محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803511336
سالروز قرارداد صلح امام حسن(ع) بازخوانی متن قرارداد صلح امام حسن(ع) از نگاه شهید مطهری
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سالروز قرارداد صلح امام حسن(ع)
بازخوانی متن قرارداد صلح امام حسن(ع) از نگاه شهید مطهری
استاد شهید مطهری با توجه به قرارداد صلح امام حسن(ع) ـ معاویه به تحلیل و تبین صلح امام حسن (ع) پرداخت.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، پس از شهادت امام علی(ع) شیعیان کوفه با امام حسن مجتبی(ع) پسر ارشد آن حضرت بیعت کرده و او را به خلافت برگزیدند. امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه فرستاد و خود روانه مداین شد. هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود که شایعه کشته شدن قیس بن سعد، شیرازه سپاه حضرت را از هم گسیخت. در این میان، جمعی حتی سراپرده امام را نیز غارت کرده و یکی از آنان خنجری بر ران حضرت وارد کرد. با این وضع، مسلّم شد که با چنین مردمی به جنگ معاویه و لشکر منظم او رفتن صلاح نیست. بدین ترتیب، امام حسن(ع) با معاویه وارد مکاتبه و مذاکره شد و قرار بر این شد که امام از خلافت کنارهگیری کند به شرط این که معاویه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معین نکند، از امام علی(ع) به زشتی یاد ننماید و... . امام حسن(ع) علیرغم میل باطنی، این صلح را پذیرفت و پس از پنج ماه و نیم، از خلافت کناره گرفت و با اهل بیت خود عازم مدینه شد. استاد شهید مطهری با توجه به قرارداد صلح امام حسن(ع) معاویه به تحلیل و تبین صلح امام حسن (ع) پرداخت که در ذیل میآید: بنابراین به نظر نمى رسد که در صلح امام حسن(ع)، در آن شرایطى که امام حسن(ع) مى زیست ایرادى باشد ، و مقایسه کردن میان صلح امام حسن(ع) در مسند خلافت با قیام امام حسین(ع) به عنوان یک معترض، با اینهمه اختلافات دیگرى که عرض کردم مقایسه صحیحى نیست ، یعنى به نظر اینجور مى رسد که اگر امام حسن(ع) در آنوقت نبود و بعد از شهادت امیرالمؤمنین امام حسین خلیفه شده بود ، قرار داد صلح امضا مى کرد ، و اگر امام حسن تا بعد از معاویه زنده بود ، مثل امام حسین قیام مىکرد ، چون شرایط مختلف بوده است . متن قرارداد امام حسن به شرح ذیل است - حکومت به معاویه واگذار مى شود (7) بدین شرط که به کتاب خدا و سنت پیغمبر و سیره خلفاى شایسته عمل کند. امیرالمؤمنین یک منطقى دارد و آن منطق این است که مىگوید من به خاطر اینکه خودم خلیفه باشم یا دیگرى، با اینکه خلافت حق من است قیام نمى کنم، آن وظیفه مردم است، من آنوقت قیام مى کنم که آن کسى که خلافت را بر عهده گرفته است کارها را از مجرا خارج کرده باشد، در نهج البلاغه است : «و الله لاسلمن ماسلمت امور المسلمین و لم یکن فیها جور الا على خاصة» یعنى مادامى که ظلم فقط بر شخص من است که حق مرا از من گرفتهاند ، و منهاى این سایر کارها در مجراى خودش است، من تسلیمم، من آنوقت قیام مى کنم که کارهاى مسلمین از مجرا خارج شده باشد . این ماده قرار داد این است و در واقع امام حسن(ع) اینچنین قرار داد مى بندد: مادامى که ظلم فقط به من است و مرا از حق خودم محروم کردهاند ولى آن غاصب متعهد است که امور مسلمین را در مجراى صحیح اداره کند من به این شرط حاضرم کنار بروم . پس از معاویه حکومت متعلق به حسن است و اگر براى او حادثه اى پیش آمد متعلق به حسین. این جمله مفهومش این است که این صلح یک مدت موقتى دارد ، نه اینکه امام حسن(ع) گفت دیگر ما گذشتیم و رفتیم ، این تو و این خلافت ، تا هر وقت هر کار مى خواهى بکن ، نه ، تا معاویه هست ، این صلح تا زمان معاویه است ، شامل بعد از زمان معاویه نمى شود ، پس معاویه حق ندارد براى بعد از زمان خودش توطئه اى بچیند : و معاویه حق ندارد کسى را به جانشینى خود انتخاب کند. معاویه در شام لعن و ناسزاى به امیرالمؤمنین را رسم کرده بود . این را در متن صلحنامه قید کردند که باید این عمل زشت موقوف باشد : معاویه باید ناسزا به امیرالمؤمنین و لعنت بر او را در نمازها ترک کند و امام على(ع) را جز به نیکى یاد ننماید که این را هم معاویه تعهد و امضاء کرد. اینها روى امام على(ع) تبلیغ مى کردند ، مى گفتند على را ما به این دلیل لعنت مى کنیم که - العیاذ بالله - او از دین اسلام خارج شده بود. آدمى که اینجا امضا مى دهد، لااقل این مقدار اتمام حجت بر او شده که تو اگر امام على(ع) را آدمى مى خوانى که واقعا مستحق لعن است پس چرا متعهد مى شوى که او را جز به نیکى یاد نکنى، و اگر مستحق لعن نیست و آن طور که متعهد شده اى درست است پس چرا اینطور عمل مى کنى؟ ! که بعد ، این را هم زیر پا گذاشت و تا نود سال این کار ادامه پیدا کرد. 4- بیت المال کوفه که موجودى آن پنج میلیون درهم است مستثنى است و تسلیم حکومت و شامل آن نمى شود و معاویه باید هر سالى دو میلیون درهم براى حسن بفرستد این قید را کرده بودند براى همین که مى خواستند نیاز شیعیان را از دستگاه حکومت معاویه رفع کنند که اینها مجبور نباشند ، و بدانند اگر نیازى داشته باشند مى شود خود امام حسن(ع) وامام حسین مرتفع کنند . و بنى هاشم را از بخششها و هدیه ها بر بنى امیه امتیاز دهد و یک میلیون درهم در میان بازماندگان شهدایى که در کنار امیرالمؤمنین در جنگهاى جمل و صفین کشته شده اند تقسیم کند و اینها همه باید از محل خراج «دارابجرد» تأدیه شود . در اطراف شیراز است که خراج و مالیات این نقطه را به بنى هاشم اختصاص دادند . 5- مردم در هر گوشه از زمینهاى خدا ، شام یا عراق یا یمن و یا حجاز ، باید در امن و امن باشند و سیاهپوست و سرخپوست از امنیت برخوردار باشند و معاویه باید لغزشهاى آنان را نادیده بگیرد مقصود کینه توزیهایى است که به گذشته مربوط مى شود ، چون اینها اغلب کسانى بودند که در گذشته با معاویه در صفین جنگیدهاند و هیچکس را بر خطاهاى گذشته اش مؤاخذه نکند و مردم عراق را به کینه هاى گذشته نگیرد . اصحاب على در هر نقطه اى که هستند در امن و امان باشند و کسى از شیعیان على مورد آزاد واقع نشود و یاران على بر جان و مال و ناموس و فرزندانشان بیمناک نباشند و کسى ایشان را تعقیب نکند و صدمه اى بر آنان وارد نسازد ، و حق هر حقدارى بدو برسد و هر آنچه در دست اصحاب على است از آنان باز گرفته نشود . به قصد جان حسن بن على و برادرش حسین و هیچیک از اهل بیت رسول خدا توطئه اى در نهان و آشکار چیده نشود این مواد ، مخصوصا ماده 5 و ماده 3 - که مسئله لعن امیرالمؤمنین است - اگر چه از همان شرط اول تأمین شده زیرا وقتى که او متعهد میشود که به کتاب خدا و سنت پیغمبر و سیره خلفاى را شدین عمل کند ، طبعا اینها در آن مستتر است ، ولى معذلک اینها را که مى دانستند مورد توجه خاص معاویه است و بر خلاف عمل مى کند ، براى اینکه بعدها هیچگونه تأویل و توجیهى در خصوص این کارها به کار نبرد ، به طور خصوصى در مواد قرار داد گنجاندند و در هیچیک از آفاق عالم اسلام ارعاب و تهدیدى نسبت به آنان انجام نگیرد. خواستند نشان بدهند که ما از حالا به روش تو بد بین هستیم . اینها بود مجموع مواد این قرار داد . معاویه نماینده اى داشت به نام عبدالله بن عامر . او را با نامه اى که زیر آن را امضا کرده بود فرستاد نزد امام حسن و گفت شرایط همه همان است که تو مى گویى ، هر چه تو در آن صلحنامه بگنجانى من آن را قبول دارم . امام حسن هم این شرایط را در صلحنامه گنجانید . بعد هم معاویه با قسمتهاى خیلى زیادى که من خدا و پیغمبر را ضامن قرار مى دهم ، اگر چنین نکنم چنان ، اگر چنین نکنم چنان ، همه این شرایط را گفت و این قرار داد را امضا کردند .
92/11/08 - 13:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
صلح امام حسن(ع) بهترین نمونه نرمش قهرمانانه در تاریخ
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۸ ۲۵ ربیعالاول مصادف با سالروز صلح امام حسن مجتبی ع در سال ۴۱ هجری قمری است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا امام حسن ع بنا به وظیفه انسانی و ایمانی خویش تا آخر عمر شریفش به این پیمان صلح پایبند ماند و از آن تخطی نکردعلت صلح امام حسن(ع)
علت صلح امام حسن ع به خدا سوگند اگر به علت سستى و بی وفایى شما ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به طور كلى براى امام و پيشواى مسلمين در يك شرايط خاصى جاماجرای نرمش قهرمانه ای كه امام حسن(ع) نشان داد/ مفاد صلح نامه حسن بن علی(ع)
دین و اندیشه ماجرای نرمش قهرمانه ای كه امام حسن ع نشان داد مفاد صلح نامه حسن بن علی ع خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام حسن ع را وادار به پذيرش صلح ناخواسته كردند و آن حضرت به ناچار در ۲۵ ربيع الاول سال ۴۱ قمرى براساس شرايطى خلافت را به معاوية بن ابى سفيان واگذاشت و خوپیامک های شهادت امام حسن(علیه السلام)
پیامک های شهادت امام حسن علیه السلام سلام بر كسي كه پس از شهادت پارچه هاي كفنش بر اثر تيرهاي دشمن سوراخ سوراخ شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به مناسبت شهادت د امام حسن علیه السلام فرمودند هر كسى كه خداوند را عبادت و اطاعت كند خداى متعال همه چیزها را مطیع اوبه مناسبت سالروز صلح امام حسن(ع) آشنایی با زمینههای صلح امام حسن(ع) از زبان شهید مطهری
به مناسبت سالروز صلح امام حسن ع آشنایی با زمینههای صلح امام حسن ع از زبان شهید مطهریشهید مطهری میگوید وضع امام حسن با وضع امام حسین کاملا متفاوت و متغایر بود از امام حسین ع تقاضاى بیعت مىکردند اما از امام حسن ع بیعتی نمىخواستند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فانشست «بازخواني صلح امام حسن(ع)» برگزار ميشود
نشست بازخواني صلح امام حسن ع برگزار ميشود گروه انديشه گفتمانهاي صلح جهاد و جنگ بازخواني صلح امام حسن ع از مجموعه سلسله نشستهاي بازخواني سيره چهارده معصوم ع با حضور حجتالاسلام محسن الويري برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا پژوهشكده تاريخ اسلامصلح امام حسن منشأ از بین رفتن حیثیت معاویه شد
متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم تهران صلح امام حسن منشأ از بین رفتن حیثیت معاویه شد خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم ع تهران با اشاره به مفاد قرارداد صلح امام حسن مجتبی ع تخلف از آن را موجب از بین رفتن آبرو و حیثیت معاویه در بین مردم دانست و ابراز داشت شاید اثر این قحجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس: صلح امام حسن(ع) سازش نبود، سوختن و ساختن بود
حجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس صلح امام حسن ع سازش نبود سوختن و ساختن بودعضو هیأت علمی جامعة المصطفی ص گفت به تعبیر آیتالله جوادی آملی امام حسن مجتبی ع سازش نکرد بلکه سوزش کرد یعنی با آن صلح سوخت و ساخت حجتالاسلام مهدی رستمنژاد عضو هیئت علمی جامعة المصطفی صبررسى مسئله زن در سخنان امام على(ع) سهلِ ممتنع است/چه زنان و مردانی مورد نکوهش حضرت امیر بودند
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه بررسى مسئله زن در سخنان امام على ع سهلِ ممتنع است چه زنان و مردانی مورد نکوهش حضرت امیر بودند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه بررسى مسئله زن در سخنان امام على ع سهلِ ممتنع و مستلزم گردآورى تمام سخنان و قضاياى تاريخى در اين باره و آگاهى گستهمگرایی دین و دانش در نگاه امام حسن عسکری(ع)
به مناسبت سالروز شهادت امام یازدهم همگرایی دین و دانش در نگاه امام حسن عسکری ع خبرگزاری رسا در پرتو نقش بیبدیل همگرایی دین و دانش اسلامی میتوان داستان ارتباط بین حضرت امام حسن عسکری ع و یعقوب ابن اسحاق کندی فیلسوف العرب را تحلیل نمود و نشان داد که ترابط و نقش همگرا و هعزاداری سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در قم
۱۹۳۷۵۲ ۱۳۹۲ ۱۰ ۱۰ - ۱۸ ۵۲گزارش تصویری عزاداری سالروز رحلت پیامبر اکرم ص و شهادت امام حسن مجتبی ع در قم عکاس محسن امیری اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۲ ۱۰ ۱۰ - ۱۸ ۵۲نگاهی به زندگی امام حسن عسکری (ع)
نگاهی به زندگی امام حسن عسکری ع حفاظت از سنگر عقاید و معارف اسلام از دستبرد تحریف و تغییر و به تبع آن مبارزه با راهزنان فکر و اندیشه اسلامی یکی از وظایف مهم اندیشمندان و بزرگان اسلامی است چرا که سکوت در برابر آنها علاوه بر این که موجب تزلزل اندیشه مردم درارکان دین و تحریف حقاصوت/ جهاد نرمافزاری امام حسن از نگاه رهبر انقلاب
صوت جهاد نرمافزاری امام حسن از نگاه رهبر انقلاب خبرگزاری رسا ـ امام حسن ع در زمان حیات خود جنگ نظامی را متوقف و تمام سعی خود را در زمینه جنگ فرهنگی و سیاسی علیه حکام جور به کار برد و در این زمینه بسترسازی برای قیام امام حسین بود دانلود ۱۳۹۲ ۱۰ ۹-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها