تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834395990
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد/غرب انسان را حيوان تكامل يافته مي داند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد/غرب انسان را حيوان تكامل يافته مي داند
رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد با اشاره به اينكه علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك اديان الهي به ويژه اسلام باشد، گفت: تعريفي كه غربي ها از انسان دارند به معني دقيق كلمه حيوان تكامل يافته است.
حجت الاسلام "علي نصيري" رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد در مورد اينكه مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني چيستند به خبرنگار مهر گفت: در بخش علوم انساني با چند مبنا ازجمله مباني معرفت شناسي، مباني هستي شناسي، مباني انسان شناسي و مباني روان شناسي مواجه هستيم. حداقل مي توان گفت اين 4 حوزه علوم انساني ما را مي سازند و هر كدام از اينها در علوم انساني تأثيرگذارند.
وي افزود: آن چيزي كه در مباحثات و گفت و شنودها الان در قالب مقالات و نوشته ها و سمينارها و حتي بحث هايي كه احياناً به صدا و سيما كشانده شده شاهدش بوديم يك وفاق روشني در اين زمينه ديده نمي شود. به نظر مي رسد هم در ارتباط با تعريف علوم انساني كه دقيقاً چه چيزي را اراده كرده ايم اينكه هدفمان از اسلامي كردن اين علوم دقيقاً چيست و بر اساس چه مباني و چه قواعدي و پايه هايي بايد هدفمان از اين علوم شكل بگيرد در تمامي اين مسائل اختلافات بسيار جدي داريم و حتي بعضي از شخصيت هاي برجسته حوزه هم كه در همايش علوم انساني آمدند و تعبيراتي داشتند كه اساساً علوم غير ديني نداريم باز عده اي بر سر اين مطلب هم حرف دارند.
رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد تصريح كرد: بنابراين در اين عرصه و اريكه دچار مشكلات فراواني هستيم كه بايد آنها را حل كنيم. آن چيزي كه به نظر مي رسد اين است انسان مدار و محور آموزه هاي ديني است و تمام آنچه كه در آموزه هاي ديني مطرح شده به نحوي به انسان بر مي گردد. البته انساني كه به عنوان بنده پروردگار است و انساني كه هستي براي او آفريده شده و بايد مدارج كمالش را طي كند. از سوي ديگر با توجه به حساسيت جايگاه انسان و پيچيدگي هاي ابعاد وجودي او كه قرآن كريم تعبيرش اين است كه ما انسان را آفريديم و ما مي دانيم كه رخنه ها و آسيب هاي او چيستند اينكه، بيائيم دست دين را از حريم انسان كوتاه كنيم و علوم انساني را يكسره به ديگران بسپاريم واقعاً جاي شگفتي و بلكه تأسف دارد.
نصيري اظهار كرد: آن چيزي كه از سده 14 به اين طرف با ظهور مدرنيته اتفاق افتاد همه اعتراف دارند و داريم كه كساني كه آمدند براي انسان، اين شخصيت پيچيده عالم هستي نسخه نوشتند براي انديشه ها، تفكر، حقوق و رابطه اش برنامه ها تدوين كردند. اينها كساني نبودند كه شناخت درستي از انسان داشته باشند كساني مثل دوركيم و بيكن و هيوم و فرويد با ادعاي فلسفه داني و رياضي داني و روانكاوي و امثال اينها آمدند و ديديم كه چه مسائلي اتفاق افتاد.
وي افزود: در حوزه تعاملات انساني صحبت از رابطه انسان با خودش، كه اخلاق فردي است؛ رابطه انسان با خداي خودش كه اخلاق بندگي توليد مي شود و رابطه انسان با محيط انساني و همچنين رابطه انسان با محيط زيستي است. در تفكر مدرنيته اساساً پديده اي به نام اخلاق فردي نداريم. دوركيم تصحيح مي كند كه اساساً چيزي كه انسان با خويشتن خويش رابطه داشته باشد مثل معرفت النفس مطرح نيست. اينها چيزهايي كه انسان بايد با متافيزيك و با خدا در ارتباط باشد را مطرح نكرده اند و رابطه انسان با محيط انساني و محيط زيستش را بيان كرده اند و آنهم آن ارتباط را يك ارتباط مكانيكي مثل اينكه چگونه يك ماشين را در خيابان به حركت درآوريم تعريف كرده اند.
اين محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامي يادآور شد: نتيجه آن هم اخلاق سكولار مي شود. تعريفي كه غربي ها از انسان دارند به معني دقيق كلمه حيوان تكامل يافته است. حالا اين حيوان تكامل يافته از ديدگاه فرويد انساني است كه به شدت تحت تأثير غرايز جنسي اش است يا از ديدگاه امثال ماركس و لنين و انگلس به شدت تحت تأثير مسائل مادي و اقتصادي خويش است. وقتي چنين طرز تلقي اي از انسان وجود داشته باشد نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه حقوقي كه آنها مي نويسند حقوق انسان الهي باشد يا علوم سياسي اي كه مي نويسند دقيقاً درست باشد. اگر حقوق بشر مي نويسند مسائلي مطرح شده كه كاملاً حقيقت و هويت انسان را درست و صحيح تعريف نمي كند.
رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد تصريح كرد: وقتي كنوانسيون رفع تبعيض از حقوق زنان مي نويسند چنان از برابري زن و مرد صحبت مي كنند كه گويا زن مرد و مرد زن شده است. آنجا تصريح مي كنند كه زن حق آزادي جنسي دارد و حق همه گونه فعاليت كذايي را در زندگي فردي خود دارد مثلاً حق سقط جنين دارد كه اين مسائل با اديان سازگاري ندارند. بنابراين بايد تكليف جوامع اسلامي يا حداقل جامعه ما روشن شود . پيداست علوم انساني غربي حاصل تفكرات و انديشه هاي انديشمنداني است كه دلي به متافيزيك نسپرده اند و حقيقت و هويت انسان از نظر آنها همان حيوان تكامل يافته است همان نظريه داروين كه بحراني در علم ايجاد كرد.
نصيري اظهار كرد: بنابراين از بستر اين نگاه و تحليل نمي توانيم يك علوم انساني درست استخراج كنيم؛ علوم انساني اي كه واقع نما باشد و باورصادق موجه در بعد معرفت شناسي توليد كند و يك انسان الهي و انسان متخلق به اخلاق الهي توليد شود. در اينصورت با همين مسائلي كه گاهي با آنها مواجه هستيم گرفتار مي آئيم كه بايد با آنها برخورد كنيم. يعني علوم انساني لائيك كه در تناقض با الهيات است و افرادي مثل چارلز داروين كه خدا را يك پنداري مطرح مي كنند و به علوم انساني سكولار مي رسيم كه در آن دين و ارزشها و باورهاي متعالي كاملاً مورد بي مهري و بي لطفي قرار مي گيرند. بنابراين بايد متفكران ما با اين مشكلات برخورد كنند و آنها را حل نمايند.
وي افزود: يعني اولاً بپذيرند اين علوم بايد ملهم و منبعث از متافيزيك اديان الهي به ويژه اسلام باشد و بعد بيايند براي آن راهكار تعيين كنند يعني از آن ابزارها و روش هايي كه غربي ها استفاده كردند براي اين علوم فرمول و قاعده ساختند و چارچوب درست كردند استفاده كنيم و روح مطالب و مباحث را از خود متون ديني بگيريم و بتوانيم از اين هسته و نطفه و تحقيقات و پژوهشهاي ديني دفاع كنيم. هنوز در حد شعار مانده ايم مي گوييم كه علوم انساني مي تواند ديني باشد و دين آن را به ما عرضه كند ولي وقتي وارد دفاع از اين علوم انساني اسلامي مي شويم از دفاع باز مي مانيم. فقط يك اصول و چارچوب و مباني كلي ترسيم كرده ايم.
اين محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامي يادآور شد: واقعاً اگر كسي در مباني تربيت اسلامي كار كند يك نظامنامه و ساختار تربيت اسلامي در بياورد و ارائه كند مي شود علوم انساني اسلامي تدوين كرد. منتها اينها كار مي برد؛ به همان سخت كوشي اي كه دانشمندان عصر مدرنيته آمدند و ابزار تجربي محض و بدون پيش انگاري معرفت شناسي و انسان شناسي نظام واره تدوين كردند. ما بايد سخت كوشانه كار كنيم تا يك علوم انساني منقح و چارچوب دار مبتني بر آموزه هاي ديني اعم از كتاب و سنت استخراج كنيم و اين مسئله بايد به دور از شعار زدگي باشد.
كد خبر: 2201532
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۰۹:۱۵
چهارشنبه 4 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد حجت الاسلام علي نصيري رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد در مورد اينكه مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني چيستند به خبرنگار مهر گفت در بخش علوم انساني با چند مبنا ازجمله مباني معرفت شناسي مباني هستي شناسي مباني انسان شناسي و مبانيالگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست/علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است
الگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است دكتر عطاء الله رفيعي آتاني در درسگفتار فلسفه علم با اشاره به اينكه اسلام نگاه خاصي به علم دارد گفت نوع تلقي اسلام مفروض بر معارف اسلامي است به گزارش خبرگزاري مهر به همت مديريت نخبه پروري و شبكهساعلوم انساني قلمرو مشترك حوزه و دانشگاه است/ قدمهايي برداشته شده ولي كافي نيست
علوم انساني قلمرو مشترك حوزه و دانشگاه است قدمهايي برداشته شده ولي كافي نيست رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با بيان اينكه قلمرو مشترك حوزه و دانشگاه نقطه اي است كه امروز به منطقه علوم انساني تعبير مي كنيم گفت قدمهايي كه برداشته شده قدمهاي خوبي اتوسعه بدون شناخت درست انسان امكان پذير نيست/ تحول علوم انساني نيازمند تغيير مباني است
توسعه بدون شناخت درست انسان امكان پذير نيست تحول علوم انساني نيازمند تغيير مباني است يك محقق و پژوهشگر فلسفه گفت به هيچ توسعه و پيشرفتي نخواهيم رسيد مگر اين كه اول به شناخت توانايي هاي انسان رسيده باشيم بنابراين اولين گام اين است كه به انسان و به آن چيزهايي كه وابسته به انسانحجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس:علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد/لزوم بسط رشتههاي علمي د
حجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد لزوم بسط رشتههاي علمي در حوزههاي علميه قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت يكي از برآيندهاي وحدت حوزه و دانشگاه بايد استخراج مباني علوم انساني بومي باشد به گونهاي كه با يك حركت علمي و ديني اين مبعلوم انساني بايد بر اساس جهان بيني خودمان استوار باشد/ نقش علوم انساني در پيشرفت كشور
علوم انساني بايد بر اساس جهان بيني خودمان استوار باشد نقش علوم انساني در پيشرفت كشور يك عضو كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه نگاه غرب به بشريت تاريخ و انسان يك نگاه مادي است و فرهنگشان بر اساس آن نظرات مادي استوار است گفت بنابراين مامباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني/ راه بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است
مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني راه بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است يك عضو هيئت علمي جامعة المصطفي ص العالمية با اشاره به اينكه راه اسلامي كردن دانشگاه و بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است گفت يعني بايد مباني فلسفه ما اسلامي باشد آنوقت تفكر دانشگاهيان و متون درسي دادر مجله علوم انساني زاويهظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني تبيين ميشود
در مجله علوم انساني زاويهظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني تبيين ميشود ميزگرد ظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني با حضور اساتيد جامعهشناس و ارتباطات امشب در مجله علوم انساني زاويه از شبكه چهارم سيما پخش ميشود مهدي خداورديان تهسخنراني ليلاز و آيت اللهي در پژوهشگاه علوم انساني
سخنراني ليلاز و آيت اللهي در پژوهشگاه علوم انساني دكتر سعيد ليلاز با موضوع خيانت زدايي در تاريخ نفت ايران و دكتر آيت اللهي درباره امام علي ره و چالش حكومت داري و اخلاق مداري و تقوامداري روز دوشنبه 25 آذرماه سخنراني مي كنند به گزارش خبرگزاري مهر روز دوشنبه 25 آذرماه دو نشستسينما بهترين ابزار براي انتقال مفاهيم عميق انساني و ارزشي است
سينما بهترين ابزار براي انتقال مفاهيم عميق انساني و ارزشي است حجت الله ايوبي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي با محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت و گو كرد به گزارش حوزه سينما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي در اين ديبرگزاري نشست تخصصي تحول در علوم انساني در روز دوم هفته پژوهش
برگزاري نشست تخصصي تحول در علوم انساني در روز دوم هفته پژوهش نشست تخصصي تحول در علوم انساني در دومين روز از هفته پژوهش در نمايشگاه بينالمللي برگزار ميشود قادريفر دبيرستاد ملي هفته پژوهش در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت امروز ۲۴ آذر ماه دومين از هفته پژوهشنشست «جامعه شناسي مردم مدار و پژوهشگري به عنوان يك حق انساني» برگزار مي شود
نشست جامعه شناسي مردم مدار و پژوهشگري به عنوان يك حق انساني برگزار مي شود گروه جامعه شناسي مردم مدار انجمن جامعه شناسي ايران با همكاري مركز مطالعات و پژوهش هاي كودكان نوجوانان و جوانان دانشگاه الزهرا نشست جامعه شناسي مردم مدار و پژوهشگري به عنوان يك حق انساني را برگزار ميكسرپرست موسسه آموزش عالي علميكاربردي فرهنگ و هنرتربيت نيروي انساني متخصص در حوزه فرهنگ و هنر ضرورت دارد
سرپرست موسسه آموزش عالي علميكاربردي فرهنگ و هنرتربيت نيروي انساني متخصص در حوزه فرهنگ و هنر ضرورت دارد مراسم افتتاحيه همايش مديران مراكز دولتي آموزش عالي فرهنگ و هنر با حضور حميد شاه آبادي مشاور هنري وزير و سرپرست موسسه آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ و هنر و مصطفي سالاري استاندا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها