سنتی را از شیشه برون ریخت. شریعی معتقد بود دین از درونش بیرون می اید اما طی زمان آداب و فرهنگ هر قومی را به خود می گیرد. بنابراین دین با سنت متفاوت است. منتقدان می گفتند شریعتی سنت گراها که در انزوا بودند را با سخنانش از انزوا بیرون آورد. اما این نقد هم بر شریعتی وارد نیست زیرا سنت گرایان سیاسی بودند و نه اینکه شریعتی آنها را سیاسی کرد. اصلاً دین سیاسی است و افراد را از وضعیت بد به وضعیت مطلوب دعوت می کند. رضایی بیان کرد: از نیمه دوم دهه 70 یک چهره آکادمیک و دانشگاهی از شریعتی برجسته می شود. به همین دلیل شریعتی در دانشگاه ها یک حضور پررنگی می یابد. شریعتی تا آن زمان نتوانسته بود از سد نفوذ ناپذیر دانشگاه گذر کند اما در این زمان همایش ها و نشست های زیادی به ویژه جامعه شناسی و جامعه شناسی تاریخی در دانشگاه ها برگزار می شود. شریعتی از یک چهره روشنفکر دینی به یک چهره آکادمیک و دانشگاهی تبدیل می شود. همه اساتید دانشگاه ها چه مذهبی و چه غیر مذهبی نسبتی با شریعتی پیدا کردند. سیطره شریعتی بر آنها زیاد شد. در این مرحله نقد دیگری به شریعتی وارد شد اینکه او با دموکراسی سر ناسازگاری دارد. این نقد حرف درستی است. زیرا شریعتی اساساً با دموکراسی لیبرالی غربی مخالف بود. شریعتی معتقد است لیبرال دموکراسی غربی دموکراسی اصیل و راستینی نیست. به نظر می آید به نوعی دموکراسی مشارکتی یا شورایی قایل بوده هرچند که از این اصطلاحات به روشنی استفاده نکرده است. وی افزود: نقد دیگری به شریعتی به تئوری امامت و شریعت اوست. از زوایای مختلفی به این تئوری نگاه شده است. از یک زاویه کلامی یک زاویه تاریخی و یک زاویه آرمانی به این تئوری نگاه شده است. من معتقدم ایت تئوری نه فقط کلامی و تاریخی و آرمانی است بلکه بحث هایش کاربردی است. این محقق و پژوهشگر آثار شریعتی ادامه داد: شرایط امروز جامعه ما و شرایط جهانی نسبت به زمان شریعتی بسیار عوض شده نیروهایی ظاهر شدند که دز زمان شریعتی نبودند. برای مثال در گذشته سنت گرایی قدرت داشت اکنون بنیاد گرایی، یا دیروز سوسیالیست ها و مارکسیست ها قدرت داشتند اما امروز لیبرالیسم و سرمایه داری بسیاری از حوزه هایی که در اختیار مارکسیست ها و سوسیالیست ها بود تسخیر کرده است. شریعتی در زمان مدرنیسم جریان داشت اما امروز در زمان ما پست مدرنیسم جریان دارد. یک تفاوت نسبتاً کلی از زمان شریعتی تا امروز به وجود آمده ما نیز همانطور که شریعتی فرزند زمانه خود بود باید فرزند زمانه خود باشیم.باید هر بنایی که می سازیم ریشه هایش در تاریخ و از خود فرهنگ و تاریخ ما بر آمده باشد. فکر می کنم در آینده وجه اصلاح گرایی شخصیت و اندیشه شریعتی عمده تر و برجسته تر شود. زیرا وجه اصلاح گرایی شریعتی تقل تفکر او بوده است. معتقدم این اصلاح گرایی در آینده در همه حوزه های اخلاق، سیاست، کلام، فقه دین برجسته تر می شود. بنابراین شریعتی آینده یک شریعتی اصلاح گر در همه جوانب است. با ادبیات و گفتمان جدیدی که در آینده پیدا خواهد شد جنبه اصلاح گری شریعتی دوباره باز آفرینی و مطرح می شود. دکتر فرید خاتمی هم در این نشست گفت: شریعتی از سوی محافل آکادمیک ما با کم مهری مواجه شده است زیرا محافل خارج از ایران بیشتر به او پرداخته اند. درآفریقا به خصوص در مصر و در آسیا بویژه در لبنان و در بساری از کشورهای جهان بسیاری از آثار وی منتشر شده و آثاری درباره او به رشته تحریر در آمده است. وی در ادامه مواجهه روشنفکران آکادمیک و غیر آکادمیک در سه دهه اخیر را بر آراء و اندیشه شریعتی بررسی کرد. این نشست در ادامه با پرسش و پاسخ اساتید و شرکت کنندگان پایان یافت.
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۰:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
علاقه مندان شریعتی در خانه او گردهم می آیند/ نشست واکاوی اندیشه های دکتر شریعتی در سه دهه
علاقه مندان شریعتی در خانه او گردهم می آیند نشست واکاوی اندیشه های دکتر شریعتی در سه دهه فرهنگ > دین و اندیشه - نشست واکاوی اندیشه های شریعتی در سه دهه برگزار می شود یازدهمین نشست تفکر از نمای نزدیک با گفت وگو پیرامون واکاوی اندیشه های دکتر شریعتی در سه دهه با حضوربرگزاری کارگاه تاریخ معاصر ایران و سبک زندگی انقلابی/ کارگاه«زمان های تاریخی» برگزار می شود
دین و اندیشه برگزاری کارگاه تاریخ معاصر ایران و سبک زندگی انقلابی کارگاه زمان های تاریخی برگزار می شود فرهنگسرای شفق با مشارکت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و همزمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری کارگاه سبک زندگی انقلابی و نقش آن در تحولمدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز: غربیها با اصول انقلابی ملت ایران مشکل دارند
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز غربیها با اصول انقلابی ملت ایران مشکل دارندمدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت غربیها با اصول انقلابی ملت ایران مشکل دارند حجتالاسلام والمسلمین محمد صالحی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت ملت ایران به رهبری مرجروایت بادامچیان از روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم ایران با خط امام در سال 57 به پیروزی رسیدند/دموکراسی
روایت بادامچیان از روند پیروزی انقلاب اسلامی ایرانمردم ایران با خط امام در سال 57 به پیروزی رسیدند دموکراسی غربی به نفع کشور نیستنایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت جمهوری اسلامی مردمی و مردمسالار است و ما دموکراسی غربی را قبول نداریم مفاهیم غربی به نفع ایران نیست به گضرغامی: غربیها با قطع شبکههای ایرانی دموکراسی را نادیده میگیرند
ضرغامی غربیها با قطع شبکههای ایرانی دموکراسی را نادیده میگیرند رییس سازمان صداوسیما در اولین اجلاسیه شهدای استان مازندران گفت راه و یاد شهیدان همواره به یاد ماندنی است آفتاب ایسنا نوشت اولین اجلاسیه بزرگداشت مقام ده هزار و چهار صد شهید استان مازندران با حضور رییس سازمان صاقتدار ایران کشورهای غربی را پای مذاکره کشاند/ راهپیمایی 22 بهمن پاسخ نهایی یاوه گوییها است
استانها مرکز تهران شمس اقتدار ایران کشورهای غربی را پای مذاکره کشاند راهپیمایی 22 بهمن پاسخ نهایی یاوه گوییها است شهریار - خبرگزاری مهر رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهریار گفت بدنبال گفتگوهای نمایندگان ایران با کشورهای غربی دشمنان دست به یاوه گویی زده و مدعی شدند کاوباما از دموکراتها خواست با تحریمهای جدید ایران مخالفت کنند
اوباما از دموکراتها خواست با تحریمهای جدید ایران مخالفت کنند باراک اوباما رییس جمهوری امریکا از سناتورهای دموکرات مجلس سنا خواست با طرح تحریمهای جدید علیه ایران مخالفت کنند به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز چهار نماینده دموکرات سنا روز چهارشبنه ۲۵ دی ۱۵ ژانویه در دیدار باوزیر خارجه نسبت به جان ایرانیان خارج از کشور مسئول است/ مدعیان دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات در سوریه بدهند
استانها مرکز تهران بشیری در گفتگو با مهر وزیر خارجه نسبت به جان ایرانیان خارج از کشور مسئول است مدعیان دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات در سوریه بدهند استان تهران - خبرگزاری مهر نماینده امضا کننده سوال از وزیر امور خارجه گفت به هیچ عنوان بحث سوال از وزیر امور خارجه مربوط بمخالفت کلیسای قدس با ورود مسیحیان به ارتش صهیونیستی
مخالفت کلیسای قدس با ورود مسیحیان به ارتش صهیونیستی سراسقف کلیسای ارتدوکس قدس بر مخالفت با هرگونه تلاش برای جذب مسیحیان به ارتش رژیم صهیونیستی مخالفت کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز کشیش " عطاء الله حنا " گفت این کلیسا تلاش های انجام شده صهیونیست ها برای ایجاد تفرقهبا مخالفت آمریکا؛ دعوت از ایران پس گرفته شد
با مخالفت آمریکا دعوت از ایران پس گرفته شد بی بی سی دعوت از ایران متحد کلیدی حکومت سوریه آمریکا و مخالفان سوری که از سوی غرب حمایت می شوند را عصبانی کرده بود به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز پس از مخالفت و کارشکنی آمریکا عربستان و شورشیان سوری سازمان ملل اعلام کرد که«مکتب اخباری در ایران عصر صفوی» بررسی می شود
دین و اندیشه مکتب اخباری در ایران عصر صفوی بررسی می شود انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله سخنرانیهای علمی پیرامون جامعهشناسی تاریخی در ایران را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علمهمترین نقیصه غرب فروپاشی خانواده است/آسیب شناسی خانواده ها در ایران
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد مهمترین نقیصه غرب فروپاشی خانواده است آسیب شناسی خانواده ها در ایران یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی با اشاره به اینکه خانواده اساس و بنیان اجتماع است گفت متأسفانه بسیاری از خانواده ها در ایران به این نتیجه رسیده اند که مانند خانواده غربی زاستقبال از دومین دوره جشنواره فیلم عمار در غزه/ نمایش مبارزات ایرانیان انقلابی از اهداف جشنواره عمار
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تاکید کرد استقبال از دومین دوره جشنواره فیلم عمار در غزه نمایش مبارزات ایرانیان انقلابی از اهداف جشنواره عمار وحید جلیلی با اشاره به استقبال از دومین دوره جشنواره فیلم عمار در غزه یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را نمایش مبارزات و رنجهای ایرانتوصیه زوج آمریکایی به شهروندان غربی: گول رسانه ها را نخورید و به ایران بروید + تصاویر
توصیه زوج آمریکایی به شهروندان غربی گول رسانه ها را نخورید و به ایران بروید تصاویر 55 توصیه زوج آمریکایی که سال 2012 به ایران سفر کرده بودند به شهروندان غربی گول رسانه ها را نخورید و به ایران بروید در تمام سفر احساس امنیت می کردیم حتی وقتی که تنهایی و بدون راهنما در بازارهنماینده مردم اصفهان در مجلس نهم: سردمداران نظام غربی از گفتوگوی رودررو با رسانههای ایران هراس دارند
نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم سردمداران نظام غربی از گفتوگوی رودررو با رسانههای ایران هراس دارندنماینده مردم اصفهان در مجلس نهم گفت سردمداران نظام غربی از گفتوگو رودررو با خبرنگاران و خبرگزاریهای ایرانی هراس دارند به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان یکی از مؤلفههای قدرت نرمیانگین ابتلا به پلیپ روده در ایران نزدیک به جوامع غربی شده است
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۲ یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت پولیپ روده بیماری شایعی نیست و بیشتر در جوامع مشاهده میشود اما متاسفانه میانگین ابتلا به بیماری پلیپ روده در ایران نزدیک به جوامع غربی شده است محسن اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه امازندران در سیوپنجمین بهار انقلاب/10 انقلاب اسلامی ایران با رویکردهای استکباری مخالفت کرده است
مازندران در سیوپنجمین بهار انقلاب 10انقلاب اسلامی ایران با رویکردهای استکباری مخالفت کرده استرئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان سوادکوه با اشاره به برنامههای دهه فجر گفت انقلاب اسلامی ایران با رویکردهای استکباری مخالفت کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه حجتا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها