محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832568131
الگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست/علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: الگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست/علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است
دكتر عطاء الله رفيعي آتاني در درسگفتار فلسفه علم با اشاره به اينكه اسلام نگاه خاصي به علم دارد، گفت: نوع تلقي اسلام مفروض بر معارف اسلامي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، به همت مديريت نخبه پروري و شبكهسازي كانون انديشه جوان، چهار جلسه از درسگفتار فلسفه علوم انساني اسلامي با تدريس دكتر عطاء الله رفيعي آتاني برگزار شده است كه در ادامه گزارشي از آن آمده است.
وي در جلسه اول به تبيين جايگاه علوم انساني در جامعه و لزوم تدوين علوم انساني اسلامي پرداخت و گفت: ما به مجموعه داناييهاي نياز داريم كه در مجموعهاي از ارتباطات اقتصادي و اجتماعي بتواند روابط انساني ما را تنظيم كند. اين كاركرد علوم انساني است. هرچند علوم انساني موجود در ابتدا خود را پازيتيو (اثباتگرا) ميداند و فقط واقعيت را توضيح ميدهد و به نتايج سياستي آن كاري ندارد. از اوايل انقلاب اسلامي بهدرستي درك شد كه اين علوم انساني موجود براي تكميل پازل علمي انقلاب ناقص است.
آتاني در ادامه سخنانش افزود: علوم انساني موجود بر اين باور است كه در كشور ما نظريات اقتصادي براي اداره امور جامعه وجود ندارد و به تئوريهاي علمي آن هم عمل نميشود و به همين دليل نظام اقتصادي ما بيمار است. نظام اداري ما به آن دليل مشكل دارد كه به تئوريهاي مربوطه علم مديريت عمل نميكنيم. همچنين در روابط خارجي بهدليل عمل نكردن به تئوريهاي موجود، نتيجه خوبي نميگيريم. برخي ميگويند الگوي آمريكاي لاتين مطلوب است، الگوي توسعه آمريكاي لاتين يك الگوي چپ و ضد غربي و از اين نظر شبيه ماست و حتي از ما تندتر. آمريكاييها براي آنها نقش شمر را ايفا كردند و تمامي منابع آنها را غارت كردند و نگذاشتند كشورهاي توسعه نيافته به توسعه مانند ايالات متحده برسند.
وي تصريح كرد: ولي ما براين نظريم كه اگر همه عالم آمريكاي امروز بشود باز هم مشكل داريم. زيرا آمريكا بودن اساسا امرمطلوبي نيست. پس اين تئوري توسعه از سوي غربيها توصيه ميشود مطلوب ما نيست. چرا تمام نظريات علمي بايد از منظر تجربه بررسي شود. آيا واقعا تمام نظرات علمي با روش تجربي بدست آمده است؟ آيا روشهاي ديگري در توليد اين نظريات علمي دخيل نبوده است؟ چرا دانش تجربي بايد اين اندازه اهميت داشته باشد؟ چه عقلانيتي پشت اين روش تجربي وجود دارد كه به آن اين اندازه ارزش ميدهد؟ كتابهاي فلسفه علم امروزه دفاع عقلي و استدلالي از روش تجربي انجام ميدهند.
اين محقق و استاد دانشگاه بيان كرد: كارل پوپر در كتاب معروف منطق اكتشاف علمي ميگويد: «فلسفه علم نظريه نظريات است.» فرض براين است كه تمام نظريات علمي ما براساس نظريه علمي براساس روش تجربيست و بايد به همه آنها ملتزم بود. پاسخ به اين كه چرا بايد به روش تجربي تن داد منطق فلسفه علم غربي است. كار ما اين است كه عقلانيت روش علمي چيست؟ و ما با اين عقلانيت چه مشكلي داريم؟ اگر اين علوم انساني داراي مباني خاصي قبل از تجربه است بايد آن را بشناسيم. فلسفه اسلامي كه يك دانش عقلي است بايد آن را بشناسد و بر روي آن كاركند. اين آغاز علوم انساني اسلامي است.
سردبير فصلنامه كتاب نقد در جلسه دوم گفت: از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي با مسأله اي اساسي روبهرو بوديم كه كماكان ادامه دارد. مسأله علوم انساني كه نقش اساسي و نرم افزاري دارد، در ايفاي نقش خود ناتوان بودهايم. از بدو پيروزي انقلاب به درستي درك شد كه علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است.
وي افزود: نظريات علمي چه در اقتصاد، چه در سياست و .... همه مدعي هستند تجربۀ روابط موجود بين مسائل علم را تجربه تأييد مي كند. اين علوم تجربي بر بنيانهايي غيرتجربي استوار است. فلسفه در عصر حاضر يعني فلسفۀ علوم. مهمترين مسائل موجود در كتب فلسفۀ علم دفاع از تجربۀ عقلي است. فلسفه علم، نظريۀ نظريه هاست. منظور از رويكرد اسلامي اين است كه ما مباني علوم انساني را از لحاظ عقلي بررسي كنيم.
وي با اشاره به اينكه تمام دانسته هاي علوم يك مسائل از پيش فرض عقلي دارد، بيان كرد: تمام استتدلالات عقلاني در علوم، فلسفه علم را به نوعي مطرح ميكند. فلسفۀ علوم انساني اگر اسلامي بايد باشد منظور اين است كه مبتني بر آموزه هاي اسلامي باشد. مواجهۀ فلسفه با علوم اسلامي از نوع مواجهه با ريشههاست نه مواجهه با ميوهها. بشر امروز علم را براي كشف حقيقت نمي خواهد، بلكه آنرا براي تصرف در طبيعت مي خواهد.
آتاني بيان كرد: مجموعه گزارههايي كه در قلمرو اثبات وجود و در قلمرو برگزيدن يك روش براي علم بهوجود ميآيد فسلفه آن علم را تشكيل ميدهد. مباني اثباتي مورد نياز هر علم، مباني آنتولوژيك (هستي شناسي) آن علم را هستي شناسي را تشكيل ميدهد. ثبات ميكند كه ما درباره يك موضوع خيالي صحبت نميكنيم و حقيقتي موضوع علم قرار داد. دكتر سروش در ترجمه كتاب فلسفه آلن راين نام كتاب را فلسفه علوم اجتماعي نام ميگذارد.
وي تأكيد كرد: فروض نخستين هر علم مباني معرفت شناسانه (اپيستمولوژيك ) آن علم را تشكيل ميدهد. فلسفه در دنياي معاصر غرب نيز به معناي فلسفۀ علم گرفته شده است. و تلقي روشنفكران ما از اين منشأ نشأت ميگيرد. هر فلسفهاي ميتواند فلسفه علم (مباني آنتلوژيك و اپيستمولوژيك) جداگانهاي براي خود داشته است و مكاتب متعدد فلسفه علم بدليل تعدد فلسفههاي موجود ميباشد.
دكتر رفيعي در جلسه سوم بيان داشت: علوم انساني در ايران به «Humanitism» اطلاق ميشود. اما در غرب به ادبيات و حقوق اطلاق ميشود. به علوم انساني«Social Sience» در اروپا اطلاق ميشود. در برخي مواقع در تقسيم بنديهاي دانشگاههاي ايران نميدانستند چكاركنند به عنوان مثال رشته ادبيات و فلسفه در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران قرار گرفته بود. ولي بايد وقتي ميگوييم علوم انساني بايد آنرا قيد بزنيم و بگوييم علوم انساني فلسفه نيست. اين علوم اجتماعي يا علوم انساني محصول غرب مدرن است قاعدتا بايد با بستر اجتماعي آن فهم شود. گام نخست آن از جامعه شناسي آگوست كنت آغاز شده است. او ميگويد من به دنبال فيزيك اجتماعي هستم. همانگونه كه فيزيك پديدههاي طبيعي و فيزيكي را توضيح ميدهد فيزيك اجتماعي هم بايد اين وظيفه را بر عهده بگيرد.
وي افزود: او در اين مبحث ديد اثباتگرايي نزديك است. اين روش يعني آنكه با همان روش شناسي كه علم طبيعي بهوجود آمده است، علم الاجتماع نيز بايد همان گونه توليد شود. جامعه شناسي فرارشته ساير رشتههاي انساني ميتواند باشد. گويا يك عقلي اين مسير را بهدرستي مديريت كرده است. نهادهاي اجتماعي كه موضوعات علم الاجتماع ميباشد از اين مسير بهوجود آمده است. در تمدن اسلامي فارابي هم در موضوع نهادهاي اجتماعي سخن ميگويد گويا نيازي ندارد بيرون برود و جامعه را از منظر نزديك ببيند. ولي اين نزديكي در غرب بسيار مشهود است. برخي كتابها به غلط ميگويند در گذشته همه علوم جزء فلسفه بوده است اما اكنون جدا شده است. در صورتي كه آنچه جزء فلسفه بوده است هنوز هم درون آن وجود دارد. علم الاجتماع هيچگاه جزء فلسفه نبوده است. اين علم با روش ديگر (تجربي) بهوجود آمده است و اساس روش شناسي آن با فلسفه مغاير است.
دكتر آتاني در جلسه چهارم بيان داشت: اسلام نوع نگاه خاصي به علم دارد. نوع تلقي اسلام مفروض بر معارف اسلامي است. من معناي اسلامي كردن علوم را قبول ندارم. دغدغه علم كشف حقيقت است و اگر ميخواهد به علم كمك كند بايد به علميت علم كمك كند. علي الاجمال علم را ما كشف حقيقت نافع به حال زندگي ميدانيم. در توليد علوم اسلامي نبايد كاركد علم عوض بشود ما ميخواهيم علم موجود را حقيقت نماتر كنيم در غيراين صورت لغو خواهد بود. در رسالت حقيقت نمايي علم اسلام بايد با يك مباني ديگري (مباني الهي) به آن كمك كند. جز اين توليد علوم اسلامي منطقي و عقلاني نيست. نبايد رويكرد صرف ايدئولوژيك در اين حوزه داشت.
وي افزود: در اين حوزه اگر پيامهاي قرآني از نوع فلسفي آنرا استخراج و تحليل كرد. فرض عالم اسلامي بايد اين باشد كه نظريات قرآني را به غير از روشهاي علمي موجود بررسي كند. اين مبنا در گذشته تاحدودي انجام شده است: فلسفه صدرايي ادعا دارد كه تمام فلسفهاش محصول سازگاري عقل، شهود و وحي سرچشمه ميگيرد. دقيقا امتزاج استدلات عقلي و قرآني در اين فلسفه مشاهده ميشود. در علم غربي عقل انساني بسيار بزرگ شد و وحي بهطور كل تعطيل شد. در غرب ربوبيت خداوند نفي شده است و خداي تكويني مورد قبول است و نه خداوند تشريعي. مفهوم «دئيسم» اين نوع باور به خدا را نمايندگي ميكند. اين سير به انكار اصل وجود خداوند هم نزديك شده است اما طرفداران آن اندك است.
اين استاد دانشگاه بيان كرد: خداي خاصي كه درون قرون وسطي بود و حلقوم بشر را فشار ميداد ديگر وجود ندارد. (جمله نيچه مبني بر مردن خدا) از منظر غرب خداوند به وجدان اخلاقي تقليل پيدا ميكند و جز تعيين باطني خوبي و بدي وظيفهي ديگري برعهده ندارد. دكارت كه پيامبر غرب جديد نام گرفته است از دنياي درون خود نميتواند خارج شود و علم را از رياضي آغاز ميكند. در فلسفه دكارت انسان اصل ميباشد و با شك نسبت به همه چيز چيزي جز شك براي خود باقي نميگذارد و گفت «من شك ميكنم پس هستم» او تمام وجود را به رياضيات تقليل ميدهد و ميگويد تمام علم از رياضيات سرچشمه ميگيرد و ميگفت «به من يك خط بدهيد من دنيا رابه شما ميدهم» فلسفه دكارتي يك نوع معرفت شناختي است و خود فكر و شك موضوع علم قرار ميگيرد. از اينجا موضوع فلسفه معرفت پژوهي قرار ميگيرد و ادامه پيدا ميكند. از اين دوره موضع پژوهشهاي فلسفي يا انسان شناسي و يا معرفت شناسي است و جايي براي خدا ديگر وجود ندارد و خدا از حوزه تأمل بشر مدرن خارج شده است.
درسگفتارهاي دكتر عطاء الله رفيعي آتاني با موضوع فلسفه علوم انساني اسلامي يكشنبهها ساعت 14 تا 15:30 در كانون انديشه جوان تشكيل ميشود.
كد خبر: 2199682
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۳۰ - ۰۹:۵۷
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]
صفحات پیشنهادی
براي پاسخ به سوالات برخي نمايندگان؛ وزير علوم به مجلس ميرود
براي پاسخ به سوالات برخي نمايندگان وزير علوم به مجلس ميرود گفته ميشود سؤالات نمايندگان درباره افرادي است كه بر اساس رأي كميته انضباطي محروم شده بودند اما مجددا به تحصيل بازگشتند براي پاسخ به سوالات برخي نمايندگان وزير علوم به مجلس ميرود رضا فرجيدانا وزير علوم تحقيقات و فتوسعه بدون شناخت درست انسان امكان پذير نيست/ تحول علوم انساني نيازمند تغيير مباني است
توسعه بدون شناخت درست انسان امكان پذير نيست تحول علوم انساني نيازمند تغيير مباني است يك محقق و پژوهشگر فلسفه گفت به هيچ توسعه و پيشرفتي نخواهيم رسيد مگر اين كه اول به شناخت توانايي هاي انسان رسيده باشيم بنابراين اولين گام اين است كه به انسان و به آن چيزهايي كه وابسته به انسانمحور توسعه ، توانمندي و سلامت نيروي انساني است
محور توسعه توانمندي و سلامت نيروي انساني است معاون امور دانشجويي و فرهنگي وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي محور توسعه هر منطقه را توانمندي و سلامت نيروي انساني آن منطقه دانست معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساري وفاق و اتحاد موجود در ميان اقوام مختلف در آذربايجان غربي اجازه نفاق افكني به بدخواهان را نمي دهد خبرگزاري موج
وفاق و اتحاد موجود در ميان اقوام مختلف در آذربايجان غربي اجازه نفاق افكني به بدخواهان را نمي دهد خبرگزاري موج - ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۵ ۳۳ب ظ وفاق و اتحاد موجود در ميان اقوام مختلف در آذربايجان غربي اجازه نفاق افكني به بدخواهان را نمي دهد خبرگزاري موج - استاندار آذربايجان غربي با تاكيدمعاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري البرز: فعاليت پارك علم و فناوري استان، نيازمند شتابگيري بيشتريست
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري البرز فعاليت پارك علم و فناوري استان نيازمند شتابگيري بيشتريست پارك علم و فناوري البرز حلقه اتصال و توسعه علم و صنعت باشد استقرار اين پارك در مجاورت قطبهاي دانشگاهي صنعتي و اقتصادي مناسبترين مكان براي تحقق اهداف توسعه محوري درمعاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري اصفهان تاكيد كرد: حمايت از برنامههاي ستاد دهه فجر توسط نهادها و د
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري اصفهان تاكيد كرد حمايت از برنامههاي ستاد دهه فجر توسط نهادها و دستگاهها يك وظيفه است دستگاههاي بايد در جهت هرچه بهتر برگزار شدن جشنهاي دهه فجر با اين ستاد همكاري داشته باشند معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري اصفهان تاكيدمعاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار همدان: آينده روشني در پيش رو داريم
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار همدان آينده روشني در پيش رو داريم جهتگيري ما فضاسازي براي مطبوعات است تا بتوانيم مشكلات صنفي و كاري آنان را برطرف كرده و زمينه فعاليت راحتتر آنها را مهيا كنيم معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار همدان آينده روشني در پيش رو دپاسخ به سوالاتي كه كنكوريها پرسيده بودند (قسمت دوم)
پاسخ به سوالاتي كه كنكوريها پرسيده بودند قسمت دوم قسمت دوم سوالاتي كه كاربران باشگاه خبرنگاران در خصوص كنكور 93 پرسيده بودند از زبان دكتر توكلي مشاور عالي سازمان سنجش پاسخ داده شد به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران علي معدل 10 يا زير10 چقدر مي تواند تاثير ممعاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به ايلنا: اختصاص ۳۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملي ب
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به ايلنا اختصاص ۳۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صنايع كشور ده درصد از منابع صندوق توسعه ملي اجازه تبديل شدن به ريال دارد كه در مجموع از اين منابع طي سالهاي ۹۱ تا ۹۲ ۶۱۰۰ ميليارد تومان بايد تبديل به ريال ميشد و برايآذربايجان غربي در جذب تسهيلات صندوق توسعه ملي هشتم شد
آذربايجان غربي در جذب تسهيلات صندوق توسعه ملي هشتم شد اروميه- خبرنگار اطلاعات آذربايجان غربي با معرفي 166 طرح توليدي و صنعتي براي گرفتن تسهيلات سرمايه ثابت و در گردش رتبه 8 كشوري را به خود اختصاص داده است عبادالله اكبري رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي اين خبر راجلسه اعضاي تفحص از سازمان چاي با حجتي پس از دريافت پاسخ سوالات
جلسه اعضاي تفحص از سازمان چاي با حجتي پس از دريافت پاسخ سوالات رئيس هيئت تحقيق و تفحص ازسازمان چاي كشور گفت در حال حاضر حدود30 سؤال در خصوص محورهاي تحقيق و تفحص ازسازمان چاي به سازمان هاي ذي ربط فرستاده شده و منتظر پاسخ آنها هستيم كه مهلت پاسخگويي هم يك هفته تعيين شده است شممعاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري البرز: طرحهاي پژوهشي استان ضمن اولويتگذاري تجاريسازي ميشود
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري البرز طرحهاي پژوهشي استان ضمن اولويتگذاري تجاريسازي ميشود كارگروه پژوهش فناروي و تحول اداري استان مشتاقانه پذيراي ايده ها و طرح هاي تمامي محققان و دانش پژوهان علمي است معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري البرز طرحهاي پمعاون دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي:327 نفر در آذربايجان غربي مبتلا به ايدز و HIV هستند
معاون دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي 327 نفر در آذربايجان غربي مبتلا به ايدز و HIV هستند معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت 327 نفر در آذربايجان غربي مبتلا به ايدز و HIV هستند به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه رسول انتظار مهدي صبح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها