واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه احمد مبلغی:
نخبگان می توانند مناسبات اجتماعی فعالی را میان امت اسلام برقرار سازند/ وحدت اسلامی از درهم آمیختگی چندلایه رنج می برد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشست "امت اسلامی، مبانی و مولفه ها" گفت: اگر نخبگان امت اسلام برخی از ذهنیتها را کنار گذارند می توانند مناسبات اجتماعی سالم و فعالی را میان امت اسلام برقرار سازند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست علمی "امت اسلامی، مبانی و مولفه ها" ضمن بیان این مطلب گفت: این مناسبات دارای فصل عبارت از مناسبات حقوقی (شامل رعایت متقابل حقوق یکدیگر)، مناسبات اخلاقی سالم و همگرایی و همکاری مبتنی بر تعاون و تکافل برای خدمت به مصالح امت اسلامی است.
وی افزود: در ارتباط با مذهب چند فعالیت مانند "اعتقاد به مذهب"، "عشق ورزی به مذهب"،" انتقال اندیشه ها و اصول مذهب به نسل مربوط به اتباع آن"، عمل به مذهب در مناسک مذهبی"، "ایجاد نمادهای مذهب در کشوری که اکثریت اتباع آن مذهب هستند" و "دفاع عقلانی از مذهب" مشروع و حتی ضروری است.
وی ادامه داد: متأسفانه سلسله ای از ذهنیتها، در رأس آنها سه ذهنیت "بنای نظم مناسباتی بین شیعه و سنی بر اساس ایمان و نه اسلام به معنای شهادتین"، "خلط بین ظرف تحقق مذهب که فکر، اندیشه و عمل است و ظرف تحقق وحدت که مناسبات اجتماعی است" و "ناسازگاربینی بین حقانیت مذهب و مشروعیت وحدت"، سبب عدم تحقق وحدت شده اند. متأسفانه وحدت اسلامی از در هم آمیختگی چندلایه رنج می برد.
وی با اشاره به خلط میان دین اسلام و ایمان گفت: ما نباید ایمان و اسلام را عین هم بدانیم، یکبار اسلام به مثابه دین به معنای نهاد اجتماعی است و همه را در می گیرد، در اطلاق دیگر به معنای ایمان است که سرتاپای وجود انسان، تسلیم خداوند باشد و اطلاق دیگر برای اسلامی به معنای اسلامی حقوقی است و مبدا و منشأ اطلاق برای کلمه مسلم است که با شهادتین نیز تحقق پیدا می کند.
حجت الاسلام مبلغی گفت: ایمان امر درونی است و اصولا اسلام قواعد اجتماعی، مناسبات و حقوق اجتماعی را متفرع بر امر درونی نکرده است و ایمان توانایی و قابلیت را ندارد که مبنای نظم اجتماعی قرار گیرد. ایمان اولا مقول به تشکیک است. در ثانی امری ناپیدا و کمتر احراز شدنی است و ثالثا اینکه معقول نیست حقوق اجتماعی را فقط برای یک انسان مومن در نظر گرفت، بنابراین مناسبات اجتماعی را نباید بر پایه کمال معنوی بنا نهاد بلکه مناسبات را زمینه ساز کمال معنوی باید قرار داد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اشتباه دیگر این است که حقانیت مذهب را مترادف با عدم مشروعیت وحدت و برعکس مشروعت وحدت را عبور از خط قرمز حقانیت مذهب بدانیم و این در اذهان بسیاری وجود دارد در حالی که اتباع هر مذهب می توانند در عین اعتقاد به حقانیت خود با اتباع مذاهب دیگر در نظم مناسباتی فعال و پویا به عنوان امت اسلامی مشارکت جویند.
وی با اشاره به اینکه باید نظم و وحدت حقوقی را براساس اسلام بنا کنیم، گفت: خاستگاه شکل گیری مذهب فکر، اندیشه و عمل به اعتقادات است ولی ظرف تحقق وحدت، مناسبات حقوقی واحد است و پیامبر اسلام(ص) در صدر اسلام این کار را انجام داده و قران کریم نیز در این زمینه تأکید داشته است.
حجت الاسلام مبلغی وحدت مناسباتی را ذومراتب دانست و گفت: این وحدت گاهی بین یک کشور با یک دولت دیگر ایجاد می شود که این حد اعلایی از نظم حقوقی را می خواهد، ولی به معنای آن نیست که همه چیز بر پایه یک دولت واحد شکل گیرد، بلکه با وجود اختلاف در ساختارهای سیاسی و حکومتی می توان به یک نظم همگرایانه به نفع امت اسلام، رسید.
وی اتحادیه اروپا را به مثابه وحدت و نظم واحد حقوقی ذکر کرد و گفت: با وجودی که کشورهای اروپایی هر کدام در ابعاد فرعی برای تأمین منافع ملی خود تلاش می کنند ولی یک ساختار حقوقی واحد برای همگرایی، تعامل و تأمین منافع مشترک ایجاد کرده اند.
حجت الاسلام مبلغی گفت: جهان اسلام نه تنها چیزی از اروپا کم ندارد. بلکه زیرساختهای وحدت را به صورت قوی تر با خود همراه دارد، شیعه و سنی می توانند مناسبات اجتماعی را بدون قید وشرط برقرار و تعامل و تعایش را میان خود برقرار نمایند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش ساختارهای سیاسی در تحقق وحدت گفت: در جامعه ای ممکن است ساختارهای اجتماعی منهای ساختار اجتماعی شکل گیرد ولی ساختار اجتماعی، ساختار سیاسی را می سازد.
حجت الاسلام مبلغی در پایان سخنانش گفت: هر چند گاهی سیاست از ساختار اجتماعی و فرهنگی به سود خود سوء استفاده می کند. همان گونه که امروز برخی کشورها از اختلاف شیعه و سنی استفاده می کنند ولی اگر ساختار اجتماعی و فرهنگی درست و محکم داشته باشیم دستاویز سیاست ورزان نمی شویم.
۱۳۹۲/۱۱/۹ - ۱۱:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]