تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804388816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تكثر معنا نزد نقاشان نسل نو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تكثر معنا نزد نقاشان نسل نو
حالا ديگر نقاشان متولد دهه 60 و اواخر دهه 50 را بايد نسل نويي از نقاشان بناميم كه با ارائه بياني مختص حال و هواي نسل خود (به لحاظ فرم و محتوا) در تلاشند از يك سو نام خود را در عرصه هنرهاي تجسمي كشور تثبيت كنند و از سوي ديگر بتوانند در بازار هنر جايگاهي براي خود بيابند.


اين روزها آثار شماري از اين جوانان به همت نوشين زرناني در گالري «فريا» روي ديوار رفته تا به قول نمايشگاه گردانش اين نمايشگاه بتواند كلاژي باشد از نگاه متفاوت ده نقاش هم نسل به يك موضوع واحد تا از پس چندگانگي نگاه به موضوع واحد بتوان به مساله هويت يك نسل دست يافت.

نقاشاني كه آثارشان در اين نمايشگاه روي ديوار رفته، حسين چراغچي، بيتا درويش، مهرنوش رمضان نيا، رضا عنصري، برديا اسماعيل لو، نسرين عيوضيان، عرفانه صمصام شريعت، ژينوس ميثاقي، شقايق فريادشيران و آزاده وزيري هستند.

زرناني در مقدمه نمايشگاه «1+9» نوشته است: اين نمايشگاه بريكولاژي از تصاوير نشانه ها در بستري تقريبا ثابت و بازه سني قريب به يك دهه، بزنگاهي است كه مخاطب را در آغاز فرآيندي قرار داده تا خود با خلق يا كشف روابط بينامتني از تكثر تصويري به تكثر معنايي برسد و به سمت و سوي دلالت پردازي نه دلالت گري تغيير مسير دهد.

زرناني در توضيح بيشتر به جام جم مي گويد: موضوع اصلي نمايشگاه شيء، انسان، محيط است و اصولا آرتيست ها بر همين سه محور كار مي كنند​ يا آثارشان رفت و برگشتي است از انسان به انسان يا نگاهي ديگرگونه به اشيا است يا مي توان زيست بوم را در كار آنها به شكل پررنگي ديد، اما زمينه اصلي كه براي اين نمايشگاه ديدم، همان بريكولاژ است كه در نهايت به چيدمان آثار اين نقاشان با يك زيست مشخص و در يك فضاي اجتماعي ثابت و نگاه به موضوعي واحد، بتوانيد ببينيد نقاشان يك نسل چقدر ذهن پراكنده اي دارند و از اينجا به مساله هويت و چندپارگي آن برسيد.

او به طور مشخص تر در اتاقي كه خودش نام اتاق كولاژ را بر آن گذاشته، اين زمينه را نمايش مي دهد و درباره آن مي گويد: آنچه را هدف اصلي ام بود، در نهايت توانستم با چيدماني كه در اتاق كولاژ اتفاق افتاده و فصل الخطاب نمايشگاه است نشان بدهم، جايي كه مخاطب در فلاش هاي يك نور قرمز مي تواند نگاه به آثار اين ده نقاش را داشته باشد. در واقع وقتي نور مي رود، اتاق تاريك مي شود و در لحظه اي كه نور مي آيد، ديگر شما كار يك نقاش را نمي بينيد بلكه آنچه مي بينيد حاصل كولاژي است كه من به عنوان نمايشگاه گردان انجام داده ام. هرچند ابتدا مي خواستم كل نمايشگاه را به شكل كولاژ بچينم اما اكثر نقاشان نظرشان اين بود كه آثار به شكل مرتب روي ديوارها چيدمان شود. براي همين از هر نقاش بجز دو اثري كه روي ديوارهاي نمايشگاه مي بينيد يك اثر ديگر هم گرفتم تا بتوانم كولاژگونه چيدمان كنم. پوستر نمايشگاه هم همين را تداعي مي كرد.

او در نهايت مي گويد: هويت، مساله اصلي هنر معاصر است و با آن تنيده شده است. به گمانم اين مساله و چالش با آن را در نسل نوي نقاشان به شكل عيان تري مي توانيد ببينيد و كنار هم قرار دادن آثار آنها از اين منظر ديدني است.

به طور مشخص يكي از ويژگي هاي نمايشگاه را مي توان اين دانست كه نقاشان انتخاب شده براي نمايشگاه، هنرمندان جواني هستند كه بين سال​هاي 1355 تا 1365 متولد شده اند و تفاوت ديدگاه آنها بر همين سه محور انسان، شيء، محيط مي تواند يكي از نقاط جذاب نمايشگاه باشد.

آثار حسين چراغچي مانند هميشه، همان رويكرد متمركز بر نقاشي انتزاعي و ارائه نوعي نقاشي با حس تغزلي است. در كنارش آثار فيگوراتيو بيتا درويش را مي توان ديد. رضا عنصري ديگر نقاش حاضر در اين جمع آثارش را با رويكردي انتزاعي ارائه داده كه در تلاش براي ارائه ابداعات تصويري و ايجاد فضايي ذهني و انتزاعي از طريق ايجاد ضرباهنگ ميان خط و رنگ است. آثار نسرين عيوضيان با تصوير فيگوراتيو زنانه روي جدول كلمات متقاطع به نمايش درآمده است. آثار عرفانه صمصام شريعت نيز حاوي جسارت در ارائه نگاه هاي تازه، فرم هاي تصويري و جذاب بصري است. اينها همگي از گستردگي معنا و سبك نزد يك نسل نقاش مي گويد.

در ورودي نمايشگاه، آثار برديا اسماعيل لو روي ديوار چيده شده كه در قاب هايي بزرگ فضايي انتزاعي را با فرم هايي فيگوراتيو به نمايش گذاشته تا بيانگر جسارتي مثال زدني در نسل نوي نقاشان باشد. او پيش از اين دو نمايشگاه انفرادي در گالري الله داشته و ده سالي مي شود به شكل مستمر نقاشي مي كشد. در اين سال ها نيز آثارش در ده نمايشگاه گروهي به روي ديوار رفته است.

او درباره موضوع نمايشگاه كه شيء، انسان، محيط است و رابطه آثارش با اين موضوع مي گويد: اگر بخواهم درباره اين سه كلمه بگويم بايد بگويم كه كار فيگوراتيو را اين نمي دانم كه فقط فيگور انسان باشد. بلكه حتي يك لكه رنگ هم مي تواند تداعي گر فيگور باشد. هنرمند با نگاه و پرداخت اثرش متناسب با جهان بيني و هستي شناسي اش، مي تواند از لكه يك هيبت انساني بسازد.

او در ادامه مي گويد: ممكن است نمايشگاه موضوعي داشته باشد و زير آن عنوان، هنرمندان جمع شوند اما جدا از اين كه هر كاري از نيت مولف فراتر مي رود، مي تواند از نيت نمايشگاه گردان هم فراتر برود. بنابراين هر خوانشي مي توان از نمايشگاه داشت.

او درباره سبك كاري اش چنين توضيح مي دهد: از قبل سوژه مشخصي ندارم و يك زيست است كه به نقاشي تبديل مي شود. مجموعه اي از هر چيزي كه احساس مي كنم به نقاشي تبديل مي شود، ذهنم را خلاص مي كنم تا خود به خود اثر شكل بگيرد.

آن سوتر از كارهاي برديا اسماعيل لو، مي توان آثار ژينوس ميثاقي را ديد كه در تلاشي هنرمندانه از اشياي پيرامون، آشنازدايي كرده، لذت جستجو در معناي اثر را براي مخاطب ايجاد مي كند. آن سوتر آثار شقايق فرياد شيران است كه نقاشي هايش به شعر نزديك مي شود و گويي از درون هنرمند سخن مي گويد.

زرناني جايي در ابتداي صحبت هاي خود گفته بود، از ارديبهشت ​كار سفارش و جمع آوري آثار را شروع و سعي كرده اين كار را به شيوه اي علمي انجام دهد و اين گونه نباشد كه صرفا يك تعداد آثار زير يك عنوان جمع شوند.

نمايشگاه «1+9» كه از بيست و دوم آذر در گالري فريا واقع در خيابان سهروردي، بالا تر از خيابان شهيد مطهري، كوچه بيشه، پلاك 9، طبقه اول برپا شده، تا پنجم دي ادامه دارد.

سجاد روشني / گروه فرهنگ و هنر

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن