تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819530032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اربعين حسيني و ورود اهل‌بيت سيدالشهداء به كربلا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اربعين حسيني و ورود اهل‌بيت سيدالشهداء به كربلا
اربعين حسيني، ورود اهل‌بيت سيدالشهداء به كربلا، تولد آيت اللَّه العظمي "مرعشي نجفي"، اختراع گرامافون، اختراع لاستيك مصنوعي و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

اربعين حسيني "روز زيارتي مخصوص حضرت سيدالشهدا"

اربـعين در لغت، به معناي چهل، چهار دهه (لغت نامه دهخدا، 5/164) و در اصطلاح، سپري شدن چهل روز از مرگ كسي و بر پاي داشتن مراسمي براي بزرگداشت اوست. اين واژه در اصطلاح شيعه، به طـور خـاص بـر روز بـيـسـتـم مـاه صـفـر يـعـنـي چـهـل روز پـس از واقـعـه عـاشـورا و شهادت امام حسين (ع) و يارانش اطلاق مي گردد (همان) و به اربعين حسيني نامبردار است.

تشكيل "مجلس عالي" براي بررسي اولتيماتوم روسيه به ايران (1290 ش)
در روز دوم دي‌ماه 1290 ش، يك مجلس عالي و فوق‌العاده مشتمل بر نمايندگان مجلس شوراي ملي، وزرا، رجال، اعيان و اشراف و مقامات مملكتي در دربار تشكيل شد و جريانات اخير را كه بين دولت ايران و روسيه پيش آمده بود بررسي كردند. در اين جلسه، وثوق‌الدوله وزير خارجه، از رويه مجلس نسبت به ردّ اولتيماتوم روسيه سخت انتقاد كرد و خواهان نرمش در برابر تهديدات روسيه گرديد. پس از اين سخنراني تصميم به انحلال مجلس گرفته شد ولي نمايندگان سعي كردند در برابر ديكتاتوري ناصرالملك، نايب السلطنه و لجام‌گسيختگي صمصمام السلطنه نخست وزير مقاومت كنند كه كاري از پيش نبردند. در اين ميان با آن كه دولت ايران، اولتيماتوم را پذيرفت و شوستر آمريكايي را از خزانه‌داري كل كشور معزول گردانْد، باز، روس‌ها دست از شرارت و آدم‌كشي و قتل و غارت برنداشتند و پس از آن كه تبريز را در اول دي ماه اشغال كردند، اقدام به اعدام ثقة الاسلام تبريزي از علماي بزرگ تبريز و ديگران نمودند و حكومت آذربايجان را به طور كلي در اختيار گرفتند. دولت هراسناك صمصام‌السلطنه، با پذيرش تهديدات روسيه، هم راه را براي دخالت بيشتر روس‌ها بازگذاشت و هم اقتدار ملي را فداي مصالح گروهي نمود.

تحصّن استادان دانشگاه ها در ساختمان وزارت علوم در تهران (1357 ش)
در دوم دي ماه 1357 ش، ده‌ها تن از استادان دانشگاه‌ها در اعتراض به دخالت نظاميان رژيم شاه در امور دانشگاه‌ها و تعطيل شدن كلاس‌هاي درس به دستور حكومت نظامي، ساختمان وزارت علوم را تصرف كرده و در آن تحصّن كردند. در اين تحصن، استادان دانشگاه‌ها خواستار از سرگرفته شدن تدريس و بيرون رفتن نظاميان از دانشگاه‌ها شدند. اين اعتراض، با شهادت استاد نجات‌اللهي در پنجم دي ماه، بُعد ديگري يافت و گستره انقلاب را وسعت بخشيد.

ورود اهل‌بيت سيدالشهداء به كربلاي حسيني (61 ق)
بنا بر روايتي مقارن چهلمين روز شهادت امام حسين (ع) كاروان اهل بيت پيامبر (ص)، پس از افشاي ماهيت ضد اسلامي يزيد و حقانيت امام حسين (ع)، به سرزمين كربلا بازگشتند. بنابر همين روايت، خاندان امام حسين (ع) در آنجا با صحابي بزرگ پيامبر، جابر بن عبداللَّه انصاري و عده‌اي ديگر از ياران امام (ع) مواجه شدند كه براي زيارت قبر امام حسين (ع) آمده بودند. آنان با سوگواري و سوز و گدازي حسرت بار، ياد آن امام شهيد و مظلوم را گرامي داشتند و پس از مدتي راهي مدينه شدند.

ورود "جابربن عبداللَّه انصاري" به سرزمين كربلا و زيارت قبر مبارك امام حسين (ع) (61 ق)

درگذشت شيخ "جعفر شوشتري" محقق و عالم بزرگ مسلمان (1303 ق)
شيخ جعفر بن حسين بن علي شوشتري ازمحققين و علماي بزرگ اسلام و فقيهان عالي مقام و مجتهدين اماميه بود. اوقات او در امور ديني و ارشاد مردم و موعظه سپري گرديد. وي از شاگردان محمدحسن نجفي، صاحب جواهر، شيخ مرتضي انصاري و شريف العلماي مازندراني و ديگر بزرگان بود. وي اولين كسي است كه درمسجد سپهسالار تهران اقامهٔ جماعت نمود. وي در حوالي كرمانشاه بدرود حيات گفت و جنازه‌اش به نجف منتقل و مدفون شد. از شيخ جعفر شوشتري تاليفات ارزشمند و متعددي به جاي مانده كه هر يك از آن‌ها، نشان دهندهٔ وسعت فكر و دقت نظر اوست. اصول الدين، الخصائص الحسينيه و مجالسُ البُكا از آن جمله‌اند.

تولد آيت اللَّه العظمي "مرعشي نجفي" (1315 ق)

ترجمه انجيل از زبان لاتين به آلماني به ابتكار "مارتين لوتر" (1521 م)
لوتر در سال 1532 براي اولين بار ترجمه آلماني تورات و انجيل را به انجام رساند تا همه معتقدان آلماني زبان به كلام خدا دسترسي بدون واسطه داشته باشند. از نظر وي هيچ فرقي بين يك كشيش و فرد عادي وجود ندارد و هر كسي مي تواند مستقيماً با خدا رابطه داشته باشد. لوتر همچنين برگزاري مراسم عبادي در كليسا را به زبان آلماني توصيه و اجرا نمود. تا پيش از اين، تورات و انجيل فقط به زبان هاي عبري و لاتين موجود بودند. مراسم كليسا نيز در همه جا به زبان لاتين برگزار مي شد كه قابل استنباط براي همه كس نبود و عمدتاً افراد روحاني با زبان لاتين آشنايي داشتند.

اختراع گرامافون توسط "توماس اديسون" مخترع امريكايي (1878 م)
توماس آلوا اديسون در 23 دسامبر 1878 م گرامافون را اختراع كرد و نوع مقدماتي ضبط صوت به حساب مي‌آمد. اين گرامافون داراي صفحه دايره‌اي با پوشش نازكي از ورقه فلز قلع بود كه اديسون آن را با دست مي‌چرخاند، زيرا موتورهاي برقي در آن زمان هنوز رواج نيافته بودند.

طرز كار گرامافون به اين نحو بود كه هنگامي كه گوينده در لوله ضبط كننده حرفي مي‌زد، ارتعاشات مكانيكي توليد مي‌شد و سوزني اين ارتعاشات را به ورقه قلعي منتقل مي‌كرد. اثرات سوزن بر صفحه قلعي مزبورْ، نمايش‌گر زيري و بمي صدا بود. براي تكرار صداي ضبط شده، سوزن ديگري در خطوط به جاي سوزن اولي به كار برده مي‌شد تا صدا را كه در لوله ضبط كننده ثبت شده بود دوباره عيناً توليد نمايد. در اين حال اگر چه صدا تغيير مي‌يافت ولي تشخيص داده مي‌شد.

سقوط جده توسط "ابن سعود" و پايان حكومت خاندان هاشمي (1925 م)
بعد از فرونشستن قيام وهابيان در نيمه نخست قرن نوزدهم، اين گروه در طول قرن نوزده هماره به تحريك ديگران عليه دولت عثماني مشغول بودند. در اوائل قرن بيستم، عبدالعزيز ابن عبدالرحمان ابن سعود به عنوان رئيس يكي از قبايل حجاز تصميم به تسخير بخش‌هايي از مناطق تحت حاكميت عثماني گرفت كه به نظر وي، سرزمين‌هاي غصب شده بودند. بر اين اساس وي در سال 1906 م بعد از تصرف رياض، خود را رئيس آن منطقه خواند و در نتيجه، حاكمان عثماني، منطقه احساء در شرق عربستان را به وي واگذار كردند. وي سپس دامنه تصرفات خود را گسترش داد. در سال 1924 م شريف حسين، امير مكه، كه از خاندان هاشمي بود، خود را خليفه ناميد و عبدالعزيز نيز به بهانه غصب عنوانْ، به نبرد با وي برخاست و توانست در اين راه، مقامات محلي و روحانيون وهابي را با خود همراه سازد. در نتيجه در 23 دسامبر 1925 م، خاندانِ هاشمي تسليم شدند و در 8 ژانويه 1926 م عبدالعزيز خود را پادشاه حجاز ناميد. اين امر مقدمه‌اي شد تا در 18 سپتامبر 1932 كشور پادشاهي عربستان سعودي شكل گيرد.

اختراع لاستيك مصنوعي (1932 م)
درچنين روزي درسال 1932 ميلادي، لاستيك مصنوعي ساخته شد. پس از كاهش توليدات كائوچو دانشمندان به فكر ماده جايگزين براي آن افتادند. پس ازگذشت 13 سال از جنگ جهاني اول، ماده ميِل شيميدان انگليسي موفق به كشف لاستيك شد.

روز ملي "ژاپن"
كشور جزيره‌اي ژاپن، در غرب اقيانوس آرام و شرق قاره آسيا واقع است و با 377/819 كيلومتر مربع مساحت در همسايگي آبي چين و كره قرار گرفته است. جمعيت ژاپن نزديك به 127 ميليون نفر است كه بيشتر آن‌ها نژاد ژاپني داشته و به زبان ژاپني صحبت مي‌كنند. پايتخت ژاپن توكيو مي‌باشد و از شهرهاي مهم اين كشور مي‌توان از يوكوهاما، هيروشيما اوزاكا و ناگويا نام بُرد. با توجه به رشد منفي جمعيت در ژاپن پيش‌بيني مي‌شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م در حدود 121 ميليون نفر خواهد بود. نظام سياسي مجمع الجزاير ژاپن مشروطه سلطنتي است و امپراتور با اين كه به عنوان يك مقام ارشد از احترام زيادي برخوردار است اما در امور سياسي مداخله نمي‌كند.

روز پيروزي در مصر (1956 م)
همه ساله چنين روزي به عنوان روز پيروزي درمصرگرامي داشته مي شود. اين پيروزي به خاطرخروج نيروهاي اشغالگربعد از واقعه كانال سوئز است. روزگذشته (22 دسامبر) در سال 1956 ميلادي آخرين گروه از نيروهاي انگلستان و فرانسه از مصر خارج شدند. در هشتم آبان 1335 ه ش و در پي ملي كردن كانال سوئز از سوي پرزيدنت جمال عبدالناصر تجاوز سه جانبه (صهيونيستها، بريتانيا و فرانـسه) بـه مصـر آغـاز شد در اين تجاوز صهيـونيستهـا تحـت فرمانـدهـي بـن گـوريـون جنايت پيشه بخشهايي از سينا و نوار غزه را قريب بـه شـش مـاه بـه اشغـال خود در آوردند تا اين كه سرانجام بنا به تصميم سـران آمـريكـا و شـوروي يعنـي آيزنهاور و خروچف از اين منطقه خارج شدند.

اعدام "لاوْرنتي بِرْيا" سياست‌مدار سفاك و رئيس دستگاه امنيتي شوروي (1953 م)
لاورنْتي پاوْلويچ بِريا، در 24 دسامبر سال 1899 م در جمهوري گرجستان به دنيا آمد. بريا در دوران حكومت استالين به سرعت مراحل عضويت در حزب كمونيست تا دستيابي به بالاترين مقام حزبي جمهوري گرجستان را طي كرد. او در دهه 1930 م كه به دوره كشتار استالين معروف شده است، رياست سازمان پليس مخفي شوروي موسوم به ان.كا. و. د (كميسري خلق براي امور داخلي) را بر عهده گرفت و طي بيست سال تصدي اين مقامْ تصفيه‌هاي خونين استالين را انجام داد.

بريا چند ماه پس از مرگ استالين، در زمان حكومت خروشچف دستگير و در 23 دسامبر 1953 م در 54 سالگي در داخل كاخ كرملين اعدام شد. همراه با بريا، 24 نفر ديگر از منصوبين وي در سازمان پليس مخفي شوروي سابق نيز تيرباران شدند. به طوري كه خروشچُف، رهبر پيشين شوروي در خاطرات سياسي خود مي‌نويسد، ظاهراً بريا سوداي جانشيني استالين را در سر مي‌پروراند و براي رسيدن به اين هدف، قصد كشتن اعضاي كادر رهبري را داشت.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن