تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826669968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بعضي از آثار سوء تأخير عمدي نماز


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بعضي از آثار سوء تأخير عمدي نماز
بعضي از آثار سوء تأخير عمدي نماز نويسنده:محمد وحيدي 1. مورد نفرين نماز قرار گرفتن امام عليه السلام مي فرمايد: ان العبد اذا صلي صلاه في وقتها و حافظ عليها ارتفعت بيضاء نقيه ، تقول : حفظتني حفظک الله ، و اذا لم يصلها لوقتها و لم يحافظ عليها ارتفعت سوداء مظلمه ، تقول : ضيعتني ضيعک الله ؛ (1)به درستي که بنده هرگاه نمازش را در وقت آن به جا آورد و بر وقت نماز مراقبت نمايد ، نمازش سفيد و پاکيزه بالا مي رود و برايش دعا مي کند که : مرا حفظ کردي خداوند حافظ تو باشد و هر گاه در وقتش به جا آورده نشود و از وقت نماز مراقبت نشود ، نمازش سياه و تار بالا مي رود و او را نفرين مي کند که : مرا ضايع ساختي ، خداوند تو را ضايع کند . 2. دوري از رحمت خداوند حضرت مهدي عليه السلام به يکي از مشتاقان ديدارش به نام « زهري » فرمودند : ملعون ملعون من أخر العشاء الي أن تشتبک النجوم ، ملعون ملعون من أخر الغداه الي أن تنقضي النجوم ؛ (2) از رحمت خداوند دور است ، از رحمت خداوند دور است کسي که نماز مغرب را به قدري تأخير بيندازد تا ستاره ها ظاهر شود ، و از رحمت خداوند دور است ، از رحمت خداوند دور است کسي که نماز صبح را چندان تأخير بيندازد تا ستاره ها ناپديد شوند . 3. سبب تسلط شيطان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد : لا يزال الشيطان هائبا لابن آدم ، ذاعرا منه ما صلي الصلوات الخمس لوقتهن ، فاذا ضيعهن اجترأ عليه فأدخله في العظائم ؛ (3)شيطان هميشه از فرزند آدم وحشت دارد و فاصله مي گيرد تا زماني که نمازهاي پنج گانه اش را در وقتش به جا مي آورد ، پس هر گاه آنها را ضايع کرد بر وي جرأت پيدا مي کند و او را به گناهان بزرگ وارد مي سازد . 4. دوري از شفاعت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: لا ينال شفاعتي غدا من أخر الصلاه المفروضه بعد وقتها ؛ (4) شفاعت من در قيامت شامل کسي که نمازهاي واجبش را در وقت آن نخواند نمي شود . 5. قرار گرفتن در جايگاه « ويل » پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: .... و من ترک [ الصلاه ] أوقاتها يدخل الويل ، و الويل واد في جهنم کما قال الله تعالي في سوره أرأيت « فويل للمصلين - الذين هم عن صلاتهم ساهون » ؛ (5) ... و هر کس نمازش را [ بدون عذر ] در وقت نخواند ، در « ويل » داخل مي شود و « ويل » دره اي در جهنم است . همان گونه که خداوند متعال در سوره ي « أرايت » فرموده است « پس ويل براي نمازگزاران است ، آنان که از نمازشان غافلند » . 6. محروم شدن از امکانات بهشت عن أبي سلام العبدي قال : دخلت علي أبي عبدالله عليه السلام فقلت : ما تقول في رجل يؤخر صلاه العصر متعمدا؟ قال : « يأتي يوم القيامه موترا أهله و ماله » قلت: - جعلت فداک - و ان کان من أهل الجنه ؟ قال: « و ان کان من أهل الجنه » . قلت : و ما منزله في الجنه؟ قال : « موترا أهله و ماله ، يتضيف اهلها ليس له فيها منزل » ؛ (6) شخصي به نام ابوسلام عبدي مي گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و عرض کردم ، چه مي فرماييد درباره ي کسي که نماز عصرش را عمدا تأخير اندازد؟ حضرت فرمودند : روز قيامت بي کس و تنها ( و فقير ) و بدون ثروت محشور مي گردد . عرض کردم : اگر چه از بهشتيان باشد؟ فرمود: اگر چه از اهل بهشت باشد . پرسيدم : منزل و جايگاهش در بهشت در کجاست؟ فرمود: يکه و تنها ، بي زن و فرزند و مال و منال در بهشت سرگردان است و اهل بهشت به او چيزي مي دهند . 7. کسي که ادب و آداب نماز را رعايت نمي کند حضرت صادق عليه السلام مي فرمايد: و الله ، انه ليأتي علي الرجل خمسون سنه و ما قبل الله منه صلاه و احده ، فأي شيء أشد من هذا. و الله، انکم لتعرفون من جيرانکم و أصحابکم من لو کان يصلي لبعضکم ما قبلها منه ؛ لاستخفافه بها ، ان الله عزوجل لا يقبل الا الحسن ، فکيف يقبل ما يستخف به؟؛ (7)به خدا قسم هر آينه بر شخصي پنجاه ساله مي گذرد ولي خداوند يک نماز هم از او قبول نکرده است ؛ پس چه چيز از اين سخت تر است . به خدا قسم شما هر آينه از همسايگان و يارانتان اگر اين گونه براي شما نماز بخوانند نمي پذيريد ، زيرا مشاهده مي کنيد که نماز را سبک شمرده است به تحقيق خداوند متعال [ سنتش اين است که ] عمل خوب را قبول نمايد ، پس چگونه عملي که سبک شمرده شده قبول خواهد کرد . (8) 8. کسي که در نماز حضور قلب ندارد حضرت باقر و صادق عليهماالسلام فرموده اند: انما لک من صلاتک ما أقبلت عليه منها ، فان أوهمها کلها أو غفل عن أدائها لفت فضرب بها وجه صاحبها ؛ (9) براي تو از نمازت ، فقط آنچه که به آن توجه داري هست. پس اگر نمازگزار همه ي نماز را به وهم و خيال بگذراند يا از انجامش غفلت بورزد، نماز را در هم مي پيچند و به صورتش مي زنند . 9. کسي که نماز قضا بر عهده اش مي باشد و درصدد به جا آوردن آن نباشد مسأله : کسي که نماز قضا دارد ، بايد در خواندن آن کوتاهي نکند ؛ ولي واجب نيست فورا آن را به جا آورد و تا حدي که به مسامحه و سهل انگاري در أداي تکليف و استخفاف و سبک شمردن نرسد مي تواند تأخير بيندازد و اما نسبت به يک يا دو نماز قبل اگر قضا شده باشد بعضي از فقها فرموده اند: احتياط واجب آن است که پيش از نماز همان روز ، آن را قضا کند. (10)10. کسي که نسبت به نماز اعضاي خانواده و ديگران بي تفاوت است 1. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: لا يلقي الله سبحانه أحد بذنب أعظم من جهاله أهله و أولاده ؛ (11) خداوند سبحان را کسي ملاقات نمي کند به گناهي که بالاتر از جهالت ( ناآگاهي يا آلوده بودن به گناه ) اهل و عيال و اولادش باشد . 2. عن الحسن بن قارون أنه قال: سألت الرضا عليه السلام أو سئل و أنا أسمع عن الرجل يجبر ولده و هو لا يصلي اليوم و اليومين فقال: « و کم أتي علي الغلام؟ » فقلت: ثماني سنين ، فقال : « سبحان الله! يترک الصلاه ؟ » قال : قلت : يصيبه الوجع ، قال : « يصلي عن نحو ما يقدر » . (12)شخصي به نام حسن بن قارون مي گويد: نمي دانم من از حضرت رضا عليه السلام سؤال کردم يا کسي پرسيد و من شنيدم که کودکي يک روز يا دو روز نمازش را نخوانده است آيا پدر بايد نسبت به نماز او حساسيت نشان دهد و او را به خواندن نماز وادار نمايد؟ حضرت فرمود: « چند سال دارد؟ » عرض کردم هشت سال. امام عليه السلام با تعجب فرمودند: « سبحان الله ، [ بچه ي هشت ساله ] نماز را ترک مي کند! » راوي با شنيدن اين مطلب از امام عليه السلام پرسيد: حال اگر بچه مريض شد چه بايد کرد؟ حضرت فرمودند: « به هر مقدار که مي تواند نماز را به جا آورد » . 3. سؤال: اگر فرزند مکلف انسان خواب باشد ، آيا بيدار کردن او براي نماز صبح واجب است ؟ جواب : اگر علم به رضايت او دارد ، او را بيدار کند و هم چنين اگر مي داند ادامه ي اين وضع باعث سهل انگاري او در امر نماز مي شود؛ در غير اين دو صورت جايز نيست. (13)4. سؤال : آيا بيدار کردن مهمان و افراد خانواده براي نماز صبح ، لازم است ؟ جواب : در حال خواب ، تکليف ساقط است ، اما اگر بيدار نکردن افراد ، سبک شمردن و بي اعتنايي به نماز تلقي شود ، بايد آنها را بيدار کرد و همين طور اگر خود آنها رضايت داشته باشند .(14) پی نوشت:1.من لا يحضره الفقيه ، ج 1 ، ص 29 ، حديث 627 .2. تبصره الولي ، ص 164 .3. علي محمد علي دخيل ، ثواب الاعمال و عقابها ، ص 532 .4. فلاح السائل ، ص 127 .5. محمدي ري شهري ، الصلاه في الکتاب و السنه ، ص 38 .6. علي محمد علي دخيل ، ثواب الاعمال و عقابها ، ص 533 .7. الفروع من الکافي ، ج 3 ، ص 269 .8. بحث « ادب و آداب نماز » در بخش « آيا ما از اقامه کنندگان نمازيم؟ » خواهد آمد. 9. الفروع من الکافي ، ج 3 ، ص 363 .10. العروه الوثقي ، ج 1 ، في صلاه القضاء ، مسئله 27 و توضيح المسائل مراجع ، مسأله 1372 . 11. محجه البيضاء ، ج 3 ، ص 73 .12. وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 13 .13. استفتائات جديد ، ج 2 ، سؤال 417 .14. جامع المسائل ، ج 2 ، سؤال 241 .منبع: کتاب دانستني هاي لازم از نماز
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن