تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819667603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همنوا با ذاكران و پيرغلامان حسيني/16شور و شعور حسيني بايد با هم باشد/ شاخسي‌هاي تبريز غوغا مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همنوا با ذاكران و پيرغلامان حسيني/16شور و شعور حسيني بايد با هم باشد/ شاخسي‌هاي تبريز غوغا مي‌كنند
«صمد قلي‌زاده» ذاكر امام حسين(ع) در خطه آذربايجان شرقي مي‌گويد: سبك مداحي و اشعار تبريزي‌ها متفاوت از ديگر شهرهاست، دسته شاخسي‌ها در محرم و صفر غوغا به پا مي‌كند.


ويژه‌نامه محرم خبرگزاري فارس: ماه محرم و صفر با سوگواري و عزا از 1400 سال پيش تاكنون عجين بوده است و بعد از واقعه عاشورا مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) تلاش خود را به كار بسته‌اند تا پيام ثارالله را نسل به نسل منتقل كنند. برپايي يازدهمين همايش پيرغلامان حسيني در استان گلستان فرصتي را فراهم آورد كه از نزديك پاي سخن اين ذاكران سينه‌سوخته بنشينيم و از زبان آن‌ها علت اين عشق خروشان به سيد و سالار شهيدان را جويا شويم.

«صمد قلي‌زاده» جانباز جنگ تحميلي و ذاكر آذري‌زبان بيش از 30 سال است كه براي امام حسين (ع) مداحي و نوحه‌سرايي مي‌كند. او مي‌گويد كه اشعار و مداحي مردم تبريز متفاوت از ديگر شهرها است، در تبريز دهه اول محرم غوغا مي‌شود و انبوه شاخسي‌ها يا به فارسي شاه‌حسيني‌ها در خيابان مي‌آيند.

*لطفا خودتان را معرفي كنيد و بفرماييد از كدام استان هستيد؟ چند سال است در مدح آقا امام حسين (ع) و خاندانشان مداحي مي‌كنيد؟

-صمد قلي‌زاده از استان آذربايجان شرقي هستم حدوداً 30 سال است كه افتخار مداحي را در اين عرصه دارم و به عنوان يك مداح در تبريز فعال هستم.

*سبك مداحي در تبريز و آذربايجان شرقي به چه شكل است؟ از چه سبك‌هايي در اين نواحي استفاده مي‌شود؟

-تبريز جداي استان‌ها و شهرهاي ديگر است و سبك خاص خود را دارد. تبريز خود براي مداحي يك دانشگاه است و از شهرهاي ديگر تبعيت نمي‌كند و تمامي مداحان فعال در تبريز صاحب سبك هستند.

آذري‌ها در مدح و مداحي شهره هستند

*چه سبك‌هايي در تبريز ارائه مي‌شود؟

-تبريز سبك خاص خود را دارد و مداحانش خاص هستند آذربايجاني‌ها در مدح و مداحي شهره هستند و بنابراين تبريزي‌ها هم سبك خاص خود را دارند، مداحان قديمي و پيشكسوتانش صاحب سبك‌اند هرچند كه مُد شده مثلاً مداحان فارسي زبان يك آهنگ‌هايي مي‌خوانند كه احتمالاً متفاوت از تبريزي‌ها خصوصاً پيشكسوتان آنها است.

پيشكسوتان سبك سنگينِ عميقي دارند و اشعارشان را طوري انتخاب مي‌كنند كه در وصف اهل بيت و شأن آنها باشد، متأسفانه امروزه بعضي مداحان اشعاري دارند كه خيلي سبك است مثلاً مي‌گويند «دوست دارم»، «چشمات قشنگته» اينها شعر نيست شعر بايد پيام داشته باشد. من شاكر پروردگار هستم كه در محيطي مداحي را شروع كردم كه شأن اهل بيت (ع) حفظ شده است.

*در هر صورت مستمع صاحب سخن را سر ذوق آورد... وقتي براي مردم تبريز مداحي مي‌كنيد نوع عزاداري خاص مردم باعث مي‌شود يك شور و اشتياق خاص به مداح القا شود، اولين باري براي مردم خوانديد چه احساسي به شما دست داد؟

-خواندن اول كه اشك چشم اجازه نمي‌داد اما اين را بايد بگويم كه مداحي و روضه خواني در تبريز يك حال و هواي ديگري دارد همه آحاد مردم در كشور عزيز اسلامي متفق‌ بر اين قضيه هستند كه حضرت زهرا، آذربايجاني‌ها و گريه آنها را دوست دارد چرا كه آنها طوري گريه مي‌كنند عين مادري كه در رثاي فرزندش گريه مي‌كند، اين شهره خاص و عام است. حتي بارها شده كه از شهرهاي ديگر و استان‌ها مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند سبك شما خاص است يا بارها شده در مشهد مقدس به من اين را گفتند كه من نمي‌دانم شما چي مي‌گوييد ولي گريه‌مان مي‌گيرد و حالمان منقلب مي‌شود.

*در تبريز مداح مستمع را سر ذوق مي‌آورد؟

-بله اگر كسي شعر سبك بخواند مستمعان اعتراض مي‌كنند متأسفانه امروز مداحان جوان اين كار را مي‌كنند خيلي‌ها هستند مثلاً مي‌خواهند آقا ابوالفضل را تعريف كنند ولي با چشم و قد آقا چه كار داريد؟ بايد بگوييم كه حضرت عباس (ع) در طول عمرش يك بار امام حسين (ع) را برادر صدا نكرد، در محضر ايشان مي‌ايستاد و مولاي من صدايشان مي‌كرد واقعيت اين است كه اگر عباس امروز بعد از چندين سال شهره عالم و آدم است به علت ايثار و ادب و اطاعت از ولي‌ش است.

شعري كه مي‌خوانم بايد حتما در رثا و مدح اهل بيت (ع) باشد

*عموماً از چه شعرها و متن‌هايي براي اشعارتان استفاده مي‌كنيد؟

-من شخصاً به شاعر كار ندارم بلكه با شعر سروكار دارم اگر شعر به دلم بنشيند و ببينم اين شعر در رثا و مدح اهل بيت (ع) است، مقام آنها را پايين نمي‌آورد و به بزرگانمان عزت مي‌دهد آن را انتخاب مي‌كنم بنابراين كاري ندارم به اينكه چه كسي شعر را سروده يا به لهجه فارسي يا تركي است، من از آن استفاده مي‌كنم. تبريزي‌ها شاعراني دارند كه جاهاي ديگر ندارد بنابراين ما هم شعري را مي‌خوانيم كه مقام اهل بيت (ع) حفظ شود.

*خودتان كربلا مشرف شديد؟

-بله

*چند بار؟

-يادم نمي‌آيد بين 15 تا 20 بار.

شور و شعور حسيني بايد با هم باشد

*بين اولين تا آخرين باري كه مشرف شديد، تفاوتي احساس كرديد؟

-اگر بگويم تفاوتي نداشت دروغ گفتم. مرتبه اولي كربلا رفتم وقتي قبر آقا سيدالشهدا (ع) را ديدم، گريه مي‌كردم اما يك مرتبه احساس كردم غش كردم حالم قابل وصف نبود خودم متوجه نبودم چكار مي‌كنم ولي بعدها ديگر اين حال به من دست نداد.

يك عمري يا حسين (ع) گفتيم ولي اولين بار كه انسان مي‌خواهد برود فرق مي‌كند، اين هم به عدم شناخت سيدالشهدا (ع) برمي‌گردد، خدا توفيق بدهد امام حسين (ع) را آن‌طور كه هست بشناسيم، هميشه از خدا مي‌خواهم شور حسيني به ما بدهد بايد شور و شعور با هم باشد دراين صورت شناخت قوي مي‌شود. سيدالشهدا (ع) را اگر شناختيم فرق نمي‌كند هر كجا هستيم و باشيم مسير اهل بيت (ع) است، آنوقت مي‌توانيم بگوييم كه نوكر ابي عبدالله هستيم.

رسم و رسومات تبريز در ايام ماه محرم

*رسم و رسومات شهر تبريز در ماه محرم و صفر چيست؟

-تبريزي‌ها يك دسته‌اي دارند كه اصطلاحاً به «شاخسي» مشهور است ما مي‌گوييم كه اين دسته به زبان فارسي دسته شاه حسين است، شب‌هاي 28 صفر اينها در مشهد هم هستند. عزاداران اين دسته در كنار هم مي‌ايستند و سينه مي‌زنند برخي از اين شاخسي‌ها طبل و شيپور هم دارند.

تبريز دهه اول محرم غوغا مي‌شود اگر ده شب بيرون منزل بياييد با انبوه شاخسي‌ها روبه رو مي‌شويد و راحت نمي‌توانيد رانندگي كنيد يا راه برويد، چندين شاخسي با حجم زياد مردم وارد مي‌شوند و اين هم جالب است كه ما فكر مي‌كرديم گاهاً اين دسته‌ها ايجاد مزاحمت مي‌كند اما اين سروصدا باعث شده كه تاكنون نهضت سيدالشهدا (ع) ادامه داشته باشد شايد اگر براي غديرخم هم اين دسته‌ها فعال بودند غديرخم مظلوم واقع نمي‌شد.

*ممنون از وقتي كه در اختيار ما گذاشتيد.

-من هم ممنونم.

انتهاي پيام/ك

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن