محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829949328
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی نويسنده:عبدالکریم تبریزی پیشوای چهارم شیعیان علیه السلام بعد از حضور در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش عاشورای حسینی، از لحظهای که در غروب عاشورا با شهادت پدر بزرگوار و سایر عزیزانش مواجه گردید برای ادامه راه آنان، مسئولیتسنگینی را به دوش کشید . امامت امت، سرپرستی اطفال و بانوان، رساندن پیام عاشورا به گوش جهانیان، تداوم مبارزه با طاغوت و طاغوتیان و از همه مهمتر پاسداری از اهداف متعالی امام حسین علیه السلام که موجب عزت و افتخار عالم اسلام گردید، از جمله مسئولیتهای آن امام همام به شمار میآید . امام سجاد علیه السلام که در دوران امامتخویش در محدودیتشدیدی به سر میبرد و حاکمان مستبد اموی سایه شوم خود را بر شهرهای اسلامی گسترده بودند و اهل ایمان از ترس مال و جان خود مخفی میشدند، با اتخاذ صحیحترین تصمیمها و موضعگیریهای مناسب و بجا و با استفاده از مؤثرترین شیوهها توانست از فرهنگ عاشورا و دستآوردهای ارزشمند آن - که همان عزت و افتخار ابدی برای اسلام و مسلمانان و بلکه برای جهان بشریتبود - به صورت شایستهای پاسداری کرده و راه حماسه آفرینان کربلا را تداوم بخشد و یاد و نام و خاطره سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیهما السلام را جاودانه ساخته و بر بلندای تاریخ ابدی نماید . در این فرصتبا مهمترن فعالیتهای آن یادگار امامت در پاسداری از فرهنگ عزت و افتخار حسینی علیه السلام آشنا میشویم: 1- خطابههای حماسی و تاثیرگذار بدون تردید روشنگریهای امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب کبری علیها السلام و برخی دیگر از خاندان حضرت ابا عبدالله علیه السلام بعد از ماجرای غمبار کربلا در تداوم آن نهضت عظیم اسلامی نقشی به سزا داشته است . مهمترین دستآورد سخنان آن بزرگوار آگاه نمودن مردم غفلت زده، بیدار کردن وجدانهای خفته، افشای جنایات دشمنان اهل بیت علیهم السلام، نمایاندن چهره حقیقی زمامداران ستمگر اموی و انتشار فضائل و مناقب اهلبیت علیهم السلام و معرفی آن گرامیان به عنوان جانشینان بر حق پیامبر صلی الله علیه و آله بود . امام سجاد علیه السلام در شهر کوفه با مردم ساده، سطحی نگر، تاثیرپذیر و پیمان شکن آن شهر سخن گفته و بعد از شناساندن خویش و افشای جنایات امویان فرمود: «ای مردم! شما را به خدا سوگند میدهم، آیا شما برای پدرم نامه ننوشتید و آنگاه بی وفایی نکردید؟ ! آیا با او عهدها و پیمانهای محکم نبستید و سپس با او پیکار کرده و او را به شهادت رساندید؟ ! وای بر شما! چه کار زشتی انجام دادید، شما چگونه به سیمای رسول الله صلی الله علیه و آله نظاره خواهید کرد، هنگامی که به شما بگوید: فرزندان مرا کشتید، احترامم را از میان بردید، پس، از امت من نیستید!» هنوز سخنان امام تمام نشده بود که مردم گریه کنان و ضجه زنان همدیگر را ملامت کرده و به نگون بختی خود، - که خود برگزیده بودند - تاسف خورده و اشک ندامت و پشیمانی میریختند . (1) مهمترین تاثیر این خطابه را میتوان در سال 65 هجری در قیام توابین به وضوح به نظاره نشست . همچنین پیشوای چهارم هنگامی که در شام به مجلس جشن پیروزی یزید برده شد، ضمن تحقیر خطیب متملق دربار اموی، در کرسی خطابه قرار گرفته و با بهرهگیری از زیباترین و بلیغترین جملات، فجایع کربلا را بازگو کرده و ضمن افشای چهره زشت جنایتکاران، تبلیغات سوء دشمنان اهلبیت علیهم السلام را خنثی کرده و سیمای سراسر فضیلت و افتخار آل محمد صلی الله علیه و آله را برای مردم نا آگاه شام نمایان ساخت . آن حضرت فرمود: «ایها الناس اعطینا ستا و فضلنا بسبع، اعطینا العلم والحلم و السماحة والفصاحة والشجاعة و المحبة فی قلوب المؤمنین، و فضلنا بان منا النبی المختار محمدا و منا الصدیق و منا الطیار و منا اسدالله و اسد رسوله و منا سبطا هذه الامة و منا مهدی هذه الامة; (2) ای مردم! به ما شش چیز عطا شده و به هفت نعمت [بر دیگران] برتری یافتهایم . به ما علم، حلم، جوانمری، فصاحت، شجاعت و دوستی در دل مؤمنان عطا شده است و ما به اینکه رسول برگزیده خداوند، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و [حضرت علی علیه السلام نخستین] تصدیق کننده [پیامبر صلی الله علیه و آله] و جعفر طیار و [حمزه،] شیر خدا و رسول او و حسن و حسین علیهما السلام و مهدی این امت از ما هستند، فضیلت داده شدهایم .» آن حضرت در ادامه به فضائل بیشمار امیرمؤمنان علیه السلام پرداخته و از چهره درخشان علی علیه السلام به نحو زیبایی دفاع نموده و در خاتمه با معرفی امام حسین علیه السلام، به ذکر مصیبت آن حضرت پرداخت . این سخنان آتشین، منطقی و روشنگر، آنچنان فضای جهل و غفلت و خفقان را درهم شست که یزید در مقام دفاع از خود و سلطنتش برآمد . (3) امام سجاد علیه السلام خطبه دیگری را نیز در نزدیکی مدینه برای مردمی ایراد نمود که به استقبال قافله خسته دل و دل شکسته حسینی آمده بودند . این خطابه نیز آثار فراوانی در روحیه مردم مدینه گذاشت که یکسال بعد از حادثه عاشورا، قیام خودجوشی از سوی اهالی مدینه بر علیه دستگاه طاغوتی بنیامیه رخ نمود که به «واقعه حره» معروف است . 2- گفتگوهای دشمن شکن امام چهارم علیه السلام در پاسداری از اهداف عاشورا هر جا که احساس میکرد دشمن میخواهد قیام کربلا را زیر سؤال برده و آن حماسه تاریخی را پوچ و باطل جلوه دهد، در مقام دفاع برآمده و با پاسخهای کوبنده با نقشههای شیطانی آنان به ستیز بر میخواست که بارزترین نمونههای آن در مجلس عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه به چشم میخورد . هنگامی که در مجلس ابن زیاد، حضرت زینب کبری علیها السلام وی را با نطق خویش رسوا نمود، ابن زیاد متوجه امام زین العابدین علیه السلام گشته و پرسید: این جوان کیست؟ گفتند: او علی بن الحسین علیهما السلام است . ابن زیاد گفت: مگر خدا علی بن الحسین را نکشت؟ امام چهارم علیه السلام فرمود: من برادری بنام علی بن الحسین علیهما السلام داشتم که مردم او را به شهادت رساندند . ابن زیاد گفت: چنین نیست، خدا او را کشت . امام سجاد علیه السلام آیه «الله یتوفی الانفس . . .» را قرائت نمود . ابن زیاد از پاسخ صریح امام خشمگین شده و فریاد زد: آیا در مقابل من جرات کرده و پاسخ میدهی؟ او را ببرید و گردن بزنید . حضرت سجاد علیه السلام در ادامه گفتگو فرمود: «ابالقتل تهددنی یابن زیاد، اما علمت ان القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة; (4) ای پسر زیاد! آیا مرا به قتل تهدید میکنی؟ مگر نمیدانی کشته شدن [در راه حق] عادت ما و شهادت [برای خدا عزت و] کرامت ماست .» آن حضرت در مجلس یزید نیز با اینکه اسیر بود، هیچگاه حرکت و یا سخنی که نمایانگر عجز و خواری باشد از خود نشان نداد; بلکه همانند آزادهای با شهامت، عزت و افتخار حسینی را به نمایش گذاشت . آنگاه که یزید در مجلس خویش اسرای کربلا را برای تحقیر و شکستن ابهت و عظمتخاندان آل محمد صلی الله علیه و آله حاضر کرده بود، خطاب به امام سجاد علیه السلام گفت: دیدی که خدا با پدرت چه کرد؟ حضرت فرمود: ما جز قضای الهی که حکمش در آسمان و زمین جریان دارد چیز دیگری ندیدیم . یزد گفت: «انت ابن الذی قتله الله; تو فرزند کسی هستی که خدا او را کشت .» امام فرمود: «انا علی، ابن من قتلته; من علی; فرزند کسی هستم که تو او را به شهادت رساندی .» و در ادامه با تمسک به آیه قرآن فرمود: «و من یقتل مؤمنا متعمدا فجزاءه جهنم خالدا فیها و غضب الله علیه و لعنه و اعد له عذابا عظیما» (5) ; و هرکس، مؤمنی را عمدا به قتل برساند مجازات او جهنم است، در آنجا همیشه میماند، خداوند بر او غضب میکند و از رحمتش دور میسازد و عذاب بزرگی برای او آماده کرده است .» یزید که نتوانست این پاسخهای محکم را - که جهنمی بودن وی را اثبات میکرد - تحمل کند، با خشم و غضب فرمان قتل امام را صادر کرد، اما امام سجاد علیه السلام با قاطعیت تمام فرمود: هیچگاه «فرزندان اسیران آزاد شده» نمیتوانند به قتل انبیاء و اوصیا فرمان دهند، مگر اینکه از دین اسلام خارج شوند . (6) 3- گریههای تاثرانگیز امام سجاد علیه السلام برای زنده نگه داشتن خاطره شهیدان کربلا، در مناسبتهای گوناگون بر عزیزانش گریه میکرد . اشکهای حضرت زین العابدین علیه السلام که عواطف را برانگیخته و در اذهان مخاطبان، ناخواسته مظلومیتشهدای کربلا را ترسیم میکرد، آثار پرباری برای تداوم نهضت عاشورا داشت و امروز این روش با پیروی از آن گرامی همچنان ادامه دارد و فرهنگ گریه بر سالار شهیدان عالم، همچنان تاثیرگذار بوده و در پیوند دادن عواطف و احساسات میلیونها عزادار عاشق با راه و هدف حضرت ابا عبدالله علیه السلام مهمترین عامل محسوب میشود . عشق به امام حسین علیه السلام در سوگواریها اشک میآفریند و این گریههای عزت بخش که افتخار شیعه میباشند هر سال در دهه محرم سیمای کشور اسلامی را به حماسه عاشورا نزدیک نموده و قیام امام حسین علیه السلام را در خاطرهها زنده میسازد . حضرت سجاد علیه السلام بنیانگذار فرهنگ سوگواری و گریه در میان مؤمنان، بعد از شهادت پدر ارجمند خویش در حدود 35 سال امامتش به این روش ادامه داد تا جایی که یکی از بکائین پنجگانه تاریخ نامیده شد . (7) وقتی علت این همه اشک و ناله را از او میپرسیدند در جواب میفرمود: «مرا ملامت نکنید . یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم، پیامبر و پیامبرزاده بود، او دوازده پسر داشت، خداوند متعال یکی از آنان را مدتی از نظرش غایب کرد، در اندوه این فراق موقتی، موهای سر یعقوب سفید شده، کمرش خمیده گشت و نور چشمانش را از شدت گریه از دست داد، در حالیکه پسرش در این دنیا زنده بود . اما من با چشمان خودم پدر و برادر و 17 تن از خانوادهام را دیدم که مظلومانه کشته شده و بر زمین افتادند . پس چگونه اندوه من تمام شده و گریهام کم شود؟» (8) 4- حمایت از قیامهای طاغوت ستیز یکی از آثار نهضت جاویدان کربلا، دمیدن روح حماسه و شجاعت و ایثار در میان مسلمانان بود . آنان باالهام از جنبش شورآفرین و حماسهساز امام حسین علیه السلام و با تاثیرپذیری از خطابههای بیدارگر امام سجاد و حضرت زینب علیهما السلام روحیه اسلامخواهی و طاغوت ستیزی خود را در قالب قیامهای مردمی متبلور ساخته و بر علیه حکمرانان خودسر اموی دستبه شورشهایی زدند که در نهایتبعد از مدتی اساس حکومت آنان را متزلزل ساخته و از میان بردند . شاخصترین این جنبشها بعد از حادثه جانسوز کربلا، سه قیام معروف است که به نامهای قیام توابین، قیام مختار و قیام مدینه در تاریخ مطرح است . رهبران سه قیام، تداوم راه حضرت ابا عبدالله علیه السلام، غیرت دینی، اسلامخواهی و در نهایت محبتشدید به اهل بیت علیهم السلام را در شعارها و خواستههای خود نشان میدادند . امام سجاد علیه السلام گرچه در ظاهر - به علتخفقان شدید و استبداد حاکم - در این قیامها نقشی نداشت و در حالت تقیه به سر میبرد، اما در واقع از رهبران اینها اعلام رضایت کرده و عملا آنها را تایید مینمود . به عنوان نمونه هنگامی که عدهای از دوستان اهل بیت علیهم السلام به نزد محمد حنفیه آمدند و اظهار داشتند: مختار در کوفه قیام کرده و ما را نیز به همیاری و همکاری فراخوانده است، اما نمیدانیم که آیا او مورد تایید اهل بیت علیهم السلام هستیا نه؟ محمد حنفیه گفت: برخیزید به نزد امام من و امام شما، حضرت سجاد علیه السلام رفته و کسب تکلیف نماییم . هنگامی که موضوع را به عرض امام علیه السلام رساندند، آن حضرت فرمود: ای عمو! اگر غلامی به خونخواهی ما مردم را دعوت به قیام کند، بر همه مردم واجب است که او را یاری دهند و من تو را در این کار نماینده خود قرار میدهم، هر کاری در این زمینه صلاح میدانی انجام ده . آنان به همراه محمد حنفیه از نزد امام خارج شدند، در حالیکه سخنان امام سجاد علیه السلام را شنیده بودند و میگفتند: امام سجاد علیه السلام و محمد بن حنفیه به ما اذن قیام دادهاند . (9) 5- نیایشهای عارفانه و بیدارگر از بهترین روشهای امام سجاد علیه السلام برای پاسداری از فرهنگ عاشورایی اسلام، که حکایت از بینش عمیق و زمانشناسی آن حضرت دارد، عرضه نیایشهای عرفانی و روشنگر میباشد . دعاهای حضرت سیدالساجدین علیه السلام که در مجموعههای ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه، مناجات خمسة عشر، دعای ابو حمزه ثمالی، نیایشهای روزانه و . . . گرد آمده است، دل هر شنونده عارف و اندیشمندی را میلرزاند و توجه به معانی بلند و با شکوه آن، تشنگان وادی کمال و معرفت را سیراب میسازد . در لابلای این عبارات وحی گونه، - گذشته از اینکه مملو از حقایق و معارف حیاتبخش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و آدمی را با توجه دادن به شگفتیهای آفرینش، با خالق هستی مرتبط ساخته و به روح و جانش صفا میبخشد - فلسفه قیام حسینی تبیین میگردد و انسان نیایشگر ناخواسته از حالت انزوا و خمودی به صحنه مبارزه با طاغوت و ستمگران سوق داده شده و راه عزت حقیقی به وی نشان داده میشود . در حقیقت آمیزش عرفان و حماسه یکی از بارزترین جلوههای معنوی فرهنگ عاشوراست، همچنانکه سید بن طاووس در مورد عرفان و معنویت عاشورائیان مینویسد: در شب عاشورا، امام حسین علیه السلام و یارانش آنچنان به عبادت و مناجات مشغول بودند که زمزمههای عاشقانه آنان همانند صدای زنبور عسل به گوش هر شنوندهای میرسید . برخی در حال رکوع وعدهای در حال سجده و یا در قیام و قعود بودند . (10) این نیایشگران عارف همان کسانی بودند که فردای آن روز آنچنان جانبازی کرده و حماسه آفریدند که اهل آسمان و زمین را به تحیر واداشتند . امام سجاد علیه السلام میراثدار این قافله حماسه و عرفان و عشق بود که برای احیا و پاسداری از آن، در مقابل شیطان و شیطان صفتان جبههای باطنی گشود و ارتباط حقیقی با آفریدگار جهان را به عنوان یکی از علل و عوامل قیام عاشورا برای تمام انسانهای خداجو و حقیقت طلب عرضه نمود و از این طریق عزت واقعی را به آنان شناساند که «ان العزة لله جمیعا» (11) ; «به درستی که همه عزت از آن خداوند است .» امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای 48 صحیفه سجادیه به تبیین جایگاه امامان شیعه و مظلومیت آنان پرداخته و عرض میکند: «اللهم ان هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع امنائک فی الدرجة الرفیعة التی اختصصتهم بها، قد ابتزوها; بارالها! این مقام [امامت] شایسته جانشینان و برگزیدگان و امنای تو در درجات بلندی است که خودت آنان را به آن اختصاص دادهای [و غاصبان] آن را به غارت بردهاند .» آن حضرت در فرازی از مناجات محبین به عاشقان عارف و حقیقت طلب چنین میآموزد: «الهی! من ذاالذی ذاق حلاوة محبتک فرام منک بدلا و من ذاالذی انس بقربک فابتغی عنک حولا، الهی فاجعلنا ممن اصطفیته لقربک و ولایتک و اخلصته لودک و محبتک و شوقته الی لقاءک; (12) خداوندا! کیست که شیرینی محبتت را چشیده باشد و بجای تو دوستی دیگران را برگزیده باشد، و کیست که به مقام قرب تو مانوس شده و [بعد از آن] لحظهای از تو روی گردانیده باشد؟ ! بارالها! ما را از کسانی قرار ده که برای قرب و دوستی خودت برگزیدهای و آنان را برای مهر و محبتخود خالص گردانیدی و آنان را برای ملاقات خود شائق ساختی .» مهمترین نکتهای که در نیایشهای امام سجاد علیه السلام جلب توجه میکند، اهتمام آن حضرت به صلوات بر محمد و آل اوست که با توجه به عصری که مبارزه با اهل بیت علیهم السلام و یاران آنان در راس برنامههای حکومت اموی بوده است و حتی لعن و سب علی علیه السلام و خاندانش همچنان ترویج میشد، شایان دقت است . همچنین نمایاندن عظمت اهل بیت علیه السلام، ارزش محبت آنان و توسل به آنان در آن دوران نوعی مبارزه با دشمنان و مخالفین اهلبیت علیهم السلام به شمار میآید . 6- تربیتشاگردان یکی از مهمترین شیوههای امام سجاد علیه السلام در پیشبرد اهداف قرآن و اهلبیت علیهم السلام، پرورش انسانهای مستعد و آماده کردن آنان برای مبارزه فرهنگی - عقیدتی با معارضان و مخالفان قرآن و اهل بیت علیهم السلام بود . شیخ طوسی در حدود 170 نفر از یاران و شاگردان آن حضرت را فهرست کرده است که بیشتر آنان از امام سجاد علیه السلام بهرههای علمی برده و روایت نقل کردهاند . در اینجا به چند تن از چهرههای معروف آنان اشاره میکنیم: 1- ابو حمزه ثمالی: وی رهبری شیعیان کوفه را به عهده داشت و در علم حدیث و تفسیر به مراتب عالی دستیافته و مورد علاقه و اعتماد امامان معصوم علیهم السلام قرار گرفته بود . ابو حمزه از جمله یاران نزدیک امام بود که امام سجاد علیه السلام برای اولین بار قبر امام علی را - که تا آن زمان نامعلوم بود - به وی شناساند و او به همراه شماری از فقیهان شیعه به زیارت حضرت علی علیه السلام میرفت . تفسیر قرآن، کتاب نوادر، کتاب زهد، رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، دعای ابو حمزه ثمالی از جمله آثار این شایستهترین شاگرد مکتب امام چهارم علیه السلام میباشد . 2- یحیی بن ام طویل مطعمی: وی از شاگردان نزدیک امام چهارم علیه السلام بود و با شهامت و جرات تمام، طرفداری خود را از اهلبیت علیهم السلام و دشمنیاش را با ستمگران عصر علنی کرده و بدون واهمه ابراز میداشت . او وارد مسجد پیامبر شده و با کمال شجاعت، در میان مردم حاضر، خطاب به زمامداران مستبد و خودخواه میگفت: ما مخالف شما و منکر راه و روش شما هستیم، میان ما و شما دشمنی آشکار و همیشگی است . (13) و گاهی در میدان بزرگ کوفه ایستاده و با صدای رسا میگفت: هر کس علی را سب کند، لعنتخدا بر او باد . ما از آل مروان بیزار هستیم . (14) 3- محمد بن مسلم بن شهاب زهری: وی که در ابتدا از علمای اهل سنتبود، در اثر معاشرت با امام چهارم و بهرههای شایان علمی که از آن حضرت میبرد، به حضرت سجاد علیه السلام علاقه شدیدی پیدا کرد و از آن حضرت همیشه با لقب زین العابدین علیه السلام یاد میکرد . امام چهارم نیز از این ارتباط استفاده کرده و در مناسبتهای مختلف او را از یاری رساندن به ستمگران بر حذر میداشت و در نامه مفصلی، عواقب ارتباط و تمایل به زمامداران ستم پیشه را به وی گوشزد نمود . او از افرادی است که بیشترین بهره را از امام چهارم علیه السلام برده است . روزی زهری به حضور حضرت سجاد علیه السلام آمد، امام وی را افسرده و اندوهگین دیده و علت را پرسید . زهری گفت: ای پسر پیامبر! اندوه من از سوی برخی مردم بویژه افرادی است که به آنان خدمت کردهام ولی آنها بر خلاف انتظار من به من حسد ورزیده و چشم طمع به اموالم دوختهاند . امام چهارم در ضمن ارائه رهنمودهای راهگشایی، به وی فرمود: «احفظ علیک لسانک تملک به اخوانک; اگر از زبانت مواظبت کنی همه دوستان و آشنایانت در اختیار تو خواهند بود .» آنگاه حضرت افزود: زهری! کسی که عقلش کاملترین اعضاء وجودش نباشد، با کوچکترین اعضایش (زبان) هلاک میشود .» پیشوای چهارم ضمن اشاره به مهمترین رمز توفیق در زندگی فرمود: اگر دیدی که مسلمانان تو را احترام میکنند و بزرگ میشمارند، بگو آنها بزرگوارند که با من چنین رفتار میکنند و اگر از مردم نسبتبه خود بیتوجهی مشاهده کردی، بگو از من خطایی سر زده که مستوجب چنین بیاحترامی شدهام . هرگاه چنین اندیشیده باشی و طبق این اندیشه عمل کنی، خداوند متعال زندگی را بر تو آسان کرده، دوستانت زیاد و دشمنانتبه حداقل خواهند رسید . در این صورت نیکیهای دیگران تو را خوشحال میکند و از بدی و اذیتهای آنان آزرده نخواهی شد . (15) ابان بن تغلب، بشر بن غالب اسدی، جابر بن عبدالله انصاری، حسن بن محمد بن حنفیه، زید بن علی بن الحسین علیه السلام، سعید بن جبیر، سلیم بن قیس هلالی، ابو الاسود دؤلی، فرزدق شاعر، منهال بن عمرو اسدی، معروف بن خربوذ مکی و حبابه والبیه از جمله معروفترین شاگردان و یاران امام سجاد علیه السلام محسوب میشوند که در تداوم نهضت کربلا و رساند پیام امام سجاد علیه السلام به نسلهای آینده نقش مهمی داشتهاند . همچنین حضرت زین العابدین علیه السلام با گرامی داشتن شعرای متعهد، از آنان به عنوان زبان گویای اهل بیت علیهم السلام بهره میبرد . کمیتبن زیاد اسدی و فرزدق شاعر از جمله آنان میباشند . پینوشتها: 1) احتجاج طبرسی، ج 2، ص 32 . 2) مناقب آل ابی طالب، ج3، ص305; بحار الانوار، ج45، ص137 و 174; معالی السبطین، ج2، ص 178 . 3) همان . 4) همان، ص 296 . 5) نساء/93 . 6) شرح الاخبار مغربی، ج3، ص 253; ذریعة النجاة، ص 234 . 7) امالی صدوق، ص 140 . 8) لهوف سید بن طاووس، ص 380 . 9) ذوب النضار، ص 97; معجم رجال الحدیث، ج 19، ص 109 . 10) لهوف، ابن طاووس، ص 172 . 11) یونس/65 . 12) مفاتیح الجنان، مناجات نهم . 13) معجم رجال الحدیث، ج 21، ص 38 . 14) اصول کافی، باب مجالسة اهل المعاصی، حدیث 16 . 15) بحار الانوار، ج 71، ص 156 . منبع: ماهنامه مبلغان
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 597]
صفحات پیشنهادی
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی نويسنده:عبدالکریم تبریزی پیشوای چهارم شیعیان علیه السلام بعد از حضور در حماسه افتخار آفرین ...
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی نويسنده:عبدالکریم تبریزی پیشوای چهارم شیعیان علیه السلام بعد از حضور در حماسه افتخار آفرین ...
حسین؛خالق حماسه ای حسینی
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین ... در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش عاشورای حسینی، از لحظهای که در غروب عاشورا با .
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین ... در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش عاشورای حسینی، از لحظهای که در غروب عاشورا با .
اولین خطابه امام حسن علیه السلام بعد از پدر
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی. ... آفرین و عزت بخش عاشورای ...
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی. ... آفرین و عزت بخش عاشورای ...
- دانشنامه امام سجاد (علیه السلام) بر روی اینترنت قرار گرفت
لازم به ذکر است، حوادث کربلا، حضرت زین العابدین علیه السلام تداوم بخش عزت و افتخار حسینی، امام سجاد(علیه السلام) از کربلا تا شهادت، تلاش تبلیغاتی اهل بیت ...
لازم به ذکر است، حوادث کربلا، حضرت زین العابدین علیه السلام تداوم بخش عزت و افتخار حسینی، امام سجاد(علیه السلام) از کربلا تا شهادت، تلاش تبلیغاتی اهل بیت ...
انقلاب اشک - ویژه نامه شهادت امام سجاد علیه السلام
سیره عملی امام سجاد(علیهالسلام ) - قسمت اول حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی دل نوشته هایی در سوگ سید الساجدین عليهالسلام ...
سیره عملی امام سجاد(علیهالسلام ) - قسمت اول حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی دل نوشته هایی در سوگ سید الساجدین عليهالسلام ...
مصیبت یعقوب بزرگتر بود یا حضرت سجاد؟
جستاری درزندگی با برکت امام سجاد (علیه السلام) – قسمت اول جستاری درزندگی با ... حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین ...
جستاری درزندگی با برکت امام سجاد (علیه السلام) – قسمت اول جستاری درزندگی با ... حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین ...
زنان ایران می توانند افتخار آفرین باشند
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی. ... تبریزی پیشوای چهارم شیعیان علیه السلام بعد از حضور در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش .
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی. ... تبریزی پیشوای چهارم شیعیان علیه السلام بعد از حضور در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش .
«یادگار روز دهم»؛ روایتی از زندگی امام چهارم
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین العابدین ... در این فرصتبا مهمترن فعالیتهای آن یادگار امامت در پاسداری از فرهنگ عزت و ...
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین العابدین ... در این فرصتبا مهمترن فعالیتهای آن یادگار امامت در پاسداری از فرهنگ عزت و ...
رحمتی: خدا به ما عزت داد
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین العابدین ... شما را به ...
حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی حضرت زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی-حضرت زین العابدین ... شما را به ...
در سوگ زین العابدین
در سوگ زین العابدین در سوگ زین العابدین ، زهرا نشسته تیر غم از داغش بر این ... زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی دل نوشته هایی در سوگ سید . ... ابن بابويه و قطب راوندي روايت کرده اند : که از حضرت امام زين العابدين (عليه .
در سوگ زین العابدین در سوگ زین العابدین ، زهرا نشسته تیر غم از داغش بر این ... زین العابدین علیه السلام، تداومبخش عزت و افتخار حسینی دل نوشته هایی در سوگ سید . ... ابن بابويه و قطب راوندي روايت کرده اند : که از حضرت امام زين العابدين (عليه .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها