تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803310642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاي درس مهدويت آيت‌الله ناصري/6علت گريه مرد هندي در قم/ مزار نائب چهارم امام زمان(عج)+تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاي درس مهدويت آيت‌الله ناصري/6علت گريه مرد هندي در قم/ مزار نائب چهارم امام زمان(عج)+تصاوير
من در كناره عرشه كشتي به دريا مي‌نگريستم كه سكه‌هايم به دريا افتاد و بي‌زاد و بي‌توشه شدم. در اين حال متحيرانه به نجف آمدم و از اميرالمؤمنين(ع) استمداد جستم. امام مرا امر فرمود كه كيسه‌‌ام را از ميرزاي قمي در قم بازستانم.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، اعتقاد به وجود مبارك امام زمان(عج) و نيز عقيده به اينكه در پايان دوران زندگي بشري، مردي الهي برخواهد خاست و جهان را از ظلم پيراسته و به عدل مطلق مي‌آرايد، تنها در شمار عقائد شيعيان نيست، هر چند در تعيين مصداق اين منجي ميان مكاتب گوناگون اختلافاتي به چشم مي‌آيد، اما اصل مسأله ظهور منجي عادل الهي مورد اتفاق تمامي اديان الهي و حتي شماري از اديان غير الهي است،‌ به همين منظور در ادامه پاي درس مهدويت آيت‌الله محمدعلي ناصري استاد اخلاق و مدير حوزه علميه حضرت ولي عصر(عج) درباره نواب چهارگانه امام مهدي(عج) مي‌نشينيم كه اين مبحث توسط مجيد هادي‌زاده به رشته تحرير در آمده است

*نوّاب چهارگانه حضرت حجت(عج)

از جمله ياران امام حسن عسكري(ع) جناب عثمان بن سعيد است كه بعدها به مرتبه نيابت از حضرت حجت(عج) نيز سرافراز شد، احمد بن اسحاق يكي از شيعيان با وفاي حضرت عسكري(ع) روايت مي‌كند كه: زماني خدمت حضرت امام هادي(ع) مشرّف شدم و عرض كردم كه: يا بن رسول‌الله! از سويي تشرّف دائم به محضر شما براي من مشكل است و از سوي ديگر من محتاج به آموزش مسائلي گوناگون از محضر شمايم، در اين موارد به كه مراجعه كنم؟

حضرت(ع) نيز او را به عثمان بن سعيد - كه وكيل پدر ايشان و نيز وكيل خود ايشان بود - راهنمايي كردند؛ و افزودند: سخن او سخن من است،‌ اين مرتبه كه فرادست نائبان خاص اهل بيت و از آن جمله نائبان خاص چهارگانه حضرت ولي‌عصر(عج) آمده است، تنها ناشي از تبعيت محض و اطاعت بي‌چون و چرا از امام است.

محمد بن عثمان، فرزند عثمان بن سعيد نيز در شمار نائبان چهارگانه قرار دارد. حضرت ولي‌عصر(عج) پس از درگذشت نائب اول، در نامه‌اي كه به اين فرزند بزرگوار نگاشتند، ضمن تسليت درگذشت پدر، او را به نيابت منصوب فرمودند.

مدت نيابت اين پدر و پسر گرانقدر، چهل و هشت سال بوده است.

پس از محمد بن عثمان، حسين بن روح به امر حضرت حجت(عج) به نيابت خاصّه منصوب شد. داستان نصب او به اين مقام - كه خود حاكي از اخلاص شماري از ياران باوفاي اهل بيت است- را، با هم مي‌خوانيم:

زماني كه محمدبن عثمان در بستر مريضي غنوده بود و هنگام رحلتش نزديك مي‌شد، شماري از نزديكان او كه در شمار شيعيان حضرت بودند، در كنار بستر او نشسته بودند. در ميان آنان جعفر بن احمد كه در فراز مجلس بالاي سر محمد نشسته بود، از چنان مقامي برخوردار بود كه شيعيان او را نائب سوم حضرت مي‌دانستند و گمان مي‌بردند كه پس از محمد، او بر اين مسند قرار خواهد گرفت. در اين جمع، حسين بن روح نيز در پايين پاي محمد نشسته بود. در اين حال ناگهان محمد چشم گشود و حسين بن روح را از سوي حضرت، نائب خود خواند. در اين هنگام، جعفر بن احمد برخواست و حسين را برجاي خود نشانيد و خود در جاي او در پايين بستر محمد قرار گرفت. بدين ترتيب حسين، سومين نائب خاص حضرت شد.

ثقة‌الاسلام كليني (ره) مؤلف كتاب گرانقدر كافي - كه از مهمترين منابع روائي شيعه است- نيز، در اواخر عمر شريف همين سومين نائب مي‌زيست و دست در كار تأليف كتاب سترگش داشت.

*ماجراي رسيد دريافت محموله از نائب سوم/ علت گريه مرد هندي بر مزار يكي از نواب عام امام زمان(عج) در قم

در مراتب فضل و فضليت و معرفت حسين، سخنان بسياري آورده‌اند كه بدون ترديد تنها نشانگر بهره‌اي از بزرگواري او و ديگر نائبان خاص حضرت است. گوشه‌اي از كوچكترين فضليت آن بزرگمرد چنين است كه: يكي از شيعيان مقداري پول به عنوان سهم مبارك امام به ايشان تحويل داد و از او درخواست رسيد وجه نمود. حسين نيز او را امر كرد كه كيسه پول را به دجله اندازد و رسيدش را از او بازگيرد. آن مرد نيز بنابر امر او عمل كرد و كيسه را به دجله انداخت؛ اما در دل خارخار شكّي را احساس مي‌كرد كه: آيا ان كيسه به محضر مبارك امام رسيده؟ و يا از اين فيض محروم مانده است؟ اما چون براي دريافت رسيد به مجلس حسين پاگذاشت، كيسه خود را در دست او يافت و سخت به تعجب فرو شد كه خود هميان را در دجله افكنده بود و اكنون آن را در دستان حسين مي‌ديد!.

اين مرتبه پايين‌ترين مرتبه‌اي است كه مي‌توان در مقام ياران خاص حضرت تصور كرد، چه شماري از ياران و نائبان عامّ حضرت نيز به چنين مراتبي دست يافته‌اند؛ هر چند هيچگاه به مرتبه نيابت خاصّه دسترسي نداشتند.

ذكر حكايتي در اين رابطه در اينجا خالي از لطف نيست پس از درگذشت مرحوم ميرزاي قمي(ره) كه در شمار عالمان ديده‌ور و بزرگان علم فقه و اصول بود، مردي هندي بر كناره خاكجاي او در مزار شيخان شهر مقدس قم، بيتوته كرد و سخت در فراق او بي‌تابي مي‌نمود. گروهي از مردم كه از اقامت دائم او بر سر گور ميرزا متعجب شده بودند، از او خواستند كه لت اين امر را براي آنان باز گويد؛ و او چنين گفت:

در بازگشت از سفر حج، من در كناره عرشه كشتي به دريا مي‌نگريستم كه سكه‌هايم به دريا افتاد و من بي‌زاد و بي‌توشه شدم. در اين حال متحيرانه به نجف اشرف آمدم و از حضرت اميرالمؤمنين (ع) استمداد جستم. حضرت نيز مرا امر فرمودند كه كيسه‌‌ام را از ميرزاي قمي در قم بازستانم. من نيز به قم آمدم و سراغ كسي كه او را ميرزاي قمي خوانند گرفتم، و به راهنمايي مردمان به درب منزل ميرزا رسيدم و درب را كوبيدم، در اين وقت ميرزا درب را گشود و كيسه زرم را به دست من داد و سفارش كرد كه: از اين راز پرده برنگيرم و در اين باره با كس سخن نگويم. اكنون من از فراق اين ولي الهي كه در كار خدمت به امير مؤمنان بود سخت ناراحت و اندوهگينم و بر سر مزار او قرار گرفته‌ام.

آري! اگر نائبان عام امام را چنين منزلتي است، نائبان خاص آن حضرت را چه منزلتي است؟

در آخرين ايام زندگي حسين بن روح، حضرت ولي‌ عصر(عج) طي توقيعي علي بن محمد سمري را به نيابت خاصه برگزيدند و بدين ترتيب علي چهارمين نائب خاص و آخرين قسمت از زنجيره نائبان ويژه حضرت شد.

شش روز پيش از درگذشت اين چهارمين نائب، حضرت حجت(عج) طي نامه‌اي او را از رحلتش در شش روز آينده آگاه ساختند و او را امر كردند كه: به كسي وصيت نكن كه دوران غيبت صغري تمام شد و دوران غيبت كبري فرا رسيد و زين پس هر كس ادّعاي نيابت و خلافت از امام را كرد دروغويش خوانيد و او را انكار كنيد.

دوران نيابت حسين بن روح و علي بن محمد نيز بيست و شش سال به طول انجاميد و بدين ترتيب با رحلت علي بن محمد سمري دوران هفتاد و چهار ساله غيبت صغري به پايان رسيد و عصر غيبت كبري آغاز شد.

در ادامه تصاويري از مزار آخرين نائب خاص امام زمان(عج) مي‌آيد كه توسط سيدمهدي موسوي در قاب دوربين قرار گرفته است،‌ مزار شريف نائب چهارم در در رصافه بغداد و غرب مدرسه مستنصريه، داخل بازار كماليات قرار دارد،‌ مرقد علي بن محمد سمري داراي صحن و مسجد و مناره است و شيعيان زيادي از نقاط مختلف آن جا مي‌آيند:

انتهاي پيام/

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن