تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842057636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنخیت‌ انگاری وحی و مشاهدات عرفانی منجر به تفسیرهای متفاوتی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه یک استاد حوزه :
سنخیت‌ انگاری وحی و مشاهدات عرفانی منجر به تفسیرهای متفاوتی می شود
معاون فرهنگی قوه قضائیه روز گذشته در نشست نسبت وحی و شهود عرفانی با بیان اینکه بسیاری از فلاسفه وحی را از جنس شهود و تجربه‌ های عرفانی اما در سطحی عالی‌تر می‌ دانند، گفت: این سنخیت‌ انگاری وحی و مشاهدات عرفانی می‌ تواند منجر به تفسیرهای متفاوتی شود، چرا که در مکاشفات عرفانی حوادثی اتفاق می‌ افتد که به طور جدی با وحی متفاوت است.



به گزارش خبرنگار مهر، به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همکاری انجمن کلام حوزه علمیه، نشست «نسبت وحی و شهود عرفانی» روز گذشته 14 بهمن ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث و دکتر همایون همتی استاد دانشگاه و دکتر افضلی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی صادقی با بیان اهمیت تجربه‌ های عرفانی در حوزه‌ های کلام، فلسفه و عرفان گفت: هر یک از این حوزه‌ ها تعاریف متفاوتی را از تجربه‌ های عرفانی ارائه کرده‌ اند، اما به طور کلی «وحی» را نوعی مکاشفه شمرده‌ اند که پیام الهی را به سوی انسان به واسطه راه‌ های غیرعادی می‌ رساند. در واقع «وحی»، پیام رمزی و رازآلود میان خداوند متعال و فردی از آحاد بشر است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به او و سپس به همه مردم منتقل می شود.

وی با تأکید بر اینکه ویژگی وحی به گونه‌ای است که همه افراد نمی‌توانند آنرا دریافت کنند، اظهار داشت: سؤال مهمی که درباره وحی مطرح می‌شود این است که خاستگاه وحی چیست؟ نظریه سنتی در پاسخ به این سؤال می گوید مبدأ وحی خداوند متعال است و او فردی که ظرفیت دریافت این پیام را دارد، برمی‌ گزیند. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش افزود: دیدگاه دیگر معتقد است وحی از درون پیامبران می‌ جوشد و از سوی خداوند نیست. برخی نیز با تلفیق این دو دیدگاه، وحی را امری از جانب خداوند و پیامبر می‌بینند.

وی در نقد و بررسی دیدگاهی که وحی را امری جوششی از درون پیامبر می‌ داند، بیان کرد: این دیدگاه می‌ تواند از سویی شخصیت پیامبران را بالا ببرد و از سوی دیگر، شخصیت آنها را پایین بیاورد، چرا که در این حالت برخی مطرح می‌ کنند که وحی چگونه امری است که پیامبران خود از آن آگاهی ندارد اما ما می‌ دانیم که چگونه امری است! ده‌ ها آیه در قرآن کریم وجود دارد که وحی را امری از سوی خداوند می‌ داند که به واسطه جبرئیل بر پیامبر نازل شده است.

صادقی در ادامه سخنانش اذعان کرد: بسیاری از فلاسفه وحی را از جنس شهود و تجربه‌ های عرفانی اما در سطحی عالی‌تر می‌ دانند. این سنخیت‌ انگاری وحی و مشاهدات عرفانی می‌ تواند منجر به تفسیرهای متفاوتی شود، چرا که در مکاشفات عرفانی حوادثی اتفاق می‌ افتد که به طور جدی با وحی متفاوت است.به طور مثال در وحی شریعت‌ آفرینی و گزارشهای جزیی تاریخی وجود دارد اما در مکاشفات عرفانی چنین مولفه‌ هایی دیده نمی‌ شود. این محقق و نویسنده کشورمان تأکید کرد: از سوی دیگر، این مکاشفات با فرهنگ عصر حدوث خود سنخیت دارند، در حالی که در وحی دیده می‌ شود که پیامبران در مقابل ادبیات و فرهنگ جامعه خود می‌ ایستند. بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت که وحی به لحاظ برخی از عناصر با مشاهدات عارفانه مشابهت دارد اما محدود به آن‌ نیست و فراتر از آن است، چرا که معرفتی که در وحی حاصل می‌ شود وجه تفاوت آن با مکاشفات عرفانی است.


۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۰۹:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن